Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat plat

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat plat

Bericht door Fles »

Fout in OV-chipkaart legt NS-kaartverkoop plat

Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
Bron en meer

Als het failliet van dat kloteding NU nog niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer :roll:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door Bastiaan »

Maar wie heeft zo'n automaat nou nog nodig nu er massaal met gekraakte chipkaarten wordt gereisd? :mrgreen:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door huibf »

met een beetje hamer leg ik ook een automaat plat.

Kaart kan dan wel fraudegevoelidg zijn. Het begint nu steeds meer op een hetse te lijken.
Ik weet niet of de media het weet: Er wordt nog steeds voor ettelijke miljoenen in Nederland geskimd met een bankpas.

en dat accepteren we wel ?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door fogeltje »

De NS man haalt wel iets aan wat Nederlanders vaak vergeten. "Betaal voor je reis, zoals het hoort."

Nederlanders denken vaak dat als er een mogelijkheid tot frauderen is, dat het dan ook mag. Of dat we een vervoersbewijs hebben omdat de conducteur langs zou kunnen komen. Maar je betaalt nog altijd om een product te mogen gebruiken (in dit geval vervoerd worden; tevens is een vervoersbewijs geen zitplaatsbewijs, nog een veel voorkomende misconceptie). En als je het niet eens bent met het product, dan staat het je vrij om het product geheel NIET te gebruiken (en maar de auto ofzo te pakken).
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef:De NS man haalt wel iets aan wat Nederlanders vaak vergeten. "Betaal voor je reis, zoals het hoort.
Wat heerlijk politiek correct.

Mag het dan wel een vervoerbewijs zijn wat veilig is en niet door onze strot is geduwd?
Ik geef alle huis-tuin-keuken hobbyisten groot gelijk.

Het is een signaal naar de volledige dove en blinde overheid die faal na faal op faal na faal door faal al ZESTIEN jaar al door gaat met dit dooie kindje....
For Your Railroad Adventures
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door huibf »

find_your_spot schreef:
fogeltje schreef:De NS man haalt wel iets aan wat Nederlanders vaak vergeten. "Betaal voor je reis, zoals het hoort.
Wat heerlijk politiek correct.

Mag het dan wel een vervoerbewijs zijn wat veilig is en niet door onze strot is geduwd?
Ik geef alle huis-tuin-keuken hobbyisten groot gelijk.
Gelul: Dus alles wat te frauderen is, is te gedogen ?
* paspoort vervalsen ?
* tanken zonder te betalen ?
* valse kentekenplaten?
* geen APK
* niet verzekerd zijn voor ziektekosten?
* stelen in de winkel? Fiets jatten?
* Skimmen van bankpassen?

Mensen kunnen ook fatsoenlijk zijn. we groeien af naar de afgrond. en worden nog erger dan Amerikanen (als ik ergens een bloedhekel heb zijn het amerikanen)

De oV chipkaart is ons door de strot geduwd. De strippenkaart destijds ook. De Euro hebben we niet gewild (het merendeel wil nu niet meer terug). 100 km op de snelwegen is ook ook de opgelegd, evenals betaald parkeren.

De Chipkaart wordt een mooi ding, en is nog niet klaar. dat komt vanzelf. Niet technisci (meestal economen of andere vage studies) leven in de veronderstelling dat alles in een keer perfect hoort te zijn (de auto was er ook niet 'ineens', sterker nog hij is nog volop in ontwikkeling). Dacht je dat ASML in een keer een werkende machine wegzet.... daar gaat jaaaaren ontwikkeling aan vooraf. en zo is het met alles ! en als het niet werkt dan is de techniek nog niet zover (Phileasbus als voorbeeld) en daar leren we heel veel van !

Gisteren weer het verhaal aangehoord over de Chipkaart tijdens een overleg. Als de 2de kamer nu eens niet zich overal mee bemoeid waren waas men al een stuk verder. Inderdaad het kosten bakken met geld, dat is een feit.
Verder is een vergelijking naar het buitenland helemaal scheef. NERGENS op de wereld is al het openbaar vervoer geregeld op een kaart. Meestal is dat een stad ofzo. Dacht je dat de Oysterkaart zo goed is.... hahaha ik hoor ze in London nog vloeken.
Vergeet ook niet dat NL de meeste dichte OV netwerk (totaal van bus/trein/tram/metro/boot) heeft van de wereld. Ow ja de NS staat in het buitenland zeer hoog aangeschreven vanwege de enorme verfijnde infrastructuur! We klagen altijd wel.... maar hebben eigenlijk niks te klagen.
Laatst gewijzigd door huibf op za 12 feb 2011, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door find_your_spot »

huibf schreef:en worden nog erger dan Amerikanen (als ik ergens een bloedhekel heb zijn het amerikanen)
Dit argument mag je even héél goed onderbouwen, want je hebt er hier eentje voor je.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door find_your_spot »

Voor alle mensen die zeggen: Zien is geloven!

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1059846
Bij 17:30
For Your Railroad Adventures
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door robert55 »

find_your_spot schreef:
fogeltje schreef:De NS man haalt wel iets aan wat Nederlanders vaak vergeten. "Betaal voor je reis, zoals het hoort.
Wat heerlijk politiek correct.

Mag het dan wel een vervoerbewijs zijn wat veilig is en niet door onze strot is geduwd?
Ik geef alle huis-tuin-keuken hobbyisten groot gelijk.

Het is een signaal naar de volledige dove en blinde overheid die faal na faal op faal na faal door faal al ZESTIEN jaar al door gaat met dit dooie kindje....
geen kwestie van politieke correctheid, maar van gewoon van fatsoen: je betaalt voor wat je gebruikt.
Steel jij nog steeds snoep omdat het vrij makkelijk kan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door Daniel »

Maargoed, mogen de OV-bedrijven dan wel saldo van de goedwillende reiziger die keurig in- en uitcheckt stelen? Gemiddeld één claim per week vanwege teveel afgeschreven saldo is toch wel wat veel, zo frequent ben ik in ieder geval nog nog nooit een chauffeur tegengekomen die teveel strippen afstempelt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Maargoed, mogen de OV-bedrijven dan wel saldo van de goedwillende reiziger die keurig in- en uitgecheckt stelen? Gemiddeld één claim per week vanwege teveel afgeschreven saldo is toch wel wat veel, zo frequent ben ik in ieder geval nog nog nooit een chauffeur tegengekomen die teveel strippen afstempelt.
wat is teveel ? Lag dat door de apparatuur Of vergat je zelf uit te checken.
Er is een keer ten onrechte 3 cent teveel afgeschreven, en een keer 1 cent. In het begin varieerden de ritten soms met 2 cent. Ik heb hiervoor Hermes benaderd hoe dit kan. Inmiddels is alles opnieuw ingemeten en zijn de ritten 100% correct.
Ik heb 2x niet uitgecheckt omdat ik het zelf was vergeten. Ik heb dat teruggevraagd, 1x teruggekregen op mijn bankrekening (2,53) en 1x als product (wat ik helaas nog niet kan ophalen)
Een keer was halverwege de rit de apparatuur van slag. Geheel vanzelf is er na een aantal dagen een correcte gekomen.

Laten we zeggen dat ik meer veel meer ritten gratis heb gereden tijdens storingen (eerste twee weken van de nieuwe dienstregeling 2011) dan dat ik ben vergeten uit te checken of foutieve bedragen heb geconstateerd.

De overheid steelt sowiso van mensen. Je hard gespaarde pensioen jatten ze toch ook van je af. Ze dan het dan niet direct via de pensioenpotten, maar ze wijzigen gewoon de belastingen op de inkomsten van je pensioen, resume is dat je wel je geld afhandig wordt gemaakt. En ja de boeven daar mogen wel blijven zitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Één goed gehackte OV-chipkaart legt NS kaartautomaat pla

Bericht door Daniel »

huibf schreef:wat is teveel ? Lag dat door de apparatuur Of vergat je zelf uit te checken.
In op één na alle gevallen apparatuur die op de verkeerde halte stond. Weet de bedragen niet uit m'n hoofd, varieerde aardig. En nog een gevalletje bij Connexxion waarbij het abonnement wel herkend werd maar reeds vanaf enkele haltes voor de zonegrens saldo afgeschreven werd.

De vervoerders zijn dan ook nog eens lekker traag met de afhandeling en erg goed in het overschrijden van hun eigen termijnen daarvoor. Je moet er wel heel erg bovenop zitten. (Maar Syntus was dan wel weer zo aardig om de hele rit te restitueren i.p.v. alleen het bedrag dat ik teveel betaald had)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten