Pagina 4 van 7

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: zo 10 jan 2010, 18:46
door Geert
Volgens mij is het specifiek bij ICMm. Gister reed er zo te zien ook veel meer onverbouwd ICM rond dan ICMm rond, terwijl normaal gesproken de verhouding ongeveer 50/50 zou moeten zijn. Het schijnt dat de compressor van ICMm-stellen niet zo goed tegen de sneeuw kan...

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: zo 10 jan 2010, 18:52
door Ruben
Men zal wel voor een Budget versie hebben gekozen bij de ombouw, hoe anders kom je tot zo'n domme beslissing. En dan hebben ze hem nog getest in de windtunnel ook, misschien moeten ze daar voortaan eens wat bakjes water tussendoor mieteren? :N

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: zo 10 jan 2010, 19:11
door Daan
Die problemen aan de tractiemotoren zouden ook bij onverbouwde ICM voor moeten komen, bij de revisie naar ICMm wordt er namelijk niks gewijzigd aan de draaistellen en dergelijke. Zou inderdaad wel de compressor of anders misschien de statische omzetter kunnen wezen...

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: zo 10 jan 2010, 22:10
door Vinny
Het probleem bij ICMm is groter inderdaad. Waarom het juist hier een probleem is, is mij niet bekend. Waarschijnlijk zijn ze zich bij NedTrain ook wel een ongeluk geschrokken...

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: zo 10 jan 2010, 23:57
door Suus
Zo, hehe, de afdeling positieve PR bij de NS is ook wakker geworden: Allemaal treinreizigers die dit weer trotseren: http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... 2674777364

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 00:02
door Ruben
"Mevrouw de Vries zou op bezoek gaan bij haar kleindochter in Amersfoort. Na een trein vanwege drukte te moeten hebben gemist en 3 kwartier te hebben gestaan in de volgende trein, houdt ze het voor gezien. Haar kleindochter komt haar oppikken op Utrecht Centraal" :6

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 02:23
door Dexter
Reiziger Ddrs schreef:
playertwo schreef:Dordrecht heeft echter een vervelend bij-effect van korte s1900-en in de spits ri. Rtd: de stopplaats van de voorste bak is altijd op dezelfde plek. Dan krijg je dus de grote massa overstappers uit de s36700 (met maar 3 min. overstaptijd cross-platform) in de achterste bak. Maar dat zou eenvoudig op te lossen te zijn door verder naar achteren te stoppen zodat je dezelfde automatische verdeling als bij 11 bakken krijgt (de overstappers steken dan over het algemeen gewoon rechtdoor over). Halteren op 1bc i.p.v. 1abc wordt dat dan dus eigenlijk, op 1a staat zowiezo toch nooit iemand :P
De huidige stopplaats van de treinen op spoor 1 ri. Rtd is juist destijds zo gekozen om een compromis te vinden tussen de stationshal (ook niet onbelangrijk) en (de overstappers vanaf) spoor 15. Het cijferbord 2/10 hangt daarom iets voorbij de uitgang van de hal. De achterste bak van een VIRM IV-tje bevindt zich dan bij de trappen naar de tunnel.

Maar ik zie het probleem niet aangezien ook een VIRM IV volledig doorloopbaar is van voor tot achter. De meeste mensen schijnen te denken dat de bakken onderling hermetisch van elkaar afgesloten zijn. Het zal meer die 'reizigersluiheid' zijn, zoals jij het zo mooi omschreef. Ik ga dat begrip echt binnen NS verspreiden trouwens. :lol:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 08:02
door Daniel
Hmm, bijzonder... heb werkelijk nog nooit een reiziger zien wachten t.h.v. de loopbrug en daar staat de trein wel met z'n voorkant op spoor 1 :wink: Wellicht dat het er nu iets meer zijn vanwege de locatie van het tijdelijke busstation voor de streeklijnen, maargoed, da's tijdelijk. Meeste zie ik nog t.h.v. de trappen naar de tunnel staan met enige verspreiding richting de ingang van de AKO en op het perrondeel 1c/15.
Vanuit de achterste bak van 2x GTW 2/8 naar een losse IRM-VI is het trouwens wel 'n aardig stukje lopen, helemaal als zo'n 6-baks Arriva-trein stopt achter een versterkingsstel wat klaarstaat voor de volgende trein. Maargoed, dan is het ook ver naar de achterste van 10 bakken ICRm :P

De stopplaatsen in Dordrecht schijnen trouwens weer het gevolg te hebben dat Arriva problemen heeft met op tijd uit Dordrecht Stadspolders vertrekken omdat iedereen daar door de voorste deur naar binnen wil. Dat maakt de overstap weer korter en tja, zo kan je nog even doorgaan...

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 09:37
door reisthijs
Dexter schreef:De meeste mensen schijnen te denken dat de bakken onderling hermetisch van elkaar afgesloten zijn.
De bakovergangen zijn het probleem niet, het is meer zo dat mensen, als ze op het balkon zien dat er reizigers staan, lijken te denken dat de rest van de trein 'dan ook wel vol zal zijn' en dus niet de moeite nemen om verder te lopen. Zelfs als er, zoals ik afgelopen week meemaakte, via de omroep wordt gevraagd een beetje verder te lopen blijven de meesten stug op het balkon staan.

Dat is denk ik vooral een probleem in dubbeldekkers waar je vanaf het balkon niet kan zien of er verderop nog plaats is.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:26
door AppleMoose
NS-Reiziger schreef:Men zal wel voor een Budget versie hebben gekozen bij de ombouw, hoe anders kom je tot zo'n domme beslissing. En dan hebben ze hem nog getest in de windtunnel ook, misschien moeten ze daar voortaan eens wat bakjes water tussendoor mieteren? :N
Uiteraard kiezen ze voor de budgetversie. Goede technische installaties zijn niet zo belangrijk in een trein volgens NS. Het is veel belangrijker om duizenden euro's per trein uit te geven aan 'kunst' in het interieur die de reiziger nauwelijks opvalt.
NS marketing heeft gewoon het laatste woord en eist dus het grootste deel van het budget op... -O-

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:41
door JWM
Wat een cynisme, De experience in een ICMm is ongeƫvenaard 8-)

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:49
door Vinny
Ik mis de treincatering :cry:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 11:59
door Geert
Ronzol schreef:
NS-Reiziger schreef:Men zal wel voor een Budget versie hebben gekozen bij de ombouw, hoe anders kom je tot zo'n domme beslissing. En dan hebben ze hem nog getest in de windtunnel ook, misschien moeten ze daar voortaan eens wat bakjes water tussendoor mieteren? :N
Uiteraard kiezen ze voor de budgetversie. Goede technische installaties zijn niet zo belangrijk in een trein volgens NS. Het is veel belangrijker om duizenden euro's per trein uit te geven aan 'kunst' in het interieur die de reiziger nauwelijks opvalt.
NS marketing heeft gewoon het laatste woord en eist dus het grootste deel van het budget op... -O-
Ah, daarom is er miljoenen uitgegeven om bijvoorbeeld een airco in te bouwen.
Of de renovatie van het SGM, waarbij de volledige tractieinstallatie is vervangen (en versneld). Allemaal bedacht door NS Commercie?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 18:32
door playertwo
Dexter schreef:
Reiziger Ddrs schreef:
playertwo schreef:Dordrecht heeft echter een vervelend bij-effect van korte s1900-en in de spits ri. Rtd: de stopplaats van de voorste bak is altijd op dezelfde plek. Dan krijg je dus de grote massa overstappers uit de s36700 (met maar 3 min. overstaptijd cross-platform) in de achterste bak. Maar dat zou eenvoudig op te lossen te zijn door verder naar achteren te stoppen zodat je dezelfde automatische verdeling als bij 11 bakken krijgt (de overstappers steken dan over het algemeen gewoon rechtdoor over). Halteren op 1bc i.p.v. 1abc wordt dat dan dus eigenlijk, op 1a staat zowiezo toch nooit iemand :P
Vind het heel knap dat ik dat allemaal heb gezegd Dexter :cool:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 21:28
door Joshua
Het was wel een grote ergenis dat er zoveel treinen uitvielen tussen Rotterdam en Utrecht vandaag.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 23:01
door Dexter
playertwo schreef:Vind het heel knap dat ik dat allemaal heb gezegd Dexter :cool:
@playertwo: Excuus, excuus, neem me niet kwalijk! Heb de verkeerde haakjes en namen weggehaald! Ik moet ook niet meer quoten als ik net uit een lange late dienst kom... :D
ReizigerDdrs schreef:Hmm, bijzonder... heb werkelijk nog nooit een reiziger zien wachten t.h.v. de loopbrug en daar staat de trein wel met z'n voorkant op spoor 1
Dat ligt helemaal aan het aantal bakken. Dat cijferbord waar ik het over had is voor treinen bestaande uit 2 tot 10 bakken, langere treinen moeten verder doorrijden tot onder de loopbrug, want het is natuurlijk wel de bedoeling dat een stoppende trein ook achter het sein past, anders kan er niks op andere sporen vanuit het zuiden Ddr binnenkomen. :wink:
ReizigerDdrs schreef:Vanuit de achterste bak van 2x GTW 2/8 naar een losse IRM-VI is het trouwens wel 'n aardig stukje lopen, helemaal als zo'n 6-baks Arriva-trein stopt achter een versterkingsstel wat klaarstaat voor de volgende trein. Maargoed, dan is het ook ver naar de achterste van 10 bakken ICRm :P

De stopplaatsen in Dordrecht schijnen trouwens weer het gevolg te hebben dat Arriva problemen heeft met op tijd uit Dordrecht Stadspolders vertrekken omdat iedereen daar door de voorste deur naar binnen wil. Dat maakt de overstap weer korter en tja, zo kan je nog even doorgaan...
Ja ze gaan natuurlijk geen cijferborden aanpassen omdat Arriva al onnodig lang van te voren treinen neerzet op spoor 15. En die punctualiteitsproblemen van Arriva op Ddrs zijn al helemaal vergezocht: Er zijn ook GTW's leverbaar met meer dan 1 deur per bak. En alsof Arriva aansluitingen van NS treinen overneemt op Ddr en Gdm. Die hebben daar gewoon lak aan en vertrekken gewoon, soms zelfs minuten te vroeg.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 00:39
door Caspar
Ik zag vandaag wat rijwegen veilig staan vanuit het opstel terrein aan de Dijksgracht. Heeft dat met het herintreden van materieel te maken?

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 01:11
door Dexter
Dat denk ik wel, want op de Dijksgracht staat alleen delen van de motteballenvloot, al dan niet afgeschreven 1800en en ICL.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 08:20
door Daniel
Dexter schreef:En alsof Arriva aansluitingen van NS treinen overneemt op Ddr en Gdm. Die hebben daar gewoon lak aan en vertrekken gewoon, soms zelfs minuten te vroeg.
Da's ook weer wat vergezocht hoor. Zeker in de avondspits heb ik nooit 'n Arriva-trein gezien die niet op de overstappers bleef wachten. Dat ze niet te lang wachten en zo op tijd mogelijk vertrekken is ook wel logisch: de kruisingen in Sliedrecht en Leerdam liggen dusdanig dat je zelfs met +1 gelijk de tegentrein in de vertraging helpt en dan gaat de aansluiting andersom weer de mist in.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 10:51
door JWM
Wonderbaarlijk dat een topic met als onderwerp "treinen voller door achterstand onderhoud" ook al is afgegleden over de aansluitingen vanuit Dordrecht Stadspolders..

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 12:22
door Justin
Ach prominent persoon aanwezig ;).

s2800 rijdt al tijdje rond met 2xVIRM-IV en moet zeggen dat het op zich wel te doen is in de spits. Precies voldoende capaciteit. Al moet ik wel zeggen dat er ook nog zat reizigers overstappen richting Gvc op Gd en voor de NO van/naar Rtd vanzelfsprekend. Wat betreft dat laaste is de verhouding in tijd (voor mij qua reistijd gelijk, want neem uiteindelijk eenzelfde IC) wel scheef, namelijk 5-25-5-25 (ipv 15-15-15-15) in Rtd. Maar goed, het is wel minder lang in de kou wachten...

Voor mij sinds 2005 ook eerste keer weer in een VIRM van/naar Rtd vanaf Ut, was wel weer eens leuk.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 12:23
door Suus
In 2007 kwam het in het weekend ook voor in de s2800, dus zo lang geleden hoeft het niet geweest te zijn.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 12:52
door Justin
Neuh, in het weekend doe ik doorgaans Ddr-Asd v.v., dus kom dan niet op dat traject. 's Weekends rijd ik haast nooit Rtd-Ut. 9 van de 10 keer dat wanneer ik in het weekend in Ut moet zijn, er op de een of andere manier geen treinverkeer is op Ut-Gd(-Rtd) en ik altijd met de GTW moet gaan...

In de s5000 en s5100 merk ik niet veel eigenlijk: rijdt nog redelijk wat DD-AR en V/T rond. SGM heb ik wat minder gezien in de s5000 eigenlijk.

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: di 12 jan 2010, 12:55
door Suus
Das ook niet zo vreemd, want het SGM van de s5000 en s5800 is in de s3300 en s4300 verdwenen :P

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 00:11
door Dexter
Reiziger Ddrs schreef:
Dexter schreef:En alsof Arriva aansluitingen van NS treinen overneemt op Ddr en Gdm. Die hebben daar gewoon lak aan en vertrekken gewoon, soms zelfs minuten te vroeg.
Da's ook weer wat vergezocht hoor. Zeker in de avondspits heb ik nooit 'n Arriva-trein gezien die niet op de overstappers bleef wachten. Dat ze niet te lang wachten en zo op tijd mogelijk vertrekken is ook wel logisch: de kruisingen in Sliedrecht en Leerdam liggen dusdanig dat je zelfs met +1 gelijk de tegentrein in de vertraging helpt en dan gaat de aansluiting andersom weer de mist in.
Dan moet je maar eens op Gdm gaan kijken. Ik heb daar meer dan eens Arriva-treinen met -2 of -3 zien vertrekken, zelfs tijdens de spits. Of dat nu nog zo is, weet ik niet. Maar goed, verder on-topic maar weer. :wink: