OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In de BRU-bussen zijn inmiddels ook stickers op de uitstapdeuren verschenen met de herinnering dat je met een OV-Chipkaart uit moet checken. Ook zijn "kaart hier" stickers op de kaartlezers aangebracht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door math1985 »

Reiziger Ddrs schreef:In de BRU-bussen zijn inmiddels ook stickers op de uitstapdeuren verschenen met de herinnering dat je met een OV-Chipkaart uit moet checken. Ook zijn "kaart hier" stickers op de kaartlezers aangebracht.
Even geprobeerd, en met mijn OV-studenten-chipkaart (OVSc) krijg ik de melding 'onvoldoende saldo'. Ik heb inderdaad nooit opgeladen en wel tussen twee haltes geprobeerd te reizen buiten de tijden van de OV-chipkaart, dus sta ongeveer 75 cent negatief. Maar de melding kan twee dingen betekenen: ofwel je kan je OVSc niet gebruiken bij een negatief saldo, ofwel de lezers in de Utrechtse bussen herkennen de OVSc niet. Welk van beide is het geval?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Tochjo »

Je kunt nooit inchecken als je een strikt negatief saldo op je kaart hebt staan (zoals je gemerkt hebt, kun je wel inchecken als het saldo precies € 0,00 is), ook niet als je een geldig abonnement op je kaart hebt staan. De verklaring hiervoor luidt dat niet vooraf duidelijk is of je ook buiten je abonnement gaat reizen. Als je je kaart oplaadt, dan zul je waarschijnlijk gewoon kunnen inchecken, zeker daar je kaart wel eerder geaccepteerd is toen je reisde op het product "Studentenkaart korting".
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Maar omdat het niet ondenkbaar is dat je binnenkort voor 7,50 euro een chipkaart koopt en er 5 euro tegoed op zet (12,50) en vervolgens incheckt in Den Helder en uitstapt in Maastricht en dan de kaart weggooit; wil de NS niet dat mensen met een anonieme chipkaart op saldo kunnen reizen, tenzij er minimaal de waarde van een dagkaart 2e klas op staat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

In diverse Almeerse bussen zijn posters verschenen dat de OV-Chipkaart binnenkort te gebruiken is. Zou het dan toch nog voor 27 augustus lukken om in alle streekbussen rondom Amsterdam met de chipkaart te reizen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Vinny schreef:Re: [OV-chipkaart]Maar omdat het niet ondenkbaar is dat je binnenkort voor 7,50 euro een chipkaart koopt en er 5 euro tegoed op zet (12,50) en vervolgens incheckt in Den Helder en uitstapt in Maastricht en dan de kaart weggooit; wil de NS niet dat mensen met een anonieme chipkaart op saldo kunnen reizen, tenzij er minimaal de waarde van een dagkaart 2e klas op staat...
Daar valt wat voor te zeggen natuurlijk, al kan je natuurlijk ook een persoonlijke kaart aanvragen en na 1 ritje weer weggooien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

^^ Nou ik ben benieuwd hoe vaak je dat gaat lukken ;)
Ik mag aannemen dat ze dát wel ergens centraal gaan bijhouden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

math1985 schreef:
Reiziger Ddrs schreef:In de BRU-bussen zijn inmiddels ook stickers op de uitstapdeuren verschenen met de herinnering dat je met een OV-Chipkaart uit moet checken. Ook zijn "kaart hier" stickers op de kaartlezers aangebracht.
Even geprobeerd, en met mijn OV-studenten-chipkaart (OVSc) krijg ik de melding 'onvoldoende saldo'. Ik heb inderdaad nooit opgeladen en wel tussen twee haltes geprobeerd te reizen buiten de tijden van de OV-chipkaart, dus sta ongeveer 75 cent negatief. Maar de melding kan twee dingen betekenen: ofwel je kan je OVSc niet gebruiken bij een negatief saldo, ofwel de lezers in de Utrechtse bussen herkennen de OVSc niet. Welk van beide is het geval?
Ik heb vanmorgen nog gereisd met SOV-chipkaart (met voldoende saldo) en kon gewoon reizen. Dat kan al een paar weken trouwens, dus het zal aan je saldo liggen.
Tochjo schreef:Je kunt nooit inchecken als je een strikt negatief saldo op je kaart hebt staan (zoals je gemerkt hebt, kun je wel inchecken als het saldo precies € 0,00 is), ook niet als je een geldig abonnement op je kaart hebt staan. De verklaring hiervoor luidt dat niet vooraf duidelijk is of je ook buiten je abonnement gaat reizen. Als je je kaart oplaadt, dan zul je waarschijnlijk gewoon kunnen inchecken, zeker daar je kaart wel eerder geaccepteerd is toen je reisde op het product "Studentenkaart korting".
Bijkomend voordeel voor vervoerders is dat je niet al te lang rood staat, omdat een chip met negatief saldo onbruikbaar is en je dus wel moet opladen als je wilt reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bee schreef:In diverse Almeerse bussen zijn posters verschenen dat de OV-Chipkaart binnenkort te gebruiken is. Zou het dan toch nog voor 27 augustus lukken om in alle streekbussen rondom Amsterdam met de chipkaart te reizen?
En inderdaad, dat is gelukt :pos:

Sinds 24 augustus (vandaag dus) kan er ook in Almere met de OV-Chipkaart gereisd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

GVB en RET bekeuren abonnees met chipkaart

Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.
Bron en meer

Krijg de pest. Je kan wel recht op gratis reizen hebben, maar als Big Brother niet elke meter kan zien waar je bent slingeren we je gewoon op de bon. Maar het wordt makkelijker voor de reiziger hoor! Heus! :neg:
Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk. De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen"
En dat ze serieus denken dat iemand hier nog steeds intrapt is helemaal een schandalige belediging.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen in moet checken, ook al heb je een abonnement of wat dan ook. Regels zijn regels, het is niet anders. Niet inchecken is dus gewoon zwartrijden, simpel.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Caspar »

Ik kreeg gister een foutmelding: Err 006, kaart niet geldig. :? Pak ik een strippenkaart erbij, zegt die chauffeur: nee laat allemaal maar met dat rotding; wijzend naar de chipkaartlezer. Dus gratis ritje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Stefan schreef:Ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen in moet checken, ook al heb je een abonnement of wat dan ook. Regels zijn regels, het is niet anders. Niet inchecken is dus gewoon zwartrijden, simpel.
Precies, de chipkaart is mogelijk strijdig met de privacywetgeving; niet inchecken dus als dat niet nodig is. De vervoersbedrijven moeten zich maar aan de regels houden...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Stefan schreef:Ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen in moet checken, ook al heb je een abonnement of wat dan ook. Regels zijn regels, het is niet anders. Niet inchecken is dus gewoon zwartrijden, simpel.
Wedden dat ik met mijn abonnement dus never nooit niet ga inchecken? Simpelweg om te kijken wat er gebeurt. En ik laat het tot de hoogste rechter uitzoeken. Zijn ze nou helemaal besodemieterd, ik heb toch betaald! En ze zien nu ook niet hoeveel km's ik afleg met mijn kaart dus hun argument is compleet invalide.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Wat ik eigenlijk niet snap, wat is het probleem dat men kan zien waar en wanneer je gereisd hebt? Ik denk persoonlijk dat het weldegelijk voordelen heeft, vervoersbedrijven hebben zo zicht op trajecten waar veel mensen reizen en daar eventueel dingen kunnen aanpassen et cetera.

Verder.. Hoe wil men controleren of jij buiten de geldigheid van je abonnement reist als jij niet ingecheckt bent? Moeten ze dat gewoon maar gaan gokken? :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

deadlock schreef:
Stefan schreef:Ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen in moet checken, ook al heb je een abonnement of wat dan ook. Regels zijn regels, het is niet anders. Niet inchecken is dus gewoon zwartrijden, simpel.
Wedden dat ik met mijn abonnement dus never nooit niet ga inchecken? Simpelweg om te kijken wat er gebeurt. En ik laat het tot de hoogste rechter uitzoeken. Zijn ze nou helemaal besodemieterd, ik heb toch betaald! En ze zien nu ook niet hoeveel km's ik afleg met mijn kaart dus hun argument is compleet invalide.
Maar ze hebben wel een valide argument dat ze zonder inchecken niet kunnen controleren of jij wel in het gebied of traject blijft waar je abonnement geldig is! En ik denk dat een rechter daar toch echt niet ongevoelig voor is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Punt is dat vanuit een privacy oogpunt die poortjes er zijn voor de sociale veiligheid, en niet de controle van vervoersbewijzen... Het begon allemaal met een pot geld die de NS kreeg voor veiligheid...
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Stefan schreef:Wat ik eigenlijk niet snap, wat is het probleem dat men kan zien waar en wanneer je gereisd hebt? Ik denk persoonlijk dat het weldegelijk voordelen heeft, vervoersbedrijven hebben zo zicht op trajecten waar veel mensen reizen en daar eventueel dingen kunnen aanpassen et cetera.
Vervoersbedrijven kunnen ook wel zien waar veel mensen rijden zonder dit aan persoonsgegevens te koppelen, maar dat is het punt niet eens. Mensen hoeven geen dingen van me te weten die ze niet aangaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Mij is al in januari door de RET verteld dat ze van alle transacties alleen de volgende gegevens krijgen:

Plaats van transactie
Type transactie
Saldotransactie of gebruikt product.

Ze krijgen geen eens het kaartnummer. Hoe kunnen je gegevens dan gekoppeld worden bij het vervoersbedrijf?

P.S.: Mocht je het niet doorhebben, transacties komen niet direct bij de vervoerder terecht, maar worden verwerkt door een clearinghouse, dat is dus het TransLink Systems a.k.a. TLS.
Laatst gewijzigd door Suus op di 25 aug 2009, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Overigens geloof ik dat niet: misschien is hun applicatie zo "teruggeschroefd", maar je kaart blijft dan nog steeds een wankel punt. Verder gaat de NS wel transacties linken: ik neem aan dat persoonlijke kaarten wel een kaarnummer teruggeven. Kan je nou wel een abonement krijgen op een anonieme kaart?
Op de kaart staan de laatste transacties wel gelinkt, en zo kan je een probleem krijgen door op de verkeerde tijd in de verkeerde plaats te zijn (sci fi achtige dingen). En dat is dus niet beveiligd per vervoerder, de NS kan je RET transacties zien op je kaart.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ja, alle producten kunnen op een anonieme kaart staan, maar sommigen kunnen alleen geactiveerd worden als er een geboortedatum op de kaart is opgeslagen.

Nogmaals, de bron is de projectmanager OV-chipkaart metro van de RET die dit mij in januari vertelde.

Het ene bedrijf kan transacties bij een ander bedrijf zien, dat klopt, want transacties worden op de kaart opgeslagen. Maar locaties worden opgeslagen als een code, en als de computer deze code niet weet wordt de code weergeven in plaats van de locatie. Zo kan je op een NS-kaartautomaat dus niet zien waar je bent ingecheckt in bijvoorbeeld een Connexxion-bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Maar het blijft een code :P Dat is dus een afkorting, niet een willekeurig nummer, wat me toch als IT-er enigzins verbaast :P Of toon het niet, of maak het een willekeurig nummer dat je er niks mee kan :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Met die code kan jij ook niets, het is een hexadecimaal getal :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Frank schreef:Precies, de chipkaart is mogelijk strijdig met de privacywetgeving; niet inchecken dus als dat niet nodig is. De vervoersbedrijven moeten zich maar aan de regels houden...
Als de vervoersvoorwaarden dusdanig zijn/worden aangepast dat je verplicht bent je "voor" aanvang reis in te checken, dan heb je dat gewoon te doen, want ook de reizigers dient zich aan de regels te houden ;)

Een en ander zal vast en zeker opgenomen worden in de algemene voorwaarden van de OV bedrijven, en als gebruiker daarvan accepteer je die voorwaarden, voldoe je daar niet aan dan blijf je dus in gebreke, en kan je beboet worden.

verder nog een aantal puntjes die ik voorbij zag komen in dit topic:

-Abonnementen kunnen alleen geladen worden op een persoonlijke chipkaart.

-Het instap tarief is "voorlopig" vastgesteld op € 4,00 voor bus/tram/metro, en bij de spoorvervoerders op € 10,00 voor reizigers met kortingsrecht en € 20,00 voor reizigers zonder kortingsrecht. Deze tarieven kunnen dus nog gaan wijzigen. (reis je binnen een abonnement dan is je instap tarief gewoon € 0,00)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

@Stefan: Maar dat hebben ze nu met mijn abonnement ook niet. Waar ik wel en niet in en uitstap. Dus daarom klopt de redenatie niet.

En het kan wel in de voorwaarden staan, dat betekent niet dat die voorwaarden rechtsgeldig zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten