Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

gpvos schreef: ma 04 apr 2022, 18:05 Tja, de Duitse busmaatschappij die lijn T10 runt heeft natuurlijk geen Nederlandse halteborden of -stickers op voorraad, en Arriva rijdt die lijn niet, dus waarom zouden ze er een up-to-date haltebordsticker (of hoe die dingen heten) voor maken...
Aankaarten bij de provincie of reizigersoverleg. Het moet gewoon netjes op orde zijn.
Of een mailtne naar de duitse vervoerder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

gpvos schreef: ma 04 apr 2022, 18:05 Tja, de Duitse busmaatschappij die lijn T10 runt heeft natuurlijk geen Nederlandse halteborden of -stickers op voorraad, en Arriva rijdt die lijn niet, dus waarom zouden ze er een up-to-date haltebordsticker (of hoe die dingen heten) voor maken...
Normaalgesproken is de concessiehouder in een gebied verantwoordelijk voor de halteborden, uiteraard in samenwerking met de vervoerder op de lijn van buiten de concessie die zaken als vertrekstaten aanlevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

Nou zo simpel is het niet. Was dat maar.
De concessiehouder is verantwoordelijk voor de halteborden van zijn lijnenpkakket is moet de vreemde lijnen opnemen op zijn haltebord.
De borden in het concessiegebied waar de concessiehouder niet op rijdt vallen daar buiten.

Eingenlijk zou dit beter geregeld moeten worden in de provincie.
Je ziet het in veel grensgebieden ook tussen provincies.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Er is nog een variant volgens mij, waarbij de wegbeheerder het haltebord aanlevert. Anders kan ik niet verklaren dat bij haltes langs provinciale wegen in Zuid-Holland een afwijkend smal model haltebord wordt gebruikt waar zowel Arriva, Connexxion, EBS, RET en Syntus Utrecht gebruik van maken, terwijl die elders in hun vervoersgebied een klassiek of eigen stijl haltebord gebruiken. Qbuzz gebruikt die provinciale halteborden overigens niet, want stel je voor _O-
Ardan schreef: ma 04 apr 2022, 00:19 Ik kan me herinneren dat in het Woold aan de Wiggersweg en in Kotten ook bushaltepaaltjes stonden voor een lijn 194 of 195. Ik heb daar never nooit een bus gezien. Ze stonden er in ieder geval nog vlak na de eeuwwisseling.
Misschien deze lijn 197: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... en_Centrum ?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door SuperGhost »

huibf schreef: ma 04 apr 2022, 21:59 Nou zo simpel is het niet. Was dat maar.
De concessiehouder is verantwoordelijk voor de halteborden van zijn lijnenpkakket is moet de vreemde lijnen opnemen op zijn haltebord.
De borden in het concessiegebied waar de concessiehouder niet op rijdt vallen daar buiten.
Ik denk dat dit hier geld, want bijv. halte Winterswijk Centrum waar alleen de Duitse lijnen stoppen is voorzien van een Duits haltebord en niet een van Arriva.


Over vergane glorie gesproken:
De halte Scholtenhage in Haaksbergen waar ooit de interliner naar Enschede stopt ligt er ook nog altijd, incl. fietsenstalling en lijkt zelfs nog keurig onderhouden te worden. Stoepje is netjes schoon (ook al leidt er geen pad meer naartoe) en er worden zelfs nog posters opgehangen. Dit ondanks dat de laatste bus die hier stopte inmiddels alweer 24 jaar geleden is...
Haltebord en witte tegels zijn wel verdwenen, omdat het nu als pechhaven kan dienen. Dit maakt het dan wel jammer dat de auto die een stop maakt dat dan niet hier doet, maar direct erna in het gras :')
https://www.google.nl/maps/@52.1506308, ... authuser=0
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door dennistd »

Dat is waarschijnlijk niet iemand met pech maar iemand die aan het vissen is ;)

Overigens zijn er nog wel meer abri's op plekken waar al jaren geen bus meer komt: ik weet er zo al wat te staan in Wierden, Goor en Tubbergen. Zolang ze geld opleveren (dmv de reclameposters) is er voor de eigenaar (Jcdecaux en hoe ze ook allemaal heten tegenwoordig) geen reden om ze weg te halen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

SuperGhost schreef: di 05 apr 2022, 10:13 Ik denk dat dit hier geld, want bijv. halte Winterswijk Centrum waar alleen de Duitse lijnen stoppen is voorzien van een Duits haltebord en niet een van Arriva.
Maar bij de halte Vredensehof staat dan weer een Nederlands én Duits haltebord.
Iets verder in het buitengebied staat nog een halte Emmaschool met alleen een Duits bord.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef: di 05 apr 2022, 11:46 Dat is waarschijnlijk niet iemand met pech maar iemand die aan het vissen is ;)

Overigens zijn er nog wel meer abri's op plekken waar al jaren geen bus meer komt: ik weet er zo al wat te staan in Wierden, Goor en Tubbergen. Zolang ze geld opleveren (dmv de reclameposters) is er voor de eigenaar (Jcdecaux en hoe ze ook allemaal heten tegenwoordig) geen reden om ze weg te halen.
Nijverdal ook nog op de route van de voormalige bus naar Wierden net als tussen Holten en Rijssen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Vinny »

Daniel schreef: ma 04 apr 2022, 20:26
gpvos schreef: ma 04 apr 2022, 18:05 Tja, de Duitse busmaatschappij die lijn T10 runt heeft natuurlijk geen Nederlandse halteborden of -stickers op voorraad, en Arriva rijdt die lijn niet, dus waarom zouden ze er een up-to-date haltebordsticker (of hoe die dingen heten) voor maken...
Normaalgesproken is de concessiehouder in een gebied verantwoordelijk voor de halteborden, uiteraard in samenwerking met de vervoerder op de lijn van buiten de concessie die zaken als vertrekstaten aanlevert.
Vreemde gang van zaken weer. Hier moet wel iemand wat van zeggen; want de haltevertrekstaat is in het Duits. De halte staat overduidelijk in Nederland. Naast dat het haltebord het verkeerde nummer aangeeft, staat de vertrekstaat in de verkeerde taal. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door regenmaker »

Jij denk ook dat het omroep van een Duitse bus opeens veranderd bij de grens? In de SB58 heb je gewoon Nederlandse haltes die met een Duitse stem worden omgeroepen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door waldo79 »

Ik lees niet dat Vinny zoiets beweert. Maar het zou wel zo aardig zijn om de haltetekst in het Nederlands op te stellen voor een halte op Nederlands grondgebied.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

Naast de tramhaltes Martinus Nijhofflaan en Diepenbrockstraat in Delft liggen ook restanten van bushaltes.
Weet iemand welke bus daar gereden heeft?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Daniel »

Lijn 60 volgens onze wiki. Maar dan liggen die halterestanten er dus al 16 jaar!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door nvdw »

Het zal deze wel zijn, die reed nog tot 2019: Lijn 62 Delft, Station - Tanthof
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Etienne »

Daniel's antwoord komt meer in de buurt. Bij de grote lijnennetreconstructie van december 2006 verdwenen vele parallelle verbindingen tussen de tram en de bus in Delft, zo ook lijn 60 die tot dan toe naar Voorhof reed.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Plutona »

Over oude haltes gesproken, een aantal jaar geleden bracht ik hem al eens ter sprake, en volgens Google Maps bestaat hij nog steeds:
https://www.google.nl/maps/place/Flats/ ... gIgARICCAI

Nog uit de VSL-tijd, dus jaren '80/90.
Wat mij verbaast is dat de haltes van TEC/De Lijn in Maastricht wél veranderd zijn - daar staat inmiddels een donkerblauw bord zoals Arriva.
Volgens mij is het concessiegewijs een soort Niemandsland. Arriva komt er niet, ASEAG is alleen verantwoordelijk voor de overkant.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Jef400 »

Ook geen verantwoordelijkheid van de TEC?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door umbusko »

Nou ja, die 396 is ook niet gewijzigd in al die jaren natuurlijk, dus de info klopt op zich wel. Dat kun je van veel van de blauwe borden van Arriva niet meer zeggen. :roll:
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door verfmeer »

nvdw schreef: wo 20 apr 2022, 07:53 Het zal deze wel zijn, die reed nog tot 2019: Lijn 62 Delft, Station - Tanthof
Die lijn kwam niet langs de betreffende haltes. De bushaltes parallel aan de tramlijn worden nog gebruikt voor tramvervangende bussen. In 2011 stonden die zelfs voor 8 maanden in de dienstregeling ivm met werkzaamheden bij Delft station.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door nvdw »

Het idee zal wel zijn zoals in de rest van Nederland: de concessiehouder verzorgt in principe het haltebord, maar als die er zelf niet stopt, moet de vervoerder die dat wel doet zelf voor halte en kastje zorgen. Blijkbaar vond de TEC een sticker op een stokoud VSL-bord ook wel voldoende. Alleen al om de nostalgie zouden ze er niks aan moeten doen ;)

Gevolg is wel dat de vervoerders een Duits of Belgisch haltebord aan een paal in Nederland hangen. Nou bestaat er in Nederland heel veel vrijheid in het maken van een RVV-conform bushaltebord, maar zonder een zwarte bus in een wit vlak tegen een blauwe achtergrond is het volgens de Nederlandse wet helemaal niks. Een oud Nederlands model haltebord met 'bushalte' ook niet, trouwens.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door nvdw »

verfmeer schreef: wo 20 apr 2022, 17:07 Die lijn kwam niet langs de betreffende haltes. De bushaltes parallel aan de tramlijn worden nog gebruikt voor tramvervangende bussen. In 2011 stonden die zelfs voor 8 maanden in de dienstregeling ivm met werkzaamheden bij Delft station.
I stand corrected. Ik zag de Van der Slootsingel langskomen maar de bushalte en tramhalte liggen aan elk een ander einde van de straat ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door ArrivaBas »

Sowieso is Vaals wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is een van de weinige Nederlandse plaatsen waar bushaltes zijn die alleen door buitenlandse buslijnen worden aangedaan en geen Nederlands haltebord hebben. Formeel zijn dat dus geen bushaltes als bord L3 ontbreekt, maar in het verkeer heb je alleen bij ongevallen wat aan deze formele regels. Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse bestuurder die zich nog wel aan de voorrangsregels houdt ook bij een groene H of roeispaan van de TEC voorrang geeft aan een vertrekkende bus.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

nvdw schreef: wo 20 apr 2022, 17:11 Het idee zal wel zijn zoals in de rest van Nederland: de concessiehouder verzorgt in principe het haltebord, maar als die er zelf niet stopt, moet de vervoerder die dat wel doet zelf voor halte en kastje zorgen. Blijkbaar vond de TEC een sticker op een stokoud VSL-bord ook wel voldoende. Alleen al om de nostalgie zouden ze er niks aan moeten doen ;)

Gevolg is wel dat de vervoerders een Duits of Belgisch haltebord aan een paal in Nederland hangen. Nou bestaat er in Nederland heel veel vrijheid in het maken van een RVV-conform bushaltebord, maar zonder een zwarte bus in een wit vlak tegen een blauwe achtergrond is het volgens de Nederlandse wet helemaal niks. Een oud Nederlands model haltebord met 'bushalte' ook niet, trouwens.
De gemmenicherweg in Vaals (alleen TEC) heeft dan weer wel een TEC halte:
https://www.google.nl/maps/@50.7668686, ... 384!8i8192

In Maastricht zijn de halteborden waar alleen TEC rijdt dan weer wel vervangen:
nabij de ENCI:
https://www.google.nl/maps/@50.8251722, ... 384!8i8192
of de halte in Maastricht van alleen de Lijn (lijn 63)
https://www.google.nl/maps/@50.8655771, ... 384!8i8192

ik heb dit ooit bij Arriva aangekaart. In maastricht hebben ze er dus wel wat aan gedaan.
Eigenlijk hoort het ook zo.

overigens is Kerkrade ook een rommeltje...
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Plutona »

Zodra de haltes in Vaals uitsluitend nog door lijn 396 aangedaan worden, worden het TEC-paaltjes. Als ze ook door lijn 33 aangedaan worden (Bloemendaal, Parklaan) worden het Duitse borden. Die bij de Flats is echt een eenling.
Wat de chaos helemaal compleet maakt is dat er op 250 meter dan weer een Arriva-bord staat voor lijn (2)59 in de Tentstraat.

Hoewel ik absoluut geen kenner ben van het Nederlandse haltebordenspectrum, zegt mijn gevoel dat deze in Vaals wel eens een van de oudste nog in gebruik zijnde in Nederland zou kunnen zijn. Zéker als je bedenkt dat de reisinfo erop nog steeds klopt - zij het wel dat SADAR al een tijd als busvervoerder is verdwenen, die is ondergebracht bij TEC.

Weet iemand of er nóg oudere haltes zijn?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door umbusko »

Maar SADAR rijdt wel nog steeds alle ritten die in Vaals komen. En aangezien de 396 al op onze wiki tussen de busdiensten van de NMBS van 1958 staat (vanaf 1977 NMVB, vanaf 1991 TEC), denk ik dat van "busvervoerder" SADAR sowieso geen sprake is geweest. Als in, SADAR heeft die lijn wel gereden, maar toen die naam op dat bord werd gezet ook al als onderaannemer, lijkt mij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten