Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Daniel »

Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 08:25
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 08:26


DEN HAAG – Minister Schultz (Infrastructuur) gaat de splitsing van NS en Prorail niet ongedaan maken. Dat laat zij weten in een vraaggesprek met NU.nl.
De verantwoordelijkheid voor de reizigersinformatie zal voortaan uitsluitend bij de NS liggen.
Met name met betrekking tot verstoringenmanagement en de informatie richting reizigers werken NS en Prorail slecht samen, stelt de minister.
Volgens haar is het van belang dat de reiziger weer centraal komt te staan.
“NS en Prorail moeten een reizigersplan opstellen waarin zij beloven reizigers binnen een bepaalde tijd te informeren over een storing. Wat is het probleem? Hoe lang gaat het nog duren? Wat is het alternatieve vervoer?"
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Wubbo »

Ik ken het precieze plan niet (voor zover dat er al ligt) maar als ik Syntus, Arriva of Veolia was zou ik dat eens goed gaan lezen en eens kijken of de NMa hier wat mee kan. Die hebben net zo goed reisinformatie die nu door ProRail wordt verzorgd (en die daar wel tevreden over schijnen te zijn trouwens).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Ik ken het precieze plan niet (voor zover dat er al ligt) maar als ik Syntus, Arriva of Veolia was zou ik dat eens goed gaan lezen en eens kijken of de NMa hier wat mee kan. Die hebben net zo goed reisinformatie die nu door ProRail wordt verzorgd (en die daar wel tevreden over schijnen te zijn trouwens).
En welke info die NS van belang acht, zou een Syntus willen voorlezen in plaats van NS? :?: Elst - Arnhem is één van de weinige trajecten waar dat überhaupt een issue kan zijn.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Gekko123 »

Als NS de reisinformatie krijgt zie ik het best nog wel gebeuren dat er dan totaal geen informatie is over een eventuele spoorwijziging of vertraging van een andere vervoerder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Suus »

Dit is helemaal geen verbetering.

Nu: Verkeersleiding van ProRail voert een spoorwijziging door, computer van ProRail roept de spoorwijziging om of de verkeersleider vraagt even aan de collega die de omroepen doet om het bericht om te roepen.

Straks: Verkeersleiding van ProRail voert een spoorwijziging door, computer van ProRail moet dat bericht naar de computer van de NS sturen, en die computer roept de spoorwijziging om. Moet het handmatig, dan moet de verkeersleider eerst de omroeper bellen of een bericht sturen, want van de Europese wetgeving mogen die mensen niet in dezelfde ruimte zitten. Kortom, de lijnen worden alleen maar langer.

Ook werkzaamheden. Nu plant ProRail werkzaamheden, gaat met de vervoerder praten hoe de dienstregeling daarop aangepast kan worden, en vervolgens zorgt ProRail dat overal bekend wordt dat de werkzaamheden zijn. Straks plant ProRail werkzaamheden, gaat met de vervoerder kijken hoe de dienstregeling aangepast kan worden, en moet dan aan de NS vragen of ze alsjeblieft de informatie hierover willen verspreiden.

Kortom, de informatievoorziening moet bij één neutrale instantie blijven.

En de concurrenten kunnen best een punt maken van deze beslissing. Nu roept een neutrale instantie alle berichten om, straks moet een bedrijf ook berichten van de concurrentie gaat omroepen. In een Albert Heijn worden ook geen aanbiedingen van de C1000 getoond of omgeroepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Straks: Verkeersleiding van ProRail voert een spoorwijziging door, computer van ProRail moet dat bericht naar de computer van de NS sturen, en die computer roept de spoorwijziging om. Moet het handmatig, dan moet de verkeersleider eerst de omroeper bellen of een bericht sturen, want van de Europese wetgeving mogen die mensen niet in dezelfde ruimte zitten. Kortom, de lijnen worden alleen maar langer
Volgens het interview hierover vandaag in Spits was het juist de bedoeling dat NS en ProRail in meer gevallen in dezelfde ruimte komen te zitten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Wubbo »

Het klinkt als: we laten de omroepers betalen door NS ipv ProRail, en gaan verder waar we gebleven waren.

Het probleem van reisinformatie zit dieper dan bij het labeltje van het poppetje. Als de bijsturing eindelijk eens weet waar personeel is en waar treinen zijn, en weet welke treinen er gaan rijden en welke niet, kun je tenminste iets zinvols omroepen. Dat is nu niet het geval, en daar gaat het mis.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ook werkzaamheden. Nu plant ProRail werkzaamheden, gaat met de vervoerder praten hoe de dienstregeling daarop aangepast kan worden, en vervolgens zorgt ProRail dat overal bekend wordt dat de werkzaamheden zijn. Straks plant ProRail werkzaamheden, gaat met de vervoerder kijken hoe de dienstregeling aangepast kan worden, en moet dan aan de NS vragen of ze alsjeblieft de informatie hierover willen verspreiden.
Nee hoor, NS verzorgt zelf al de werkzaamhedenposters met informatie, de website NS.nl met werkzaamhedeninformatie, folders en dergelijke. Maar volgens mij zijn werkzaamheden niet het grote probleem, de klachten over de reisinformatie gaan vooral over verstoringsituaties.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Wubbo »

Bij geplande werkzaamheden gaat de informatievoorziening ook niet goed. Er staan hier op het forum tal van voorbeelden van missende of onjuiste informatie in de folder en op de website (die info is gelijk als het goed is), van rare dingen op Teletekst en onjuiste omroepberichten.

Als het in de gepland verstoorde situatie al niet goed gaat, hoe kan het dan goed gaan in de ongepland verstoorde situatie?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door webguy »

En het ergste is dat er in de afgelopen vijf jaar niks is verbeterd. Ok, misschien de enige verandering is dat we nu een kaart van Nederland hebben waar de werkzaamheden op staan elke week. Leuk en aardig maar ik speur me suf naar de werkzaamheden (en dan zijn ze er soms ook nog eens niet).
Verder worden er nog steeds de zelfde fouten gemaakt. Weet niet hoor, maar soms vraag je je af hoe het zit daar met de NS. Hebben ze niet managers? Hebben ze niet evaluaties? Fouten in de reisinformatie mag gewoon eigenlijk niet. En maar klagen dat reizigers niet luisteren. Overigens luisteren ze geloof ik naar niemand, een proef waar ik aan meedeed "NS Railgaurds" (mensen die dingen zoals reisinformatie storingen bij een speciaal nummer melden) heb ik nooit meer wat over gehoord...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Vinny »

Genoeg NS'ers die dit forum meelezen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door webguy »

Ja, maar zo kan ik wel even verder. Ministers lezen ook de kritiek van de krant (of hun adjuncten/secretaressen/persvoorlichters), maar pas als er kamer vragen komen wordt er wat aan gedaan, ra ra...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Vinny »

Mwah, leer mij de spoorwereld kennen :lol:
Maar goed dat er "nooit wat gedaan wordt" wil ik bij deze toch echt krachtig bestrijden. Het probleem is alleen vaak wel wat "dieper" dan op het eerste gezicht lijkt. Volgens mij is iedereen het wel eens dat de afdeling bijsturing moet worden gereorganiseerd, maar er IS al een grootschalige reorganisatie aan de gang in de vorm van het OCCR. Ik denk dat je beter gewoon kunt afmaken wat je begonnen bent, in plaats van maar weer 180 graden de andere kant op gaan studeren. Om het maar in zeiltermen te verwoorden: met het overstag gaan zal de storm zeker niet gaan liggen... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Geert »

Vaak zijn het ook nogal grote projecten, maar dat maakt veranderingen soms ook nogal lomp en langzaam. Kijk maar naar InfoPlus: de ambities zijn goed, maar het project is al jaren uitgelopen en nog lang niet alles is gerealiseerd. Het feit dat ik zelf een website heb voor de vertrektijden en voor de storingen/werkzaamheden (zie onderschrift) zegt misschien ook al iets...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister gaat Prorail en NS niet samenvoegen

Bericht door Wubbo »

Er gebeurt van alles, dat weet ik donders goed. Het gaat alleen niet snel genoeg, en dingen die makkelijk aan te passen lijken worden niet aangepast ('de bussen staan op het Jaarbeursplein, bereikbaar via de uitgang Jaarbeurszijde'. Zo heet die uitgang helemaal niet). De verwachtingen zijn hoger dan hoe het nu is, en gezien de ophef die er is gaan veranderingen niet snel/goed genoeg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten