CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
cassie127
Berichten: 7240
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Momenteel lopen onderhandelingen tussen de vakbonden en NS over een nieuwe CAO. Na 8 onderhandelingsdagen zijn de vakbonden en NS er nog altijd niet uitgekomen. Kort voor het gestelde ultimatum vanuit de vakbonden voor een negende onderhandelingsdag kwam NS met een datumvoorstel voor een nieuwe onderhandelingsdag. De vakbonden hebben hierbij aangeven dat NS serieuze stappen moet zetten op basis van de salarissen (en looptijd van de CAO).

Vandaag is die negende onderhandelingsdag tussen NS en de vakbonden. Ongeveer een uur nadat de onderhandelingsdag begonnen is hebben de vakbonden de onderhandelingen gestaakt nadat NS een marginaal (in de ogen van de vakbonden te weinig) verbeterd loonbod heeft neergelegd. Voor de vakbonden is de negende onderhandelingsdag echt de laatste (hebben ze vooraf aangegeven), als men er vandaag dus niet uitkomt lijken stakingen de komende tijd onvermijdelijk.

Op dag 8 lag er vanuit NS het volgende (verbeterde) loonbod bij een CAO looptijd van 27 maanden:
Per 1 maart 2025: 2,5% (was 2,0%)
Per 1 maart 2026: 2,25% (was 2,0%)
Per 1 januari 2027: 0,5% (ongewijzigd)

Vandaag maakte NS aan het begin van de onderhandelingen bekend niet meer dan 0,5% toe te willen voegen over 27 maanden looptijd wat neerkomt op (volgens de bonden) +0,22% bij de bovenstaande percentages.
De vakbonden vinden dit niet voldoende mede omdat de inflatie een stuk groter is en het gat tussen de prijsstijgingen (inflatie) en de NS lonen procentueel de laatste jaren alleen maar groter is geworden ondanks de hoge loonsverhogingen uit de laatste CAO's.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de uitkomsten van vandaag (mits er niet nog een onderhandelingsdag komt, maar dat lijkt uitgesloten) voorgelegd aan de leden die dit waarschijnlijk wegstemmen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 864
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door DPDelft »

Met de hele discussie over het hoofdrailnet en de private partijen die willen toetreden zit de directie van NS natuurlijk wel in een lastig pakket. Want uiteindelijk zorgen fors hogere lonen ervoor dat de prijs van NS voor het rijden van de dienstregeling stijgt en de concurrentiepositie dus slechter wordt.
cassie127
Berichten: 7240
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Volgens FNV zijn de onderhandelingen geklapt. Ook bijna alle andere voorstellen die door de bonden zijn voorgesteld is NS niet op ingegaan. NS zegt dat het geen eindbod is wat ze vandaag hebben laten zien, maar de bonden hebben vooraf aangegeven dat het voorstel wat na vandaag op tafel ligt door hun als eindbod gezien zal worden. FNV gaat geen ledenraadpleging doen omdat, dat wat ze nu als eindbod zien te karig vinden, de andere vakbonden staan ook achter deze beslissing en zijn met het vorige bod al door het land gegaan om te informeren hoe het personeel hier naar kijkt en hebben op basis daarvan ook besloten het huidige bod als eindbod te zien.

Daarop volgend is men begonnen met voorbereidingen op stakingen aangezien er vanuit NS geen beweging meer inzit.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Commendatore
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Commendatore »

Mijn eerste gedachte: alweer?
cassie127
Berichten: 7240
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

De afgelopen jaren zijn er vaak CAO's overeengekomen met een looptijd van 12 tot 16 maanden, waardoor je relatief vaak moet onderhandelen en vaak eerst alles wat onderhandeld is pas aan het eind van de looptijd van de CAO geimplementeerd is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
NintendoC
Berichten: 454
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door NintendoC »

Tsja, de NS heeft al de duurste loonhuishouding van alle vervoerders en de vakbonden tonen weinig realisme. Volgende station is het versplinteren van het hoofdrailnet en duiken overal de goedkopere Arriva/Keolis machinisten op.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13754
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Wubbo »

Wat is het verschil in salaris nu tussen een machinist bij NS en een machinist bij Arriva?
Selivio
Berichten: 549
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Selivio »

Even de websites van Arriva en NS erbij gepakt:
Arriva: Na het behalen van je examen ontvang je je machinisten salaris dat valt binnen de range van € 2.593,13 - € 3.474,13 per maand op basis van een 36-uur werkweek (max. uitgroei € 3.691,67). Daarbovenop komt nog een onregelmatigheidstoeslag van rond de € 350,- bruto per maand en Machinistentoeslag van € 9,= per dienst, gemiddeld € 170,00 bruto per maand;
https://werkenbij.arriva.nl/onze-vacatu ... r%20maand.

NS: Startsalaris: Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris tussen de €2532,24 en € 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Eens in de zoveel jaar ga je een schaal omhoog volgens het bevorderingsschema. Op deze manier kun je doorgroeien naar een salaris van max. € 3.784,68 als conducteur en € 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Vergoeding Onregelmatigheid: Je gaat werken op wisselende tijden. Soms heb je vroege dienst, dan kan het zijn dat je om 5 uur moet beginnen. En dan ben je dus ook weer vroeg klaar. Maar er zijn ook dag-, avond- en nachtdiensten. Deze verschillende tijden compenseren we met een onregelmatigheidstoeslag. Dat geeft een variabel bedrag bovenop je salaris. Tijdens je opleiding gemiddeld € 350 bruto per maand. Na de opleiding werk je volledig als conducteur of machinist en kan dit bedrag oplopen tot gemiddeld € 500 – € 900 bruto per maand. Dit hangt dus af van je rooster. NS compenseert het werken in onregelmatigheid niet alleen in geld, maar ook in tijd. Jaarlijks levert dit gemiddeld 5 extra vrije dagen op!
https://www.werkenbijns.nl/onze-verhale ... conducteur

Dus vooral de doorgroeimogelijkheden qua salaris en de onregelmatigheidstoeslagen zit een vrij stevig verschil in.

Voor de volledigheid ook nog even Keolis erbij
Wanneer jij je opleiding tot machinist succesvol hebt afgerond ziet je salaris er als volgt uit:
Het startsalaris bedraagt o.b.v. een 40-urige werkweek (schaal 6 cao OV) €3.250,09 bruto per maand;
Je kunt doorgroeien in salaris tot €4.015,29 bruto per maand;
Onregelmatigheidstoeslag bedraagt €400 á €500 bruto per maand o.b.v. 40-urige werkweek;
https://werkenbijkeolis.nl/o/machinist-zwolle
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Verschil tussen Keolis en Arriva is ook wel opvallend (is het verschil tussen CAO OV en CAO Multimodaal neem ik aan), Keolis zit relatief nog dichter bij wat NS biedt, maar daarvoor moet je wel meer uren werken.

Overigens vindt ik het nog het meest opvallend dat de bonden een hoger loonbod wensen omdat het gat met de inflatie te groot zou zijn geworden ondanks verhogingen van 9,25% en 6,6% in eerdere jaren.
Terwijl diezelfde bonden in andere sectoren in die jaren al akkoord gingen met vele malen lagere loonstijgingen en dat al een goede inflatiecompensatie noemden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 7240
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Dat is zover ik weet vooral ook nog iets van voor corona, uit mijn hoofd speelt het al sinds 2016 dat de salarissen niet 100% zijn meegegroeid met de inflatie waardoor het gat alleen maar groter is geworden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
custermans
Berichten: 160
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door custermans »

NintendoC schreef: do 08 mei 2025, 20:22 Tsja, de NS heeft al de duurste loonhuishouding van alle vervoerders en de vakbonden tonen weinig realisme. Volgende station is het versplinteren van het hoofdrailnet en duiken overal de goedkopere Arriva/Keolis machinisten op.
Inflatie zit tegen de 4% aan. Vakbonden doen behoorlijk realistisch hoor, jij wil er qua besteedbaar inkomen wel op achteruit gaan?
custermans
Berichten: 160
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door custermans »

cassie127 schreef: vr 09 mei 2025, 01:00 Dat is zover ik weet vooral ook nog iets van voor corona, uit mijn hoofd speelt het al sinds 2016 dat de salarissen niet 100% zijn meegegroeid met de inflatie waardoor het gat alleen maar groter is geworden.
Klopt, geldt ook voor het streekvervoer trouwens.
custermans
Berichten: 160
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door custermans »

Daniel schreef: do 08 mei 2025, 22:38 Verschil tussen Keolis en Arriva is ook wel opvallend (is het verschil tussen CAO OV en CAO Multimodaal neem ik aan), Keolis zit relatief nog dichter bij wat NS biedt, maar daarvoor moet je wel meer uren werken.

Overigens vindt ik het nog het meest opvallend dat de bonden een hoger loonbod wensen omdat het gat met de inflatie te groot zou zijn geworden ondanks verhogingen van 9,25% en 6,6% in eerdere jaren.
Terwijl diezelfde bonden in andere sectoren in die jaren al akkoord gingen met vele malen lagere loonstijgingen en dat al een goede inflatiecompensatie noemden...

Als de inflatie tussen de 1 en 2% zit is 3,5% omhoog gewoon prima, zie daar het verschil.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door MaartenD »

Dan moet die inflatie wel tussen de 1 en 2% zitten. Volgens het CBS is de inflatie sinds 2018 27% en sinds 2015 33%, ofwel 3,3% per jaar gemiddeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

custermans schreef: vr 09 mei 2025, 09:01 Inflatie zit tegen de 4% aan. Vakbonden doen behoorlijk realistisch hoor, jij wil er qua besteedbaar inkomen wel op achteruit gaan?
Dan was de loonsverhoging in de vorige CAOs dus 5,25 en 2,6 procentpunt te hoog, de spoorbonden hebben nog niet door dat ze zichzelf uit de markt aan het prijzen zijn.

En waar je nog niet op ingaat: diezelfde vakbonden komen in andere sectoren dus doodleuk met positieve adviezen bij soortgelijke loonstijgingsvoorstellen als NS nu bied. Maar staken bij NS (en ongetwijfeld ook voor de CAO OV straks) is natuurlijk lekker zichtbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Selivio
Berichten: 549
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Selivio »

Daarnaast, de bonden hebben het altijd bij het OV over de percentage bruto loonstijging. Ze verzwijgen er alleen bij mee te nemen dat daar de onregelmatigheidstoeslagen ed. ook aan gekoppeld zitten, en die dus ook meestijgen(en zoals hierboven al genoemd is, die zijn bij NS heel flink).
Grt. Stefan
Matt
Berichten: 395
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Matt »

Daarnaast wordt ook niet gepraat over de vele werknemers die aan het einde van het jaar een trede omhoog gaan. Dit is ook een onderdeel van de loonsverhoging.

Ik vind het erg jammer dat de communicatie aan de leden van FNV nu wordt gebracht alsof met het voorstel van NS de loonsverhoging slechts 0,5% is ...
Philip
Berichten: 557
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Philip »

Een trede stijgen is natuurlijk geen loonsverhoging voor de sector als geheel. En het is logisch dat toeslagen meestijgen met de inflatie, anders worden ze reëel steeds minder.

Inflatiecorrectie is alleen om op hetzelfde welvaartsniveau te blijven, maar als de economie groeit, dan vind ik het niet raar dat je daarvan wilt meeprofiteren.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door TomSteyl »

Daniel schreef: vr 09 mei 2025, 11:37
custermans schreef: vr 09 mei 2025, 09:01 Inflatie zit tegen de 4% aan. Vakbonden doen behoorlijk realistisch hoor, jij wil er qua besteedbaar inkomen wel op achteruit gaan?
Dan was de loonsverhoging in de vorige CAOs dus 5,25 en 2,6 procentpunt te hoog, de spoorbonden hebben nog niet door dat ze zichzelf uit de markt aan het prijzen zijn.

En waar je nog niet op ingaat: diezelfde vakbonden komen in andere sectoren dus doodleuk met positieve adviezen bij soortgelijke loonstijgingsvoorstellen als NS nu bied. Maar staken bij NS (en ongetwijfeld ook voor de CAO OV straks) is natuurlijk lekker zichtbaar.
Helemaal mee eens!! Er zijn genoeg bedrijfssectoren die het harder nodig hebben dan de spoorsector waar er al (zoals anderen al zeiden) te grote verhogingen geweest zijn. Bovendien heeft het spoorpersoneel altijd een gigantisch (onredelijk) pressiemiddel om haar zin te krijgen, namelijk andere (werkenden) duperen middels een staking.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
BasGeluk
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door BasGeluk »

Bas waardeert deze post.
Gr BasG
IIVQ
Berichten: 1894
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door IIVQ »

De onderhandelingen tussen de werknemers van NS (gerepresenteerd door FNV, CNV en anderen) hebben niets te maken met de financiële situatie in andere sectoren.

Dat de spoorbonden een drukmiddel hebben toont ook iets van hun maatschappelijke relevantie, i.c.m. de hoge opleidingseisen. (Vuilnisophalers zijn maatschappelijk heel relevant, maar het is min of meer ongeschoolde arbeid. Als bankiers gaan staken merkt bijna niemand dat)
Bemined
Berichten: 6951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

MaartenD schreef: vr 09 mei 2025, 10:40 Volgens het CBS is de inflatie sinds 2018 27% en sinds 2015 33%, ofwel 3,3% per jaar gemiddeld.
Dat is 2,9% gemiddeld, inflatie gaat exponentieel.

Als ik de NS CAO van 2015 ernaast leg zie ik daar een eindsalaris van €3034 voor de functiegroep waar machinist onder valt in de loontabel per 1 mei 2015. In de huidige CAO is dat €4111 per 1 januari 2025, en de NS bied volgens het FNV nu 3% extra per 1 mei 2025. Daarmee zou je dus op een stijging van bijna 40% uitkomen in 10 jaar en 4 maanden. Oftewel een gemiddelde stijging van bijna 3,3% per jaar.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Z2N »

Dat laatste beetje heeft wel een belangrijke rol gespeeld in het verhelpen van het personeelstekort waar NS al jaren mee kampte. In tegenstelling tot de bankiers of de vuilophalers kan 5% minder personeel tot meer dan 5% minder eindproduct leiden, dus hebben de vakbonden vanzelf een veel sterkere positie.

Dat betekent niet dat NS en de vakbonden niet alert zouden moeten zijn van te riante belongingen voor het personeel: als in 2033 NS niet efficient genoeg blijkt is het immers snel gedaan voor het bedrijf. NS als werkgever zou er dan ook goed aan doen om voor dat hogere salaris meer te verlangen van het personeel, om de efficiëntie hoog te houden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6001
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door isadora »

En dan moet een vakbond (of is het bende?) als deze de belangen van een ander behartigen:
Chaos bij FNV compleet: ook interim-bestuur moet nu weg
https://nos.nl/artikel/2566753-chaos-bi ... oet-nu-weg
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
WSM
Berichten: 1467
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door WSM »

Precies. Anderen de maat nemen maar het eigen personeel fatsoenlijk behandelen is te veel gevraagd. Van een veilige werkomgeving is hier geen sprake.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... -aan-vanwe
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten