Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

IC3 schreef:Het is inderdaad niet altijd lijn 101 geweest :wink: Lijn 97S was een ZWN-dienst die tot eind 1996 heeft gereden. Toen heeft de Interliner, lijnnummer 405, het overgenomen. Toen het Interlinerconcept tegenviel is het een gewone BBA-lijnbus geworden en vanaf die tijd 101.
Interliner 405 kan ik me inderdaad nog herinneren van de lijnennetkaarten.
Maar die stopte waarschijnlijk minder dan lijn 101 nu?
En wanneer is 405 eigenlijk opgeheven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

In deze categorie past ook wel het busstation van Dedemsvaart: http://www.destentor.nl/regio/hardenber ... houden.ece
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Stefan »

meltrain schreef:Interliner 405 kan ik me inderdaad nog herinneren van de lijnennetkaarten.
Maar die stopte waarschijnlijk minder dan lijn 101 nu?
En wanneer is 405 eigenlijk opgeheven?
Ik geloof dat lijn 405 niet door Steenbergen reed, zoals lijn 101 nu wel doet, maar over de N259 aangezien er nog wat fietsenstallingen á la Interliner langs de Randweg staan. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

In Eibergen staan bij de halte Viersprong nog Interliner-abri's, geen idee waarom. CXX heeft daar toch nooit gereden?
Verder zag ik laatst tijdens een fietstocht een halte Rijksstraatweg in Twello, met abri, lijnennetkaart en vertrektijden. Scheelt alleen dat die halte al een aantal jaar niet in gebruik is, lijn 111 Deventer-Apeldoorn is opgeheven toen Twello een station kreeg en vervangen door Veolia-buurtbusachtig lijntje 171 Deventer-Twello. Ook de route wijzigde toen. Je zult er maar op je bus staan wachten...
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door tsov »

Kwam er in Eibergen niet een interliner van Syntus? Iets van Enschede - Doetinchem/Winterswijk/Arnhem?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

Ik heb eens een oude lijnennetkaart van Syntus erop nageslagen.

Die abri's zijn waarschijnlijk afkomstig van snelbussen à la Interliners 73 en 74. Lijn 74 reed tussen Arnhem en Enschede, lijn 73 tussen Winterswijk en Enschede.

Daarnaast bestonden er ook nog de lijnen 70 (Vorden - Groenlo) en 79 (Arnhem - Gendringen). Deze stopten op zeer weinig haltes onderweg, een soort Interliner dus.

Maar, uiteindelijk was de Interliner niet zo succesvol en werden ze gedegradeerd tot gewone lijnen, die vaker stopten onderweg.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

Dat verklaart een hoop. Ik wist wel dat er een bus ging van Arnhem naar Enschede, maar ik dacht dat de Interliner-formule echt iets van Connexxion was. Lijn 70 is gelukkig verdwenen want dat is een wel heel kansloze verbinding als je ook met de trein kunt. Alleen Kranenburg wordt nu niet meer ontsloten. Lijn 79 bestaat nog steeds, maar is omgenummerd naar 'normale' buslijn 29, en is samen met 'broertje' 27 vorig jaar ingekort tot Doetinchem.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Interliner was iets van VSN, dus toen het nog ZWN, NZH, Midnet, Oostnet, BBA, FRAM, GADO, Hermes enzo was. Maar inderdaad, alleen Connexxion gebruikt de term Interliner nu nog, omdat ze als VSN-1 eigenaar waren en zijn van de productformule en bijbehorende naam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

Viel Hermes ook onder VSN??
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Ja, het onstond uit een fusie van VSL en ZO. Het is vervolgens terecht gekomen onder VSN-2, dus het gedeelte wat verkocht zou worden. Niemand had echter intresse in het bedrijf, waardoor het uiteindelijk een dochterbedrijf is geworden van VSN-1 (Connexxion).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door midnet »

1.stefan heeft gelijk voor Steenbargen-reed gisteren in brabant-o.a. met 111, en de 101 mijdt Steenbergen (jaren geleden dat ik daar was geweest, alles helemaal veranderd), en ook Dinteloord gaat hij niet in+zelfde route uit, 111 doet dat.
2.Nog meer InterLiner relikten: Breda busstation-een prijzentabel aan de halte (IL stijl), ongedateerd jaar-zeker 3-4 jr. oud.
had een superdeluxe nieuwe Brabantliner op 401-een hele verbetering t.o.v. de Amba"s die nu her+der op lijndienst rijden-dus zelfs zo vlug is dat al weer historie! Ook op Sleeuwijk Tol en Vianen en Gorkum/NS IL palen etc en vergeelde/vervaagde lijnroutekaarten, hoewel ARRIVA nog de 387 als Q-liner rijdt. Op de Brabantliner waren geeneens biljetautomaten meer-enkel nog dagkaartverkoop. Ok op Elst NS een oude IL paal+gestyled wachthokje-lijn ook al lang verdwenen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Karl »

Vorige week was ik een dag in Aken en daar staat bij de halte na het station (Theater?), aan de buslijn naar Nederland, nog een interliner zuil, helemaal verwaarloosd uiteraard en behangen met flyers/posters.
Het is een spectrum.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door IC3 »

meltrain schreef:En wanneer is 405 eigenlijk opgeheven?
Volgens mij heeft Interliner 405 slechts twee jaar bestaan. Ik dacht dat de interliner er dus al weer in 1998 verdween... Reden van het tegenvallende resultaat was waarschijnlijk dat de bus slechts langs Steenbergen reed, in plaats van er doorheen; hoewel bevorderlijk voor de snelheid van de rit was de Interliner niet concurrerend ten opzichte van de 111 naar Bergen op Zoom vanwege de te grote afstand tot de bushalte. Neem daarbij dat je er ook nog extra voor moest betalen en het werd - heel verklaarbaar - een flop.
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door erik1981 »

