Pagina 62 van 64

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 09 feb 2010, 21:58
door Suus
Zo herkenbaar. Ik vergat in de zomer elke keer mijn strippenkaart te stempelen als ik met de trein ging :oops:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 09 feb 2010, 22:02
door STF
Ik ben een keertje me treinkaartje zonder datum vergeten te stempelen, maar aangezien de conducteur al langs kwam toen we nog langs het puntje van het perron reden deed hij er niet moeilijk over dat er geen datum op stond.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 09 feb 2010, 22:04
door webguy
Trouwens, hoorde van de week nog een leuk verhaal over lijn 88, Ede-Wageningen NS - Wageningen. Studenten waren na de een voor laatste halte al aan het uitchecken, en dat had de buschauffeur door, dus die schreuwde "hey, wat doen jullie, nog niet uitcheken" of iets in die trent. Echter, de Cico's stonden al op de laatste halte, bij Veolia gebeurt dat na de halteafroep. Volgende dag echter, was het dezelfde chauffeur in een rit, en schakelde die de Cico's steeds uit, vermoedelijk zodat studenten dus niet "te vroeg" uitchecken, wat niet waar is.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 09 feb 2010, 22:04
door iljitsch
Joshua schreef:Omdat een buschauffeur mij voor een 2de keer liet uit checken omdat hij dacht dat het voertuig eerst stil moest staan.
Ik weet niet of ik onder de indruk moet zijn van een chauffeur die z'n werk zo serieus neemt of geïrriteerd omdat-ie niet weet waar-ie het over heeft...

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: wo 10 feb 2010, 18:40
door Cookie
webguy schreef:Trouwens, hoorde van de week nog een leuk verhaal over lijn 88, Ede-Wageningen NS - Wageningen. Studenten waren na de een voor laatste halte al aan het uitchecken, en dat had de buschauffeur door, dus die schreuwde "hey, wat doen jullie, nog niet uitcheken" of iets in die trent. Echter, de Cico's stonden al op de laatste halte, bij Veolia gebeurt dat na de halteafroep. Volgende dag echter, was het dezelfde chauffeur in een rit, en schakelde die de Cico's steeds uit, vermoedelijk zodat studenten dus niet "te vroeg" uitchecken, wat niet waar is.
Zoiets heb ik dus ook bij lijn 88 meegemaakt, waarschijnlijk zelfde chauffeur. De halte waar ik altijd uitstap stond al op de Cico, en ik checkte dus uit. Chauffeur trapte toen vol op de rem (we reden 50 km/h) en kreeg een hele preek over me heen. Heb uitgelegd dat ik bovendien OV had en het dus eigenlijk nog niets uitmaakte ook, maar dat interesseerde haar totaal niet. Andere studenten keerden zich daarop ook tegen de chauffeur :P .

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 09:39
door iljitsch
Nog geen C-day berichten uit Rotterdam?

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 15:15
door iljitsch
Hoofdredactioneel commentaar in de NRC:
Dat nieuwe keurslijf wringt, zeker in het begin. Opladen, afrekenen, reiskosten, registratie: het is nieuw, het werkt vaak nog niet goed. Dat is onaangenaam, maar ook klein leed dat iedere systeemwijziging begeleidt. De ov-chipkaart biedt bovendien perspectieven. De behoefte aan mobiliteit groeit, de druk op alle vervoerssystemen neemt toe. Er zal meer met flexibele tarieven gewerkt moeten worden. De ov-chip geeft betere informatie over reisgedrag en dus over de belasting van het systeem. Dat kan leiden tot gerichte verbeteringen waarvan ook de reiziger kan profiteren.
(En sinds wanneer is het mode in de kranten om acroniemen in kleine letters te schrijven?? Bijna net zo irritant als de gewoonte van veel studenten om hun OV-studentenkaart "mijn OV" te noemen, alsof ze hun persoonlijke openbaar vervoer hebben.)

Ik vraag me trouwens af of deze gewenste flexibiliteit er wel gaat komen. Er wordt juist veel gezeurd dat de tarieven nu al onduidelijk zijn, als ze dan ook nog eens flexibel worden wordt dat natuurlijk alleen maar erger.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 15:57
door iljitsch
Chipkaart kopen of lopen in Rotterdam
Het is even zoeken, maar ze lopen er nog donderdag, reizigers op Rotterdam CS met een stripppenkaart in de hand. Wanneer ze op de tram willen stappen, geven de conducteurs van de RET ze in goed Rotterdams te verstaan: u kunt een chipkaart kopen of gaan lopen.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 17:30
door Justin
Nou dat geeft hoop. Morgen weer met de 88 naar de Wageningen Campus... Ik heb zo'n hekel aan de terugrit tussen 16:30 en 18:30. Altijd als haringen in een ton, ik ga altijd echt met tegenzin naar huis toe op die manier :S.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 19:11
door Suus
iljitsch schreef:(En sinds wanneer is het mode in de kranten om acroniemen in kleine letters te schrijven?? Bijna net zo irritant als de gewoonte van veel studenten om hun OV-studentenkaart "mijn OV" te noemen, alsof ze hun persoonlijke openbaar vervoer hebben.)
Als je dat al vervelend vindt wordt het leven wel heel zwaar hoor :X

OVchip eerste jaar niet duurder
In het eerste jaar na de invoering van de ov-chipkaart komt er geen tariefsverhoging.

Dat zei staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) donderdag. Dat geldt voor elke regio; mocht Amsterdam op 15 april overgaan op de ov-chipkaart, dan mag de stad tot 15 april 2011 de prijzen niet verhogen. Huizinga heeft dit afgesproken met de vervoerders en decentrale overheden, die straks zelf het tariefbeleid voor de chipkaart mogen bepalen. De chipkaart wordt decentraal ingevoerd, dat wil zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de lagere overheden ligt en niet bij het ministerie.
Lees verder op AT5.nl

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 19:56
door mb90
De eerste chipdag in Rotterdam ging volgens mij wel goed vandaag. Ik heb veel lopende informatiepunten gezien bij verschillende haltes (Hofplein, Rotterdam Centraal, Weena, Zuidplein) en ook genoeg in een groot deel van de RET-bussen. Ook hingen er A4-tjes op diverse RET-bussen en trams met bijvoorbeeld 'B - 66 - 3' of 'T - 25 - 5' erop. Ik vermoed dat dit voor de medewerkers was die met de bussen en trams meegingen. Ook hadden sommige bestuurders en conducteurs een speciale rode sjaal om met de tekst 'ik ben helemaal van de kaart' erop.

Tijdens mijn 2 tramritten op lijn 25 van vandaag waren er maar een paar mensen die niet ingecheckt hadden, maar dat waren ook het type mensen die ook met de strippenkaart pas zouden stempelen als de conducteur eraankwam of helemaal niet...

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: do 11 feb 2010, 21:58
door Daniel
RTV Rijnmond heeft wat beelden uit 't verleden... hoe herkenbaar die tarievenkritiek :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VIjAEMq33jc[/youtube]

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 10:20
door Fles
"OV-Chipkaart jaagt reizigers de bus uit"

De introductie van de ov-chipkaart in Zuid-Holland zorgt ervoor dat het aantal reizigers met het openbaar vervoer met 12,5 procent daalt. Dat heeft de SP becijferd aan de hand van een rapport dat is opgesteld door ambtenaren van de provincie Zuid-Holland.

De provincie kwam al in 2008 tot de conclusie dat het aantal ov-reizigers bij het afschaffen van de strippenkaart met 7,5 procent zou dalen. Prijsstijgingen zorgen er volgens de SP voor dat dit percentage anno 2010 is gestegen tot 12,5 procent.
Bron en meer

Droevig verhaal, maar niet verbazend eigenlijk. Wat me wel verbaast is dat alleen de kosten genoemd worden als argument om de OVC te mijden. Privacy interesseert mensen niet meer, zo wil men doen geloven :|

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 10:28
door Suus
Ik zag het net bij de NOS, maar die Roemer zit gewoon te liegen door te beweren dat het openbaar vervoer niet duurder zou worden. Maar zeker hij zou moeten weten dat de ov-chipkaart kostenneutraal ingevoerd zou moeten worden. Zou het niet duurder worden dat zouden op sommige plekken mensen zowat gratis moeten reizen door de grote zone's.

Meer info over het onderzoek trouwens in dit document: http://content1a.omroep.nl/43dbfdf710f9 ... olland.pdf

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 11:16
door iljitsch
Dit is tamelijk venijnig, uit pagina 19 van het rapport:
Opbrengstneutraliteit betekent dat de opbrengsten die de concessiehouder in een concessiegebied nu met het NVB genereert bij de overgang naar de OV-chipkaart niet mogen toenemen. (= omzetneutraliteit voor de concessiehouder). Dit geldt voor het eerste jaar van de overgang naar de chip. Daarnaast hanteert het ministerie het begrip kostenneutraliteit.Met dit begrip wordt bedoeld dat de prijs van een reis gemiddeld genomen niet mag stijgen als gevolg van de overgang van zone- naar kilometertarief (= kostenneutraliteit voor de reizigers). Het gemiddelde geldt per decentrale overheid.

Als gevolg van de prijsgevoeligheid van reizigers zijn beide doelstellingen niet tegelijk te realiseren,
En dan:
De provincie kiest voor opbrengstneutraliteit om de continu'fteit in het OV- aanbod richting reizigers te kunnen garanderen.
Ofwel: de prijzen met de chipkaart gaan wel degelijk omhoog vergeleken met de strippenkaart!

En dit is waarom men snel van de strippenkaart af wil:
Tot het moment waarop het NVB wordt afgeschaft kunnen reizigers die in het bezit zijn van zowel een strippenkaart als een OV-chipkaart voor iedere rit het voor hen meest gunstige tarief kiezen. Voor de concessiehouders betekent dit dat zij tijdens de periode waarin zowel het NVB als de OV-chipkaart geldig zijn (= de duale fase) inkomsten zullen mislopen. Modeluitkomsten laten zien dat het opbrengstverlies op jaarbasis hoog kan oplopen.
Het nadeel is ten koste van de vervoerder.

Wat ik me afvraag: wat gebeurt er met de verdeling van het strippenkaartgeld in de duale periode? Stel dat een vervoerder nu 10% van dat geld krijgt maar dat zometeen landelijk 20% van de reizigers chipt maar bij die ene vervoerder 40%. Als de bestaande verdeling blijft bestaan dan krijgt die vervoerder zometeen 40% van 10% = 4% rechtstreeks via de chipkaart en 10% met 20% eraf = 8% uit de strippenpot, waardoor ze dus meer geld over houden ten koste van de vervoerders waar minder gechipt wordt.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 11:30
door Fles
Oftewel, we (vervoerders) leggen ieder moment dat we later kunnen beginnen met naaien uit als "verlies" en dan gaan we daar hard over schreeuwen. :neg:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 15:29
door Karl
Misschien moet een OVNL-werkgroep dit eens samenvatten, in een rapportje knallen en het dan verkopen voor een paar ton. :wink:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 17:26
door Chauf21
iljitsch schreef:Wat ik me afvraag: wat gebeurt er met de verdeling van het strippenkaartgeld in de duale periode? Stel dat een vervoerder nu 10% van dat geld krijgt maar dat zometeen landelijk 20% van de reizigers chipt maar bij die ene vervoerder 40%. Als de bestaande verdeling blijft bestaan dan krijgt die vervoerder zometeen 40% van 10% = 4% rechtstreeks via de chipkaart en 10% met 20% eraf = 8% uit de strippenpot, waardoor ze dus meer geld over houden ten koste van de vervoerders waar minder gechipt wordt.
Dat vroeg ik me laatst ook al af. Volgens mij is die duale periode ontzettend ongunstig voor vervoerders: je kan met geen mogelijkheid (oké, heel lastig) bepalen wat je nou zou moeten krijgen.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 17:29
door Karl
Dan kan het voor een vervoerder dus ook gunstig zijn. ;)

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 17:32
door Chauf21
Jawel, maar dat zal geen enkele vervoerder toegeven natuurlijk ;)

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 22:26
door Geert
De discussie over treinkaartjes is afgesplitst naar Lastige treinkaartjes.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: za 13 feb 2010, 12:15
door iljitsch
De SP weer:

http://denhaag.sp.nl/bericht/41437/1002 ... kaart.html

Ze maken bezwaar tegen het feit dat als je bijvoorbeeld vanuit Leyenburg naar het centraal station in Den Haag gaat met tram 6 je meer betaalt dan met Randstadrail 4, ook al zijn begin- en eindhalte hetzelfde. Dit komt omdat lijn 6 een langere route neemt.

Blijkbaar is dit in de gedachtenwereld van de SP verkeerd en dus pleiten ze voor een hemelsbreed tarief. Ik snap alleen hun logica niet. Waarom zou je hetzelfde moeten betalen ook als je omrijdt?

In specifieke gevallen zoals de Amsterdamse metro is het wel een slechte zaak dat de snellere / hogere capaciteit verbinding duurder is, maar in het geval van lijn 6 in Den Haag gaat dat niet op, lijn 6 doet er 5 minuten langer over en wordt met smallere trams gereden en is het dus voor iedereen beter om met RR 4 te reizen.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: za 13 feb 2010, 14:28
door Wubbo
Waarom zou ik moeten betalen voor een omweg waar ik niet om gevraagd heb? Als ik met lijn 6 ga zal dat wel een reden hebben (lijn 4 komt pas over 10 minuten, lijn 4 was te vol, ik moet op een andere halte dan CS zijn, etc).

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: za 13 feb 2010, 15:42
door Geert
iljitsch schreef:In specifieke gevallen zoals de Amsterdamse metro is het wel een slechte zaak dat de snellere / hogere capaciteit verbinding duurder is, maar in het geval van lijn 6 in Den Haag gaat dat niet op, lijn 6 doet er 5 minuten langer over en wordt met smallere trams gereden en is het dus voor iedereen beter om met RR 4 te reizen.
Nou draai je het juist om. Als de verbinding langzamer is omdat-ie (ongevraagd uiteraard) omrijdt, heb je daar als reiziger dubbel nadeel van: je bent langer onderweg én het kost meer geld. Een snellere, rechtstreekse verbinding zou dan eerder in aanmerking komen voor een prijsverhoging (je bent immers minder tijd kwijt aan het reizen en tijd=geld, dus tijdwinst = geldelijke winst). Wat is je voordeel als je langer onderweg bent? Waarom zou de vervoerder daar meer geld voor moeten rekenen?

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: za 13 feb 2010, 18:01
door Fles
Wubbo schreef:Waarom zou ik moeten betalen voor een omweg waar ik niet om gevraagd heb? Als ik met lijn 6 ga zal dat wel een reden hebben (lijn 4 komt pas over 10 minuten, lijn 4 was te vol, ik moet op een andere halte dan CS zijn, etc).
Het zou zelfs goedkoper moeten zijn, want je bent, nogmaals ongewild, langer onderweg.