Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:In plaats van de door veel forummers zo gemiste sneltrein, waarvan ik op de meeste trajecten niet tot weinig toegevoegde waarde van zie, mis ik iets tussen een metro en een stoptrein in. Je ziet dat daar best wel vraag naar is in Nederland, terwijl het aanbod te wensen overlaat. Het is een systeem waarbij de gemiddelde afstand tussen de stations ongeveer 750-1250 meter bedraagt. Voor stedelijke stoptreinen is dat 2000 meter en voor metro's is dat 500 meter. Daar zit een te groot gat tussen.
Een S-bahn dus ;) Mis ik ook wel. Ik vind de RandstadRail Erasmuslijn er nog het meeste op lijken.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:In plaats van de door veel forummers zo gemiste sneltrein, waarvan ik op de meeste trajecten niet tot weinig toegevoegde waarde van zie, mis ik iets tussen een metro en een stoptrein in. Je ziet dat daar best wel vraag naar is in Nederland, terwijl het aanbod te wensen overlaat. Het is een systeem waarbij de gemiddelde afstand tussen de stations ongeveer 750-1250 meter bedraagt. Voor stedelijke stoptreinen is dat 2000 meter en voor metro's is dat 500 meter. Daar zit een te groot gat tussen.
Dus je zou dan in Rotterdam en Amsterdam naast de tram, de metro en de trein nog een derde vorm van railvervoer willen hebben? Dat lijkt me toch verre van optimaal.

Een metro staat maar enkele tientallen seconden stil op een halte, dus ik zie het probleem niet zo om op een stuk van 4 km 8 keer in plaats van 4 keer te stoppen.

Overigens is het belangrijk om het verschil te maken tussen een echte ondergrondse metro middenin de stad, die echt wel om de 500 meter moet stoppen, en de uitlopers van de metro in de buitenwijken en randgemeenten, waar vaak op een spoordijk gereden wordt. Hier zijn de afstanden langer en de dichtheid van de bebouwing lager (anders was die spoordijk er ook nooit gekomen) en dan is om de 750 - 1250 meter stoppen logischer.

Je ziet dit zelfs bij trams. Bijvoorbeeld de Haagse tram 2 stopt na Den Haag CS 18 keer op een stuk van 7,6 km = om de 424 meter. Maar tram 19 van Leidschendam door Nootdorp naar Delft krijgt "ruim 20 haltes over 16 km". Dan zit je al gauw op 700 tot zelfs 800 meter tussen de haltes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten