Plannen voor filevrije dag in oktober

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Geert »

Plannen voor filevrije dag in oktober

(Novum) - De NS, ANWB en Rabobank slaan de handen ineen om Nederland op donderdag 9 oktober filevrij te krijgen. Onder de noemer Nederland Bereikbaar willen zij de medewerkers van honderd bedrijven stimuleren in de spitsuren flexibeler te reizen. Op termijn moet dat leiden tot tien procent minder spits, melden de initiatiefnemers donderdag.

Nederland Bereikbaar wil werkgevers en werknemers aanzetten een eigen 'filesofie' op te stellen. Bedrijven worden geprikkeld om hun medewerkers in de spitsuren flexibeler te laten reizen, bijvoorbeeld door eerder of later te vertrekken, thuis te werken of een combinatie van auto en trein of ander openbaar vervoer te kiezen. Volgens de initiatiefnemers zijn steeds minder werkzaamheden gebonden aan een bepaalde tijd en plaats. De donderdag gelanceerde campagne moet werkgevers en werknemers stimuleren om hierop in te spelen.

Volgens de NS, ANWB en Rabobank was de aandacht tot nu toe vooral gericht op het aanbod aan mobiliteit, waarbij de nadruk lag op het verbeteren en uitbreiden van de weg en het spoor. "Om oplossingen te vinden voor de toekomst is het cruciaal nu meer oog te hebben voor factoren die de vraag naar mobiliteit bepalen. Door onze keuzes en ons gedrag aan te passen, ontstaat er een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod", stellen de initiatiefnemers.

Voorzitter van de Taskforce Mobiliteitsmanagement Lodewijk de Waal nam het manifest van Nederland Bereikbaar donderdag in Utrecht in ontvangst.

Bron: Trouw
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door waldo79 »

Een filevrije dag, midden in een werkweek...Geloof dat ik droom 8-)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Karl »

En dan nog wel op een donderdag (in de herfst), samen met de dinsdag de drukste dag in de week.

Het gaat ze niet lukken, al is het wel interessant om te zien wat er gebeurt als er tien procent minder verkeer op de weg is.
Het is een spectrum.
Martijn
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 13:17

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Martijn »

Ik ben benieuwd wat voor rol de NS hierin speelt. Willen ze dan de kaartjes op die dag goedkoper maken ofzo? Want je moet wel die automobilisten op een of andere manier de trein in lokken neem ik aan.

Ik vind het in ieder geval een heel ambitieus plan! :P
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door aswnl »

Ze geven hun medewerkers die dag een verplichte blokdag...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Vinny »

Ik vind het in ieder geval een heel ambitieus plan
Gewoon een absoluut weeralarm voor die dag aankondigen, met de mededeling dat het betreden van de snelwegen volstrekt op eigen risico is.

gevolg:
12 km file in plaats van 312 km file :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Caspar »

Ik ben die dag jarig, wil wel vrij vragen, is er in ieder geval 1 persoon minder onderweg :lol:

Wat heeft de Rabobank hier eigenlijk mee te maken?
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door air-bus »

Die doen al hun filialen dicht, zodat hun personeel vrij is, scheelt toch alweer op de weg! :wink:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Karl »

En voor het imago natuurlijk, corporate social responsiblity. En er worden natuurlijk vast een paar bijeenkomsten georganiseerd met wat 'belangrijke mensen', ideale kans om te netwerken.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Wubbo »

Die bijeenkomsten zijn dan wel in de stationsrestauratie hoop ik? Anders komt toch iedereen weer met de auto ;-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plannen voor filevrije dag in oktober

Bericht door Geert »

Of in de NS-lounge :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten