Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Geplaatst: di 02 dec 2008, 12:04
Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Utrecht - NS en Prorail gaan op een aantal onderdelen veel nauwer samenwerken dan nu het geval is. De ondernemingen willen sommige bedrijfsonderdelen zelfs weer fysiek bij elkaar voegen. De bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.
‘Die splitsing was rigoureus. Nu het steeds drukker wordt op het spoor en storingen een steeds grotere inktvlekwerking hebben, zoeken wij naar samenwerkingsvormen waarbij, met respect voor ieders verantwoordelijkheid, de reizigers in dit soort situaties beter worden bediend’, zegt Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail.
‘We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Kraaijeveld.
Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. ‘De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld.’
Bij de splitsing van de NS is bepaald dat het beheer van het spoor volledig los moet staan van het feitelijke treinvervoer. De NS moet sindsdien zorgen voor treinmaterieel, machinisten en conducteurs, Prorail voor het beheer en onderhoud van het spoor en voor de verdeling van de capaciteit en de verkeersleiding. Prorail is in 2001 van start gegaan.
NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken. De verkeersleiding draagt zorg voor de dagelijkse verdeling van de capaciteit op het spoor. Met ruim een miljoen reizigers per dag is de NS veruit de grootste gebruiker van het Nederlandser spoor.
‘Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch. Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen’, zegt Kraaijeveld. Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
Ook op andere terreinen wordt de samenwerking geïntensiveerd. Zoals bij omroepberichten en de dienstregeling voor 2010
Bron: De Volkskrant
Utrecht - NS en Prorail gaan op een aantal onderdelen veel nauwer samenwerken dan nu het geval is. De ondernemingen willen sommige bedrijfsonderdelen zelfs weer fysiek bij elkaar voegen. De bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.
‘Die splitsing was rigoureus. Nu het steeds drukker wordt op het spoor en storingen een steeds grotere inktvlekwerking hebben, zoeken wij naar samenwerkingsvormen waarbij, met respect voor ieders verantwoordelijkheid, de reizigers in dit soort situaties beter worden bediend’, zegt Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail.
‘We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Kraaijeveld.
Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. ‘De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld.’
Bij de splitsing van de NS is bepaald dat het beheer van het spoor volledig los moet staan van het feitelijke treinvervoer. De NS moet sindsdien zorgen voor treinmaterieel, machinisten en conducteurs, Prorail voor het beheer en onderhoud van het spoor en voor de verdeling van de capaciteit en de verkeersleiding. Prorail is in 2001 van start gegaan.
NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken. De verkeersleiding draagt zorg voor de dagelijkse verdeling van de capaciteit op het spoor. Met ruim een miljoen reizigers per dag is de NS veruit de grootste gebruiker van het Nederlandser spoor.
‘Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch. Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen’, zegt Kraaijeveld. Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
Ook op andere terreinen wordt de samenwerking geïntensiveerd. Zoals bij omroepberichten en de dienstregeling voor 2010
Bron: De Volkskrant