OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Oh ja :P Alleen als je er om vraagt wordt die lijst getoond, maar, de conducteurs zijn al wel een lijst aan het maken onderling met codes en waar dat is. Sorry hoor, maar dat lijkt me niet bepaald de bedoeling zo... Het lijkt me sowieso systeemtechnisch niet kloppen dat je transacties van andere bedrijven kan zien, dat zou alleen TLS bijvoorbeeld mogen. Verder lijkt me dat TLS controle moet houden over wie welke gegevens kan gebruiken: dit lijkt me zo niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Vreemd als ik bij een GVB automaat mijn transacties bekijk herkent hij Connexxionland en RETland niet :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ik kon ten tijde van de proef op de Hoekse Lijn op de RET-automaat de NS-transacties bekijken en andersom. Je kreeg dan - net als in het artikel wordt genoemd - alleen wat vage haltecodes te zien. Uiteraard kun je zelf zo'n lijst aanleggen (precies wat die conducteurs ook al doen) en dan heeft een dergelijke vorm van obscuriteit geen nut meer als je doel is om privacy enigszins te waarborgen.

Dat zie je ook in het artikel: de conducteurs herkennen de belangrijkste haltes in Amsterdam al.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Waarom verbaast dit gekloot mij nou weer niks? :x
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Ik kon ten tijde van de proef op de Hoekse Lijn op de RET-automaat de NS-transacties bekijken en andersom. Je kreeg dan - net als in het artikel wordt genoemd - alleen wat vage haltecodes te zien.
Hmm apart... ik heb 'n keertje op een RET-automaat de laatste transacties bekeken nadat ik m'n chipkaart bij het GVB gebruikt had en kreeg toen slechts "Unknown" als station te zien (geen haltecode dus).
Ook bushaltes in de concessie Voorne-Putten kregen de benaming "Unknown", maar kon wel weer zien wat het nummer van de bus waarin ik zat was. Bij inchecken in de bus komt er namelijk ook een "Vehicle Id" bij de transactie te staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Het kan best dat die dingen allang weer aangepast zijn, hoor. Ik heb bijna nooit met de OV-chipkaart gereisd omdat dat vrijwel altijd duurder was en/of meer rompslomp ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Hehe, als je geen strippenkaart bij de hand hebt en wel de chipkaart omdat dat toch m'n VDU was is 't wel weer handig... was overigens nog een duur ritje toen in Amsterdam: daar werkte ook de chipkaart toen nog met zones (ja, serieus waar :P ) en het ging om 'n stukje van één halte met precies een zonegrens er tussenin.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

RET verder in het nauw om boetetransacties

Bericht door Geert »

RET verder in het nauw om boetetransacties

Woensdag 14 januari 2009, 13:21 - De plotseling 'uitgelekte' cijfers over de vier-euro-transacties van de RET roepen alleen maar meer vragen op. De Kamer is boos en Rotterdam wil een spoeddebat.

Door Andreas Udo de Haes
Gisteren berichtte Webwereld nog dat de Rotterdamse vervoerder de reeds maanden geleden gevraagde statistieken over hoeveel reizigers vergeten uit te checken met de OV-chipkaart, niet kon ophoesten.

Het automatische boetesysteem bij niet uitchecken is potentieel zeer lucratief voor vervoerders. In Londen bleek het metrobedrijf in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt door het boetesysteem.

Nieuwe cijfers, nieuwe vragen
Maar de RET beschikte bij nader inzien wel degelijk over statistieken. Het vervoersbedrijf gaf ANP inzage in 'nieuwe cijfers': Zeker 220.000 reizigers in Rotterdam zijn het afgelopen jaar vergeten uit te checken bij hun rit met de OV-chipkaart. De cijfers zijn tot en met november 2008.

Een flink aantal, waardoor de GroenLinks-fractie in Rotterdam meteen tot opriep tot een spoeddebat in de gemeenteraad. De partij wil dat de RET het systeem aanpast, zodat minder reizigers uitcheckproblemen ondervinden.

Vooral bij de bus en de tram gaat het mis met het uitchecken. Bij de metro, waar veel reizigers door poortjes op de perrons heen moeten, vormt het niet uitchecken volgens de RET minder een probleem.

3 procent krijgt boete
Aangezien er vorig jaar in totaal 24 miljoen reizen met het openbaar vervoer in Rotterdam werden gemaakt valt de 'schade' volgens verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu procentueel gezien wel mee. "Het gaat om ongeveer 1 procent van het totaal. Het bewijst wel dat we het onderwerp onder de aandacht moeten blijven houden", aldus Baljeu tegen NRC Handelsblad.

Maar de RET maakte tevens bekend dat ongeveer 35 procent van de Rotterdammers inmiddels met de OV-chipkaart reist. Daaruit kan, aangenomen dat de cijfers van de RET enig hout snijden, worden geconcludeerd dat circa 3 procent van alle Rotterdamse OV-chiptransacties uit de gewraakte vier-euro-boetes bestaat.

Tegenstrijdig
Maar de RET had een doekje voor het bloeden. Volgens de gemeentelijke vervoerder heeft praktisch de helft van de 220.000 beboete reizigers het bedrag van vier euro naderhand teruggevraagd. En 'we roepen de rest op hun voorbeeld te volgen', aldus een woordvoerder van RET.

De vrijgegeven boetecijfers staan op gespannen met eerdere schattingen van de RET. In november liet het vervoersbedrijf doorschemeren dat het zou gaan om slechts 0,03 procent van alle openbaarvoerstransacties, zo'n 2000 per maand.

RET wilde hoorzitting ontlopen
Bovendien dacht de RET met het loslaten van deze 'nieuwe cijfers' onder de parlementaire hoorzitting over het OV-chipdossier van vanmiddag uit te komen. De bedrijf meldde zich te elfder ure plotseling af 'wegens vakantie van RET-directeur Pedro Peters'.

Kamerleden reageerden echter woedend op de spijbelactie. "De RET heeft uitgebreid de pers te woord gestaan, dan kunnen ze ook naar de Kamer komen", aldus Rikus Jager, voorzitter van de verkeerscommissie tegen het ANP. De RET heeft de boodschap begrepen en zal alsnog op de hoorzitting verschijnen. Onduidelijk is of dat directeur Peters zal zijn of een vervanger.

Bron: Webwereld
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Sorry hoor, maar wat een klunsen: ik denk dat hier meer achter zit dat ze proberen te verberegen. De ethiek klinkt als de koffiedrink/efficientie-praktijken van het GVB....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ik vind het ook wel opmerkelijk dat ze "ineens" maandag over die gegevens beschikken, terwijl ze de maanden ervoor stellig volhielden die gegevens niet te kunnen leveren. Ik denk dat ze deze gegevens liever niet wilden publiceren (eerder beweerde RET dat er waarschijnlijk 0,03% van de reizigers 4 euro zou moeten betalen als boete, nu blijkt het 3% te zijn = 100 keer meer dan eerst werd verwacht en niet erg positief nieuws).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

En wat kun je dan nog doen? "Ja maar wij zijn ook zielig :cry: "

Verkeerd uitchecken ov-chipkaart forse strop voor RET


DEN HAAG - De Rotterdamse vervoerder RET heeft in het afgelopen jaar 70.000 euro moeten toeleggen doordat reizigers verkeerd hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.

Dat maakte Johan Taal, hoofd van de chipkaart bij de RET, woensdag duidelijk tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de invoering van het digitale vervoersbewijs.

De RET kreeg in totaal 480.000 euro te veel borg binnen. Ongeveer 330 duizend euro werd terugbetaald aan klanten die hun geld hadden teruggevraagd. Bovendien maakte de RET ruim twee ton aan administratiekosten.

Dinsdag werd duidelijk dat in Rotterdam het afgelopen jaar ruim 220.000 mensen verkeerd uitcheckten bij het verlaten van de tram, metro of bus.

bron
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Best knap trouwens, hoe 220.000 maal 4 daar 480.000 wordt :?:

Gertjan Verbeek aan de knoppen zeker :twisted:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Een kleine negen ton minus een ruime vijf ton = winst en dat mag natuurlijk niet.

Tip voor de RET: pas voortaan ook het reizigersaantal even aan en als 'men' er achter komt, dan zeg je toch gewoon dat je alleen de reizigers van lijn X hebt meegenomen in de berekeningen, "Oh, moesten we die van lijn Y ook geven dan?".

:roll:
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Fles schreef:Best knap trouwens, hoe 220.000 maal 4 daar 480.000 wordt :?:

Gertjan Verbeek aan de knoppen zeker :twisted:
Waarschijnlijk, maar ik heb de gegevens niet voor handen, wordt hier het te veel ontvangen bedrag door de RET bedoeld als 'borg MINUS ritprijs', het daadwerkelijk te veel ontvangen bedrag dus :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Dat is een mogelijkheid. Het staat er niet zo duidelijk, maar het zou kunnen ja :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

De RET is een overheidsbedrijf. Dus of de belastingbetaler betaalt, of de belastingbetaler betaalt tóch. :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

NS: instaptarief OV-chipkaart twintig euro
(Novum) - De Nederlandse Spoorwegen gaan een instaptarief van twintig euro hanteren voor het gebruik van de OV-chipkaart. Dat maakte commercieel directeur van NS Reizigers Boukje Bügel woensdag bekend tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de chipkaart.

Voor vaste klanten, bijvoorbeeld reizigers met een voordeelurenkaart, gaat een instaptarief van tien euro gelden. Het bedrag wordt bij wijze van borg afgeschreven wanneer reizigers inchecken met de kaart. Wanneer de reiziger na de reis vervolgens met zijn OV-chipkaart uitcheckt, wordt de definitieve prijs van het afgelegde traject berekend en vervolgens afgeboekt.

De NS voert vanaf mei de OV-chipkaart in op de Flevolijn tussen Schiphol en Lelystad. Op 1 oktober wil de NS de kaart landelijk invoeren. Bügel zei de reizigers te willen 'verleiden' om gebruik te gaan maken van de chipkaart. Zo geldt het eerste jaar een introductiekorting van tien procent.

Commissaris van de Koningin van Flevoland Leen Verbeek (PvdA), tevens voorzitter van de implementatiegroep OV-chipkaart, sprak tijdens de hoorzitting de verwachting uit dat dit jaar de helft tot driekwart van de Nederlanders van de OV-chipkaart gebruik zal maken. "De rest volgt volgend jaar."

Rotterdam is de eerste grote stad waar de OV-chipkaart is ingevoerd. Dinsdag werd bekend dat het afgelopen jaar bij ruim tweehonderdduizend reizigers vergaten uit te checken, waardoor zij gemiddeld twee euro te veel betaalden voor een ritje met de tram. Een vertegenwoordiger van het Rotterdamse vervoersbedrijf gaf echter aan dat coulant wordt omgegaan met compensatieverzoeken van gedupeerde reizigers.

Bron: Trouw
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Dat instaptarief bij NS geldt bij reizen op saldo neem ik aan. Maar hoe weten die poortjes welke route je aflegt?

Stel je bent treinenliefhebber en stapt in op station Delft Zuid. Je reist het hele land door en eindigt in Rijswijk, waar je uitcheckt. Dit is dan uiteraard uren nadat je bent ingecheckt. Je had echter theoretisch gezien ook op het perron van Delft treintjes kunnen gaan kijken. Je hebt nergens een station verlaten, dus het systeem weet niet waar je bent geweest.

Hoe zit dit?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Volgens mij is dat een van de redenen waarom reizen op saldo aanvankelijk afgeschaft was bij NS.
Ik kan me voorstellen dat het systeem rekening houdt met controles door conducteurs (en dat in ieder geval als via-bestemming neemt). En wellicht hoef je gewoon niet meer te betalen voor een omweg :D
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Chauf21 schreef:
Fles schreef:Best knap trouwens, hoe 220.000 maal 4 daar 480.000 wordt :?:

Gertjan Verbeek aan de knoppen zeker :twisted:
Waarschijnlijk, maar ik heb de gegevens niet voor handen, wordt hier het te veel ontvangen bedrag door de RET bedoeld als 'borg MINUS ritprijs', het daadwerkelijk te veel ontvangen bedrag dus :)
Zoek met Parlando even naar 23645/276 en dan vind je onder andere de brief van de RET waarin de cijfers staan uitgewerkt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Gehandicapten zien nog problemen met chipkaart

Gehandicaptenorganisaties constateren tien dagen voor de afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro nog problemen met de ov-chipkaart. Zo weet een blinde niet welk poortje hij of zij moet nemen.

,,Ook een blindegeleidehond kan geen rode kruizen lezen'', aldus een woordvoerder namens MEE Rotterdam (mensen met een beperking) en Vereniging van Gehandicaptenorganisaties Rotterdam (VGR).

Voor mensen met een verstandelijke beperking is de kaart moeilijker te begrijpen dan een strippenkaart. Bovendien kan de chipkaart zelf niet door blinden worden opgeladen in de automaten, omdat die niet goed toegankelijk zijn. Een ander probleem is dat een blinde het saldo op zijn kaart niet kan lezen als hij een poortje passeert.

,,Het zou handig zijn als dat thuis wel kan als je inlogt'', stelt de Vereniging Gehandicaptenorganisaties Rotterdam. ,,Maar in de praktijk kan het wel een week duren voordat je reizen te zien zijn op je persoonlijke pagina.''

De organisatie suggereert de invoering van een telefoonnummer waar een blinde zijn ov-chipkaartsaldo kan horen. De ideale situatie doet zich in Londen voor, waar er altijd iemand bij de poortjes staat. ,,Dat is de perfecte oplossing'', aldus de zegsman. ,,Geen machine kan de behulpzaamheid van een mens overnemen.''

MEE en de Gehandicaptenorganisatie Rotterdam zijn bang dat de problemen pas echt duidelijk worden als de strippenkaart op 29 januari helemaal wordt afgeschaft.

Bron: RTV Rijnmond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Ach ja, ze hebben groot gelijk. En het ergste is nog dat het de RET eigenlijk geen barst scheeld: echt voldoen aan eisen of komen met concreet bewijs dat ze ook maar iets aan de klantvriendelijkheid van de OVC doen heb ik nog niet gezien. Lijkt me ook niet dat het ook maar iets gaat veranderen in de nabije toekomst. Probleem is grotendeels de hardware: die is al jaren geleden gekocht en nieuwe is tuurlijk te duur. Software lost wel wat op, maar lang niet alles.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Gehandicaptenorganisaties constateren tien dagen voor de afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro nog problemen met de ov-chipkaart. Zo weet een blinde niet welk poortje hij of zij moet nemen.

,,Ook een blindegeleidehond kan geen rode kruizen lezen'', aldus een woordvoerder namens MEE Rotterdam (mensen met een beperking) en Vereniging van Gehandicaptenorganisaties Rotterdam (VGR).]
Hoe dan blinden dat nu dan? Nu zijn de poortjes in Rotterdam immers ook allemaal gesloten. Het besluit om de strippenkaart te weren doet dáár niets aan af.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Blinden kunnen nu toch ook niet zien hoeveel strippen er nog op hun strippenkaart zitten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Met een strippenkaart kan je het nog aan je hulp in de huishouding vragen ofzo, dat gaat met een chipkaart wel wat lastiger worden natuurlijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten