Pagina 2 van 2

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 16:26
door STF
Wat hebben gladde perrons eigelijk met internet in de trein te maken? :Y

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 16:38
door Suus
Gladde perrons worden omgeroepen door Loes.
Loes wordt meegeleverd met het informatiesysteem in ICM.
Het informatiesysteem zorgt ook voor internet

Alles dus :P

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 16:42
door iljitsch
ziggy schreef:Sowieso mag in Nederland weleens een engelstalige omroep mogen worden geïntroduceerd in de treinen.
Gebeurt al in internationale treinen...

Maar in Engeland wordt ook niet in het Nederlands omgeroepen, waarom in Nederland wel in het Engels? Afgezien daarvan, mensen die geen Nederlands spreken zullen bij veel haltes niet snappen waarover gesproken wordt door de verschillende uitspraak tussen Nederlands en Engels. ("Next station is Duivendrecht")

Laat ze maar eens beginnen met consequent de juiste bestemming op de zijkant van de trein te zetten, daar hebben toeristen meer aan.

Sowieso is omroepen relatief overbodig, als de trein op tijd rijdt dan weet je aan de klok waar je bent en er staan borden op de stations.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 16:43
door Suus
Omroepen is van levensbelang, want er kunnen ook blinde mensen in de trein zitten.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 17:52
door Wubbo
iljitsch schreef:Laat ze maar eens beginnen met consequent de juiste bestemming op de zijkant van de trein te zetten, daar hebben toeristen meer aan.
Is niet in alle gevallen waar. Wel als de toeristen naar de eindbestemming moeten, maar niet als ze ergens halverwege moeten zijn. Hoe vaak ik in Utrecht wel niet aan toeristen heb uitgelegd dat de trein naar Weesp, waar op de koersrollen Leiden Centraal staat (de s5700 dus), naar Schiphol gaat...
iljitsch schreef:Sowieso is omroepen relatief overbodig, als de trein op tijd rijdt dan weet je aan de klok waar je bent en er staan borden op de stations.
Niet als je er nog nooit geweest bent en reist zonder planning, wat een groot deel van de reizigers doet.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 18:06
door Daniel
Wubbo schreef:
iljitsch schreef:Laat ze maar eens beginnen met consequent de juiste bestemming op de zijkant van de trein te zetten, daar hebben toeristen meer aan.
Is niet in alle gevallen waar. Wel als de toeristen naar de eindbestemming moeten, maar niet als ze ergens halverwege moeten zijn.
Zelfs niet als ze naar de eindbestemming moeten... heb in een s2800 waar duidelijk "Rotterdam Centraal" op stond en waarin de stations luid en duidelijk werden omgeroepen ooit nog kunnen voorkomen dat een stel toeristen op Rotterdam Alexander ging overstappen op de trein naar Brussel. Hadden ze lang kunnen wachten...

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 18:12
door Geert
iljitsch schreef:Maar in Engeland wordt ook niet in het Nederlands omgeroepen, waarom in Nederland wel in het Engels?
Engels is een lingua franca, Nederlands niet. Daarom hoor je meestal geen Nederlandse omroep in het buitenland, wel een Engelse omroep.
Sowieso is omroepen relatief overbodig, als de trein op tijd rijdt dan weet je aan de klok waar je bent en er staan borden op de stations.
Los van de informatievoorziening naar blinden, slechtzienden etc.: meestal wordt er omgeroepen voordat je het station inrijdt. Op het moment dat je borden ziet met de stationsnaam sta je al bijna stil, als je nog spullen moet pakken/jas aan moet trekken/etc. ben je eigenlijk al te laat.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 18:59
door iljitsch
Ik pleit ook niet gelijk voor afschaffen van het omroepen, maar gezien de conducteurspet die er regelmatig naar gegooid wordt en de waardeloze afstemming van het volume in veel treinstellen is het zeer onverstandig om hierop te vertrouwen.

Mensen die voordat ze instappen hun reis op geen enkele manier plannen (en dat kan via de reisplanner, op de gele borden of de CTA, één daarvan moet toch te doen zijn) die moeten ook niet verbaasd zijn als ze niet komen waar ze zijn willen. (Zoals ik ooit voor een tentamen in Leiden, ik stapte gewoon op Den Haag HS spoor 6 in zonder op te letten, zowat de enige trein van de dag die niet in Leiden stopte.)

In Nederland spreken we geen lingua franca maar Nederlands. Het kleine beetje Spaans dat ik nu ik in Madrid woon geleerd heb is juist mede te danken aan de omroepen in de trein en metro. ("Próxima estación: Atocha. Corespondencia con: todas las líneas.") :-)

Overigens is in Nederland en België de trein simpel genoeg, tram, bus en Belgische metro zijn veel ingewikkelder om te doorgronden voor een toerist. (Hoewel Nederland natuurlijk moeilijk te beoordelen is na tientallen jaren ervaring. Maar ondanks dat stap ik in Den Haag nog wel eens in de verkeerde tram.) In Spanje zijn de korteafstandstreinen veel ingewikkelder en het helpt ook niet bepaald dat de netkaart alleen aan de buitenkant van de poortjes hangt, dus overstappen op Atocha valt niet mee. Metro is wel prima te doen.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 19:47
door Oud forumgebruiker
Omdat het in Spanje ingewikkelder zou zijn, hoeft er in Nederland geen engelstalige reisinformatie te komen?

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 19:53
door Caspar
Ik vind het ook niet zo hard nodig. Sterker nog, het wekt ook verwarring. Maak vaak mee dat bij een keurige Engelstalige omroep op Amsterdam Lelylaan mensen toch denken van ow dit is het centraal station. Mensen horen vaak alleen 'Emsterdem' en de rest ontgaat ze. Dus als je het in meer talen zou omroepen verandert dat denk ik niet.
Plus dat ik wel eens in Zwolle in een IC naar Groningen ook het hele verhaal in het Engels gehoord heb, en de local service to Nyverdale verduidelijkt voor niets voor toeristen mijns inziens.

Offtopic, van de week stond ik weer eens in een Nederlandse schoenenwinkel en de medewerker sprak alleen Engels. In zo'n geval spreek ik alleen Nederlands en ga ik geen moeite doen.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 21:59
door Wubbo
iljitsch schreef:Mensen die voordat ze instappen hun reis op geen enkele manier plannen (en dat kan via de reisplanner, op de gele borden of de CTA, één daarvan moet toch te doen zijn) die moeten ook niet verbaasd zijn als ze niet komen waar ze zijn willen. (Zoals ik ooit voor een tentamen in Leiden, ik stapte gewoon op Den Haag HS spoor 6 in zonder op te letten, zowat de enige trein van de dag die niet in Leiden stopte.)
Ik heb op een vertrekstaat of CTA nog nooit mijn aankomsttijd kunnen ontdekken, terwijl ik die volgens jou wel nodig had om goed te kunnen beredeneren of ik op mijn bestemming was aangekomen.

Vergis je trouwens niet in de hoeveelheid mensen die onvoorbereid naar het station komt: ik denk dat dat ongeveer de helft van de incidentele reizigers is.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 22:50
door iljitsch
Wubbo schreef:Ik heb op een vertrekstaat of CTA nog nooit mijn aankomsttijd kunnen ontdekken, terwijl ik die volgens jou wel nodig had om goed te kunnen beredeneren of ik op mijn bestemming was aangekomen.
Dat is inderdaad waar. En als er vertragingen zijn ga je ook de mist in. Maar als je in de reisplanner kijkt en eea rijdt op tijd is aankomsttijd een erg goede manier om te bepalen of je al in de buurt komt.

Met de gele borden kan je met wat puzzelen precies zien wat de stations voor je bestemming zijn zodat je weet wanneer je bestemming de volgende is. Met de CTA werkt dat wat minder precies omdat daar niet noodzakelijkerwijs alle stations op staan.
Wubbo schreef:Vergis je trouwens niet in de hoeveelheid mensen die onvoorbereid naar het station komt: ik denk dat dat ongeveer de helft van de incidentele reizigers is.
Ach ja, ik zit soms een half uur te puzzelen met de NS reisplanner of ov9292. Dat is misschien wat overdreven. Maar gewoon maar naar het station gaan in de hoop dat je dan komt waar je zijn wilt is aardig stom, ook met goede afroep zal je dan zeer vaak langer dan nodig onderweg zijn en mogelijk via een route reizen die niet toegestaan is als er een overstap nodig is.

Ik moet wel toegeven dat ik vroeger ook vaak niet optimaal reisde, bijvoorbeeld van Hoek van Holland naar Den Haag via Rotterdam CS, omdat ik dacht dat ik het wel wist maar niet doorhad dat je beter in Schiedam kon overstappen. Of dat het vaak sneller is om de bus en de tram te nemen.

Om terug te komen op het onderwerp: ik zie het wel zitten om in de trein het internet op te kunnen, op de stations krijg ik vaak geen verbinding met de KPN hotspots, zeker niet vanuit een trein. Volgens mij hangen die hotspotdingen toch wat te ver uit elkaar. En het inloggen is zo irritant, vooral op m'n iPhone. (Hoewel andere iPhonegebruikers gewoon T-Mobile kunnen gebruiken. De mijne zit echter op Telefonica...)

Re: Internet in de trein

Geplaatst: zo 28 mar 2010, 23:00
door Geert
KPN Hutspots werkt inderdaad niet altijd even goed; naarmate je verder van de stationshal verwijderd bent, is de kans op een goed signaal over het algemeen kleiner. Sowieso is het natuurlijk erg prettig als je gewoon kunt internetten op het moment dat de trein rijdt, dat zijn toch de momenten waarop je het langste stilzit (in tegenstelling tot het verblijf op de stations, dat - afgezien van lange overstapmomenten - meestal toch een stuk korter duurt).

Weet iemand trouwens al wat voor techniek er gebruikt wordt?

Eerste NS-trein met gratis internet rijdt

Geplaatst: ma 29 mar 2010, 09:15
door Geert
Eerste NS-trein met gratis internet rijdt
Geplaatst op: maandag 29 maart 2010 09:15
Laatst bijgewerkt: maandag 29 maart 2010 09:15


UTRECHT - Na jaren wachten is het eindelijk zover. De intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen krijgen internet aan boord. De eerste trein met gratis internet via een WiFi-verbinding vertrekt maandag vanaf station Amsterdam Bijlmer richting Leiden.

Reizigers kunnen aan een WiFi-embleem op de deur zien of zij in een trein met internet stappen. De treinen draaien gewoon mee in de dienstregeling, ze kunnen dus overal opduiken.
Lees verder

Re: Internet in de trein

Geplaatst: ma 29 mar 2010, 11:09
door Vinny
Caspar schreef:
Vinny schreef:
Bastiaan schreef:Dat lijkt me erg leuk, als Loes straks in alle treinen te horen is. Het is een aangename omroepstem en soms word je ook wel een beetje melig van de droogheid waarmee die berichten worden omgeroepen :)
"Dames en heren ... goedendag ... " :D
"Let op! Het perron kan glad zijn."
Ik heb dat nog nooit door een conducteur omgeroepen horen worden...
Afgelopen winter een keer of 10 gehoord. Je bent zeker niet zo veel met de trein geweest dit seizoen? :wink:
Ik ga minder vaak met de trein dan de gemiddelde hobby'ist, maar vaker dan de gemiddelde reiziger denk ik zo. Ik heb de waarschuwing wel gehoord, maar alleen als Loes dat omriep. Overigens valt me de laatste tijd op dat er meer aandacht aan de omroepen wordt besteed. Je hoort vaak dat conducteurs het riedeltje over het uitcheken met de OV-chipkaart vermelden.
Maak vaak mee dat bij een keurige Engelstalige omroep op Amsterdam Lelylaan mensen toch denken van ow dit is het centraal station. Mensen horen vaak alleen 'Emsterdem' en de rest ontgaat ze. Dus als je het in meer talen zou omroepen verandert dat denk ik niet.
Ik ben het eens met het huidige beleid van de NS: Engelstalige omroepen op internationale treinen, op treinen die daar op aansluiten, op treinen die Schiphol aandoen en bij het binnenrijden van Amsterdam Centraal. Op dit station vind ik echter dat er meer Engelstalige reisinformatie zou moeten zijn. Die is er namelijk nu echt vrijwel niet...

Re: Internet in de trein

Geplaatst: ma 29 mar 2010, 21:13
door Geert
Geert schreef:Weet iemand trouwens al wat voor techniek er gebruikt wordt?
Ik ben er inmiddels al achter: per bak een wifi access point, per treinstel een HDSPA (3G) uplink. 'Gewoon' mobiel internet dus, maar dan verspreid over alle treinreizigers (bron: Tweakers)
Ik houd voorlopig nog lekker mijn Vodafone internet abbo aan :P

Internet in trein 'leuke bijkomstigheid'

Geplaatst: ma 29 mar 2010, 21:50
door Wubbo
Internet in trein 'leuke bijkomstigheid'
Geplaatst op: maandag 29 maart 2010 21:48
Laatst bijgewerkt: maandag 29 maart 2010 21:50


Wat eerder met KPN niet lukte is de Nederlandse Spoorwegen (NS) met T-Mobile in zes maanden tijd wel gelukt. Treinreizigers kunnen sinds maandag in de trein gebruik maken van een draadloze internetverbinding. Vanaf 2013 moeten alle intercity-treinen van de NS ermee zijn uitgerust.
Lees verder

Re: Internet in de trein

Geplaatst: di 30 mar 2010, 20:48
door Ennes
M57 schreef:Vanaf medio april worden circa 3 ICM's per week voorzien van schermen met actuele reisinformatie en internet. Daarbij hoort ook een automatisch omroepsysteem, dat ook het splitsen inclusief treinstelnummers aankan. Dat wordt nog wat. :lol:
Dan is het maar te hopen dat dat goed gaat bij gecombineerd rijden met ICM en ICMm, want nu is dat (nog) een drama. De omroep werkt vaak niet in het andere stel, en de bestemmings-aanduiding staat vaak op tilt. om maar te zwijgen over het volume, vooral bij omroep vanuit de HC ruimte.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: di 30 mar 2010, 20:51
door Daniel
Hoe bedoel je "op tilt" precies? Valt me wel op dat als een ICMm zonder bestemming op de displays rijdt hij in 99% van de gevallen gekoppeld is aan een ongereviseerd stel.

Re: Internet in de trein

Geplaatst: do 01 apr 2010, 00:09
door Ennes
Reiziger Ddrs schreef:Hoe bedoel je "op tilt" precies? Valt me wel op dat als een ICMm zonder bestemming op de displays rijdt hij in 99% van de gevallen gekoppeld is aan een ongereviseerd stel.
Dat hij niet meer in te stellen is, en gewoon blanco staat.