Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Terwijl ik daarnet een reply aan het schrijven was over opnieuw bestickerde bussen in de Gooi- en Vechtstreek zat ik te denken aan nog meer rariteiten uit die regio: Verlaten abri's of van voormalige busbedrijven: Midnet, NZH. Veel te grote busstations waar misschien maar 1x per uur een streekbus komt, vervallen gebouwtjes, etc. Het lijkt mij wel eens leuk te zien wat er nu allemaal van dat soort spul te vinden is. De starter begint, dus ik heb er ook nog wel een paar (foto's zijn altijd welkom :P )

- In Leimuiden is een redelijk groot busstation, met vier abri's. Er stopt echter nog maar een streeklijn.
- Het busstation van Huizen staat nog vol Midnet abri's, en is ook nog helemaal in Midnet lichtblauw geschilderd.
- Op diverse plekken in Waterland staan verlaten en vervallen Connexxion-kantoortjes
- Heel Diemen hangt nog vol met BBA (vorige concessie Utrecht-Noordwest) en Connexxion (concessie VOOR Utrecht Noord-West bij BBA) pijltjes voor busroutes.
- In Hoogvliet is bij het metrostation op Google nog een redelijk groot busstation (vijf perrons) te zien, terwijl er slechts een stadsbus komt.
- In Enkhuizen is bij het station ook nog een busstation met 4 perrons en abri's. Komt één keer per uur een buslijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Daniel »

Het rijtje kan ik nog aanvullen met een aantal routepijltjes van lijn 17 in Dordrecht met ZWN-logo erbij. Die stammen nog uit de tijd dat de beide niet meer bestaande bedrijven Stadsvervoer Dordrecht en ZWN samenwerkten en deze sneldienst gekoppeld was aan lijn 258 naar Rotterdam. De beide lijnnummers bestaan trouwens ook niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Suus »

ZWN pijltjes :shock: Dat is van op zijn laatst 2001 geloof ik :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door tsov »

1999 ;)
In Huizen staan trouwens geen Midnet-abri's voorzover ik weet, maar Centraal Nederland-abri's, nog ouder dus ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Daniel »

Pfoe, dat was even zoeken... dacht dat ik die foto wel wat recenter had gemaakt dan in maart 2004 :P En op zoek daarnaar kom je natuurlijk bergen nostalgie tegen, nooit geweten dat ik zoveel foto's van O405jes heb zeg :wink:

Afbeelding

Overigens heeft in Zwijndrecht bij het station ook nog jaren een lijnennetkaart van ZWN en Stadsvervoer Dordrecht gehangen uit 1997. Volgens mij is die zelfs pas verdwenen toen eerder dit jaar het busstation aldaar is vervangen door een halte langs de doorgaande weg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vergane glorie in het OV.

Bericht door JWM »

Door het hele land zijn nog tig uitingen van de interliner formule te vinden.. over vergane glorie gesproken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Geert »

Bij mij om de hoek hangt nog een haltebordje van lijn 53s, inclusief een vertrekstaat. Die vertrekstaat is nog van Midnet en komt uit de winterdienst van 1998 geloof ik, die hele buslijn bestaat al jaren niet meer :D

In Dronten staan diverse bushokjes van Midnet.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Mark »

In Hengelo staan op het busstation abri's met op de rand van het dak de lijnnummers en routes. Op enkele niet-gebruikte abri's staan dan ook routes van lijnen die al jaren niet meer rijden, onder meer OAD-lijn 91 van Hengelo naar Holten en Deventer....
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Daan »

Hier in de wijk waar ik woon zijn op sommige plekken nog de witte tegels te zien die herinneren aan de haltes van lijn 53... Vind het nog steeds zonde dat ie er niet meer is... (hoe lang eigenlijk al niet meer?)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Vinny »

Een aantal jaar geleden hing er in Weesp nog een haltebordje met een kaart van voor de opening van de spoorlijn Amsterdam Rai - Almere. Helaas heb ik dat ding nooit op de foto kunnen zetten, want toen ik mijn toestel had meegenomen was 'ie al weg... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Etienne »

Nadat Qbuzz de concessie SRR ging rijden, zijn ze wel vergeten om op sommige haltes de vertrektstaat van Connexxion weg te halen, zo hangen er nog enkele op het traject van de Grindweg tot de Molenhoek in Rotterdam.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Karl »

Krimpen aan den IJssel autobusstation is voorzien van een ZWN kaart waarop lijnen staan die nooit (iig voor 1990 niet) volgens die route hebben gereden. :?:

Vanaf Metro Capelsebrug richting Rotterdam Woudestein ligt een busbaan (deels in beide richtingen) waar een paar keer per uur een Qbuzzje overheen rijdt van/naar Woudestein. In betere tijden gingen daar bussen over richting Rotterdam Centraal en daarvoor zelfs nog streekbussen richting Rotterdam Centraal. Nu moet je overstappen op de metro en op Beurs weer overstappen. :neg:
Het is een spectrum.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door midnet »

Diemen nog vol met BBA-stickers? zijn mij nog nooit zo opgevallen.
Wat vooral erg treurig eruitziet: de voormalige INTERLINER ''design'' haltes-met vergeelde kaarten etc. Soms met een ander standaard bord/schuilhokje voor de huidige vervanglijn ernaast. Bvb. bij de benzinepomp in Leimuiden voor 370.
en inderdaad-vaak bij het wisselen van vervoerder/concessie is er enorme strijd wie vor de kosten moet opdraaien van het verwijderen van oude stukken. Dus gebeurt dat meestal helemaal niet.
En soms vraag je je af of vooruitgang/new design nou zo fantasties is: bvb. op Schiphol-enkel elektronische tijdaanduiding-maar je kan dus niet meer ouderwets kijken wanneer er later op de dag een bus moet gaan-of wanneer de laatste van de dag gaat. Zal wel door die vliegtuigboys zo zijn geregeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Suus »

In Diemen Noord hangen nog Connexxionpijlen en BBA pijlen. BBA reed tot 2006 naar Diemen Noord (120 en 126), Connexxion nog veel verder daarvoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergange glorie in het OV.

Bericht door Etienne »

Nog wel even de topic-titel aanpassen. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Wubbo »

Zooo, die had ik nog niet eens gezien :oops: . Topictitel aangepast.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

En ik ook niet :oops: :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door 88122903 »

Er is bij mij in de buurt nog maar weinig oude hokjes achter gebleven.
Maar op de Veersedijk in Hendrik Ido Ambacht kan je nog een paar stpkoude bushokjes vinden waar ongeveer 8 jaar geleden voor het laatst lijn 142 langs reed.
De haltepalen zijn verwijderd maar de bushokjes zijn nog in goede conditie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

Ehm, volgens mij is 1 januari 2003 pas 6,5 jaar geleden :wink: En nadat de 142 er is verdwenen heeft daar nog tot eind 2006 taxibuslijntje 642 gereden hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:Ehm, volgens mij is 1 januari 2003 pas 6,5 jaar geleden :wink: En nadat de 142 er is verdwenen heeft daar nog tot eind 2006 taxibuslijntje 642 gereden hoor.
O ja de 642 helemaal vergeten, waar de lijn voor diende snap ik nog niet, volgens mij waren de asielzoekers al lang vertrokken.
lijn 17 die er min of meer voor in de plaats gekoemen is, heeft meer nut al blijven de passagiers aantalen nog steeds achter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

Eh, lijn 17 rijdt niet over de Veersedijk. Die rijdt de route door Walburg die voorheen door lijn 11 gereden werd, kennelijk niet voor niks dus dat daar nu alleen nog taxibusjes rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door MdJ »

In Apeldoorn:
-Een zeer groot aantal inhammen van de vroegere lijn 10 (Gelre Ziekenhuis Lukas-Anklaar via de Maten) op de Ravenweg/Machantstraat/Eglantierlaan/Laan van Erica/Laan van Osseveld en Laan van Zevenhuizen.

Alleen die op de Laan van Erica door wordt sinds december gebruikt door lijn 18, op die van de Laan van Osseveld(tussen het spoor en de Zutphensestraat) heeft een jaartje lijn 15 gereden, en nu als omleiding van lijn 18 door de Zutphensestraat. Maar officieel komt er geen bus meer.

-Een aantal jaren geleden had je nog bushokjes in Berg en Bos van de vroegere lijn 6 (Berg en Bos - Station - Zuid). Die hebben zelfs het lokale nieuws gehaald, toen ze ze opnieuw gingen schilderen. :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Mark »

Gisteren in Deurningen op de Oldenzaalsestraat zowaar nog een paar verlaten abri's gezien. Was vroeger van een lijn van Hengelo naar Oldenzaal, 60 of 61 ofzo. Is opgeheven toen Syntus er kwam te rijden.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door erik1981 »

- Lange tijd heeft op Utrecht CS een haltebord gehangen waarop stond (niet letterlijk) dat deze was bedoeld voor CN-bussen die opgesteld moesten worden (inclusief CN logo). Deze hing zo'n beetje schuin tegenover de kruising tussen stads- en streekbusstation. Ooit, in een ver verleden, stond de bus van lijn 42 (Utrecht CS-De Uithof-Zeist v.v.) daar altijd zijn tijd af te wachten. Overigens weet ik niet of dit haltebord nog aanwezig is;

- In Bunnik op de Koningin Julianalaan en in Zeist op de Koelaan is nog duidelijk te zien waar ooit de haltes van Lijn 44 (Zeist - Bunnik v.v.) en daarvoor lijn 59 (Amersfoort-Zeist-Bunnik v.v.) waren;

- In Zeist op de Bergweg (achter snackbar Popeye) was lange tijd nog een halteplaats zichtbaar (voor een café) die ooit lijn 52 (Utrecht-Zeist-Bosch & Duin-Bilthoven-Maartensdijk v.v.) en lijn 71 (Zeist-Hilversum v.v.) voor de deur stopten. Ik weet niet of dit nog zichtbaar is;

- Op de N237 zijn nog halteplaatsen zichtbaar van de vroegere lijn 77 (Utrecht-Soesterberg-Soest-Baarn v.v.);

- Niet echt vergane glorie; maar in Maarn staat nog een heel oud bushokje wat dateert ui de NBM-tijd. Het wordt echter nog steeds verzorgd en daardoor in stand gehouden. Ook is er nog steeds een halte die op maandag t/m zaterdag wordt bediend door lijn 82 (Doorn-Amersfoort v.v.).

Groeten,

Erik
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Ardan »

In Winterswijk:
-Bij de halte Harmonie staat nog een oude abri van met logo's van de GTW erop :shock: Inmiddels wordt alles vervangen door Provincie Gelderlandpaaltjes dus dat zal binnenkort wel verleden tijd zijn.
-De voormalige halte Streekziekenhuis bestaat uit vier perrons, uit de tijd dat daar nog vier buslijnen reden. Later werd dat alleen nog maar lijn 73 naar Groenlo-Enschede totdat ook die lijn niet meer 200 meter van de route afweek om daar te komen maar een nieuwe halte kreeg. De halte is nog een tijd in gebruik geweest als treinvervangende halte voor station West, maar daar is inmiddels een nieuwe halte bij het station gebouwd dus inmiddels heeft het busstation helemaal geen functie meer. Saillant detail is dat er bij de renovatie van de Rondweg West drie jaar geleden nog een busbaantje voor is aangelegd...
-Op de haltepaal van lijn 73 op het busstation is dat nummer heel duidelijk over het nummer van de vroegere stadsbus 21 heen geplakt, de 21 is nog duidelijk te zien.
-Verder is er rondom het stationsterrein en het busstations nog veel meer ouds te zien, maar dan als museumstukken :D

De halte Radstakeweg in Deventer heeft in de richting CS een haltepaal waar twee gele bordjes in kunnen, maar er zit er maar eentje in. Ben benieuwd wat er in de andere houder heeft gezeten.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten