Pagina 1 van 3

Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 22:49
door Daniel
'n paar wellicht interessante zaken die ik zojuist in een adviesaanvraag aan het LOCOV tegenkwam:
Adviesaanvraag schreef:3. Conpensatie voor vervallen Beneluxtreinen
NS Hispeed staakt per 12 april 2010 het rijden van treinen 9208 (maandag t/m zaterdag,
Rofterdam Centraal v. 5.55 - Brussel) en van zondag t/m vrijdag trein 9265 Brussel -
Rotterdam Centraal (a. 0.06).
NS heeft het voornemen, als compensatie voor reizigers die deze treinen voor binnenlands
vervoer gebruiken, van maandag t/m wijdag een Intercity in te leggen van Rotterdam
Centraal (v. 6.03) naar Roosendaal (a. 6.42), met aansluiting op stoptrein 12119, Roosendaal
(v. 6.a6) naar Vlissingen.
Op zaterdag is het gebruik van trein 9208 laag, ca. 15 personen, en rijdt er ook geen
aansluitende trein naar Vlissingen. NS vindt het derhalve niet bedrijfseconomisch
verantwoord om op zaterdag ook compensatie te bieden voor het weggevallen van trein
9208. Op zaterdag blijft wel een vroege verbinding Rotterdam Centraal - Roosendaal
bestaan in de vorm van stoptrein 5111 (Rotterdam C. v. 5.32, Roosendaal a. 6.261
In de avond biedt, naar de mening van NS, trein 2184 (Roosendaal v.23.471- Rotterdam
Centraal (maandag t/m donderdag a. 0.35, wijdag t/m zondag a. O.261een goed alternatief
voor de vervallen 9265.
11. Nachttreinen Rotterdam Centraal - Gouda - Utrecht Centraal
Uit het lopende pilotproject is gebleken dat het in de nacht van donderdag op wijdag niet
rendabel is om nachttreinen te rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
NS houdt derhalve per 72 april aanstaande op met het rijden van de nachttreinen op
genoemd traject in de nacht van donderdag op wijdag.
Verder met ingang van deze datum ook een extra Thalys en daarnaast Fyra-treinen in het weekend (Zie hier).

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 22:55
door Geert
Tuurlijk NS Hispeed, gooi er gewoon even een INT uit middenin de dienstregeling :?. Dat-ie op zaterdag wordt geschrapt kan ik me voorstellen met slechts 15 reizigers, maar de rest van de week? En ondertussen wel een nieuwe, geldverslindende en amper bezette FYRA toevoegen :neg:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:06
door WSM
Dit is nou wat men bedoelt met spoorboekloos rijden: te pas en te onpas wordt de dienstregeling veranderd.
Daarom wordt het spoorboekje volgend jaar ook afgeschaft.

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:17
door playertwo
Ben benieuwd wanneer 72 april valt :mrgreen:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:19
door Ronald
WSM schreef:Daarom wordt het spoorboekje volgend jaar ook afgeschaft.
Oh? (bron...)

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:22
door Ruben
Bron heb ik ook niet zo paraat, maar het gedrukte spoorboekje is voor drgl 2010 voor het laatst uitgegeven. Het ding is toch al een maand later gedateerd dus vanaf 2011 geven ze het op...

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:23
door Raymond
Is op Somda verteld door inside-bronnen ;)

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: do 18 feb 2010, 17:15
door Meltrain
Vooral het wegvallen van die Benelux vind ik dus een zeer slechte zaak. :evil: :neg: -O-
Zelf heb ik vorig jaar van de t9208 gebruik gemaakt toen ik naar London ging, omdat die aansluiting geeft op de tweede Eurostar Brussel - London.
Indien de t9208 opgeheven wordt, is de eerste reismogelijkheid Rotterdam - London (op zaterdag) ineens 2 uur later! :shock:
Nee, zo heb je nog wat over aan je dagje London... :roll:
M.a.w.: een zeer kwalijke zaak!

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: do 18 feb 2010, 17:26
door mb90
En zo kom ik dus op 4 mei vanuit Londen niet meer thuis vanaf Brussel, wat een service. :neg:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: do 18 feb 2010, 17:33
door Meltrain
Je komt niet eens in London, zo te zien... :(

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: do 18 feb 2010, 17:56
door mb90
De t9212 zou nog kunnen in theorie met een vliegensvlugge overstap in Brussel, maar ik ga als dit definitief is NS Hispeed aanschrijven met de vraag of ik met de t9310 mee kan. Zij boden mij op 31 januari immers het advies met de t9208 en t9265 aan.

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: do 18 feb 2010, 23:13
door Joshua
En dan dacht je een jaar vooruit te kunnen met je spoorboekje.

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 02:33
door Dexter
Ach over een wijzingingsblad of twee is er zoveel geprotesteerd dat die treinen vast wel weer rijden. Je moet nooit schrappen in eerste/laatste treinen, vooral als die in een behoefte voorzien (aansluitingen enzo). Maar NS Hispeed is daarin vrij hardleers. Of desperate om nu al mensen een Fyra in te jagen die nog steeds niet rijdt... :neg:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 08:34
door Vinny
De Brusseltrein is niet meer rendabel, omdat ze in België nu ook een extra IC (of IR) hebben ingelegd. Tussen Antwerpen en Brussel is de Benelux beduidend leger.

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 09:37
door reisthijs
Wel vreemd, de Benelux is nog steeds de snelste trein tussen Antwerpen en Brussel. Met een binnenlandse Belgische trein ben je 10 minuten langer onderweg. Of zouden de Belgen de Benelux mijden vanwege de beruchtte onbetrouwbaarheid? (hoewel het niet meer stoppen in Brussel-Noord ook mee kan spelen natuurlijk)

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 14:26
door Geert
Een beetje het Cisalpino-idee uit Zwitserland: daar rijdt tegenwoordig ook een binnenlandse trein voor de internationale trein, omdat die Cisalpino's daar nog onbetrouwbaarder zijn dan de Beneluxtreinen hier...

@Vinny: zorgen dat de Fyra wat voller zit, dat zou pas rendabel zijn. Maar nee, wat denkt Hispeed: we stoppen gewoon met een Benelux en in plaats daarvan rijden we nòg een Fyra! -O-

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 14:54
door Karl
En het gevolg daarvan dat Cisalpino's niet meer bestaan.

Die reizigers zitten dus in de auto of vliegtuig. Ik krijg steeds meer een hekel aan de 'service' van NS Hispeed, ze zijn een schande voor de spoorwereld. Als ik overigens de SNCF/DB/OBB was zou ik een paar TGV's/ICE's/Railjets van wat apparatuur voorzien om mee over Nederlands net te scheuren en de niet bestaande Fyra alvast te beconcureren. Dat mag tussen Brussel en Amsterdam in ieder geval, want dat is een internationale verbinding.

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 16:10
door Reiziger Delft
De treinen die eerst ''Cisalpino'' heetten bestaan nog steeds, alleen worden ze nu gereden door de Nationale Spoorwegmaatschappijen SBB (Zwitserland) en Trenitalia (Italie).

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 22:10
door Ronald
Dexter schreef:Je moet nooit schrappen in eerste/laatste treinen, vooral als die in een behoefte voorzien (aansluitingen enzo). Maar NS Hispeed is daarin vrij hardleers. Of desperate om nu al mensen een Fyra in te jagen die nog steeds niet rijdt... :neg:
Ook is (in december) heel stiekem de laatste ICE uit Frankfurt op maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag geschrapt, zodat de laatste verbinding uit Frankfurt naar Nederland ICE 104 op die dagen om 18:09 is. Wat het nog stiekemer maakt is om dit op een bepaald aantal dagen te doen :neg: .

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 22:12
door Ronald
NS-Reiziger schreef:Bron heb ik ook niet zo paraat, maar het gedrukte spoorboekje is voor drgl 2010 voor het laatst uitgegeven.
Jammer, ik gebruik hem nog best wel vaak (vooral onderweg). Maar goed, hij zal niet zo veel verkocht meer worden neem ik aan met alle internet-mogelijkheden tegenwoordig.
NS-Reiziger schreef:Het ding is toch al een maand later gedateerd dus vanaf 2011 geven ze het op...
Zal ook wel een centjeskwestie zijn gok ik zo :wink: .

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 22:12
door Karl
18h09 is wel vroeg ja. Daar heeft de zakelijke reiziger ook nog wat aan, die even een dagje Amsterdamse Zuid as doet. :|

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 23:12
door Meltrain
rhk_amf schreef: Ook is (in december) heel stiekem de laatste ICE uit Frankfurt op maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag geschrapt, zodat de laatste verbinding uit Frankfurt naar Nederland ICE 104 op die dagen om 18:09 is.
In elk geval toen ik op zaterdag 24 oktober 2009 met Ardan naar Frankfurt was, was de t104 ook al de laatste verbinding terug naar Nederland.
Maar dat was inderdaad wel behoorlijk k*t (zeker ook omdat die niet op Hbf stopt en we ook geen reservering hadden). :neg:

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: di 23 feb 2010, 08:30
door Woepje
Wat betreft de materieelinzet: trein t522 t533 t546 en t557 gaan op ma-vr standaard met IRM rijden (ook de bijhorende vleugeltreinen naar Lw en Rtd). Hierdoor rijdt trein t522 en t557 met 14 (!) bakken IRM en t533 en t546 met 10 bakken IRM tussen Zl en Ut.

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: di 23 feb 2010, 08:34
door Daniel
14 bakken IRM is toch helemaal niet toegestaan in reizigersdienst? Wellicht weet Dexter daar meer van...

Re: Wijzigingsblad april 2010

Geplaatst: di 23 feb 2010, 08:35
door Woepje
Blijkbaar wel want het staat zo gepland (aldus insider van NS via somda). Ik zou trouwens ook niet weten waarom het niet zou mogen. Technisch gezien en qua perronlengte moet het geen problemen opleveren.

Door dit grapje rijden de t10533 en t10546 met een VIRM-VI en de tak naar Gn met een VIRM-IV. De verdeling is dus niet echt ideaal en NS gunt de mensen naar Lw blijkbaar ook ligplaatsen in plaats van solo ICM drietjes. Maar ik teken wel voor dit plan hoor *O*