Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Ouder treintype ontspoort snel na botsing
DEN HAAG - Oudere stoptreinen, de zogeheten Mat'64 opvolger van de bekende Hondekop, blijken een relatief grote kans op ontsporing te hebben na een botsing met een auto of ander voertuig.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil daarom snel van de NS horen wanneer deze treinen buiten dienst worden gesteld.
Met die boodschap kwam de IVW woensdag bij de publicatie van het onderzoeksrapport over een ongeval op een spooroverweg bij Coevorden in december 2007. Daar liep een trein uit de rails nadat de oplegger van een tractor was geraakt.
Risico
Door het ongeval raakte niemand gewond, maar volgens de IVW was er wel risico voor reizigers en omstanders. De trein kwam terecht in het plantsoen.
Behalve tot de NS richt de IVW zich ook tot spoorbeheerder ProRail. Die wordt verzocht te kijken of er bij overwegen een noodvoorziening kan komen waarmee de chauffeur van een in problemen geraakt voertuig de spoorbeheerder kan alarmeren.
Tractor
Bij Coevorden sloeg de motor van de tractor af, waardoor de oplegger met draadstaal op de overweg stond. Het lukt de bestuurder niet de tractor weer aan de praat te krijgen en toen hij besefte dat er een trein aankwam, verliet hij zijn voertuig.
In Nederland rijden nog 140 van deze oudere stoptreinen, vooral in het midden, oosten en zuiden van het land. Volgens de IVW betekent dat een halvering sinds de jaren tachtig. De meeste treinen zijn de afgelopen twee jaar uit dienst genomen.
Het treinstel was de opvolger van de Mat'54, een serie elektrische treinen die vanwege de kenmerkende neus in de volksmond ook bekendstaat als de Hondekop.
Bron: http://nu.nl/algemeen/1880490/ouder-tre ... tsing.html
Het onderzoeksrapport: http://www.ivw.nl/Images/RV07-U1021%20C ... 233772.pdf.
DEN HAAG - Oudere stoptreinen, de zogeheten Mat'64 opvolger van de bekende Hondekop, blijken een relatief grote kans op ontsporing te hebben na een botsing met een auto of ander voertuig.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil daarom snel van de NS horen wanneer deze treinen buiten dienst worden gesteld.
Met die boodschap kwam de IVW woensdag bij de publicatie van het onderzoeksrapport over een ongeval op een spooroverweg bij Coevorden in december 2007. Daar liep een trein uit de rails nadat de oplegger van een tractor was geraakt.
Risico
Door het ongeval raakte niemand gewond, maar volgens de IVW was er wel risico voor reizigers en omstanders. De trein kwam terecht in het plantsoen.
Behalve tot de NS richt de IVW zich ook tot spoorbeheerder ProRail. Die wordt verzocht te kijken of er bij overwegen een noodvoorziening kan komen waarmee de chauffeur van een in problemen geraakt voertuig de spoorbeheerder kan alarmeren.
Tractor
Bij Coevorden sloeg de motor van de tractor af, waardoor de oplegger met draadstaal op de overweg stond. Het lukt de bestuurder niet de tractor weer aan de praat te krijgen en toen hij besefte dat er een trein aankwam, verliet hij zijn voertuig.
In Nederland rijden nog 140 van deze oudere stoptreinen, vooral in het midden, oosten en zuiden van het land. Volgens de IVW betekent dat een halvering sinds de jaren tachtig. De meeste treinen zijn de afgelopen twee jaar uit dienst genomen.
Het treinstel was de opvolger van de Mat'54, een serie elektrische treinen die vanwege de kenmerkende neus in de volksmond ook bekendstaat als de Hondekop.
Bron: http://nu.nl/algemeen/1880490/ouder-tre ... tsing.html
Het onderzoeksrapport: http://www.ivw.nl/Images/RV07-U1021%20C ... 233772.pdf.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op wo 10 dec 2008, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar het onderzoeksrapport toegevoegd.
Reden: Link naar het onderzoeksrapport toegevoegd.
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
En dat is opeens een issue terwijl die dingen al dik 40 jaar in Nederland rijden. Het ding botst met een -relatief- zwaar object (oplegger met draadstaal) en ontspoort dan. Mag aannemen dat er al talloze keren een auto voor is gegaan dat geen gevaar op ontsporingen heeft opgeleverd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Wat is dan dat grijze onder de kop?De oorzaak van deze ontsporingen zijn de relatief lichte loopdraaistellen aan de kop van de trein en het ontbreken van een baanschuiver bij dit type materieel. In het begin van de jaren 90 is gesteld dat de levensduur van materieel type ‘64 nog maar beperkt was, reden om het materieel niet uit te rusten met baanschuivers.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Is het niet het verschil baanruimer/baanschuiver? Volgens mij is er een verschil tussen de twee namelijk: een baanruimer hangt hoger en beschermt de trein, maar een baanschuiver zorgt er ook voor dat eventuele objecten worden weggeduwd. DM'90 of de Veolia GTWs hebben meer iets in de vorm van een V wat objecten mogelijk kan wegduwen.
