Pagina 1 van 1

Ammoniakvervoer per trein stopt in 2010

Geplaatst: zo 09 mar 2008, 18:17
door Geert
Ammoniakvervoer per trein stopt in 2010
DSM krijgt bijna 48 miljoen euro schadevergoeding

De risicovolle treintransporten van ammoniak tussen Geleen en IJmuiden stoppen. DSM krijgt bijna 48 miljoen euro schadevergoeding.
De ammoniaktransporten per trein tussen Geleen en IJmuiden zijn in 2010 voorbij. Daarover sloten minister Cramer (Vrom) en minister Eurlings (verkeer) gisteren een principeakkoord met DSM. Nu rijden tussen deze plaatsen jaarlijks gemiddeld nog 116 treinen, die gezamenlijk 116.000 ton ammoniak vervoeren.

De vier IJmondgemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen vroegen twee jaar geleden al om een verbod op het vervoer van ammoniak per trein. Als de giftige ammoniak bij een ongeluk vrijkomt, bijvoorbeeld op het traject bij steden als Eindhoven, Den Bosch, Utrecht of Amsterdam, kunnen er honderden gewonden vallen. Ook dodelijke slachtoffers zijn dan niet uit te sluiten, aangezien ammoniak zeer giftig is.

Er is nog nooit een ernstig ongeluk gebeurd, maar in 2003 ontspoorde er wel een ammoniaktrein ter hoogte van het dorp Halfweg. Daarbij werd een wagon 1300 meter mee gesleurd. Doordat de treinen goed beveiligd zijn, onder meer door hun dikke wanden, en omdat een botsing uitbleef, ontsnapte er destijds geen ammoniak.

Het intrekken van de vergunning voor het treinvervoer van DSM is niet eenvoudig. Eigenlijk lukt dat alleen door middel van onderhandelingen, en dus met medewerking van het bedrijf.

In 2006 kwam op die manier een einde aan de gevaarlijke chloortransporten tussen Rotterdam en Delfzijl van Akzo Nobel. Met een bod van bijna 48 miljoen euro is het de ministers Cramer en Eurlings nu gelukt om DSM de Agro-fabriek in IJmuiden eind 2009 te doen sluiten. Hierdoor is het ammoniaktransport vanuit Geleen niet meer nodig.

De sluiting leidt tot een verlies van circa 120 arbeidsplaatsen. DSM verwacht dat gedwongen ontslagen kunnen worden voorkomen. Het bedrijf bekijkt of het in Geleen mogelijk is een kunstmestfabriek te starten, om op die manier het verlies van IJmuiden op te vangen.

De Ondernemingsraad van DSM Agro is er niet gerust op. „Het verleden heeft bewezen dat dit geen garantie is.”

Kleinere ammoniakstromen per spoor blijven wel mogelijk. Daarvoor is de Betuweroute beschikbaar, die geheel is toegerust op dergelijk vervoer.

Bron: Trouw