Pagina 6 van 11

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 11 mei 2011, 22:41
door iljitsch
Tja, in deze tijden is een trap voor de schilder echt te begrotelijk.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 10:54
door find_your_spot
Bastiaan schreef:Nou en of. De kwaliteit van het OV gaat echt hard achteruit met een trein waarvan de blauwe streep over de onderverdieping gaat.
Klopt. Passagiers beoordelen een voertuig positiever als deze er voor hun gevoel mooier uit ziet.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 17:35
door fogeltje
find_your_spot schreef:
Bastiaan schreef:Nou en of. De kwaliteit van het OV gaat echt hard achteruit met een trein waarvan de blauwe streep over de onderverdieping gaat.
Klopt. Passagiers beoordelen een voertuig positiever als deze er voor hun gevoel mooier uit ziet.
En wie zegt dat de streep bovenlangs voor de passagier mooier oogt? Volgens mij geeft de gemiddelde reiziger er geen ene flikker om eerlijk gezegd.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 17:40
door Suus
Klaasje schreef:De rijeigenschappen van DDAR zijn al erg goed, de stoelen met beenruimte wordt gegarandeerd beter en qua airco-inbouw is het ICMm ook wel een goede referentie, Kortom: Ik heb er vertrouwen in dat dit erg prettig IC-materieel gaat worden. *O*
Beenruimte in DD-AR, laat me niet lachen. Als je de stoelen nog steeds in dezelfde positie met de ramen wil hebben is het creëren van extra beenruimte zo goed als onmogelijk. Dan krijg je dus situaties als ICM en ICR waarbij er stoelen zijn die uitkijken op de muur.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 18:05
door Dexter
fogeltje schreef:
find_your_spot schreef:Klopt. Passagiers beoordelen een voertuig positiever als deze er voor hun gevoel mooier uit ziet.
En wie zegt dat de streep bovenlangs voor de passagier mooier oogt? Volgens mij geeft de gemiddelde reiziger er geen ene flikker om eerlijk gezegd.
De gemiddelde hedendaagse reiziger geeft daar niks om. Maar NS Commercie denkt van wel. Daarom kreeg IRM in 1994 geen doorloopkop zoals ICM, maar een 'klantwervende kop'. _O-

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 18:40
door Ennes
Dexter schreef:
fogeltje schreef:
find_your_spot schreef:Klopt. Passagiers beoordelen een voertuig positiever als deze er voor hun gevoel mooier uit ziet.
En wie zegt dat de streep bovenlangs voor de passagier mooier oogt? Volgens mij geeft de gemiddelde reiziger er geen ene flikker om eerlijk gezegd.
De gemiddelde hedendaagse reiziger geeft daar niks om. Maar NS Commercie denkt van wel. Daarom kreeg IRM in 1994 geen doorloopkop zoals ICM, maar een 'klantwervende kop'. _O-
En die denken dat een trein met kunstzinnige frutsels ook meer reizigers zal trekken, en dat geld moet ergens vandaan komen, ik (en vele reizigers met mij) heb liever geen vogeltjes op de tafeltjes, of kunstuitspattingen op de binnenramen en een soort minilijstjes tussen de buitenramen, maar gewoon een goed werkende Airco, of van mijn part zelfs een ouderwetse Arco.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 18:41
door Geert
Bee schreef:
Klaasje schreef:De rijeigenschappen van DDAR zijn al erg goed, de stoelen met beenruimte wordt gegarandeerd beter en qua airco-inbouw is het ICMm ook wel een goede referentie, Kortom: Ik heb er vertrouwen in dat dit erg prettig IC-materieel gaat worden. *O*
Beenruimte in DD-AR, laat me niet lachen. Als je de stoelen nog steeds in dezelfde positie met de ramen wil hebben is het creëren van extra beenruimte zo goed als onmogelijk. Dan krijg je dus situaties als ICM en ICR waarbij er stoelen zijn die uitkijken op de muur.
Ik denk dat Klaasje bedoelt dat de beenruimte in ieder geval niet slechter kan worden ten opzichte van nu. Er gaat hoe dan ook aan gesleuteld worden, want er komt veel meer coachopstelling in de DDZ (nu helemaal niet, DDAR heeft volgens mij alleen maar vis-a-visbankjes).

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 12 mei 2011, 19:23
door Bastiaan
Bee schreef:Beenruimte in DD-AR, laat me niet lachen. Als je de stoelen nog steeds in dezelfde positie met de ramen wil hebben is het creëren van extra beenruimte zo goed als onmogelijk. Dan krijg je dus situaties als ICM en ICR waarbij er stoelen zijn die uitkijken op de muur.
Dat is inderdaad onvermijdelijk als je de stoelafstand groter wil maken dan in de oorspronkelijke opstelling. Ik verwacht dan ook dat DDZ een aantal zitplaatsen met uitzicht op muur krijgt.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 09:23
door Klaasje
Ik weet het wel zeker. :!:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 10:54
door Stefan
Maar goed, bij veel gemoderniseerde treinen is dat tegenwoordig zo. -o- Ik krijg het namelijk altijd voor elkaar om altijd nog een plekje te vinden waarbij ik tegen een raamstijl aan zit te kijken. :')

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 10:59
door Ennes
Stefan schreef:Maar goed, bij veel gemoderniseerde treinen is dat tegenwoordig zo. -o- Ik krijg het namelijk altijd voor elkaar om altijd nog een plekje te vinden waarbij ik tegen een raamstijl aan zit te kijken. :')
Veel meer als geluidsschermen met graffiti zie je tegenwoordig toch niet buiten. :lol:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 11:20
door iljitsch
Waar trein jij dan? In het westen van 't land ten zuiden van Amsterdam waar ik het meest kom zie je niet veel geluidsschermen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 12:43
door find_your_spot
Ennes schreef:maar gewoon een goed werkende Airco, of van mijn part zelfs een ouderwetse Arco.
Mag ik hiervan maken een airco die iedere 6 maanden professioneel goed wordt gekeurd door mensen die er verstand van hebben?
En dan bedoel ik vooral het luchtfilter wat in veel gevallen als een 100% bacterieverspreider fungeert...

Wat mij betreft mogen de wetten en regels omtrent airco onderhoud veel strenger in een land waar airco veel vaker opspringt.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 14:05
door VIRM
FYS: kun je dat punt over NS-airco's als bacterieverspreiders wat nader toelichten? :)

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 14:33
door find_your_spot
VIRM schreef:FYS: kun je dat punt over NS-airco's als bacterieverspreiders wat nader toelichten? :)
Het enige wat ik weet is dat de luchtfilters vaak te weinig en te laat worden vervangen.

Dat bedrijven dit erop aan laten komen is echt onbegrijpelijk, want een rol met filter papier kost 3x niks. Je knipt het op maat en hangt de nieuwe ervoor.

Als een airco niet op tijd goed onderhoud krijgt kan dit zeer schadelijke gevolgen hebben.

Misschien dat STF hier wat meer verstand en uitleg over kan geven.


Zelf kan ik het goed merken omdat ik lenzen draag. Zo zijn er VIRM's tussen waar ik geen last heb van de airco en VIRM's waar de airco even hard staat maar mijn ogen rood doorbloed eindigen en de lucht op m'n longen slaat (filter niet schoon en blaast bacterieen de lucht in).

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 15:27
door STF
Hoe kom je er bij dat ik verstand van airco's zou hebben? Zowel ons gebouw als de auto heeft geen airco. Doe mij maar een raampje dat open kan, in dit deel van de wereld is een airco helemaal niet nodig.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 15:43
door Dexter
find_your_spot schreef:Zelf kan ik het goed merken omdat ik lenzen draag. Zo zijn er VIRM's tussen waar ik geen last heb van de airco en VIRM's waar de airco even hard staat maar mijn ogen rood doorbloed eindigen en de lucht op m'n longen slaat (filter niet schoon en blaast bacterieen de lucht in).
Ik draag zelf ook lenzen en daarnaast heb ik een stofallergie, dus ik ben ook erg gevoelig voor dit soort dingen. Toch heb ik in de 10 jaar dat ik bij NS werk en alle jaren daarvoor dat ik reisde in airco-treinen nog nooit last gehad van mijn lenzen of allergie gehad door een airco in de trein. (Wel last van defecte airco's, dat wel) :P In vliegtuigen daarentegen word ik wél regelmatig ziek.

Maar ik ben het wel met je eens dat airco's die niet of onvoldoende worden onderhouden echte ziekmakers kunnen zijn.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 17:19
door iljitsch
STF schreef:Doe mij maar een raampje dat open kan, in dit deel van de wereld is een airco helemaal niet nodig.
Dat werkt (meestal) zolang er geen hitte van binnenuit komt. Een mens genereert zo'n 100 Watt, maar de grootste hittebron zijn natuurlijk de vermogenselectronica en de motoren.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 17:58
door Dexter
De motoren zitten bij vrijwel al het NS-materieel (behalve de locomotieven en de mDDM) in of bij de draaistellen, dus buiten onder de bak. Daarnaast worden ze ook geventileerd en de vrijkomende warmte wordt naar buiten afgevoerd.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 18:08
door Klaasje
Is het niet zo dat diverse apparatuur in de bak zit en dat de tractiemotoren gewoon in het draaistel zitten? Nou heeft een 16/1700 wel weer zulke grote tractiemotoren dat ze wat uitsteken.. maar toch.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 18:14
door Dexter
@Klaasje: Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik wilde het simpel verwoorden en niet te technisch uitweiden. De tractiemotoren bevinden zich in de draaistellen en de vermogenselektronica in de bak, maar deze worden door roosters naar buiten toe geventileerd met ventilatoren. Er komt geen warmte van de elektronica in het reizigerscompartiment.

De tractiemotoren van de locs 17/1800 zijn inderdaad enorm en steken een heel eind erboven uit tot in de machineruimte. Ik heb ze geregeld in de werkplaats Tilburg gezien, het heeft iets weg van een ronde wekker op wielen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 18:23
door Klaasje
De grap is dat die 6 tractiemotoren van een MDDm net iets meer vermogen hebben dan één van de twee uit een 1600.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:03
door Daniel
Filmpje met een impressie van het nieuwe interieur...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JPiRmtXLobk[/youtube]

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 14 jul 2011, 22:51
door Fles
Kutding. Klapstoeltjes en een kleuterhoek IN DE EERSTE KLAS hoe verzin je het :X

Waardeloze schandtrein nummer zoveel, welkom. Ik kan niet wachten.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 15 jul 2011, 11:22
door find_your_spot
Toch jammer dat alle verstop plekken onder en boven de trappen in de video verdwenen zijn.