Datzelfde gold voor de Interliner die reed tussen Utrecht CS en Wijk bij Duurstede v.v.; volgens mij lijn 345. De route was exact gelijk aan lijn 41 (ook Utrecht-Wijk bij Duurstede v.v.). Daar lijn 41 ook al een sneldienst was, had de Interliner totaal geen zin. Daarbij had de groene bus ook last van dezelfde "verkeersellende" als de 41 (en in zijn kielzoog stopdienst 40) en moest er ook extra voor worden betaald. De (door Midnet speciaal daarvoor bestelde) 15 meter-Alliances reden dan ook zo goed als leeg rond, terwijl lijn 41 er, zeer goed bezet, achteraan reed. Het gevolg was dat de Interliner al snel weer van het toneel verdween en lijn 41 nog steeds één van de drukste lijnen in de provincie Utrecht is.

Overigens heeft in Wijk bij Duurstede lange tijd nog Interliner-wachtruimtes gestaan. Ik weet niet of die nu zijn verdwenen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

In Stellendam staat nog een bushokje + lege haltepaal van een voormalige strandbus die Connexxion toendertijd exploiteerde.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door mb90 »

Tijdens het schouwen door de Rotterdamse Rijweg in Overschie kwam ik bij de Overschiese Dorpsstraat deze tegels tegen die doen vermoeden dat hier vroeger een halte was:
Afbeelding
Ik heb alleen geen idee van welke lijn. Wellicht dat de voormalige lijn 129 (Rotterdam CS - Den Haag v.v.) ooit hier gereden heeft, maar op de kaarten vanaf 1995 die ik heb is dit niet te zien.

De straat gaat overigens in januari 2010 compleet op de schop (daarom was ik er schouwen :wink:) waardoor er dus nieuwe tegels komen en deze dus zullen verdwijnen. Er ligt namelijk riolering uit 1958 onder en de straat is ook op sommige delen verzakt, dus een opknapbeurt (waarbij ik voor een deel mee ga helpen) kan geen kwaad. :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

Op vele halteplaatsen onderweg zijn er ook nog fietshokjes aan te treffen in de Interliner-kleuren. 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
spoorpat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 21:37

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door spoorpat »

Na 3 jaar Randstadrail staat er bij Zoetermeer Centrum West tot de dag van vandaag nog steeds een NS (Prorail) bord
Afbeelding

Ook de fietsenstallingen bij de diverse haltes zijn nog van de NS.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

Even het topic weer een beetje sticky maken.

Op een aantal Friese en Groningse stations zijn er nog een heleboel aanduidingen van NoordNed te vinden. 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Oud forumgebruiker »

In Zaandam heb ik tot nu toe 2 abri's ontdekt van jawel: NZH :lol:. Zal binnenkort eens kijken of ik er een plaatje van kan schieten.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door webguy »

Ik zocht een plek om dit te stoppen, dit is precies andersom van wat de topictitel vermeld, dus past wel :)

Een leuke slideshow over nieuwe metros
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

*Kick*

In Den Haag staan op de Meppelweg nog een aardig aantal abri's van de vroegere lijn 28. De reclame wordt ook nog gewoon vervangen in die dingen :)
Laatst bij werkzaamheden aldaar is een abri er weg gehaald, maar na de werkzaamheden is die ook weer teruggekeerd :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door willy84 »

Station Eijsden kan je ook nog wel noemen. Hoewel dat "misschien" nog wel open gaat. (wij weten dat dit niet zo is).

Eerder in dit topic werd verwezen naar Huizen en dat het busstation nog helemaal blauw is (net als Midnet). Ook een groot aantal bushokjes is, zoals werd gezegd, nog steeds in Centraal Nederland of Midnet logotje. Ik weet niet wat precies wat is maar ze zijn nog erg veel te vinden. Zolang ze niet vernield worden blijven ze er uiteraard gewoon inzitten.
Ook betonnen bushokjes zijn er te vinden maar of dat nou zo bijzonder is.

Op het busstation bij het Tergooi ziekenhuis (voorheen Gooi Noord) in Blaricum is nog een electronisch bord waar alle buslijnen en vertrektijden op weergegeven konden worden. Ook die is al lang niet meer in gebruik. Hoelang weet ik n iet maar het ziet er nogal verlopen uit. Op hetzelfde busstation is ook nog een Connexxion personeelshuisje oid. Ook die wordt nooit meer gebruikt.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Caspar »

ziggy schreef:In Zaandam heb ik tot nu toe 2 abri's ontdekt van jawel: NZH :lol:. Zal binnenkort eens kijken of ik er een plaatje van kan schieten.
Die staan ook nog in Bergen NH :D Eingelijk moet ik ipv nog,- Weer zeggen. Want die haltes met NZH erop staan er pas sinds een jaar of 3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

Er staan ook een paar van die dingen in Gouda trouwens. Zijn daar neergezet nadat de kap van het busstation vanwege instortingsgevaar gesloopt is, ze waren toevallig over...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten