(1990) De trein van morgen komt eraan!
(1990) De trein van morgen komt eraan!
Ik vond vandaag een gidsje uit 1990 met de toekomst plannen van de NS.
Best grappig om te lezen wat de verbeteringen zouden gaan worden, en wat er al dan niet van terecht is gekomen, of intussen alweer is afgeschaft.
Mij valt oa op dat Amsterdam- Zaanstad 6 sporig zou moeten zijn intussen,
Het aantal treinen vanaf Amsterdam naar Keulen is afgenomen,
En dat er geen 135 diesel-hydraulische stoptreinen rondrijden.
Ook leuk, het optimisme over de HSL!
Best grappig om te lezen wat de verbeteringen zouden gaan worden, en wat er al dan niet van terecht is gekomen, of intussen alweer is afgeschaft.
Mij valt oa op dat Amsterdam- Zaanstad 6 sporig zou moeten zijn intussen,
Het aantal treinen vanaf Amsterdam naar Keulen is afgenomen,
En dat er geen 135 diesel-hydraulische stoptreinen rondrijden.
Ook leuk, het optimisme over de HSL!
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Neem aan dat DM'90 bedoeld word, maar dat zijn er maar iets van 53 geworden ofzo. :) Verder wel mooi om die plannen te lezen iddCaspar schreef:En dat er geen 135 diesel-hydraulische stoptreinen rondrijden.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Treintaxi, treincatering, autohuur, allen afgeschaft.
Introductie van SM '90, weten we nu dat het erg mislukt is, inmiddels op de sloop.
En wat toen het neusje van de zalm was, het "bijzondere" station Duivendrecht, is alweer gedegradeerd. En de reistijd van Utrecht naar Schiphol is ten opzichte van vóór de aanleg van de zuidtak nu gehalveerd. :pos:
Introductie van SM '90, weten we nu dat het erg mislukt is, inmiddels op de sloop.
En wat toen het neusje van de zalm was, het "bijzondere" station Duivendrecht, is alweer gedegradeerd. En de reistijd van Utrecht naar Schiphol is ten opzichte van vóór de aanleg van de zuidtak nu gehalveerd. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
En we lopen wat achter op schema bij de bouw, op de laatste pagina staat voor 1998 gereed:
Gouda Oost - Woerden viersporig. Volgens mij ligt dat plan ergens onderop de stapel.
Harmelen - Utrecht viersporig. Elf jaar na die planning nog steeds in aanleg.
Leiden - Alphen - Woerden verdubbeld. Ook nog heel ver weg.
Laten we het maar niet over het TGV-traject hebben...
Gouda Oost - Woerden viersporig. Volgens mij ligt dat plan ergens onderop de stapel.
Harmelen - Utrecht viersporig. Elf jaar na die planning nog steeds in aanleg.
Leiden - Alphen - Woerden verdubbeld. Ook nog heel ver weg.
Laten we het maar niet over het TGV-traject hebben...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Hmm, de Treintaxi bestaat nog steeds hoor, ook onder die naam. :)
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
En autohuur is nog steeds mogelijk via Hertz. Met je NS abonnement krijg je daar korting op
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Ach als ik zoiets als een treintaxi al niet kan krijgen op Asd, Ut, Rtd, hou ik maar weer op met checken waar het wél mogelijk is. Nogal een flop dan, zo'n product.IC3 schreef:Hmm, de Treintaxi bestaat nog steeds hoor, ook onder die naam. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
In sommige plaatsen (Gorinchem, Gouda, Alphen) is hij vervangen door een Hopper. In het verleden was er in ieder geval in Gouda en Alphen wel een treintaxi.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Ach ja, de treintaxi: Ik bewaar goede herinneringen aan dat ding tussen Hoofddorp en Aalsmeer, en eenmaal tussen Assen en Zuidlaren genomen. De taxi-meter wees 100 euro aan, en ik betaalde slechts 7 gulden 50 (het was een dag voor de invoering van de euro)Ach als ik zoiets als een treintaxi al niet kan krijgen op Asd, Ut, Rtd, hou ik maar weer op met checken waar het wél mogelijk is. Nogal een flop dan, zo'n product.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 04 dec 2008, 22:58
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Jammer is dat de nachttrein Amsterdam - London nooit is doorgegaan. Leek me een goed alternatief voor het vliegtuig of de boot vanaf Hoek van Holland naar Harwich.
De (speciale) rijtuigen voor deze verbinding (en de rest van Europa) waren overigens al aangeschaft door Eurotunnel, maar door gebrek aan interesse en de opkomst van goedkope vliegmaatschappijken, staan ze nu weg te roesten in in Kineton in Engeland:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... hthome.htm
De Nederlandse Spoorwegen waren 13,5% eigenaar van European Night Serivces, het bedrijf dat de slaaptreinen zou moeten laten rijden...
De (speciale) rijtuigen voor deze verbinding (en de rest van Europa) waren overigens al aangeschaft door Eurotunnel, maar door gebrek aan interesse en de opkomst van goedkope vliegmaatschappijken, staan ze nu weg te roesten in in Kineton in Engeland:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... hthome.htm
De Nederlandse Spoorwegen waren 13,5% eigenaar van European Night Serivces, het bedrijf dat de slaaptreinen zou moeten laten rijden...
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Dat komt omdat Groot-Britannië vereist dat er paspoort- en bagagecontrole is voordat mensen de trein instappen. De stations in Nederland zouden dan moeten worden omgebouwd. Dat werd te duur bevonden. Er is een kleine kans dat er toch directe treinen tussen Amsterdam en Londen gaan rijden, vanaf ongeveer 2015, wanneer Amsterdam Zuid zijn eigen HST-platform heeft. Schiphol wordt dan overgeslagen, daar is geen ruimte voor een (waterdichte) incheckruimte op het station.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Hoort daar niet (ook) het verhaal bij dat die rijtuigen zoveel stroom vraten dat de bovenleiding het totaal niet aan kon, en inzet dus sowieso niet mogelijk was?
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Dit klinkt niet als zomaar een detail, waarom dacht niemand daar over na voor die rijtuigen te bestellen? Eh...
Het is een spectrum.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Introductie nieuw loket-baliesysteem... tegenwoordig zijn 90% van die loketten alweer gesloten
Ook de spoorverdubbeling op Apn-Wd moet ik nog zien komen
Ook de spoorverdubbeling op Apn-Wd moet ik nog zien komen
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
^^ Niet voor 2020. De provincie steekt liever geld in het übergeile LightRail project van hun... :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Die proef met die trams? Wanneer is die nou eindelijk eens afgelopen...?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Die proef gaat meteen door in een permanent project, na een negatief referendum en een gevallen college in Leiden is eind vorig jaar het definitieve plan goedgekeurt door de gemeenteraad in Leiden. Daardoor is het volledige traject van Gouda tot Leiden door alle gemeenteraden (Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Alphen aan den Rijn, Rijnwoude, Zoeterwoude, Leiden) heen en gaan ze dit jaar beginnen met de werkzaamheden. Volgens mij houden die plannen ook in dat er een spoorverdubbeling tussen Zoeterwoude en Alphen aan den Rijn komt.
Zover ik weet is de lightrailproef al in 2007 verlengt met drie jaar, toen werd de concessie van de NS met drie jaar verlengd door Zuid-Holland, tot eind 2010. Daarna gaat in ieder geval Alphen - Gouda over naar de winnende inschrijver, en hoewel ik dat niet echt kan onderbouwen, lijkt mij dat niet de NS te worden. De laatste keer dat er voor een langere periode geen trams zullen rijden tussen Gouda en Alphen zal waarschijnlijk deze zomer zijn, als spoor 3 en 4 in Alphen voor meerdere weken buiten dienst gaat vanwege het project 'De Verbinding/Appel aan den Rijn'.
Zover ik weet is de lightrailproef al in 2007 verlengt met drie jaar, toen werd de concessie van de NS met drie jaar verlengd door Zuid-Holland, tot eind 2010. Daarna gaat in ieder geval Alphen - Gouda over naar de winnende inschrijver, en hoewel ik dat niet echt kan onderbouwen, lijkt mij dat niet de NS te worden. De laatste keer dat er voor een langere periode geen trams zullen rijden tussen Gouda en Alphen zal waarschijnlijk deze zomer zijn, als spoor 3 en 4 in Alphen voor meerdere weken buiten dienst gaat vanwege het project 'De Verbinding/Appel aan den Rijn'.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Krijgen we in Rotterdam dan ook een paspoort- en bagagecontrole?Vinny schreef:Dat komt omdat Groot-Britannië vereist dat er paspoort- en bagagecontrole is voordat mensen de trein instappen. De stations in Nederland zouden dan moeten worden omgebouwd. Dat werd te duur bevonden. Er is een kleine kans dat er toch directe treinen tussen Amsterdam en Londen gaan rijden, vanaf ongeveer 2015, wanneer Amsterdam Zuid zijn eigen HST-platform heeft. Schiphol wordt dan overgeslagen, daar is geen ruimte voor een (waterdichte) incheckruimte op het station.
Ben zeer benieuwd waar die dan moet komen namelijk. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Nou, is vast wel ergens ruimte op dat mooie nieuwe station :)
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Maar het zal dan waarschijnlijk wel bij de trap van de HSL-sporen moeten, want anders hebben de andere reizigers er ook lsat van.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Waarschijnlijk eisen ze een apart terminal. Hoe dat helemaal gaat werken weet ik niet, maar het zou bijvoorbeeld een ruimte onder de sporen kunnen zijn met een speciale opgang naar de perrons, waarbij de andere toegangen hermetisch worden afgesloten. Aan de andere kant, ze kunnen haast net zo goed Rotterdam voorbij rijden, helemaal met de kosten die aan zo'n grapje worden verbonden.
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Gewoon niveau +1. Dat is in Parijs (Gare du Nord) ook zo, en bij mijn weten willen ze dat op A'dam Zuid ook realiseren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: (1990) De trein van morgen komt eraan!
Amsterdam Zuid is een verhaal apart sinds daar waarschijnlijk het station ondergronds gelegd wordt, waardoor er in eerste instantie 4 perronsporen komen, en een reservering voor een extra 2 aan HSL. In dat geval heb je zo'n terminal er ook makkelijk bijgebouwd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten