Pagina 2 van 4

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 14 feb 2009, 23:57
door JeePee
Los van het feit dat het overstappen bij voorbaat al kansloos is in the middle of nowhere mis je een erg belangrijk punt in de kracht van de DAV DRGL. Die zit hem namelijk in de vele snelle verbindingen rechtstreeks naar Rotterdam. Veelal is zowel Zuidplein als Kralingse Zoom 2x per uur rechtstreeks te bereiken. Met overstap op Ridderkerk Sportlaan is dat 4x per uur. Deze slimme opzet van de DRGL heeft een sterke reizigersgroei mogelijk gemaakt.

Je idee van geleed in spits en dal en een extra standaard bus in de spits erbij is totaal onrealistisch. Een gelede bus is 1,3 - 1,5x zo duur als een standaardbus. Gelede bussen zijn vaak in de daluren niet nodig en worden daarom zo min mogelijk gekocht. Zeker omdat de standaard DRU vergoeding 1,2x DRU prijs is voor geleed. Hetgeen niet overeenkomt met de werkelijke kosten. Voor de concessie DAV is geleed nog funester aangezien men daar een KM contract heeft en dus de mat inzet nog minder relevant is. Een standaardbus alleen voor de spits is kansloos. Een meuk bussen kopen voor welgeteld 5 uur per dag is onrealistisch en zal zeker niet goedkoper zijn.

Een bus naar Capelsebrug snap ik totaal niet. De aansluitingen op de metrostations zijn voor de richting centrum. Uit DAV hoeft men echt niet naar Krimpenerwaard met de bus. Verder zitten er nogal wat verbindingen in die niet mogen in verband met concessieoverschrijding zonder dat deze gedoogd moeten worden. En lijnen die niet gedoogd moeten worden, zullen dat in het algemeen ook niet worden. Dit staat nog los van de nut en noodzaak van deze lijnen.

Door het grote aantal bussen dat je nu naar Rotterdam laat rijden en intern, betwijfel ik of je überhaupt wel een bus bespaart. Dit nog even los van het nieuwe materieelpark wat er dus nodig zou zijn. Je voorstel met betrekking tot de chauffeursdiensten is niet haalbaar. Een roulering moet gewogen op gemiddeld 40, 35 of 32 uur uitkomen. Afhankelijk van de contracten in die roulering. Diensten met puur alleen een spitsrit gaat je daar niet in helpen.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 11:35
door waldo79
Ik ga er ook niet vanuit dat 88122903 de plannen heeft doorgerekend op haalbaarheid 8-)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 13:57
door Chauf21
rhk_amf schreef:
88122903 schreef:De interlokale lijnen in de spits(behalve104 109) worden door chauffeurs gereden die aan het einde van hun dienst zitten, dus wanneer er file staat op de wegen telt dat niet door op andere ritten.
Wordt voor veel chauffeurs een korte werkdag als ze in de ochtendspits hun laatste rit hebben. Onmogelijk plan dus.
JeePee schreef:Je voorstel met betrekking tot de chauffeursdiensten is niet haalbaar. Een roulering moet gewogen op gemiddeld 40, 35 of 32 uur uitkomen. Afhankelijk van de contracten in die roulering. Diensten met puur alleen een spitsrit gaat je daar niet in helpen.
Niet per definitie.
Stél dat je inderdaad een enorme ochtendspitspiek wilt verwerken, kan je de roulering daar op aanpassen. Je kan immers ook rouleringen/contracten voor bijvoorbeeld 10, 12 of 15 uur per week uitschrijven. Wanneer je vervolgens alleen ochtendspitsdiensten in de roulering opneemt, zie ik daar een ideale ochtendbaan voor bijvoorbeeld huisvrouwen of actieve ouderen :idea: (het verbaast me niets als dergelijke rouleringen in bv. Purmerend ook bestaan)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 14:00
door Karl
Ik kan mij ook niet voorstellen dat zoiets niet voor Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee oid bestaat, daar zitten volgens mij enorme spitsbundels op.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 14:05
door JeePee
Vergeet niet dat op HWGO een groot deel van de piek door TCR gereden wordt. Dus de werkelijke spitspiek voor Arriva personeel valt mee.

@Chauff21: Heb je gelijk in. Al is het niet wenselijk om heel veel van die kleine rouleringen te hebben ;)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 15:20
door Daantje
rhk_amf schreef:Naast een verplichte overstap op dat busstation in-the-middle-of-nowhere (wil je echt daar alle bussen tegelijk laten aankomen en vertrekken :shock: ) heb ik nog wel wat opmerkingen:
Dat was in Beverwijk op het station altijd zo. Daar kwamen alle lijnen (beide kanten uit) op ongeveer dezelfde tijd aan en vertrokken ook weer zodat je altijd binnen een paar minuten overal op over kon stappen. Aan de andere kant, als jouw bus te laat is mis je ook gelijk alle aansluitingen of moet je alle bussen laten wachten en loopt alles vertraging op.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 15:22
door tsov
Busstations in the middle of nowhere zijn er natuurlijk wel meer, ik noem een Heinenoord, Westerscheldetunnel of Mooie Paal :wink:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 15:23
door Daantje
Ik bedoelde niet te zeggen dat het station in Beverwijk in de middle of nowhere ligt maar meer dat daar alle buslijnen tegelijk aankomen en vertrekken.

En busstations in the middle of nowhere ken ik ook genoeg ja. ;)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 15 feb 2009, 16:15
door Karl
tsov schreef:Busstations in the middle of nowhere zijn er natuurlijk wel meer, ik noem een Heinenoord, Westerscheldetunnel of Mooie Paal :wink:
Maar is dat een valide argument om nog een busstation in the middel of nowhere te creeren?

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 11:13
door webguy
En vergeet niet de Wittenberg niet! Midden op de veluwe ;)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 11:42
door Suus
Ah, Wittenberg, toen ik daar voor het eerst kwam met de bus had ik echt een WTF-gevoel, ik moest een halte verder zijn (nog steeds middle-of-the-nowhere, maar goed). Wordt overigens wel flink overgestapt daar wat ik zelf heb gezien.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: ma 16 feb 2009, 19:14
door MdJ
Inmiddels nog meer, aangezien je buiten de spits tussen Apeldoorn en Harderwijk daar mag overstappen. Lijn 104 rijdt -in het kader van de bezuinigingen- alleen in de spits...

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 21 feb 2009, 03:17
door 88122903
waldo79 schreef:Ik ga er ook niet vanuit dat 88122903 de plannen heeft doorgerekend op haalbaarheid 8-)
Ik probeer het documentje waar ik de berekenig laat zien al een tijdje hier in gevoerd te krijgen.
Helaas gebeurt het telkens waneer ik het documentje van word kopieert dat dit programma de tabs weg haalt waardoor het kostenschema niet te lezen meer is.
Hebben jullie een tip om dit te omzeilen?

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 21 feb 2009, 04:10
door 88122903
Het is inderdaad zo ik een busstation buiten een woonwijk wil plaatsen,maar qua bereikbaarheid valt het wel mee.
Dit station gaat 50 meter van de N945 liggen waardoor je binnen 2 minuten in Hendrik Ido Ambacht ben, Alblasserdam en Papendrecht liggen respectievelijk 3 en 6 minuten rijden van het busstation vandaan.
Waneer de aanleg stijger van de waterbus 300 meter verder gelegd wordt heb je ook nog eens een directe overstap van de Boot.
De op en afrit van de A15 ligt ook maar 3 minuten van het busstation vandaan!

88122903 schreef:
De interlokale lijnen in de spits(behalve104 109) worden door chauffeurs gereden die aan het einde van hun dienst zitten, dus wanneer er file staat op de wegen telt dat niet door op andere ritten.

Ik had hier goed over nagedacht en mijn uitvoerende plan was dat chaufeurs van Stads dienst Dordrecht die om 10,11 en 12 uur beginnen, om 16.00/17.00 hun stadsdienst te laten overdragen aan hun collega van de avond dienst en dat de chaufeur die in de na middag begon nog een laatste ritje in de streek krijgt.
De overige ritten die nog over blijven die krijgen chaufeurs met een gebroken dienst(deze dienst constructie bestaat overigs al).

Over lijn 75 en 90 heb ik zelf ook zitten twijfelen of ik dat niet een halfuurs dienst moest nemen, maar ik zag er van af omdat ik dan anders moest beslissing of de overige lijnen(13-14-15-16-18-19)om een kwartier of het half uur moesten rijden.
Om het half uur rijden vondt ik veelste weinig en eens in het kwartier vond ik niet eerlijk tegenover de pasagiers van de stadsdienst.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 21 feb 2009, 12:23
door Daniel
88122903 schreef:Hebben jullie een tip om dit te omzeilen?
Print screen, plakken in paint o.i.d. en als afbeelding plaatsen :wink:

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 21 feb 2009, 12:48
door Stefan
88122903 schreef:Om het half uur rijden vondt ik veelste weinig en eens in het kwartier vond ik niet eerlijk tegenover de pasagiers van de stadsdienst.
Ik vind persoonlijk dat je niet echt moet gaan kijken wat 'eerlijk' is voor andere passagiers, want dan zou ik denk ik niet willen weten hoe het er bijvoorbeeld op Zuidplein eruit zou gaan zien. ;)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 21 feb 2009, 14:09
door Suus
Precies, als alles eerlijk zou zijn zouden alle lijnen daar elke tien minuten vertrekken, zoals sommige RET-bussen nu al doen :lol: Krijg je wel een heel erg prettig openbaar vervoer mee, maar als er iets niet kostendekkend te krijgen is, dan is het dat wel :P

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 00:32
door 88122903
waldo79 schreef:Ik ga er ook niet vanuit dat 88122903 de plannen heeft doorgerekend op haalbaarheid 8-)
Ik heb het wel degelijk gedaan ik kwam toen precies uit, helaas heb ik een enorme rekenfout gemaakt!
Maar hier heb ik toch een lijstje van mijn berekeningen

Dit is de lijst van de dienstregeling nu

Doordeweekse dagen

Lijn14/15 2
Lijn 16 3
Lijn 75 3
Lijn 88 4
Lijn 89 4
Lijn 90 6
Lijn 91 5
Lijn 92 4
Lijn 388 2
Totaal 33

Avonden

Lijn14/15 1,32
Lijn 16 2
Lijn 75 1,32
Lijn 88 2
Lijn 89 2
Lijn 90 4
Lijn 91 2
Lijn 92 2
Lijn 388
Totaal 16,64

Zaterdag

Lijn14/15 2
Lijn 16 3
Lijn 75 3
Lijn 88 2
Lijn 89 4
Lijn 90 4
Lijn 91 5
Lijn 92 2
Lijn 388
Totaal 26

Zondagen
Lijn14/15 1,32
Lijn 16 2
Lijn 75 1,32
Lijn 88 2
Lijn 89 2
Lijn 90 4
Lijn 91 2
Lijn 92 1,32
Lijn 388
Totaal 16,64

Mijn dienstregeling

Doordeweekse dagen

Lijn 14/15 6
Lijn 16 4
Lijn 18 3
Lijn 19 2
Lijn 75* 5
Lijn 90* 5
Lijn 104 2
Lijn 105 + 3
Lijn 107 3
Lijn 108
Lijn 109
Lijn 111+ 3
Lijn 112
Lijn 388 2
Lijn 390 3
Totaal 41

Avonden

Lijn 14/15 2,64
Lijn 16 1,32
Lijn 18 1,32
Lijn 19 1,32
Lijn 75* 1,98
Lijn 90* 1,98
Lijn 104
Lijn 105 +
Lijn 107
Lijn 108
Lijn 109
Lijn 111+ 1
Lijn 112
Lijn 388
Lijn 390
Totaal 13,64

Zaterdagen

Lijn 14/15 4
Lijn 16 2
Lijn 18 2
Lijn 19 1
Lijn 75* 3
Lijn 90* 3
Lijn 104
Lijn 105 + 1
Lijn 107
Lijn 108
Lijn 109 2
Lijn 111+ 1
Lijn 112
Lijn 388 2
Lijn 390 3
Totaal 24

Zondagen

Lijn 14/15 2,64
Lijn 16 1,32
Lijn 18 1,32
Lijn 19 1,32
Lijn 75* 1,98
Lijn 90* 1,98
Lijn 104
Lijn 105 +
Lijn 107
Lijn 108
Lijn 109
Lijn 111+ 1
Lijn 112
Lijn 388
Lijn 390
Totaal 13,64

(*met Frysker bus)
(+Rijdt doordeweeks overdag altijd met een gelede bus)
Zoals u ziet maak ik tijdens doordeweekse dagen veel meer OV uren dan nu, daarom gaan we het verschil netjes optellen:
8x13x5x40=20800

Maar er zijn ook mogelijkheden voor mij om uren af te trekken, bijvoorbeeld in de vakantie wordt erop doordeweekse dagen een zaterdags dienst gereden, in het weekeind en op avonden mag ik ook wat OV uren aftrekken omdat er dan met veel taxi’s gereden wordt.

Zondag 3x12x1x52=1872
Zaterdag 2x12x1x52=1248
Avonden 3x6xx7x52=15288
Vakantie 14x13x5x12=10920

In de spits worden er 26 OV uren extra per uur door de arriva in gezet , daar zit ik 3 uurtjes per uur onder.
Hiermee financier ik de uitgave die ik nog niet genoemd heb, de extra haven bussen tijdens dienstwissels en de geleden bussen die op lijn 105 en 111 tijdens de spits in de vakantie

Wanneer je de getallen aftrekt van die 20800 kom je op 8648 Ov uren overschot!
Met dat verschrikkelijke handschrift van mij, ik was vergeten om de besparing die in de vakantie gerealiseerd wordt af te trekken!

Ik kan dus 216 Ov uren per week in zetten (8648/40=216)
In dit forum heb ik al veel commentaar gegeven over de huidige dienst regelingen.
Jullie hebben veel reacties gegeven waaruit bleek dat de meesten van jullie een hekel hebben aan overstappen en taxi busjes, de argumenten snap ik, maar ik ben toch nieuwsgierig geworden hoe jullie een verbeterd OV zien!

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 17:44
door Daantje
Waarom in de vakantie doordeweeks een zaterdagdienstregeling? Er zijn ook nog gewoon mensen die werken en niet alle schoolvakanties vrij hebben en wel op tijd op hun werk moeten zijn wat soms niet eens gaat met een zaterdagdienstregeling.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 19:21
door Karl
Dan breid je de zaterdagdrgl maar uit. ;)

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 28 feb 2009, 00:26
door 88122903
Daantje schreef:Waarom in de vakantie doordeweeks een zaterdagdienstregeling? Er zijn ook nog gewoon mensen die werken en niet alle schoolvakanties vrij hebben en wel op tijd op hun werk moeten zijn wat soms niet eens gaat met een zaterdagdienstregeling.
In de huidigen dienstregeling blijven de bussen eens om het half uur rijden , Helaas gebeurt het vaak en zeker na 10.00 uur dat de bussen helemaal leeg zijn.
Daarom heb ik besloten om de zaterdag dienstregling te pakken.
Jou voorstel om een uurtje vroeger te gaan rijden, is voor forenzen die ver moeten reizen zeker een goed idee :D !

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: wo 11 mar 2009, 13:25
door MrBusRacing
Ik vind het een gemiste kans dat er geen structuele drukvermindering op lijn 11 en 15 van de Groningse stadsdienst is ingevoerd.

Hiervoor zijn namelijk volop kansen, maar tot op heden niet benut.

Persoonlijk zou ik er voorstander van zijn de Qliners komend vanaf A28 (emmen/assen e.d.)v een uitstaphalte te geven op P+R haren om vanuit daar uit een non stop sneldienst (via de ring) naar Zernike te rijden.

De nieuw ingevoerde 309 ten koste van de 519 is een leuke verbetering in comfort maar daar is het ook mee gezegd, men rijdt nu met een Qliner door het centrum van Groningen waardoor de achterliggende gedachte van een snelle bus tekort wordt gedaan, maar het in de stad zelf verkeers technisch een grotere druk oplevert maar voor de binnenstad zeker GEEn toevoeging is.

Ook de wirwar aan zgnd IQliners op het zernike voegen naar mijn idee niets toe, met een hoogfrequente stads/city bus lijn vanaf Zernike P+R via WC paddepoel,Vinkhuizen diamantlaan, Hoendiep, naar toekomstig P+R Hoogkerk zou je meer bereiken. Onderweg kan men in de twee grote wijken paddepoel en vinkhuizen volop mensen opnemen die nu niet meegenomen worden door de IQliners die bij de meeste haltes niet mogen stoppen. Op P+R Hoogkerk kan deze lijn eindigen met een ruime keuze aan overstapmogelijkheden op Qliners naar Drachten/Roden/Leek en andere streeklijnen zoals bijvoorbeeld de '80-ers'.

Een dergelijke lijn kan achter lijn 15 geplakt worden en ook die frequentie aanhouden (geen weekend, niet na 21:00 uur)

Het regelmatig voorkomende rituitval van de zgnmd IQliners is hiermee ook van de baan als men met een hoog frequente stadslijn aansluiting geeft op de toch al frequente Qliners op P+R hoogkerk. Als men op deze Qliners dan al rituitval heeft dan heeft dit in tijd minder gevolgen voor de passagier.

Deze lijn zal voor de passagier sowieso een hoop duidelijkheid verschaffen op het zernike. Daarnaast ontlast je het overvolle CS nog meer door Qliner liefhebbers mee te nemen vanaf Zernike naar Hoogkerk ipv met lijn 15 naar het CS.

Ook automobilisten kunnen vanuit de richting A7 Leek/Drachten nu de keuze maken hun auto op P+R Hoogkerk te laten staan en met deze bus naar het Zernike te reizen. Aan deze kant van de stad lijkt mij elke druk vermindering sterk tot de wensen te behoren.

Al met al pleit ik dus voor een klein(er) aantal verschillende lijnen op het Zernike die alle belangrijke punten in en rondom de stad mee nemen, volop gebruik maken van de P+R locaties en meer transparantie voor de passagier.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 14 mar 2009, 00:54
door 88122903
Over dienstregelingen in Groningen kan ik niet over mee praten omdat ik nooit verder in mijn leven dan Assen gekomen ben, maar als ik jouw verhaal lees herken ik wel situaties die ik ook in de Drechtsteden komt.
Bij ons heeft de Arriva een paar keer een flinke budget verhoging gehad voor het OV, helaas is in de tijd de dienstregeling in de stad er zelfs iets op achteruit gegaan.
Voor haze tripjes van 3 of 5 kwartier wordt er bij ons ook vaak een Qliner gebuikt.
Ik heb gewoon het gevoel dat de planologen bij de Arriva gefixeerd zijn op het streekvervoer, dit is erg jammer omdat ik ook in de stad wel degelijk kansen zie.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: za 14 mar 2009, 13:52
door Daniel
88122903 schreef:helaas is in de tijd de dienstregeling in de stad er zelfs iets op achteruit gegaan.
Is dat zo? Dan mag je mij vertellen waar dat dan wel het geval is :wink:

Zeker met de laatste dienstregeling zijn er juist een aantal ritten teruggekeerd die soms al ruim voor de komst van Arriva al opgeheven waren. Die dienstregeling is trouwens zelfs geheel lokaal opgezet (Heerenveen hoefde alleen maar een extra bus te regelen voor Dordt) op basis van de wensen die er hier waren.
Vergis je niet in de invloed van het lokale management hier: Dordrecht is zelfs het enige stukje van DAV waar een bescheiden winst gemaakt wordt wat het stukken makkelijker maakt om investeringen erdoorheen te krijgen.

Re: Gemiste kansen bij de nieuwe dienstregeling!

Geplaatst: do 19 mar 2009, 23:51
door 88122903
Reiziger Ddrs schreef:
88122903 schreef:helaas is in de tijd de dienstregeling in de stad er zelfs iets op achteruit gegaan.
Is dat zo? Dan mag je mij vertellen waar dat dan wel het geval is :wink:

Zeker met de laatste dienstregeling zijn er juist een aantal ritten teruggekeerd die soms al ruim voor de komst van Arriva al opgeheven waren. Die dienstregeling is trouwens zelfs geheel lokaal opgezet (Heerenveen hoefde alleen maar een extra bus te regelen voor Dordt) op basis van de wensen die er hier waren.
Vergis je niet in de invloed van het lokale management hier: Dordrecht is zelfs het enige stukje van DAV waar een bescheiden winst gemaakt wordt wat het stukken makkelijker maakt om investeringen erdoorheen te krijgen.
Dit zijn de lijnen die er op achteruit gingen.

LIjn 21 Tussen Dordrecht CS en Nieuw Chrispijn (opgeheven)

LIjn 4/5 Tussen Wielwijk/Staart Sterrenburg/Stadspolders (alleen lijn 5 rijdt met extra bussen in de spits)

Lijn 2 Tussen Centrum Dubbeldam (reed vroeger overdag altijd met 12 meter bussen, nu alleen incidenteel)

Lijn 2/3/4/5/7/10 ( Vroeger werden de ritten met gewone bussen uitgereden, nu vanaf 11 in de avond uur met taxi's)

Lijn 5 7 en 10 zijn wel uitgebreid ten opzichte van vroeger, maar ik denk toch dat je uiteindelijk op iets minder OV uren uit komt.