Pagina 1 van 2

Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 00:01
door Justin
Vandaag ben ik bezig geweest om na te gaan welke treinen ik totnogtoe heb gespot. Ik ben in oktober 2006 begonnen met spotten, en naderhand is het beetje uit de hand gelopen tot fanatiek nummertjesjagen. Aangezien ik meer geï�nteresseerd ben in de achtergrond van de stellen, in plaats van louter nummertjes, heb ik besloten het op OVNL te zetten en niet op Somda.

Op dit moment moet ik nog van de bestaande/actief zijnde stellen/rijtuigen spotten:
DDM-1: 6872 (doch met schade!)
SGM: 2004 (gaat moeilijk nu hij in revisie is)
ICK: 5355 (ook met schade al)
IRM: 9420
DM'90: 51, 56 (allebei Syntus)
Lint: 22, 24, 28, 43
En nogal wat GTW's

Maar goed, bij het nagaan van de database, miste ik bijvoorbeeld heel wat treinstellen en rijtuigen waar ik de benodige vragen over heb. Het gaat bijna allemaal om stellen/rijtuigen met flinke schade die een enkele reis naar de schroot zijn gegaan of die op een een of andere manier weg zijn. Wat is de exacte toedracht en wanneer is dat gebeurd?

Ik zou graag willen wat er is gebeurd met... (sommige weet ik wel; het gaat mij voornamelijk om de mat '64):

Mat'64:
+ 401-438, 442, 448, 459-462, 468, 481 ==> ik weet dat 401-438 gewoon gesloopt zijn en 462 een oefenstel is. Verder staan 472, 473 en 483 op Dijksgracht
+ 501, 523, 525
+ 815, 826, 852, 871, 878 (van 852 weet ik dat het brandschade had opgelopen)
+ 916, 938, 959

ICM:
+ 4001-4007: 4001 staat ergens in Arnhem, 4005 staat bij Utrecht Cartesiusweg, de rest is gesloopt

ICR(m):
+ Waar zijn de 5100- en 5700-stammen naar toe gegaan? Revisie? 5700 opgegaan in de 5800?

DDM-1:
+ 6873, 6874, 6875, 6878

DD-AR:
+ 7414/7814, voor het laatst in 2005 gezien, daarna nog éé��n keer als 7814 (alhoewel ik vermoed dat het een foute spot is)
+ 7420
+ 7872

DM'90:
+ 3405 (was geloof ik het stel van de aanrijding bij Roermond op 20 maart 2003)
+ Vraagje: de vroegere NS-stellen 3437-3442 en 3450-3453 zijn thans Syntusstellen 50-59. Maar welk huidig syntusstel hoort bij welk vroeger NS-stel? Ik kan niet zomaar er van uit gaan dat 3450 bijvoorbeeld 56 is. Of wel?

Lint:
+ 31 (Botsing dacht ik)

DH-I/II:
Heb ik het minste zicht in. Natuurlijk zijn ze uitgerangeerd, maar zijn er daar nog 'leuke' malaises in geweest? Zoals de 3227 die vorig jaar in brand vloog?

Dat was het geloof ik!

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 00:23
door Dubbele P
DH-1 3119 is na een botsing met een boom hier in Limburg (begin 2007) terzijde gesteld en zou niet meer gerepareerd worden. De laatste keer dat ik in Zwolle was (februari 2008), stond hij daar. Ik weet niet of er inmiddels nog iets mee gebeurd is.

DM'90 3405 is bij mijn weten gesloopt, althans de bak die flinke schade had, inderdaad van de botsing in Roermond in 2003. Ik kan me namelijk herinneren dat er ergens op het web (Nico Spilt?) een foto staat waar die bak per dieplader afgevoerd wordt.

Een aantal van die mat '64 nummers komen me wel bekend voor en het zou me niets verwonderen als daar nog het een en ander van tussen Roermond en Maastricht en Sittard en Heerlen rijdt. Dat weet ik echter niet zeker.

De overige treinen/mat weet ik niets van, daarvoor kom ik er te weinig mee in aanraking omdat ze hier in het zuiden niet rijden.

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 09:08
door Daan
Justin schreef:DM'90:
+ 3405 (was geloof ik het stel van de aanrijding bij Roermond op 20 maart 2003)
+ Vraagje: de vroegere NS-stellen 3437-3442 en 3450-3453 zijn thans Syntusstellen 50-59. Maar welk huidig syntusstel hoort bij welk vroeger NS-stel? Ik kan niet zomaar er van uit gaan dat 3450 bijvoorbeeld 56 is. Of wel?
Overzicht van de Syntus-stellen is hier te vinden: http://buffel.diesel-trein.nl/teksten/inzet.html#Syntus" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 10:55
door waldo79
DubbeleP schreef:DM'90 3405 is bij mijn weten gesloopt, althans de bak die flinke schade had, inderdaad van de botsing in Roermond in 2003. Ik kan me namelijk herinneren dat er ergens op het web (Nico Spilt?) een foto staat waar die bak per dieplader afgevoerd wordt.
Die heeft toch lange tijd in Zwolle gestaan? Meen dat er nog een repo over is gemaakt op OHIH.

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 12:05
door Cookie
De Bk-bak (oftewel 2e klas bak) van DM'90 3405 heeft lange tijd met schade in Zwolle gestaan. Dit stel was inderdaad betrokken bij een aanrijding in Roermond. En daar is ook een repo van gemaakt destijds door Mark en mij ;) .

Enkele plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het leek alsof de tijd had stilgestaan: alle spullen t.b.v. hulpverlening waren nog aanwezig

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 13:41
door Doc Zenith
501 -> gesloopt (dit was het treinstel TT, oftewel treinstel toekomst).

4007 middenbak -> middenbak 4044.

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 14:41
door Cookie
Doc Zenith schreef:501 -> gesloopt (dit was het treinstel TT, oftewel treinstel toekomst).
Toevallig kwam ik gisteravond op een website daarover: http://www.enkelspoor.com/fotos113.php" onclick="window.open(this.href);return false; .

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 17:48
door Justin
Leuk zo die rode banken in dat T'tje!
Dank iig voor de benodigde informatie.

Ik was V 846 trouwens nog vergeten aan het lijstje toe te voegen.

Staat de 3405 nog steeds in Zwolle?

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 17:49
door Ruben
Trein-O-Fiel schreef:Toevallig kwam ik gisteravond op een website daarover: http://www.enkelspoor.com/fotos113.php" onclick="window.open(this.href);return false; .
Lijkt me heerlijk werk, zo'n grijper bedienen. :cool:

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 18:10
door Daan
Justin schreef:Staat de 3405 nog steeds in Zwolle?
Volgens mij nu in de loods in Amersfoort.

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 19:11
door Dubbele P
Maar dit lijkt me dan toch niet de bak die de aanrijding zelf heeft gehad. Het was namelijk een forse, frontale botsing, dus daar moet weinig meer van de cabine over zijn geweest.

Ik heb de foto's waarop ik doelde gevonden. Mijn vermoeden was juist, ze staan inderdaad op Nico Spilt:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://www.nicospilt.com" onclick="window.open(this.href);return false;

En van die overgebleven bak die T-o-F fotografeerde, heeft men inmiddels een DM-1 stel gemaakt en omgenummerd tot 3323:

Afbeelding

;)

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 20:40
door Daniel
Justin schreef:Verder staan 472, 473 en 483 op Dijksgracht
Waren volgens mij terzijde gesteld i.v.m. verstrijken van de revisietermijn (revisie is destijds bij de 470 opgehouden dacht ik)
523, 525
Beide brandschadegevallen en niet meer compleet... de 525 staat op onderstaande foto in de brand bij Barendrecht. De B van deze T zit in de 518 en de Bk1 in de 514, het restant is afgevoerd. Van de 523 zit een Bk in de 522.
Afbeelding
DDM-1:
+ 6873, 6874, 6875, 6878
De 687x-stammen waren gedeklasseerde ABv's en daarvan zijn er een aantal terugverbouwd naar ABv heb ik ooit gelezen (geldt in ieder geval voor de 6873 en 6874, die heb ik toevallig vandaag als 6673 en 6674 gespot :) )
DD-AR:
+ 7414/7814, voor het laatst in 2005 gezien, daarna nog éé��n keer als 7814 (alhoewel ik vermoed dat het een foute spot is)
+ 7420
+ 7872
- HOV-RN van februari 2006 meldt een extra DDAR-stam 7814 opgebouwd uit reserverijtuigen en een weer gecompleteerde Bvk 7014 (die geplukt was). Zou me niks verbazen als die rijtuigen nu weer gewoon reserve staan, want hij bestond alleen maar i.v.m. ruimtegebrek in Leidschendam.

- Bvk 7420 is plukbak en aangezien de Bvk bepalend is voor het stamnummer bestaat er dus geen 7420 :wink:
- Bvk 7072 heeft zware brandschade, daarom hetzelfde geval als hierboven...

Voor de rest heb ik even geen zin te zoeken, maar even googlen op het nummertje met daarachter site:www.hov-rn.nl levert een gigantische berg informatie op :idea:

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 21:18
door Mark
Oke, alles op een rijtje:

31: In 2003 afgevoerd na botsing te Lichtenvoorde-Groenlo.

401-438 In 2004 afgevoerd na verlopen revisietermijn, met uitzondering van 419.
442: In 2003 uitgebrand te Hulten, daarna gesloopt.
448: In 2003 uitgebrand te Utrecht, daarna gesloopt.
459: In 2005 uitgebrand te Mari

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 21:19
door reisthijs
Justin schreef:ik weet dat 401-438 gewoon gesloopt zijn
Niet allemaal. Behalve dat de 419 dus niet gesloopt werd, is de 424 na een brand maar voor de helft gesloopt, de Bk hiervan rijdt nog altijd rond als kopbak van de 528.

Van deze en veel andere V'tjes, staat hier een uitgebreid (maar al 2 jaar niet meer bijgewerkt) overzicht wat er precies mee gebeurd is: http://www.nltrein.net/site/maatschappi ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: di 15 apr 2008, 21:41
door Daniel
Mark schreef:460: In 2005 terzijde na verlopen revisietermijn, daarna oefenobject Ossendrecht.
Ahum... die staat als oefenobject in Dordrecht :wink: Om precies te zijn hier
7414: Terzijde na brandschade(?), staat nu in Leidschendam
7420: Terzijde na bakwisselingen, staat nu in Leidschendam
7872: In 2006 terzijde na brandschade Putten, staat nu in Leidschandam.
Zie 't overzichtje wat ik al gepost had, Bvk 7014 is een tijdelijk herstelde plukbak geweest, die met reserverijtuigen een extra stam gevormd heeft tijdens ruimtegebrek in Leidschendam. Voor de 7420 (Bvk 7020) geldt hetzelfde...

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 13:33
door dvdhoven
Ik kan het niet zo vinden in dit topic, dus mogelijk is het al gemeld. De middenbak van de 4007 is omgebouwd en doet nu dienst in een ICM III stel, dat brandschade had. Ik dacht de 4044. Voor het interieur is deels gebruik gemaakt van interieurdelen,die bij de modernisatie vrijkwamen uit ICR(m).
Er zweeft me ook een volgnummer 47 door het hoofd, maar volgens mij slaat dat op de 4247, die ook schade heeft gehad en nu met binnendeuren in afwijkend bruin rond rijdt.

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 16:33
door Mark
4247 is in 2004 uitgebrand te Schiedam Centrum, en heeft daarna ICR-interieur in de A gekregen ;)

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 20:31
door timtrein
Reiziger Ddrs schreef:Waren volgens mij terzijde gesteld i.v.m. verstrijken van de revisietermijn (revisie is destijds bij de 470 opgehouden dacht ik)
Nee, de stellen waren bij vorige revisies al niet meer in volgorde behandeld. De genoemde drie waren de laatste drie die nog een kleine revisie moesten, en zijn dus niet gereviseerd (want: materieel genoeg).

Wat dingetjes die ik weet:

514: brand motorgenerator Bk1 (2004)
518: brandschade B (2004)
523: B zware brandschade (2005)
525: Bk2 brandschade (2003)

410: botsschade Venlo en revisietermijn (bijna) verstreken (2003)
413: brandstichting ABk (2002)
420: verongelukt Oud-Heeze (1978)
424: brandstichting ABk (Bk naar 528) (2002 / 2003)
442: brandstichting ABk (2003)
444: brandstichting Bk (2001)
448: brandstichting Bk (2002)
472: botsschade Mt (2006)
481: schade ABk (2005)
959: botsschade (1982)

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:26
door Justin
Hartstikke bedankt iedereen! Ik ga even mijn excel bestandje updaten nu!

Spijtig ook dat er vandaag weer een treinbrand bij Rijswijk gebeurd zou zijn. Hoop niet dat ik die aan het lijstje moet toevoegen!

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:31
door Caspar
Hoe zit het met de Virms? Ik zat laatst in een 4tje met een nr in de 9500. Er was met stickertjes op de kopbak het een en ander omgenummerd. Dat stel bestaat uit 3 bakken met stoffe stoelen, en 1 plastic ding. Ben het nr helaas vergeten.

Alles met 9500 en hoger is toch stoffe bekleding in Virm?

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:45
door Daniel
Dat was oorspronkelijk wel zo ja, maar er zijn in de loop van de tijd nogal wat bakken gewisseld waardoor oude en nieuwe exemplaren door elkaar heen geraakt zijn.
Zolang de nummergevende bak van een viertje een nieuwe is, krijgt het stel gewoon een 9500-nummer :wink:

Zag vandaag bv. ook nog een 8600je met een nieuwe kopbak en er zijn zelfs nieuwe kopbakken met oude koersdisplays en andersom...

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:52
door Thijs
Mark schreef:3405: In 2003 terzijde na botsing Roermond, daarna gesloopt.
Even voor de zekerheid: is de hele 3405 gesloopt, of staat er nog ergens een bak? En zo ja, waar? En is die te spotten ergens? :P

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 22:05
door Mark
De ABk 3405 is gesloopt. De Bk 3405 staat geplukt in de wagenwerkplaats te Amersfoort.

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 08:57
door deadlock
Wat is er eigenlijk gebeurd met de twee 4400'en? Ik zie ze nooit meer. Of waren het er meer dan twee?

Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 14:34
door Daan
Welke bedoel je? De 4444?

De 4248 is nu ook uniek trouwens, heeft nu een ICMm afdekplaat voor de doorloopkop.