Pagina 2 van 3

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 20:36
door STF
Verlaat u de auto? Vergeet dan niet uw portier open en dicht te doen.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 20:56
door Ennes
find_your_spot schreef:
Ennes schreef: Is niet erg, zolang je er maar niet over struikelt!
Ik pak de auto maar weer, daar hoef je niet in of uit te checken.
vergeet je niet je uhhhhh...... chipkaart te gebruiken om te parkeren :lol:

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 21:19
door Freek
Daniel schreef:Ligt maar net aan de indeling van 't station en 't perron dat door de private vervoerder gebruikt wordt. In Nijmegen zou het wat vervelend worden omdat je dan alleen nog door 'n zij-ingang naar het Veolia-perron zou kunnen
Nijmegen is denk ik wel makkelijk te realiseren, ook als je de hoofdingang gebruikt, de winkels moeten sowieso bereikbaar zijn, daar valt vast nog wel wat van te maken.
Problematischer wordt bijvoorbeeld Zutphen waar Arriva straks op 2a en 1b staat en de (nieuwe) vervoerder op Zuthen-Hengelo-Oldenzaal op 2b. Mocht dat niet Arriva worden dan krijg je daar dus de situatie dat je op middenperron NS-palen, Arriva-palen en bijvoorbeeld Syntuspalen krijgt. Lekker makkelijk en duidelijk zal dat dus zijn.
Arnhem is dan weer makkelijker omdat de decentrale lijnen alleen van Arriva zijn, maar dat er met de huidige perron opstelling wordt vertrokken van spoor 3, 6b en/of 7b ook niet makkelijk afsluitbaar dus.

Tochjo schreef:Bij mijn overstap van spoor 1b naar spoor 1a heb ik er vanmiddag al 19 geteld. Er staat er sowieso nog minstens één in de tunnel en dan ontbreken er nog maar zes.
Zoveel al, bij de trappen 3 setjes van 2, aan beide kanten van de trappen maakt dus 12 palen. Dan staat er op spoor 1a nog 1tje en 2 op spoor 1b. In de tunnel is er inderdaad ook nog eentje, maakt dan samen toch 16? Welke heb ik over het hoofd gezien
Joshua schreef:Nouja ik weet dat bijvoorbeeld Station Arnhem geen poortjes heeft omdat die straks in het nieuwe station pas komen.
Het eerste gedeelte klopt, er zijn nu geen poortjes omdat de boel verbouwd wordt. Maar ook het nieuwe station zal geen poortjes kennen. De planning is dat Arnhem niet wordt afgesloten, althans volgens de huidige planning en tekeningen van de tunnel. Schiet me nu ook nog Ede-W. binnen, daar is ook vrijwel zeker van dat die niet wordt afgesloten door poortjes, hoewel ook dit station redelijk eenvoudig af te sluiten is (overigens ook een station waar een private vervoerder komt).

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 21:27
door Tochjo
Freek schreef:Zoveel al, bij de trappen 3 setjes van 2, aan beide kanten van de trappen maakt dus 12 palen. Dan staat er op spoor 1a nog 1tje en 2 op spoor 1b. In de tunnel is er inderdaad ook nog eentje, maakt dan samen toch 16? Welke heb ik over het hoofd gezien
Ik telde acht palen in setjes van twee schuin voor de Smullers, eentje net om de hoek richting spoor 1a, vier in setjes van twee voor de AH to Go, en eentje in de tunnel. Dan zijn er nog drie groepjes van vier palen in de loop komende uit de tunnel met de roltrap gaande richting spoor 35; steeds twee palen van NS en ruimte voor twee palen van Veolia. En nu ik erover nadenk, meen ik dat er ook een paal van NS staat bij de kapper, wat de teller al op 21 zou zetten. En misschien staan er nog wat palen van NS bij spoor 1b verder richting spoor 35?
Freek schreef:Arnhem is dan weer makkelijker omdat de decentrale lijnen alleen van Arriva zijn
Tenzij de Concessie Arnhem Nijmegen vanaf 2013 aan een andere vervoerder dan Arriva wordt gegund, want die rijdt dan op Arnhem-Doetinchem.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 21:32
door Geert
Wat betreft de locatie van de paaltjes en poortjes: wellicht biedt deze kaart uitkomst voordat je op reis gaat.
http://www.google.com/maps/ms?ie=UTF8&o ... 736ae227c9

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 21:38
door Freek
@Geert Handig zeg, locaties lijken allemaal redelijk te kloppen. Hoeveel werk zit daar door de NS wel niet in

@Tochjo: zullen we dan nog een paar palen hebben gemist, dat het aantal van 26 al bereikt is? Om nu voor 5 paaltjes nogeens terug te komen. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat bij de achteringang aan/in de Tunnelweg ook nog een aantal palen staan. Maar dat is nu niet een locatie waar ik dagelijks kom.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 21:39
door Tochjo
Nee, ik kom daar ook nooit. Ik zal morgen eens wat beter rondkijken :)

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 23:39
door robert55
Ennes schreef:
find_your_spot schreef:
Ennes schreef: Is niet erg, zolang je er maar niet over struikelt!
Ik pak de auto maar weer, daar hoef je niet in of uit te checken.
vergeet je niet je uhhhhh...... chipkaart te gebruiken om te parkeren :lol:
Ik zag pas iemand die terug moest lopen naar zijn auto omdat hij z'n kenteken niet kende [heb je nodig bij veel parkeerautomaten in Emsterdem]

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: do 23 sep 2010, 23:48
door robert55
Ennes schreef: Naar wat ik heb begrepen komen er op schiphol boven geen poortjes omdat dat dus niet zou mogen van Schiphol, en beneden lijkt me onwaarschijnlijk omdat daar te weinig ruimte is.
Het zou me niks verbazen als dat de verklaring is, het is voor NS dar toch wel inwonen bij je schoonouders.

Schiphol was tot nu toe ook het enige station dat me even zoeken kostte [maar het was de eerste keer wel 04.01 :mrgreen: ]

De poortjesrij in de westtunnel van Asd is overigens aan de lokettenzijde niet volledig.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 00:20
door Joshua
De paaltjes verdeling in Nijmegen zoals die momenteel is:

8 CICO's voor de smullers
6 CICO's voor de AH to GO
1 CICO op perron 1A
1 CICO on de tunnel
8 CICO's op Spoor 1B/35 (en dat is juist waar Veolia stopt, dus waarscijnlijk voor een soort van overstap systeem.

En ik denk dat als Nijmegen geen Veolia treinen had dat er gewoon poortjes waren geplaatst.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 00:53
door Freek
Joshua schreef: En ik denk dat als Nijmegen geen Veolia treinen had dat er gewoon poortjes waren geplaatst.
Want? Enige aanwijzing hiervoor of is het meer een guess?
In Nijmegen is jaren geleden overigens ook al eens getest met dranghekken of poortjes zouden kunnen/hoe mensen hierop reageren. Blijkbaar is daar uit gekomen dat het in Nm juist niet kan.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 03:34
door Ardan
Tochjo schreef:
Freek schreef:Arnhem is dan weer makkelijker omdat de decentrale lijnen alleen van Arriva zijn
Tenzij de Concessie Arnhem Nijmegen vanaf 2013 aan een andere vervoerder dan Arriva wordt gegund, want die rijdt dan op Arnhem-Doetinchem.
In dat geval moet je, als je het niet van te voren weet, pas als de trein eraankomt gaan inchecken omdat je dan pas ziet wat de vervoerder is (als je niet verder dan Doetinchem gaat). Bij het goede paaltje uiteraard. Stap je uit in bijvoorbeeld Didam, dan staan daar waarschijnlijk twee verschillende paaltjes naast elkaar, en moet je ook weer uitkijken of je bij de linker- of rechter moet uitchecken... gebruiksvriendelijk, ja :lol: Ik vind het echt om te gieren zo slecht..

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 07:52
door find_your_spot
robert55 schreef: Ik zag pas iemand die terug moest lopen naar zijn auto omdat hij z'n kenteken niet kende [heb je nodig bij veel parkeerautomaten in Emsterdem]
Ik zag pas iemand die terug moest lopen naar de metro omdat hij het logo van de vervoerder niet kende [heb je nodig bij veel ov-chipkaart poortjes bij een gedeeld NS/GVB station in Amsterdam]

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 08:14
door Tochjo
Joshua schreef:6 CICO's voor de AH to GO
Dan hebben ze er twee daarvan goed verstopt; ook vanochtend zag ik er daar maar vier staan. Inderdaad stonden er ook nog twee paaltjes van NS ter hoogte van de kapper.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 09:54
door reisthijs
find_your_spot schreef:Ik zag pas iemand die terug moest lopen naar de metro omdat hij het logo van de vervoerder niet kende [heb je nodig bij veel ov-chipkaart poortjes bij een gedeeld NS/GVB station in Amsterdam]
Om dat probleem te ondervangen hangt er meestal toch ook een bordje bij met 'trein' of 'metro' dan hoef je die logo's dus niet te kennen.
Ardan schreef:In dat geval moet je, als je het niet van te voren weet, pas als de trein eraankomt gaan inchecken omdat je dan pas ziet wat de vervoerder is (als je niet verder dan Doetinchem gaat).
Het lijkt mij ook geen hele handige situatie maar je kan in dat geval natuurlijk ook gewoon op zo'n mooi scherm met de actuele vertrektijden kijken wat de volgende trein is en van welke vervoerder.

(Bij Amsterdam Amstel is dat lastiger, daar kan je bij de poortjes niet zien of de trein of de metro eerder zal vertrekken, er hangt wel een AV-scherm van de treinen maar niet van de metro. Maar gelukkig kan je dan op het perron altijd nog uit- en inchecken)

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 11:13
door Ennes
reisthijs schreef:
find_your_spot schreef:Ik zag pas iemand die terug moest lopen naar de metro omdat hij het logo van de vervoerder niet kende [heb je nodig bij veel ov-chipkaart poortjes bij een gedeeld NS/GVB station in Amsterdam]
Om dat probleem te ondervangen hangt er meestal toch ook een bordje bij met 'trein' of 'metro' dan hoef je die logo's dus niet te kennen.
Ardan schreef:In dat geval moet je, als je het niet van te voren weet, pas als de trein eraankomt gaan inchecken omdat je dan pas ziet wat de vervoerder is (als je niet verder dan Doetinchem gaat).
Het lijkt mij ook geen hele handige situatie maar je kan in dat geval natuurlijk ook gewoon op zo'n mooi scherm met de actuele vertrektijden kijken wat de volgende trein is en van welke vervoerder.

(Bij Amsterdam Amstel is dat lastiger, daar kan je bij de poortjes niet zien of de trein of de metro eerder zal vertrekken, er hangt wel een AV-scherm van de treinen maar niet van de metro. Maar gelukkig kan je dan op het perron altijd nog uit- en inchecken)
Nog makkelijker is om voldoende reistijd in te plannen, en tevoren de vervoerder van je keuze te maken en gewoon daarmee te reizen (scheelt ook heel veel gehaast en gestress :D)

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 14:58
door midnet
Ardan schreef:[In dat geval moet je, als je het niet van te voren weet, pas als de trein eraankomt gaan inchecken omdat je dan pas ziet wat de vervoerder is
Dat kan nu al-bvb tussen Venlo en Blerick en tussen Arnhem en Elst: NS of Veolia/Syntus.
Met je conclusie helemaal ens-dat kan alleen een gehjeel van deze wereld afgezonderde ambtenaar zonder enige mensenkennis ooit zo hebben bedacht.
Stel dit: je komt op Ams-Bijlmer aan per NS en moet nog met de metro. Je vergeet uit te checken (of gebruikt het verkeerde paaltje-dus dan check je al in bij GVB) -kan je dan nog herstellen als je het nog bijtijds merkt door opnieuw uit en weer uitchecken bij NS te doen? kan het systeem dat aan? Zal wel niet-maar je weet maar nooit. of hoe kan je in zo'n geval anders de schade beperken?

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 15:06
door iljitsch
NS en overigen zitten elkaar niet in de weg, in NS - in GVB - uit NS - uit GVB werkt dus. Bij de NS krijg je ook als je tussen 3 en 60 min na inchecken uitcheckt op het zelfde station je geld terug, bij andere vervoerders kost in+uit zonder reizen je 78 cent.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 15:11
door reisthijs
Dat laatste geldt overigens alleen als je in een voertuig in- en meteen weer uitcheckt. Bij de metro kost in+uit (binnen 35 minuten) je gewoon 0 euro.
Ennes schreef:Nog makkelijker is om voldoende reistijd in te plannen,
Ik ga m'n reisgedrag dáár toch zeker niet op aanpassen! Het hele idee van de chipkaart is juist dat het gedoe met kaartjes minder tijd kost.
Ennes schreef:en tevoren de vervoerder van je keuze te maken en gewoon daarmee te reizen
Ik kies geen vervoerder, er valt helemaal niets te kiezen er is op het moment dat ik wil reizen maar één trein die het beste uitkomt. Ongeacht welke vervoerder daar bij hoort.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 16:37
door find_your_spot
reisthijs schreef:Ik kies geen vervoerder, er valt helemaal niets te kiezen er is op het moment dat ik wil reizen maar één trein die het beste uitkomt. Ongeacht welke vervoerder daar bij hoort.
Nou nou dat is wel een hele heftige reactie gedacht vanuitde visie van een oh reiziger.
Ik weer niet of de openbare vervoer hobbyisten dit goed keuren.

Je moet natuurlijk wel van te voren de keuze hebben gemaakt voor je favoriete vervoerder.
Wijk hier ook absoluut niet vanaf want anders wordt je niet meer serieus genomen als je toch als trein hobbyist stiekem vreemd gaat met de metro van GVB....

Tot zover relatie tips.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 16:47
door robert55
reisthijs schreef:
Ennes schreef:Nog makkelijker is om voldoende reistijd in te plannen,
Ik ga m'n reisgedrag dáár toch zeker niet op aanpassen! Het hele idee van de chipkaart is juist dat het gedoe met kaartjes minder tijd kost.
Ennes schreef:en tevoren de vervoerder van je keuze te maken en gewoon daarmee te reizen
Ik kies geen vervoerder, er valt helemaal niets te kiezen er is op het moment dat ik wil reizen maar één trein die het beste uitkomt. Ongeacht welke vervoerder daar bij hoort.
Effies kijken welke trein het eerst komt en inchecken kost minder tijd dan kaartautomaat [zels als er geen rij is] of nog archaïscher methodes als een kaartje met cash betalen bij een loket

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 18:26
door Ennes
reisthijs schreef:Dat laatste geldt overigens alleen als je in een voertuig in- en meteen weer uitcheckt. Bij de metro kost in+uit (binnen 35 minuten) je gewoon 0 euro.
Ennes schreef:Nog makkelijker is om voldoende reistijd in te plannen,
Ik ga m'n reisgedrag dáár toch zeker niet op aanpassen! Het hele idee van de chipkaart is juist dat het gedoe met kaartjes minder tijd kost.
Gelukkig hebben we zelf de politieke keuze gemaakt, zodat er meer vervoerders zijn gekomen, en de chipkaart door onze strot is geduwd! (misschien handig om daar bij volgende verkiezingen rekening mee te houden)
Ennes schreef:en tevoren de vervoerder van je keuze te maken en gewoon daarmee te reizen
Ik kies geen vervoerder, er valt helemaal niets te kiezen er is op het moment dat ik wil reizen maar één trein die het beste uitkomt. Ongeacht welke vervoerder daar bij hoort.
Dus... heb je een keuze gemaakt door op een bepaald tijdstip te reizen, en daardoor ook de keuze van de vervoerder bepaald, probleem opgelost.

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:27
door jamy015
Het hangt meestal van het station af of de paaltjes op een goede plek staan. Op Delft bijvoorbeeld vind ik ze erg logisch geplaast (in het midden van het perron om de zoveel meter) maar in Rotterdam moest ik detective gaan spelen (uiteindelijk een verdwaald paaltje gevonden bij een van de trappen).

NS wil ov-chippoortjes open laten

Geplaatst: di 28 sep 2010, 12:56
door Ruben
NS wil ov-chippoortjes open laten
Geplaatst op: dinsdag 28 september 2010 12:55
Laatst bijgewerkt: dinsdag 28 september 2010 12:56


De NS wil de ov-chippoortjes op alle stations net zoals nu het geval is open laten. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag. De VVD en de PvdA reageren in de krant verontwaardigd. De NS wil de poortjes onbemand en open laten als het rustig is. Bij drukte moet er personeel bij staan. Nog maar 5 procent van de treinreizigers gebruikt de chipkaart.
Lees verder

Re: Poort of paal: zit er nu eens logica in?

Geplaatst: di 28 sep 2010, 14:27
door Ennes
jamy015 schreef:Het hangt meestal van het station af of de paaltjes op een goede plek staan. Op Delft bijvoorbeeld vind ik ze erg logisch geplaast (in het midden van het perron om de zoveel meter) maar in Rotterdam moest ik detective gaan spelen (uiteindelijk een verdwaald paaltje gevonden bij een van de trappen).
Volgens mij kan je ze in Rotterdam ook niet echt missen, ze staan zowel aan de centrum-, als de Blijdorp zijde voor je de reizigerstunnel inkomt, voorzien van die roze (makelaars)borden erboven. Je moet ze dus echt passeren voor je het station binnenkomt.

Artikel nu.nl schreef:"De NS moeten gewoon eens een deadline instellen waarop het papieren treinkaartje verdwijnt", stelt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot in de krant. Hij wijst erop dat juist gesloten poortjes zwartrijden tegengaan.
De NS heeft er voor gekozen om langzaam in te voeren en te kiezen voor acceptatie van het product i.p.v. dwang, en aangezien er stapsgewijs wordt gekozen voor de invoer ervan (gelijktrekken in stappen van retour aan 2x enkele reis) is dit naar mijn idee de juiste keuze, Nu is men begonnen met een proef van een "Dal-Abonnement" wat ook meer reizigers vrijwillig aan de chipkaart zal gaan helpen. Daarnaast gaat hij voorbij aan het feit dat er slechts op ongeveer een kwart van de stations toegangspoortjes komen te staan, simpelweg omdat een groot deel van de overige stations niet eenvoudig af te sluiten zijn. En die 5% gebruikers die in het artikel zijn vermeld zijn ook nergens op gebaseerd, alleen nog niet alle chipkaart-gebruikers hoeven op dit moment in en uit te checken.

Op dit moment is de media en div politici de grootste oorzaak dat het product nog niet aanslaat, en veel mensen (in sommige gevallen ook wel terechte) kritiek en argwaan hebben t.o.v. de kaart.