Pagina 18 van 21

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 19:29
door huibf
gpvos schreef: ma 04 apr 2022, 18:05 Tja, de Duitse busmaatschappij die lijn T10 runt heeft natuurlijk geen Nederlandse halteborden of -stickers op voorraad, en Arriva rijdt die lijn niet, dus waarom zouden ze er een up-to-date haltebordsticker (of hoe die dingen heten) voor maken...
Aankaarten bij de provincie of reizigersoverleg. Het moet gewoon netjes op orde zijn.
Of een mailtne naar de duitse vervoerder.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 20:26
door Daniel
gpvos schreef: ma 04 apr 2022, 18:05 Tja, de Duitse busmaatschappij die lijn T10 runt heeft natuurlijk geen Nederlandse halteborden of -stickers op voorraad, en Arriva rijdt die lijn niet, dus waarom zouden ze er een up-to-date haltebordsticker (of hoe die dingen heten) voor maken...
Normaalgesproken is de concessiehouder in een gebied verantwoordelijk voor de halteborden, uiteraard in samenwerking met de vervoerder op de lijn van buiten de concessie die zaken als vertrekstaten aanlevert.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 21:59
door huibf
Nou zo simpel is het niet. Was dat maar.
De concessiehouder is verantwoordelijk voor de halteborden van zijn lijnenpkakket is moet de vreemde lijnen opnemen op zijn haltebord.
De borden in het concessiegebied waar de concessiehouder niet op rijdt vallen daar buiten.

Eingenlijk zou dit beter geregeld moeten worden in de provincie.
Je ziet het in veel grensgebieden ook tussen provincies.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 05 apr 2022, 05:36
door Suus
Er is nog een variant volgens mij, waarbij de wegbeheerder het haltebord aanlevert. Anders kan ik niet verklaren dat bij haltes langs provinciale wegen in Zuid-Holland een afwijkend smal model haltebord wordt gebruikt waar zowel Arriva, Connexxion, EBS, RET en Syntus Utrecht gebruik van maken, terwijl die elders in hun vervoersgebied een klassiek of eigen stijl haltebord gebruiken. Qbuzz gebruikt die provinciale halteborden overigens niet, want stel je voor _O-
Ardan schreef: ma 04 apr 2022, 00:19 Ik kan me herinneren dat in het Woold aan de Wiggersweg en in Kotten ook bushaltepaaltjes stonden voor een lijn 194 of 195. Ik heb daar never nooit een bus gezien. Ze stonden er in ieder geval nog vlak na de eeuwwisseling.
Misschien deze lijn 197: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... en_Centrum ?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 05 apr 2022, 10:13
door SuperGhost
huibf schreef: ma 04 apr 2022, 21:59 Nou zo simpel is het niet. Was dat maar.
De concessiehouder is verantwoordelijk voor de halteborden van zijn lijnenpkakket is moet de vreemde lijnen opnemen op zijn haltebord.
De borden in het concessiegebied waar de concessiehouder niet op rijdt vallen daar buiten.
Ik denk dat dit hier geld, want bijv. halte Winterswijk Centrum waar alleen de Duitse lijnen stoppen is voorzien van een Duits haltebord en niet een van Arriva.


Over vergane glorie gesproken:
De halte Scholtenhage in Haaksbergen waar ooit de interliner naar Enschede stopt ligt er ook nog altijd, incl. fietsenstalling en lijkt zelfs nog keurig onderhouden te worden. Stoepje is netjes schoon (ook al leidt er geen pad meer naartoe) en er worden zelfs nog posters opgehangen. Dit ondanks dat de laatste bus die hier stopte inmiddels alweer 24 jaar geleden is...
Haltebord en witte tegels zijn wel verdwenen, omdat het nu als pechhaven kan dienen. Dit maakt het dan wel jammer dat de auto die een stop maakt dat dan niet hier doet, maar direct erna in het gras :')
https://www.google.nl/maps/@52.1506308, ... authuser=0

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 05 apr 2022, 11:46
door dennistd
Dat is waarschijnlijk niet iemand met pech maar iemand die aan het vissen is ;)

Overigens zijn er nog wel meer abri's op plekken waar al jaren geen bus meer komt: ik weet er zo al wat te staan in Wierden, Goor en Tubbergen. Zolang ze geld opleveren (dmv de reclameposters) is er voor de eigenaar (Jcdecaux en hoe ze ook allemaal heten tegenwoordig) geen reden om ze weg te halen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 05 apr 2022, 12:06
door Etienne
SuperGhost schreef: di 05 apr 2022, 10:13 Ik denk dat dit hier geld, want bijv. halte Winterswijk Centrum waar alleen de Duitse lijnen stoppen is voorzien van een Duits haltebord en niet een van Arriva.
Maar bij de halte Vredensehof staat dan weer een Nederlands én Duits haltebord.
Iets verder in het buitengebied staat nog een halte Emmaschool met alleen een Duits bord.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 05 apr 2022, 12:10
door cassie127
dennistd schreef: di 05 apr 2022, 11:46 Dat is waarschijnlijk niet iemand met pech maar iemand die aan het vissen is ;)

Overigens zijn er nog wel meer abri's op plekken waar al jaren geen bus meer komt: ik weet er zo al wat te staan in Wierden, Goor en Tubbergen. Zolang ze geld opleveren (dmv de reclameposters) is er voor de eigenaar (Jcdecaux en hoe ze ook allemaal heten tegenwoordig) geen reden om ze weg te halen.
Nijverdal ook nog op de route van de voormalige bus naar Wierden net als tussen Holten en Rijssen

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 06 apr 2022, 22:58
door Vinny
Daniel schreef: ma 04 apr 2022, 20:26
gpvos schreef: ma 04 apr 2022, 18:05 Tja, de Duitse busmaatschappij die lijn T10 runt heeft natuurlijk geen Nederlandse halteborden of -stickers op voorraad, en Arriva rijdt die lijn niet, dus waarom zouden ze er een up-to-date haltebordsticker (of hoe die dingen heten) voor maken...
Normaalgesproken is de concessiehouder in een gebied verantwoordelijk voor de halteborden, uiteraard in samenwerking met de vervoerder op de lijn van buiten de concessie die zaken als vertrekstaten aanlevert.
Vreemde gang van zaken weer. Hier moet wel iemand wat van zeggen; want de haltevertrekstaat is in het Duits. De halte staat overduidelijk in Nederland. Naast dat het haltebord het verkeerde nummer aangeeft, staat de vertrekstaat in de verkeerde taal. :roll:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: vr 08 apr 2022, 14:25
door regenmaker
Jij denk ook dat het omroep van een Duitse bus opeens veranderd bij de grens? In de SB58 heb je gewoon Nederlandse haltes die met een Duitse stem worden omgeroepen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: vr 08 apr 2022, 15:26
door waldo79
Ik lees niet dat Vinny zoiets beweert. Maar het zou wel zo aardig zijn om de haltetekst in het Nederlands op te stellen voor een halte op Nederlands grondgebied.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 07:32
door Meltrain
Naast de tramhaltes Martinus Nijhofflaan en Diepenbrockstraat in Delft liggen ook restanten van bushaltes.
Weet iemand welke bus daar gereden heeft?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 07:48
door Daniel
Lijn 60 volgens onze wiki. Maar dan liggen die halterestanten er dus al 16 jaar!

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 07:53
door nvdw
Het zal deze wel zijn, die reed nog tot 2019: Lijn 62 Delft, Station - Tanthof

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 07:55
door Etienne
Daniel's antwoord komt meer in de buurt. Bij de grote lijnennetreconstructie van december 2006 verdwenen vele parallelle verbindingen tussen de tram en de bus in Delft, zo ook lijn 60 die tot dan toe naar Voorhof reed.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 13:14
door Plutona
Over oude haltes gesproken, een aantal jaar geleden bracht ik hem al eens ter sprake, en volgens Google Maps bestaat hij nog steeds:
https://www.google.nl/maps/place/Flats/ ... gIgARICCAI

Nog uit de VSL-tijd, dus jaren '80/90.
Wat mij verbaast is dat de haltes van TEC/De Lijn in Maastricht wél veranderd zijn - daar staat inmiddels een donkerblauw bord zoals Arriva.
Volgens mij is het concessiegewijs een soort Niemandsland. Arriva komt er niet, ASEAG is alleen verantwoordelijk voor de overkant.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 13:43
door Jef400
Ook geen verantwoordelijkheid van de TEC?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 14:14
door umbusko
Nou ja, die 396 is ook niet gewijzigd in al die jaren natuurlijk, dus de info klopt op zich wel. Dat kun je van veel van de blauwe borden van Arriva niet meer zeggen. :roll:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 17:07
door verfmeer
nvdw schreef: wo 20 apr 2022, 07:53 Het zal deze wel zijn, die reed nog tot 2019: Lijn 62 Delft, Station - Tanthof
Die lijn kwam niet langs de betreffende haltes. De bushaltes parallel aan de tramlijn worden nog gebruikt voor tramvervangende bussen. In 2011 stonden die zelfs voor 8 maanden in de dienstregeling ivm met werkzaamheden bij Delft station.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 17:11
door nvdw
Het idee zal wel zijn zoals in de rest van Nederland: de concessiehouder verzorgt in principe het haltebord, maar als die er zelf niet stopt, moet de vervoerder die dat wel doet zelf voor halte en kastje zorgen. Blijkbaar vond de TEC een sticker op een stokoud VSL-bord ook wel voldoende. Alleen al om de nostalgie zouden ze er niks aan moeten doen ;)

Gevolg is wel dat de vervoerders een Duits of Belgisch haltebord aan een paal in Nederland hangen. Nou bestaat er in Nederland heel veel vrijheid in het maken van een RVV-conform bushaltebord, maar zonder een zwarte bus in een wit vlak tegen een blauwe achtergrond is het volgens de Nederlandse wet helemaal niks. Een oud Nederlands model haltebord met 'bushalte' ook niet, trouwens.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 17:21
door nvdw
verfmeer schreef: wo 20 apr 2022, 17:07 Die lijn kwam niet langs de betreffende haltes. De bushaltes parallel aan de tramlijn worden nog gebruikt voor tramvervangende bussen. In 2011 stonden die zelfs voor 8 maanden in de dienstregeling ivm met werkzaamheden bij Delft station.
I stand corrected. Ik zag de Van der Slootsingel langskomen maar de bushalte en tramhalte liggen aan elk een ander einde van de straat ;)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 18:03
door ArrivaBas
Sowieso is Vaals wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is een van de weinige Nederlandse plaatsen waar bushaltes zijn die alleen door buitenlandse buslijnen worden aangedaan en geen Nederlands haltebord hebben. Formeel zijn dat dus geen bushaltes als bord L3 ontbreekt, maar in het verkeer heb je alleen bij ongevallen wat aan deze formele regels. Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse bestuurder die zich nog wel aan de voorrangsregels houdt ook bij een groene H of roeispaan van de TEC voorrang geeft aan een vertrekkende bus.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 19:17
door huibf
nvdw schreef: wo 20 apr 2022, 17:11 Het idee zal wel zijn zoals in de rest van Nederland: de concessiehouder verzorgt in principe het haltebord, maar als die er zelf niet stopt, moet de vervoerder die dat wel doet zelf voor halte en kastje zorgen. Blijkbaar vond de TEC een sticker op een stokoud VSL-bord ook wel voldoende. Alleen al om de nostalgie zouden ze er niks aan moeten doen ;)

Gevolg is wel dat de vervoerders een Duits of Belgisch haltebord aan een paal in Nederland hangen. Nou bestaat er in Nederland heel veel vrijheid in het maken van een RVV-conform bushaltebord, maar zonder een zwarte bus in een wit vlak tegen een blauwe achtergrond is het volgens de Nederlandse wet helemaal niks. Een oud Nederlands model haltebord met 'bushalte' ook niet, trouwens.
De gemmenicherweg in Vaals (alleen TEC) heeft dan weer wel een TEC halte:
https://www.google.nl/maps/@50.7668686, ... 384!8i8192

In Maastricht zijn de halteborden waar alleen TEC rijdt dan weer wel vervangen:
nabij de ENCI:
https://www.google.nl/maps/@50.8251722, ... 384!8i8192
of de halte in Maastricht van alleen de Lijn (lijn 63)
https://www.google.nl/maps/@50.8655771, ... 384!8i8192

ik heb dit ooit bij Arriva aangekaart. In maastricht hebben ze er dus wel wat aan gedaan.
Eigenlijk hoort het ook zo.

overigens is Kerkrade ook een rommeltje...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 23:38
door Plutona
Zodra de haltes in Vaals uitsluitend nog door lijn 396 aangedaan worden, worden het TEC-paaltjes. Als ze ook door lijn 33 aangedaan worden (Bloemendaal, Parklaan) worden het Duitse borden. Die bij de Flats is echt een eenling.
Wat de chaos helemaal compleet maakt is dat er op 250 meter dan weer een Arriva-bord staat voor lijn (2)59 in de Tentstraat.

Hoewel ik absoluut geen kenner ben van het Nederlandse haltebordenspectrum, zegt mijn gevoel dat deze in Vaals wel eens een van de oudste nog in gebruik zijnde in Nederland zou kunnen zijn. Zéker als je bedenkt dat de reisinfo erop nog steeds klopt - zij het wel dat SADAR al een tijd als busvervoerder is verdwenen, die is ondergebracht bij TEC.

Weet iemand of er nóg oudere haltes zijn?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 21 apr 2022, 01:39
door umbusko
Maar SADAR rijdt wel nog steeds alle ritten die in Vaals komen. En aangezien de 396 al op onze wiki tussen de busdiensten van de NMBS van 1958 staat (vanaf 1977 NMVB, vanaf 1991 TEC), denk ik dat van "busvervoerder" SADAR sowieso geen sprake is geweest. Als in, SADAR heeft die lijn wel gereden, maar toen die naam op dat bord werd gezet ook al als onderaannemer, lijkt mij.