Plannen NS dienstregeling 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Frank »

Leesvoer dus op de site van het locov :D :

http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 240152.pdf

Op dezelfde sites staan nog meer interessante links, dus...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Karl »

Eerste puntjes:
- Almere Oostvaarders <> Lelystad wordt terugsteken via Almere Buiten
- 140 naar Gvc, voor reconstructie Oude Lijn, geen stop op Ledn
- Connexxion wordt bij NS nog als ConneXXion geschreven
- 1500 naar Schothorst
- Vervalt Rtd - Schothorst nou tot Amf?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Geert »

Wat betreft de plannen voor s1500 en s2800: ik meen er uit op te maken dat er een IC Rotterdam - Amersfoort (- Deventer) komt, en een IC Amsterdam - Amersfoort Schothorst. Zie ook deze pdf.
Verder opvallend: de oude s4000 Rtd - Utg wordt in ere hersteld.
s17400 gaat stoppen op Asa (nog steeds niet op Asdm).

En de s700 wordt ma-vr een echte IC, de s9100 gaat 2x/uur rijden (maar dat wisten we eigenlijk al, natuurlijk) ;)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door MdJ »

1500/2800: 2800 rijdt 'sochtends in de spits Dv-Rtd, 'smiddags/'savonds in de spits Rtd-Dv. Daartussen tot Amf.
Bij twijfel: gebruik beton.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door BR628 »

Ik neem aan dat er in die 2800 spitsslagen van/naar Dv ook in de tegenspits richting gereden wordt, anders krijg je je materieel daar nooit.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door MdJ »

Volgens de adviesaanvraag niet.
Bij twijfel: gebruik beton.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Frank »

Ehm, volgens de adviesaanvraag wordt nog bekeken welke treinen (Amersfoort - Deventer) die niet strikt noodzakelijk zijn qua reizigersaantallen opgesteld worden voor reizigers. Dit zouden ook enkele tegenspitstreinen kunnen zijn lijkt me. Als dit idd gebeurt is de grote vraag natuurlijk of je dan in Deventer een kering van 7 minuten krijgt.
hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 01:09

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door hkuyeren »

Dienstregeling 2010, overzicht van de belangrijkste wijzigingen
Bron: Treinreiziger.nl
De Nederlandse Spoorwegen hebben de plannen voor de dienstregeling 2010 aan het Locov bekend gemaakt. Uit de plannen blijkt dat de NS meer treinen wil inzetten tussen Lelystad - Schiphol en Zwolle - Groningen. Eerder had de NS aangekondigd graag iedere tien minuten een trein in te zetten tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat plan is voor 2010 echter nog niet haalbaar.


Een overzicht van de plannen:


- Extra intercity's tussen Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol
- Extra treinen tussen Groningen - Zwolle
- Snellere treinen rond Woerden
- Betere spreiding intercity's Deventer - Amersfoort, gewijzigde lijnvoering
- Alkmaar - Utrecht / Woerden, gewijzigde lijnvoering
- Op drukke momenten extra treinen tussen Eindhoven - Amsterdam
- Vanaf de HSL volledig in dienst komt een nieuwe dienstregeling tussen Amsterdam - Haarlem / Schiphol - Den Haag - Dordrecht - Vlissingen / Breda
- Gewijzigde dienstregeling Zwolle - Nijverdal - Enschede
- Opening nieuwe stations te Sassenheim, Maarheeze en Amsterdam Science Park

Schiphol / Utrecht - Almere - Lelystad

Van maandag tot en met zaterdag (tot 20.00 uur) komt er ieder half uur een intercity Lelystad - Schiphol, met stops te Almere Buiten, Almere Centrum, Duivendrecht en Amsterdam Zuid. De treinen Utrecht - Almere Oostvaarders wordt ingekort tot Utrecht C - Almere Centrum. De stoptreinen Lelystad - Hoofddorp wordt ingekort tot Almere Oostvaarders - Hoofddorp.

Groningen - Zwolle

De intercity Schiphol - Groningen zal van maandag t/m vrijdag niet meer als stoptrein rijden tussen Zwolle en Groningen, maar alleen nog stoppen te Assen. Tussen Groningen en Zwolle komen twee stoptreinen te rijden. Doorgaande stoptreinreizigers moeten overstappen. Op zaterdag en zondag blijft de huidige situatie hetzelfde. Over de dienstregeling Leeuwarden - Zwolle is er nog overleg.

Snellere treinen rond Woerden

De reistijd van Leiden naar Utrecht wordt 3 minuten korter. De stoptreinen en intercity's op de corridor Rotterdam / Den Haag - Gouda - Woerden worden 1 tot 3 minuten sneller.

Regio Amersfoort

De intercity's Amsterdam - Amersfoort gaan in de spits niet meer door naar Deventer. Wel gaan deze treinen doorrijden naar Amersfoort Schothorst. De intercity Rotterdam - Amersfoort Schothorst vervalt tussen Amersfoort en Amersfoort Schothoorst. Deze intercity gaat in de spits door naar Deventer. Daarmee ontstaat er in de spits een kwartierverbinding tussen Deventer en Amersfoort.

Alkmaar - Utrecht (/ Almere Oostvaarders / Amersfoort)

De stoptrein Rotterdam - Amsterdam gaat (weer) naar Uitgeest, in plaats van Enkhuizen. Reizigers naar Enkhuizen moeten overstappen.
De stoptrein Almere Oostvaarders - Uitgeest wijzigt in een stoptrein Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal - Schiphol. Reizigers naar Uitgeest stappen te Amsterdam over.
De stoptrein Rhenen - Breukelen blijft in de spits doorrijden naar Amsterdam, en gaat vervolgens door als stoptrein naar Uitgeest. Deze stoptrein gaat OOK stoppen te Amsterdam Amstel, maar niet in Amsterdam Muiderpoort. De stoptrein komt niet meer uit Amersfoort.

Eindhoven - Amsterdam

Bij de NS bestaat de wens om iedere 10 minuten een intercity Eindhoven - Amsterdam te bieden en iedere tien minuten een sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen. In 2009 blijkt dit echter nog niet mogelijk. Op drukke momenten zullen er extra treinen Eindhoven - Amsterdam worden ingezet. Echter, deze treinen zullen niet in het gedrukte spoorboekje verdwijnen. Wel in de digitale reisplanner.

Amsterdam - Haarlem / Schiphol - Den Haag - Dordrecht - Vlissingen / Breda

Per 13 december 2009 zullen een aantal treintijden tussen Amsterdam en Haarlem wijzigen.
Mogelijk gaat de IC Berlijn - Schiphol per 13 december doorrijden naar Den Haag C, en nog niet stoppen te Leiden.
Op het momet dat de HSL volledig in dienst komt, zal de dienstregeling tussen Amsterdam - Haarlem / Schiphol - Den Haag - Dordrecht - Vlissingen / Breda als volgt wijzigen:
4x een IC Den Haag Centraal - Leiden - Schiphol. 2x per uur door naar Amersfoort en verder, en 2x per uur door naar Amsterdam C (stopt ook te Hoofddorp, Lelylaan en Sloterdijk)
4x een IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht, waarvan 2x per uur door naar Vlissingen. Stopt op alle huidige sneltreinstations.
4x een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal, 2x per uur via Haarlem, 2x per uur via Schiphol.
4x een stoptrein Den Haag Centraal - Dordrecht, 1 tot 2x per uur door naar Roosendaal, 1 tot 2x per uur door naar Breda.
Gewijzigde dienstregeling Zwolle - Enschede

Vanwege langdurige werkzaamheden is er een aangepaste dienstregeling tussen Zwolle en Enschede. Er komt een nieuw tijdelijk station: Nijverdal West. Tussen Nijverdal West en Nijverdal rijden geen treinen maar bussen.

Nieuwe stations

Per december 2009 komen er nieuwe stations, te weten: Maarheeze, Amsterdam Science Park en Sassenheim. Alle nieuwe stations worden 2x per uur bediend. Stoptreinen Amersfoort - Amsterdam C zullen niet stoppen te Amsterdam Science Park.

Kantekeningen

De NS heeft advies gevraagd over de nieuwe dienstregeling aan reizigersorganisaties. Hun advies zal NS meenemen in het difinitieve besluit. Verder laat de NS weten dat sommige wijzigingen mogelijk door de recessie kunnen worden uitgesteld. (Als bijvoorbeeld het aantal reizigers minder hard groeit of daalt). Verder zijn een aantal wijzingen afhankelijk van een subsidie die nog moet worden toegekend.

Bron: Treinreiziger.nl
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Daantje »

Er is straks dus geen doorgaande stoptrein Dordrecht - Leiden meer? Moet je voortaan altijd overstappen als je van/naar stoptreinstations tussen Den Haag HS en Leiden van/naar stoptreinstations tussen Den Haag HS en Dordrecht en zo ja, waar dan, op Den Haag Centraal?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Karl »

Daantje schreef:Er is straks dus geen doorgaande stoptrein Dordrecht - Leiden meer?
Nee, dat klopt, het wordt Gvc - Ddr - Bd/Rsd voor de stoppers.

Maar dan krijg je iets als:
Schiedam, Delft zuid kan overstappen op Delft en dan op NOI overstappen of op Centraal.
Rijswijk, Mariahoeve kan overstappen op HS en dan op NOI overstappen of op Centraal.

Het gaat in ieder geval flink meer tijd kosten: twee keer overstappen òf via Centraal. Wat een ramp voor die reizigers.
Het is een spectrum.
hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 01:09

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door hkuyeren »

Karl schreef:Het gaat in ieder geval flink meer tijd kosten: twee keer overstappen òf via Centraal. Wat een ramp voor die reizigers.
Een ramp? Om hoeveel reizigers zou het gaan? Ik denk dat er weinig reizigers van Moerwijk, Delft Zuid of Rijswijk naar Mariahoeve, De Vink of Voorschoten reizen. En ze kunnen idd altijd nog met 1x overstappen (4x p.u.) reizen via Den Haag Centraal.
Zelf vind ik het vreemd dat de IC Den Haag - Amsterdam C vanaf Leiden min of meer een stoptrein wordt, en alleen Nieuw Vennep overslaat.

De plannen voor deze lijnvoering waren grotendeels al in 2006 bekend. Er zijn een paar wijzigingen.

Ik heb overigens vandaag vernomen dat het station Amsterdam Science Park waarschijnlijk niet optijd af komt, dat wist iemand mij te vertellen van de Stadsregio, die overleg hadden gehad met ProRail.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Daantje »

Voor reizigers van Moerwijk, Rijswijk of Delft Zuid (en alle stoptreinstations tussen Rotterdam en Dordrecht!) naar Laan van NOI gaat ook gelden dat ze moeten overstappen en dat zijn er toch wel aardig wat als ik dat zo zie.
hkuyeren
Berichten: 48
Lid geworden op: di 25 nov 2008, 01:09

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door hkuyeren »

hkuyeren schreef:4x een stoptrein Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal, 2x per uur via Haarlem, 2x per uur via Schiphol.
Dit is een foutje. De stoptreinen via Haarlem eindigen ook te Haarlem. De trein uit Zandvoort wordt officieel weer een stoptrein.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Caspar »

Als ik het goed lees wordt Hoofddorp een intercity station waar niet alle intercity's gaan stoppen. De IC's Den Haag- Amsterdam Centraal wel, maar de IC's Den Haag- Schiphol- Amersfoort en verder niet? Lekker consequent dus weer...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door M57 »

Nu stopt IC s3900 er toch ook?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door reisthijs »

Dat is toch net wat anders, de s3900 rijdt niet tussen Den Haag en Schiphol. Nu stopt alleen de IC naar Hoofddorp in Hoofddorp, duidelijk toch? Straks heb je vanaf Schiphol twee verschillende IC's naar Den Haag. Het idee erachter is natuurlijk een kwartierdienst van de s2600 + s3900 tussen Hoofddorp en Amsterdam.
hkuyeren schreef:Zelf vind ik het vreemd dat de IC Den Haag - Amsterdam C vanaf Leiden min of meer een stoptrein wordt, en alleen Nieuw Vennep overslaat.
Het is maar één station meer dan de huidige sneltrein, zo vreemd is het dus ook weer niet. Het enige vervelende is dat dit dan de snelste toeslagloze trein zal zijn tussen Schiphol en Amsterdam C.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Meltrain »

Persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat Rotterdam Blaak wel, maar Lombardijen geen Intercity-station gaat worden bij de herstructurering op de Oude Lijn. :( Maar goed, als Rotterdam Stadion een Intercity-station wordt (na de bouw van de nieuwe Kuip), is het voor mij eigenlijk nog beter zelfs. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Wubbo »

Zoals de kaarten nu liggen gaat een deel van de plannen voor 2010 al eerder uitgevoerd worden, en wel per wijzigingsblad juni. Naar alle waarschijnlijkheid (maar pin me er niet op vast) gaat het dan om de wijzigingen rond Amersfoort met s2800 en s1500, en rond Amsterdam met de s17400, s7400 en de s4700.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Thijs »

Dat is groot nieuws. Is dit omdat de betrouwbaarheid van de dienstregeling teveel achterblijft? Het plan Robuust Amersfoort met veranderingen van de s1500 en s2800, behelst ook andere vertrektijden (bijv. de s1600/s1700 minuten eerder van naar Apeldoorn e.v.). Worden deze zaken ook meteen aangepast?

Overigens ben ik benieuwd of 3 treinen achter elkaar van Schothorst naar Amersfoort (voortrein naar Rotterdam, reguliere IC naar Schiphol/Den Haag en de nieuwe s1500) gaat werken als er 1 of meerdere IC's uit Zwolle vertraagd is...

Daarnaast schijnt Schiphol sowieso een puinzooi te zijn en je hebt nog die korte keringen te Hoofddorp Opstel. Lijkt me dat ook dat soort zaken prioriteit krijgen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Ruben »

Schiphol is idd een puinzooi; op het moment dat ik op Amsterdam Zuid sta en een met 10 minuten vertraagde IC naar Arnhem zie vraag ik me wel af waar ze daar mee bezig zijn. Sowieso is het tussen 15:00 en 19:00 altijd minstens +3 voor de IC's die vanaf Hfdo afkomen.

Wat voor andere vertrektijden zijn er voor de t1600/t1700? Een minder lange stop op Amersfoort, welke vooral voor de t1700 te ruim bemeten is?
Staan er überhaupt ergens tijden, die uit de adviesaanvraag kan ik kwartiersdienstregelingstechnisch niet helemaal plaatsen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door MdJ »

NS-Reiziger schreef:Wat voor andere vertrektijden zijn er voor de t1600/t1700? Een minder lange stop op Amersfoort, welke vooral voor de t1700 te ruim bemeten is?
Staan er überhaupt ergens tijden, die uit de adviesaanvraag kan ik kwartiersdienstregelingstechnisch niet helemaal plaatsen.
Voor de 1600/1700/140/240 wordt het .07/.37 richting Dv.

linkje:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... 240158.pdf

Overigens wordt de 500/700 dan weer wel .10/.40 richting Zl...
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Ruben »

Waar die wisseling dan weer goed voor is... De winst zit hem puur in extra rijtijd, de 3-4 minuten die het ding extra heeft hierdoor zijn in Dv alweer opgesnoept. En dat terwijl ie nu al altijd voor het inrijden van Dv moet wachten. Maar zal wel ingegeven zijn door het niet-robuuste Bnva.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Thijs »

Eerder vertrekken vanuit Amersfoort naar Apeldoorn heeft (zo valt uit de adviesaanvraag tussen de regels door te bespeuren) te maken met Apeldoorn-Zutphen (in Apeldoorn zou je bijv. eerder kunnen vertrekken, zodat je in Apeldoorn eerder uit Zutphen bent en de overstap haalt). Maar helaas is er hier geen uitwerking over te vinden (de tijden in Apeldoorn ontbreken), zodat het nog afwachten is hoe het er in de praktijk uit gaan zien.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door waldo79 »

meltrain schreef:Maar goed, als Rotterdam Stadion een Intercity-station wordt (na de bouw van de nieuwe Kuip), is het voor mij eigenlijk nog beter zelfs.
Wie zegt dat je daar nog woont in 2018?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Plannen NS dienstregeling 2010

Bericht door Caspar »

De koppeling 4000/4500 is ook een heikel punt, levert veel vertragingen op voor de t4500 bij vertrek uit Amsterdam naar Enkhuizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten