Pagina 1 van 1

Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: di 15 apr 2008, 12:04
door Geert
Innovatieprijs voor spoorboekje NS
Gepubliceerd: 15 april 2008 08:48 | Gewijzigd: 15 april 2008 08:48

Baltimore, 15 april. De Nederlandse Spoorwegen hebben in Baltimore de prestigieuze Franz Edelman Award gewonnen voor de dienstregeling die eind 2006 werd ingevoerd.

De innovatieprijs werd gisteravond tijdens een gala uitgereikt aan de directeur commercie Bert Meerstadt van NS. Hij werd vergezeld door een tien-koppige delegatie, onder wie een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade in de Verenigde Staten.

De Franz Edelman Award is een wereldwijde competitie voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Naast NS dongen twee Amerikaanse bedrijven en twee andere Europese ondernemingen mee naar de onderscheiding, die voor de 37e keer werd uitgereikt. In het verleden ging de prijs onder meer naar IBM, Motorola en de Canadian Pacific Railway.

Het spoorboekje, waar de NS de prijs mee heeft gewonnen, is in feite een gecombineerde toepassing van vier computersystemen voor de planning van de dienstregeling, voor het gebruik van de perronsporen op de knooppunten, voor de inzet van treinen en voor de inzet van rijdend personeel. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk dat er veel meer treinen rijden over het drukst bereden spoornetwerk van Europa.

Ook werd het mogelijk om treinen beter op tijd te laten rijden. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling steeg de klantwaardering voor onder meer het aspect punctualiteit.

Bron: NRC Handelsblad

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: di 15 apr 2008, 19:05
door Fles
ik zeg: laten we rondje NL nu nogeens doen, en dan kijken of er significant betere tijden gereden worden 8-)

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 09:48
door Vinny
Het is duidelijk een computerdienstregeling: Versimpeld tot het simpele ;) :lol:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 20:49
door Wubbo
Noem het maar simpel, met treinen die wel-niet-wel ergens stoppen... :lol:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 20:58
door Vinny
Sneltrein
Haarlem
Overveen
ZANDVOORT
Stopt niet in Haarlem Spaarnwoude
Stopt ook te Overveen

Geen wonder dat ze de sneltrein als treintype eruit geflikkerd hebben :twisted:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 21:35
door Dubbele P
In de Metro van vandaag stond een advertentie van Prorail waarin ze de NS feliciteerden met de gewonnen prijs. In het artikel stond ook het woord 'Koploper', waarmee op de NS gedoeld werd. Omdat de keuze om de doorlopkoppen te verwijderen en hiermee de Koplopers 'waardeloos' te maken kapitaalvernietiging ten top is en nu niet bepaald een prijs verdient, vond ik dat dan ook een onsmakelijke woordspeling... :roll:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 21:45
door Fles
nou nou, je kunt je ook overal aan irriteren natuurlijk ;) Laten we het gewoon houden op "voortschrijdend inzicht" :idea:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 21:54
door Karl
:roll:

kop·lo·per (dem; koploopster)
(...)
2 iem. die in zijn vak een leidende positie inneemt

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: wo 16 apr 2008, 21:59
door Ruben
Vervang leiden door lijden en alle reizigers zijn koplopers. ;)

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 18:20
door reisthijs
kop·lo·per (dem; koploopster)
(...)
3 Nederlands treinstel waarin bij koppeling met een ander, de passagiers door de neus naar het andere treinstel kunnen lopen

tja...

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 19:59
door Vinny
De van Dale loopt achter: Dat kan niet meer. In de moderne variant ICMm is het zelfs onmogelijk gemaakt dat de optie nog terug komt. Daarnaast denk ik dat het einde van het splitsen en combineren met ICM in zicht is.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 20:15
door Wubbo
Waarom zou het einde van het combineren en splitsen met ICM in zicht zijn? Sowieso zal je altijd blijven splitsen om voldoende capaciteit te hebben (maar dat bedoelde je niet). Waarschijnlijk doel je op het rechtleggen van de NoordOost. Maar ervaringen met VIRM (dat in de huidige dienstregeling volop gesplitst en gecombineerd wordt in Alkmaar en Sittard) leren dat er zomaar splitsen en combineren bij kan komen. Sowieso is er verschil in vervoervraag tussen de verschillende NoordOost-delen.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 20:20
door Linkerspoor
Ik vind dat ns die prijs niet verdiend heeft. Er zijn daarvoor te veel mensen er op achteruit te gaan met deze dienstregeling.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:01
door Vinny
Sowieso zal je altijd blijven splitsen om voldoende capaciteit te hebben (maar dat bedoelde je niet)
Ik kan deze opmerking niet volgen. Waarschijnlijk bedoel je: Je zult altijd moeten blijven combineren in de spits, omdat je niet in de spits met een ICM-III wilt gaan rijden. Maar daar heb ik het niet over; ik heb het over het splitsen van treindiensten in vleugeltreinen met verschillende eindbestemmingen. Dat wordt afgebouwd. Jammer dat de NS met VIRM weer een nieuw speeltje heeft gevonden in Sittard. Wat mij betreft komt daar ook een eind aan; je kunt m.i. beter een alternerende dienstregeling aanbieden met een losse vleugel-IC van Sittard; vergelijkbaar met de 1500-serie (Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) ;)

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 21:59
door Wubbo
Vinny schreef:
Sowieso zal je altijd blijven splitsen om voldoende capaciteit te hebben (maar dat bedoelde je niet)
Ik kan deze opmerking niet volgen. Waarschijnlijk bedoel je: Je zult altijd moeten blijven combineren in de spits, omdat je niet in de spits met een ICM-III wilt gaan rijden.
Als je moet combineren voor de spits, moet je ook splitsen na de spits, volgens mij...
Vinny schreef:Wat mij betreft komt daar ook een eind aan; je kunt m.i. beter een alternerende dienstregeling aanbieden met een losse vleugel-IC van Sittard; vergelijkbaar met de 1500-serie (Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) ;)
Wat is er alternerend aan de 1500? Alterneren heeft een zekere regelmaat (het ene halfuur en het andere halfuur), de 1500 wordt gewoon op onlogische momenten doorgetrokken op Amersfoort - Deventer.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 23:11
door Geert
Vinny schreef:Maar daar heb ik het niet over; ik heb het over het splitsen van treindiensten in vleugeltreinen met verschillende eindbestemmingen. Dat wordt afgebouwd. Jammer dat de NS met VIRM weer een nieuw speeltje heeft gevonden in Sittard. Wat mij betreft komt daar ook een eind aan;
Waarom?

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: do 17 apr 2008, 23:32
door Ruben
Vinny schreef:Jammer dat de NS met VIRM weer een nieuw speeltje heeft gevonden in Sittard. Wat mij betreft komt daar ook een eind aan; je kunt m.i. beter een alternerende dienstregeling aanbieden met een losse vleugel-IC van Sittard; vergelijkbaar met de 1500-serie (Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) ;)
Ah! Dus wat jou betreft komt er een eind aan, maar wat NS betreft dus kennelijk niet. Het enige voordeel van een losse vleugel-IC in dit soort treindiensten is een treintjesrijden-gecentreerde punctualiteitreden, met beter voor de reiziger heeft het niets te maken.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 22:29
door Vinny
Wat is er alternerend aan de 1500? Alterneren heeft een zekere regelmaat (het ene halfuur en het andere halfuur), de 1500 wordt gewoon op onlogische momenten doorgetrokken op Amersfoort - Deventer.
De 1500 is niet alternerend; maar het is een vastliggende overstap (het 'losleggen' van de vleugelbestemming Amsterdam Centraal; het verwijs naar deze treinserie is alleen maar om te illustreren dat je niet hoeft te splitsen en te combineren om vleugelbestemmingen te bereiken ;)). Ik wil juist toe naar een alternerende overstap (dus een variant op de 1500-regel) bij Sittard, zodat de reiziger vanuit de Randstad-Noord zowel Maastricht als Heerlen rechtstreeks kan bereiken OF met een overstap :idea:

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 22:53
door Karl
Linkerspoor schreef:Ik vind dat ns die prijs niet verdiend heeft. Er zijn daarvoor te veel mensen er op achteruit te gaan met deze dienstregeling.
Maar de prijs gaat over het optimale gebruik van wiskunde (lees: computers) om een zo optimaal product te bereiken. Een organisatie als - bijvoorbeeld - ROVER beoordeelt een dienstregeling uiteraard op geheel andere aspecten.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: za 19 apr 2008, 10:33
door WSM
Vinny schreef:Ik wil juist toe naar een alternerende overstap (dus een variant op de 1500-regel) bij Sittard, zodat de reiziger vanuit de Randstad-Noord zowel Maastricht als Heerlen rechtstreeks kan bereiken OF met een overstap :idea:
Waarom wil je dat? Wat is er beter aan 1x per uur overstappen ipv 0x per uur hoeven overstappen?

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: za 19 apr 2008, 10:35
door WSM
Karl schreef:Maar de prijs gaat over het optimale gebruik van wiskunde (lees: computers) om een zo optimaal product te bereiken. Een organisatie als - bijvoorbeeld - ROVER beoordeelt een dienstregeling uiteraard op geheel andere aspecten.
Precies, de prijs gaat in eerste instantie over het feit dat NS zo goed met wiskunde en kompjoeters om kan gaan. Het puntje 'verbeterde punctualiteit' zou als een pluspunt voor reizigers kunnen worden opgevat, maar het is zeer zeker geen prijs die iets zegt over de klantattractiviteit van de nieuwe dienstregeling.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: za 19 apr 2008, 11:38
door Vinny
WSM schreef:
Vinny schreef:Ik wil juist toe naar een alternerende overstap (dus een variant op de 1500-regel) bij Sittard, zodat de reiziger vanuit de Randstad-Noord zowel Maastricht als Heerlen rechtstreeks kan bereiken OF met een overstap :idea:
Waarom wil je dat? Wat is er beter aan 1x per uur overstappen ipv 0x per uur hoeven overstappen?
Voor de reiziger: Een korter stationnement in Sittard, een grotere punctualiteit van de reizigersdienst en een minder groot gehannes op station Sittard; dus minder (potentiele) verstoringen.

Re: Innovatieprijs voor spoorboekje NS

Geplaatst: za 19 apr 2008, 11:58
door WSM
1. stationnement Std:
- 800 uit Asd naar Mt: twee minuten;
- (20)800 uit Asd naar Hrl: vijf minuten;
- 800 uit Mt naar Asd: vier minuten;
- (20)800 uit Hrl naar Asd: zeven minuten.

Voor een beetje fatsoenlijke overstap zonder voortdurend bezichtigen van sluitseinen zal toch ook zo'n drie minuten gerekend moeten worden, e.e.a. afhankelijk van spoorbelegging te Std. Te behalen tijdwinst max. een minuut of vier.

2. een grotere punctualiteit van de reizigersdienst
a. welke mate van dispunctualiteit levert het combineren en splitsen te Std nu nog op?
b. levert dit ook een grotere reispunctualiteit op? Een keer vijf minuten later te Std aankomen betekent in geval van een overstap vaak +30.

3. en een minder groot gehannes op station Sittard
Overstappen is geen gehannes?

Hebben we het eigenlijk over reizigers vervoeren of over treintjes rijden? Je mag best kleur bekennen.