OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Activatie ov-studentenkaart geplaagd door massale storingen

Bericht door Geert »

Activatie ov-studentenkaart geplaagd door massale storingen
Geplaatst op: donderdag 21 januari 2010 15:50
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 januari 2010 18:36


De systemen die de activering van de ov-chipkaart voor studenten moeten verwerken, worden veelvuldig geplaagd door storingen. Het lijkt erop dat de grote toeloop de problemen veroorzaakt; het activatiesysteem ligt er om de haverklap uit. Dat bevestigt Rob Sebes, woordvoerder van de ov-bedrijven. Hij zegt dat de ov-bedrijven van de problemen op de hoogte zijn. Hoewel de systemen volgens hem 'robuust en sterk' zijn, worden ze sinds maandagmiddag geplaagd door grote problemen.

"De activatiesystemen liggen er nu om de haverklap uit", zegt hij. "Dat kan te maken hebben met onze oproep van maandagmorgen om de kaart zo snel mogelijk te activeren." Hoewel Sebes denkt dat de problemen aan de drukte te wijten zijn, is er tot dusverre nog geen concrete oorzaak voor de problemen gevonden.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Tuurlijk, alsof het pas sinds afgelopen maandag druk is bij de ophaalautomaten. Laat me niet lachen :roll:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Tuurlijk, alsof het pas sinds afgelopen maandag druk is bij de ophaalautomaten. Laat me niet lachen :roll:
Wat is eigenlijk de reden dat die dingen bij een automaat geactiveerd moeten worden, kan dat niet gewoon bij het aanmaken van de kaart gebeuren? Wel zo efficient.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Activatie ov-studentenkaart geplaagd door massale storingen

Bericht door Raymond »

Hoewel Sebes denkt dat de problemen aan de drukte te wijten zijn, is er tot dusverre nog geen concrete oorzaak voor de problemen gevonden.
Ik herrinner me toch nog echt het bericht dat omdat uit tests bleek dat de servers het niet aankunnen in eerste instantie de ophaalperiode twee keer zo lang is geworden (ipv half december alleen nu heel januari) en daarbij ook direct die gespreide ophaalperiode met achternamen is ingevoerd. Dat de problemen aan de drukte te wijten zijn staat wat mij betreft wel vast en die oorzaak had allang uit de tests begin december gevonden moeten worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In de categorie chipkaartrariteiten: de tarieveninformatie voor de OV-chipkaart op 9292 geeft het volgende voor een reis van Ziekenhuis Dordwijk naar 't station in Dordrecht...
* lijn 13: € 1,05 (klopt mooi met het kilometertarief van 11,5 ct/km)
* lijn 166: € 4,33 (hier klopt echt iets niet, deze prijs komt neer op 154 ct/km)
* lijn 168: € 2,22 (en dit kan ook nooit met 62 ct/km)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Justin »

Nou ben benieuwd of ik morgen nog kan reizen. Tot twee keer toe vandaag niet kunnen uitchecken door technical failures :S. Eerste keer omdat het systeem uitviel in de Q-liner van Utrecht naar Dordt en tweede keer in de bus van Station Zwijndrecht naar huis, terwijl ik wel heb kunnen inchecken (en wat betekent FATAL ERROR POINTS?!)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Die fout had ik ook vanmiddag bij Arriva-lijn 191 van Papendrecht naar Rotterdam toen ik wilde uitchecken. De haltenamen klopten trouwens wel.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

www.ov-chipkaart.nl doet echt raar.
Hoe was eerst keurig mijn transactie overzicht geupdate, nu is alles weer weg van januari.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Justin »

Heu, al mijn transacties van de maand januari op ov-chipkaart.nl zijn ineens verdwenen :S

EDIT: Ja Joshua was me weer eens 1 seconde voor...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Geen nieuwsbericht, maar toch wil ik hem even posten.
Het lijkt me een initiatief van GVB, een filmpje waarin door middel van een rap geinformeerd wordt over de ov-chipkaart. Tsja, jemoettochwat om de hangjeugd van de Bijlmer, oh nee Zuidoost, aan te spreken. Tekst vind ik een beetje slap, maar het filmpje is wel heel gaaf in elkaar gezet :D Met natuurlijk uitsluitend LHB-tjes, hét symbool van Zuidoost, 'double-x ov-chipkaart' op de pidjes (stond dat er echt op tijdens de opname of later ingemonteerd?), en een ding-dong als afsluiter.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lfc4zaVIfUA[/youtube]
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Het filmpje staat echt al behoorlijk lang op www.arriva.nl (waarom nou juist bij hun weet ik ook niet :? )
Al kan ik niet echt geloven dat mensen dat ze zich door zo lietje laten informeren. Net zo als de NS Soap. Nou het slaat nergens op en is toch een beetje grapig. Maar ik krijg er nu echt niet het idee van: GOH ik heb wat geleerd over de OV-chipkaart.
Voor de mensen die de soap nog niet kennen of die nog niet alle afleveringen hebben gezien: http://www.checkincheckuit.nl/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Ik zag het filmpje net pas via een ander forum :lol: maar goed, hij is dus al wel behoorlijk oud, tjsa. En wat-ie dan bij Arriva doet?? :?
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Joshua schreef: Al kan ik niet echt geloven dat mensen dat ze zich door zo liedje laten informeren. Net zo als de NS Soap. Nou het slaat nergens op en is toch een beetje grapig.
Voor de mensen die de soap nog niet kennen of die nog niet alle afleveringen hebben gezien: http://www.checkincheckuit.nl/
Gelukkig is de NS soap in eerste instantie niet bedoeld voor het bredere publiek. Het is vooral gericht op NS personeel zodat deze op een grappige manier e.e.a. leert over de OVC.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Vandaag is mijn reisoverzicht van december compleet. Hoewel van januari alles weg was gister en nog steeds is december dus compleet :mrgreen: Lang leven de ov-chip *O*
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Ik bedenk ineens dat het afschaffen van het retourtje een voordeel kan zijn voor mensen die met de trein naar hun werk gaan. Als je nu bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam forenst kost dat dagelijks 19,40 voor een retour. Je kan ook een kortingskaart nemen en een kaartje voor vol tarief van 10,20 voor heen voor 9 uur kopen en een kaartje met korting voor 6,10 terug. Totaal 16,30. Met de OVC zijn die twee reizen 9,70 + 5,80 = 15,50. (Ze zijn nu al richting het retour = 2 x enkele reis regime aan het groeien voor het papieren kaartje, vroeger scheelde dit meer maar ik weet niet hoeveel.)

Ik heb 10 jaar geleden een tijdje 4 x per week deze afstand geforenst (nog nooit zoveel boeken gelezen als in die tijd!) en ik kocht losse kaartjes omdat dat net iets goedkoper was dan een abonnement. Een maandtrajectabbonement is 313,10 ofwel ruim 16 x een retour of 20 x met de chip/kortingskaart. Een maand kan maximaal 23 werkdagen hebben dus je kan dan met het abonnement nog net wat goedkoper uit zijn, maar in februari met maximaal 20 werkdagen is een abonnement al nooit meer goedkoper en als je af en toe eens na 9 uur reist, thuis werkt, ziek bent of vrij neemt is een abonnement al gauw duurder.

Toch nog een beetje on topic: zie rover.nl, ze hebben een drietal OV-chipkaartgerelateerde nieuwsitems, waaronder een actie om de strippenkaart te behouden tot 90% van de mensen tevreden is met de OVC. Wat natuurlijk nooit zal gebeuren want de meeste mensen gaan pas met de chipkaart reizen zodra het echt niet anders kan (zie Rotterdamse metro).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

90% is ook niet haalbaar, want dan moet het OV spectaculair goedkoper worden. De hele rel rondom de tarieven komt omdat (logisch!) iedereen alleen rekening houdt met zichzelf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

[boze modus aan]
Ik vind dat ze nou eens moeten ophouden met zeiken! Die kaart komt er nou eenmaal, klaar uit! Denken ze nou echt dat het allemaal weer teruggedraaid kan worden, na al die investeringen die nu al gedaan zijn? Nee. Gewoon accepteren dat de ovc komt. Klagen over tarieven, alla, maar je kunt niet iedereen tevreden houden. En inderdaad, er zijn nu nog fouten, maar ik denk dat het slechts kinderziektes zijn. Over een jaar of 3 werkt het systeem perfect denk ik.
[\boze modus uit]
Sorry, moest er even uit (A)
Ik doe ook maar wat
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Maar het product wordt natuurlijk pas beter na opmerkingen van de reiziger :idea:
Men kan nog zo'n leuk product bedenken, maar als de praktijk anders uitwijst, moet je het product daar toch op aanpassen. Je weet pas wat er mis gaat, als je het daadwerkelijk gebruikt.

Ik geloof ook dat het ding over een aantal jaren veel beter dan nu werkt, maar dan moet het wel duidelijk zijn wat de verwachtingen en ervaringen zijn. Het "gewoon" accepteren lijkt me niet handig, enige druk om het systeem in te voeren daarentegen wel :)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft moet Huizinga gewoon van alle vervoerders in Nederland eisen dat de OVC per 1 mei 2010 werkt voor iedereen, dus ook abonnees. En dat er dan tot minimaal 1 juli 2011 een duaal systeem blijft. Wagenverkoop natuurlijk al wel verchippen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Die datum staat op nu 11 februari 2011, die wil jij dus naar voren halen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Tja ik kan wel begrijpen dat men denkt van Waarom moet mijn rit nou net duurder worden. Maar ja dat hou je toch bij de invoering. Misschien zie ik het te nuchter omdat ik soweiso al gratis reizen heb en als ik naar de stad ga de rit zelfs goedkoper is geworden voor me.
De ophef over dat je 7,50 voor een chipkaart betaal met 0 euro saldo begrijp ik dan weer wel.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Gekko123 »

Bee schreef:Die datum staat op nu 11 februari 2011, die wil jij dus naar voren halen?
Oh, dat wist ik niet. Dat lijkt me op zich een goed moment (al zie ik het liever al eerder). Als de afschaffing van de strippenkaart in Rotterdam wordt tegengehouden door de Kamer, dan deze datum wel behouden :Y
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Misschien niet echt een nieuwsbericht, maar wel een uitgebreide samenvatting van het kameroverleg vanuit een wat andere invalshoek dan wat we de afgelopen tijd gezien hebben:

OV-chipkaart blijft voor beroering zorgen (Interprovinciaal overleg).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ardan schreef:[boze modus aan]
Ik vind dat ze nou eens moeten ophouden met zeiken! Die kaart komt er nou eenmaal, klaar uit! Denken ze nou echt dat het allemaal weer teruggedraaid kan worden, na al die investeringen die nu al gedaan zijn? Nee. Gewoon accepteren dat de ovc komt. Klagen over tarieven, alla, maar je kunt niet iedereen tevreden houden. En inderdaad, er zijn nu nog fouten, maar ik denk dat het slechts kinderziektes zijn. Over een jaar of 3 werkt het systeem perfect denk ik.
[\boze modus uit]
Sorry, moest er even uit (A)
Over een aantal dingen is gewoon echt nog niet goed nagedacht, zoals bijvoorbeeld abonnementen, NS-stad/streek supplementen en zo zijn er nog wel een aantal dingen. Om dan maar je kop in het zand te steken "die kaart komt er nou eenmaal" vind ik dan een beetje naief, je sluit bij voorbaat alle mogelijkheden voor verbetering uit -O-
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Maar je kan ook niet wachten tot alles perfekt is omdat je dan nooit over kan stappen.

Het is natuurlijk wat irritant dat als je bij de NS met je chipkaart wilt reizen je nog altijd een apart fiets- honden- of fyratoeslagkaartje moet aanschaffen omdat de chipkaart die dingen nog niet snapt. Maar door eerst het reizen op saldo in te voeren krijgt de NS vat op een en ander en kunnen die andere dingen 1 voor 1 ontwikkeld worden. Als je alles in 1 klap wilt doen kan dat bijna niet goed gaan.

Ik denk dat het belangrijk is om in Rotterdam chip-only te gaan om zo te zien hoe dat werkt. In de rest van het land heeft dat minder haast, alleen bij de metro wil je die poortjes kunnen dichtzetten. Hoewel in Amsterdam dat blijkbaar weinig effekt heeft, de zwartrijders komen er toch wel doorheen. Maar nu weten ze dat dus en kunnen ze betere poortjes neerzetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten