Pagina 7 van 7

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 01:14
door Oud forumgebruiker
Bee schreef:En hoeveel mensen handelen hier naar?
Als ik spreek over ringlijn 50, is het toch altijd wel redelijk gespreid, over de west- en zuidtak althans.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 01:32
door Ardan
Als ik verwacht dat een trein wel eens druk kon wezen, bedenk ik me eerst waar de hoofdingangen/mensenstromen op de voorafgaande stations zijn (voor, midden, achter) en aan de hand daarvan bepaal ik waar ik in de trein ga zitten. Soms houd ik ook alvast rekening met nog komende stations. Ik houd niet van drukte, in de trein wil ik rustig en ontspannen kunnen zitten. Daarom heb ik ook zo'n bloedhekel aan mensen die in een lege coupé uitgerekend nááást je moeten gaan zitten :x
Anyway, komt de trein in het zicht, dan probeer ik zo snel mogelijk te tellen uit hoeveel bakken-ie bestaat, en aan de hand van de blauwe ruitbordjes neem ik mijn positie in. Het is wat denkwerk, maar toch.
Je merkt het zelfs op Winterswijk-Zutphen. Richting Zutphen gezien hebben alle stations hun ingang aan de voorkant, behalve Winterswijk zelf. Maar voorin is het altijd het drukst. Soms zelfs staanplaatsen terwijl je achterin nog zeëen van ruimte hebt. En ik zit zelf altijd helemaal rechtsachterin. Dat is echt de allerbeste plek. En zelfs de zon schijnt daar nooit in je ogen, op andere plaatsen wel.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 11:38
door Geert
ziggy schreef:Er zitten detectie-dingetjes in het spoor die detecteren hoeveel bakken de betreffende metro-rit is, het zou opzich wel een investering waard zijn zoiets nationaal uit te rollen. En anders een systeem dat samenwerkt met Tracking & Tracing? Dat weet sowieso hoeveel bakken elke trein op dat moment rijdt.
Tracking & tracing is niet zo geavanceerd. Ja, het weet welk treinstel of welke treinstam waar rijdt op welk moment, maar T&T kan het bijvoorbeeld niet aan treinnummers koppelen of ontdekken dat twee treinstellen bij elkaar horen. De enige manier waarop je dat laatste redelijk aannemelijk kunt detecteren is wanneer twee treinen vlak na elkaar het meetpunt detecteren, maar eigenlijk is zelfs dat geen zekerheid.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 18 jan 2010, 11:46
door reisthijs
ziggy schreef:
Bee schreef:En hoeveel mensen handelen hier naar?
Als ik spreek over ringlijn 50, is het toch altijd wel redelijk gespreid, over de west- en zuidtak althans.
Bij de Amsterdamse metrolijnen kan je afvragen of dat komt door het duidelijk aangeven van de treinlengte, of gewoon door de vrij consequente samenstellingen?

Bovendien zijn metrotreinen relatief kort, dus even een stelletje verder lopen (of andersom, de lengte van één stel terug moeten lopen als de samenstelling korter is dan gebruikelijk) is daar een kleine moeite.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 19:23
door Maik
Nog even terugkomend op het in dienst stellen van ICL en DM'90: Vandaag zijn de m3434 en m3435 weer in dienst gesteld. De m3446 en m3447 volgen waarschijnlijk ook nog.

Op het ICL front is er ook weer nieuws. Vanmorgen is een 2e stam in dienst gekomen en begonnen in trein t1921. Op maandag t/m vrijdag zal deze stam de volgende treinen moeten rijden: t1921, t1932, t1945, t1956, t1969 en t1980. De andere stam rijdt nogsteeds de treinen t3526 en t3559.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 26 jan 2010, 19:23
door Dexter
Check: Die zag ik vandaag in de t1945 en de t1956 langskomen. Overigens is het wel weer even wennen, omdat al het ICRm/Bds/1700 sindsdien is uitgerust met een meldlamp Deuren Dicht. Omdat we nu niet meer met een open deur mogen vertrekken, is ook de vertrekprocedure gewijzigd: De hc houdt de deuren met zijn sleutel vergrendeld en gooit als laatste zijn eigen deur dicht. Pas als de mcn dat gezien heeft, zet hij/zij de trein in beweging.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 26 jan 2010, 20:35
door playertwo
De groene bordjes die gebruikt werden door de HC's om het sein veilig te geven aan de machinist, zijn neem ik aan ook weer uit het magazijn gehaald?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 26 jan 2010, 23:24
door Dexter
Ja de groene bordjes en de lampjes zijn ook weer onder uit de tassen van het personeel gekomen, de hc moet daarmee de mcn vertrekbevel geven. Nu moeten we alleen weer even onze zwaai-choreografie ophalen. *O*

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 26 jan 2010, 23:33
door MdJ
Ik mag hopen voor die HC dat ze dat dan niet op " *O* "-manier doen :lol:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 27 jan 2010, 00:09
door Dexter
You haven't seen anything yet... Er zijn erbij die zwaaien je niet af met het bordje, maar met het lampje in de hand en dan zingen ze erbij: "Shine Shiiiine Shiiiiiiiiiiiiine!" *O*

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 27 jan 2010, 00:23
door Justin
Fluit je ook wel eens een deuntje bij vertrek? Dan is het feest natuurlijk helemaal compleet ;)!

De Vlooienmars, het Wilhelmus, de Can Can of euh...

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 27 jan 2010, 00:31
door Dexter
Nee, wij machinisten gebruiken zelden onze fluit. Bovendien is die van mij stuk, ik gooide mijn cabinedeur iets te vroeg dicht en toen zat mijn fluit ertussen. Kom daar maar eens mee bij je baas: "Ik zat met mijn fluit tussen de deur". Aiai :shock:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 27 jan 2010, 00:39
door Justin
Ow, ik was even met iets anders in de war, haha, sorry :P.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 27 jan 2010, 01:26
door Ardan
En dan kom ik uit bij een heel flauw grapje van honderd jaar oud: conducteur zonder fluit = vulzelfmaarin :mrgreen: