Pagina 1 van 3

NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 19:30
door Daniel
NS past per 2011 tariefstructuur aan
Geplaatst op: vrijdag 30 juli 2010 19:28
Laatst bijgewerkt: vrijdag 30 juli 2010 19:30


Per 2011 is de Nederlandse Spoorwegen van voornemens haar tariefstructuur aan te passen. De prijs van een retourtje wordt gelijk aan de prijs van twee enkele reizen. Daarmee heeft volgens het spoorbedrijf het weekendretour geen toegevoegde waarde meer. Tarieven zullen gemiddeld 2 procent duurder worden, gelijk aan de inflatie.

Kaartsoorten uit het assortiment
De volgende kaartsoorten verdwijnen uit het assortiment omdat hetzij de belangstelling minimaal is, hetzij hun toegevoegde waarde ten opzichte van andere mogelijkheden verdwenen is:
  • 5-retourkaart. Alle NS-kaartautomaten bieden inmiddels de mogelijkheid meer exemplaren van ieder kaartje in één keer aan te schaffen.
  • Weekendretour. Wie op verschillende dagen heen en terug wil reizen, is net zo voordelig
    uit met 2 enkele reizen.
  • Rondreis en omwegbewijs. Worden bijna niet meer verkocht.
Lees verder

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 21:32
door Vinny
Eigenlijk is dat wel een prettige vereenvoudiging die al veel eerder doorgevoerd had moeten worden. Dat geklooi met viakaartjes is al jaren lang een enorme doorn in mijn oog. Gelukkig dat nu met de OV-chip de bezem eens door dit soort dingen is gegaan.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 21:35
door Daniel
Geklooi met viakaartjes... tja, nu moet je uit- en inchecken halverwege je omweg. Alsof dat geen geklooi is.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 00:38
door Vinny
Nee, je hoeft niet heel Nederland uit je kop te kennen. Je kunt gewoon via Schiphol naar Hoofddorp reizen, als je vanuit Rotterdam toevallig in de Internationale Beneluxtrein terecht gekomen bent, zonder dat je op de valreep nog aan een of ander wazig extra kaartje hoeft te komen. Het maakt het leven zoveel meer makkelijk... :wink:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 00:52
door Jurjen
Het Omwegbewijs zal ik gaan missen. Praktijkvoorbeeldje van gisteren: wonen in Almere, werken in Naarden-Bussum. Retourtje op kosten van de baas. Filmpje in Studio K, dus (zelf, tsja, je hebt een NS balie in je winkel of niet) even een Omwegbewijs Ndb-Alm via Asdm geproduceerd (en netjes afgerekend).

Zonder omwegbewijs moet ik zelf de gehele terugreis gaan betalen, terwijl ik eigenlijk van m'n baas een deel daarvan terug moet krijgen. En ja, in dit geval voldoet dan een retourtje Weesp-Muiderpoort, maar dat is (uit de automaat) alsnog duurder als een omwegbewijs met balietoeslag.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 01:26
door Ruben
Hoe gaat dat dan straks met een rondreis? Stel ik ga rondreizen puur om het trein reizen, en doe dat op saldo (het kan geeneens anders). Check in, 20 euro eraf, Na een halve dag ben ik weer terug op mijn beginstation, check uit, 20 euro niet meer terug? Of wat?

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 01:50
door Jurjen
20 euro niet terug, nee. Je hebt immers de algemene voorwaarden geschonden. Je mag niet terugreizen in de richting van waar je bent ingecheckt. Bij een Rondreis Zwolle-Groningen-Leeuwarden-Zwolle moet je dus in Groningen uit- en inchecken.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 09:53
door robert55
Daniel schreef:Geklooi met viakaartjes... tja, nu moet je uit- en inchecken halverwege je omweg. Alsof dat geen geklooi is.
Je hoeft toch alleen uit te checken als je het station verlaat?

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 10:53
door WSM
Boefjes zijn het. Door het verdwijnen van rondreizen en omwegbewijzen moet je straks meermaals het opstaptarief betalen en ben je dus uiteindelijk duurder uit.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 10:55
door Caspar
En als je dit soort kaartjes allemaal afschaft, blijft er straks geen reden meer over om naar het loket te moeten gaan, dus dan kunnen die overal verdwijnen...

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:37
door Vinny
WSM schreef:Boefjes zijn het. Door het verdwijnen van rondreizen en omwegbewijzen moet je straks meermaals het opstaptarief betalen en ben je dus uiteindelijk duurder uit.
Het opstaptarief wordt / is juist afgeschaft bij de NS. Vandaar dat 2x enkele reis ook niet meer duurder is dan een retourtje.

Amsterdam - Utrecht - Amersfoort wordt dus even duur als Amsterdam - Amersfoort (via Utrecht). En dat is alleen maar toe te juichen. Mochten er problemen zijn bij Baarn dan hoef je niet moeilijk meer te doen. Dan stap je gewoon in de IC naar Utrecht zonder een kaartje te kopen en je checkt in en uit in Utrecht en uit in Amersfoort. Daar heb ik mijn leven al op gewacht. Want de zoveelste keer in in een overvolle sprinter omdat de IC uitgevallen is, daar heb ik geen zin meer in. (en mijn eerder genoemde voorbeeld over Schiphol) :wink:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:44
door Daniel
robert55 schreef:
Daniel schreef:Geklooi met viakaartjes... tja, nu moet je uit- en inchecken halverwege je omweg. Alsof dat geen geklooi is.
Je hoeft toch alleen uit te checken als je het station verlaat?
Als je van A naar B reist wel ja, maar als je van A naar B via C reist niet. Anders zou 'n omweg wel heel goedkoop worden he, als je toch altijd voor de kortste route betaald :wink:

Stel nu dat ik van Amersfoort naar Zwolle via Deventer wil reizen. In de huidige situatie koop ik een via-kaartje en kan ik in twee minuten cross-platform overstappen. Met de chipkaart moet ik echter in Deventer uit- en inchecken om de juiste prijs te betalen en een geldig vervoerbewijs te hebben. Wens je veel succes met heen en weer rennen want volgens de stationsplattegronden op NS.nl staan de kaartlezers in Deventer alleen in de hal.
Amsterdam - Utrecht - Amersfoort wordt dus even duur als Amsterdam - Amersfoort (via Utrecht). En dat is alleen maar toe te juichen. Mochten er problemen zijn bij Baarn dan hoef je niet moeilijk meer te doen. Dan stap je gewoon in de IC naar Utrecht zonder een kaartje te kopen en je checkt in en uit in Utrecht en uit in Amersfoort. Daar heb ik mijn leven al op gewacht.
Ah heb jij je hele leven gewacht op extra reiskosten? Immers is het halverwege uit- en inchecken wel net zo duur als een via-kaartje (gek he, da's nu juist wat je voor een via-reis met de chipkaart moet doen dus logisch dat het net zoveel kost). Maar het blijft toch echt duurder dan een rechtstreekse reis Asd-Amf :wink:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:38
door Freek
Jurjen schreef: Bij een Rondreis Zwolle-Groningen-Leeuwarden-Zwolle moet je dus in Groningen uit- en inchecken.
En dat moet sowieso, rondreis of niet. Groningen-Leeuwarden is Arriva, je moet dus in Groningen uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva en in Leeuwarden weer uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:01
door Ronald
Daniel schreef: Stel nu dat ik van Amersfoort naar Zwolle via Deventer wil reizen.
Waarom zou je dat willen (een enkele hobbyist daargelaten dan)? 99% van de reizigers die zo'n omweg maken moeten óf in Deventer zijn (kunnen dus gewoon uit- en inchecken) óf reizen die route wegens een verstoring/werkzaamheden. In dat geval is een via-kaartje of extra uit- en inchecken natuurlijk niet nodig.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:28
door reisthijs
Daniel schreef:Stel nu dat ik van Amersfoort naar Zwolle via Deventer wil reizen. In de huidige situatie koop ik een via-kaartje en kan ik in twee minuten cross-platform overstappen. Met de chipkaart moet ik echter in Deventer uit- en inchecken om de juiste prijs te betalen en een geldig vervoerbewijs te hebben. Wens je veel succes met heen en weer rennen want volgens de stationsplattegronden op NS.nl staan de kaartlezers in Deventer alleen in de hal.
Binnen twee minuten uit- en inchecken bij NS is überhaupt niet mogelijk! Er moet minstens drie minuten tussen zitten, anders krijg je de melding "u bent al in/uitgecheckt". Dit is eigenlijk goed bedoeld (voorkomt dat je per ongeluk na het uitchecken meteen weer incheckt als het niet je bedoeling was) maar is dus erg onhandig voor dit soort overstappen.
Vinny schreef:Het opstaptarief wordt / is juist afgeschaft bij de NS.
NS heeft nooit een opstaptarief gehad! NS heeft wel een tariefsysteem waarbij korte reizen relatief duurder zijn dan lange reizen. Dus twee enkeltjes zijn samen duurder dan een via-kaartje, en drie enkeltjes zijn samen duurder dan een rondreis. Al is het verschil ook weer niet verschrikkelijk groot.

Maar dan nog, een chipkaart zou moeten kunnen berekenen dat die enkele reizen samen één retour of één rondreis vormen zodat de juiste prijs wordt berekend. Het blijft erg jammer dat men van de OV-chipkaart zo'n "dom" systeem hebben gemaakt. Die kaart had aangepast moeten zijn aan het bestaande tariefsysteem, en niet andersom!
Vinny schreef:Vandaar dat 2x enkele reis ook niet meer duurder is dan een retourtje.
Dat komt enkel en alleen doordat ze enkele reizen iets duurder hebben gemaakt en retours iets goedkoper.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:52
door Ronald
reisthijs schreef: Maar dan nog, een chipkaart zou moeten kunnen berekenen dat die enkele reizen samen één retour of één rondreis vormen zodat de juiste prijs wordt berekend. Het blijft erg jammer dat men van de OV-chipkaart zo'n "dom" systeem hebben gemaakt. Die kaart had aangepast moeten zijn aan het bestaande tariefsysteem, en niet andersom!
Of een retour goedkoper moet zijn dan twee enkeltjes kun je over discussiëren, maar dat vindt ik nog niet het grootste probleem. Ook vindt ik dat de "rondreis" te weinig voorkomt om daar allerlei moeilijke dingen voor te verzinnen.
Wat ik wel erg nuttig (of eigenlijk noodzakelijk) zou vinden is dat als meerdere enkele reizen boven de prijs van een dagkaart uitkomen, je de rest van de dag gratis moet kunnen reizen (dit geldt trouwens ook voor de bus). Zolang dit niet het geval is, ben ik het met je eens dat in sommige opzichten het een "dom" systeem is.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 16:51
door Vinny
Ah heb jij je hele leven gewacht op extra reiskosten? Immers is het halverwege uit- en inchecken wel net zo duur als een via-kaartje (gek he, da's nu juist wat je voor een via-reis met de chipkaart moet doen dus logisch dat het net zoveel kost). Maar het blijft toch echt duurder dan een rechtstreekse reis Asd-Amf
Maar je mag helemaal niet via Utrecht reizen naar Amersfoort. Ook niet wanneer dat je beter uitkomt (omdat je de IC net gemist hebt ofzo). Alleen bij een volledige versperring mag dat, wanneer dat wordt aangekondigd door de stationsspeaker (nooit dus, want ze adviseren altijd de sprinter :| )

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 17:44
door robert55
volgens mij is wat jij bedoelt een omweg kaartje - volgens opgave NS 0,03% van het aantal verkochte kaartjes - waarbij je een voortgezette reis [je gaat immers het station niet uit als je cross-platform overstapt] maakt. Je checkt in te A en uit te Z. Er wordt vanuit gegaan dat reizigers rationeel met hun tijd omgaan en geen overbodige omreistijd nemen. Voor zowel reiziger als NS [-conducteurs] is het voordeel dat er geen vervelende discussies meer ontstaan of iets een [op dat moment toegestane] reisroute is. Kortom, geen reden hier iets extra voor op te tuigen.
Daniel schreef: Als je van A naar B reist wel ja, maar als je van A naar B via C reist niet. Anders zou 'n omweg wel heel goedkoop worden he, als je toch altijd voor de kortste route betaald :wink:

Stel nu dat ik van Amersfoort naar Zwolle via Deventer wil reizen. In de huidige situatie koop ik een via-kaartje en kan ik in twee minuten cross-platform overstappen. Met de chipkaart moet ik echter in Deventer uit- en inchecken om de juiste prijs te betalen en een geldig vervoerbewijs te hebben.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 20:00
door Ruben
Je kan nog steeds vooraf kaartjes als reisproduct op je kaart zetten toch? Ook via-kaartjes, om dat domme probleem met niet in- uit kunnen checken binnen 3 minuten op te lossen? Vandaag had ik de s2800 en haalde ik de s800 nog door een ongeplande cross-platfom overstap op Utrecht C. Daar had ik geen tijd gehad voor in- uitchecken. :neg:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 20:27
door Ronald
NS-Reiziger schreef:Je kan nog steeds vooraf kaartjes als reisproduct op je kaart zetten toch? Ook via-kaartjes, om dat domme probleem met niet in- uit kunnen checken binnen 3 minuten op te lossen? Vandaag had ik de s2800 en haalde ik de s800 nog door een ongeplande cross-platfom overstap op Utrecht C. Daar had ik geen tijd gehad voor in- uitchecken. :neg:
Ik weet niet wat je reisroute was, maar als het een ongeplande route was, dan heb je waarschijnlijk ook niet vooraf een via-kaartje gekocht.
Mijn mening is dat een "via"-kaartje kopen hetzelfde doel heeft als uit- en inchecken op het "omreis"-station. De meeste reizigers kopen niet voor de gein een "via"-kaartje maar gaan daadwerkelijk iets "doen" op dat "via"-station. Dan kun je dus ook gewoon uit- en inchecken.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 20:50
door reisthijs
NS-Reiziger schreef:Vandaag had ik de s2800 en haalde ik de s800 nog door een ongeplande cross-platfom overstap op Utrecht C.
Van waar naar waar ging je hier? Want er zijn vier verschillende mogelijkheden bij deze beschrijving. :wink:
NS-Reiziger schreef:Je kan nog steeds vooraf kaartjes als reisproduct op je kaart zetten toch?
Nee, dat kan dus niet. Vooralsnog is "reizen op saldo" de enige mogelijkheid om met de chipkaart in de trein te reizen (afgezien van abonnementen). Of er meer mogelijkheden bijkomen is nog maar de vraag, grote kans van niet als je nu al ziet hoeveel kaartsoorten NS wil afschaffen.
Er blijven zo als het er nu naar uitziet ook weinig producten meer over die je eventueel op je chipkaart zou willen kunnen laden...

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 20:54
door Ruben
Ik had voor mijn huidige reis wel een via-kaartje nodig en die had ik dus ook. Ging van Apd naar Asd via Ut, maar had als via-bestemming Asa wat me geld scheelde. *O*

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 21:06
door Caspar
Koop je dan geen reis via Weesp en Duivendrecht, als je via Amstel aanklikt?

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 21:23
door Ruben
Als de reisplanner bij 'via Amstel' je via Utrecht leidt, niet. Vanuit de reguliere NoordOost kan je 1x per uur ook naar Amstel via Utrecht, dan zelfs zonder via, omdat dat 1 overstap minder is dan via Hvs. Naar Asd via Asa gaat dan hetzelfde, maar dan wel met "Via Asa" op je kaartje.

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Geplaatst: za 31 jul 2010, 22:25
door Daniel
rhk_amf schreef:Waarom zou je dat willen (een enkele hobbyist daargelaten dan)? 99% van de reizigers die zo'n omweg maken moeten óf in Deventer zijn (kunnen dus gewoon uit- en inchecken) óf reizen die route wegens een verstoring/werkzaamheden. In dat geval is een via-kaartje of extra uit- en inchecken natuurlijk niet nodig.
Tja, ik zocht even snel een voorbeeld en dit was de eerste waar ik op kwam :wink:
Maar herinner er nu eentje uit 'n eerdere discussie: Dordrecht - Geldermalsen is volgens NS tarief standaard via Breda, maar wil je de comfortabele route met meer IC's via Gouda nemen dan is dat een omweg zal je ergens onderweg uit- en in moeten checken. Hopenlijk is de overstap dan niet al te krap...

@robert55: nee, ik bedoel geen omwegkaartje maar een gewoon via-kaartje. Het zelden verkochte omwegbewijs is er immers voor de gevallen waarin je al een kaartje van A naar B hebt (voor de kortste route) en je besluit om via C te reizen.

Overigens zal het weinige gebruik daarvan vooral door de onbekendheid ervan komen: kende 'm zelf ook niet tot ik 'm hier op OVNL als tip kreeg voor een goedkopere oplossing. Destijds werkte ik in Den Haag en had ik een trajectabonnement naar Dordrecht, maar moest ik terug via Gouda waar ik 'n afspraak had. Dat loste ik toen op met een aanvullende enkele reis Den Haag C. - Rotterdam C. via Gouda waarmee je de hele reis betaald, terwijl je met een omwegbewijs alleen betaald voor de extra kilometers vergeleken met de normale route.