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Tja, gek he, dat er een trein ontspoord als ie op een trekker knalt... En waarom dat nu opeens een punt is, is mij ook een raadsel... Roepen dat B-Cargo kalkwagens snel last hebben van een hete aspot had me logischer geleken.
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Inderdaad een conclusie die nergens op slaat. Inmiddels zijn we ook alweer een jaar verder en nu opeens moet Mat '64 zo snel mogelijk weg. Laat maar geld komen voor nieuwe treinen, zou mijn reactie aan de IVW zijn als ik de NS was.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
In Luxemburg heeft elke overweg, elk perron en ook om de paar kilometer langs de lijn staat een kastje waarmee je in noodgevallen naar de verkeersleiding kunt bellen. Punt is natuurlijk wel, dat er weinig vandalisme is in Luxemburg wat niet te vergelijken valt met Nederland. Ik denk dat die kastjes in Nederland na twee dagen al gesloopt zouden zijn...Behalve tot de NS richt de IVW zich ook tot spoorbeheerder ProRail. Die wordt verzocht te kijken of er bij overwegen een noodvoorziening kan komen waarmee de chauffeur van een in problemen geraakt voertuig de spoorbeheerder kan alarmeren.
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Tja, en in Nederland moeten er ook iets meer van die kastjes worden geplaatst, lijkt me zo...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
En als ze niet gesloopt zijn worden ze wel misbruikt vermoed ik...
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Bij de meeste overwegen staat wel het telefoonnummer van het SMC. Die mensen kunnen de bovenleiding afschakelen en het treinverkeer waarschuwen. Het nummer valt alleen niet heel erg op. Je moet er naar zoeken ...
Tegenwoordig heb je ADOB's, die hebben een radardetectiesysteem dat een overwegsein in werking zet. Ze zijn alleen buitengewoon vaak gestoord...
Tegenwoordig heb je ADOB's, die hebben een radardetectiesysteem dat een overwegsein in werking zet. Ze zijn alleen buitengewoon vaak gestoord...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Er zijn ook nog maar 3 ADOBS in heel Nederland.
En als je vast komt te zitten op het spoor ga je toch niet het SCM bellen, maar 112 ofzo :S
En als je vast komt te zitten op het spoor ga je toch niet het SCM bellen, maar 112 ofzo :S
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Met een GSM kom je in de landelijke meldkamer, en niet in een regionale. Voordat de miep aan de telefoon snapt dat je vast staat op een overweg en bovenal waar je dat precies is, en wie je dan moet hebben voor hulp, is de kans redelijk groot dat er al een trein op het stilgevallen voertuig zit.
Op dit artikel van de IVW terug te komen: ik ben erg benieuwd wat de 'botsproeven' zijn van een lint41, SLT en SGM(m) als ze met een wat steviger voertuig in aanraking komen.
Op dit artikel van de IVW terug te komen: ik ben erg benieuwd wat de 'botsproeven' zijn van een lint41, SLT en SGM(m) als ze met een wat steviger voertuig in aanraking komen.
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Op een overweg staat het nr van het SMC wat je bij storingen kan bellen. Ik neem aan dat het niet je eerste ingeving is om dat nr te bellen bij pech op een overweg. Het staat er ook meer op alsof het voor personeel bedoeld is heb ik zo het idee.
112 lijkt me toch meer voor de hand liggen.
112 lijkt me toch meer voor de hand liggen.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
Met de oudere kasten, die er ook nog voldoende staan kun je ook gerust even naar huis bellen om te zeggen dat je wat later komt eten. De nieuwere kastjes kun je alleen nog maar 4 nummers bellen via een voorkeuzetoets; verkeersleiding, intercom met de volgende kast, etc.Geert schreef:En als ze niet gesloopt zijn worden ze wel misbruikt vermoed ik...
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Ouder treintype (Mat'64) ontspoort snel na botsing
In zo'n geval mij ook.Caspar schreef:Op een overweg staat het nr van het SMC wat je bij storingen kan bellen. Ik neem aan dat het niet je eerste ingeving is om dat nr te bellen bij pech op een overweg. Het staat er ook meer op alsof het voor personeel bedoeld is heb ik zo het idee.
112 lijkt me toch meer voor de hand liggen.
Ik zou er alleen om het nummer dat op overwegen staat te bellen wanneer de overweg bijv. niet meer dicht of open gaat (en dat ik weet dat dat nummer ergens op de overweg te vinden is, komt ook maar omdat ik vroeger dagelijks 6x per dag een overweg over ging...). Het zal nooit in me op komen bij zo'n acute situatie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten