Pagina 2 van 2

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 21:03
door huibf
lex1975 schreef:Maar dit kan wel verwarrend zijn, als deze vervoerder bij z'n eigen busboekje een andere lijnenkaart doet.
Bij elk verkocht busboekje zit standaard een lijnenkaart van Hermes. Er worden zover ik weet geen losse kaarten verkocht, al doet de prijs van 1 euro opdruk op de kaart van Hermes dit wel geloven.

Ach ja en dat geeft toch aan de de schematische kaart een goede kaart is :shock:

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 21:06
door Vinny
Nee. Ik ben zelf van mening dat een schematische kaart nooit een geografische kaart kan vervangen. Het is hooguit een aanvulling om een snel overzichtje te krijgen. Vergelijk bijv. Parijs: Natuurlijk is het schematische kaartje van de metro wat iedereen kent uitermate handig, maar als je zelf in de stad bent heb je veel meer aan een kaart waar de daadwerkelijke lijnen en stations opstaan, zodat je kunt zien dat sommige stations verrassend dichtbij zijn waardoor je gewoon kunt lopen :)

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 22:27
door Geert
Omgekeerd geldt dan weer dat een accurate geografische kaart niet handig is om snel het lijnennet en overstaphaltes te doorgronden doordat je te veel informatie krijgt. De beroemde kaart van de Londense Underground is niet voor niets zo vaak gekopieerd, een schematische kaart heeft ook zo zijn voordelen t.o.v. geografische kaarten.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 22:39
door Suus
Er zijn ook kaarten die te ver doorschieten op dat punt trouwens. Ik zat vandaag in metrostel 2 van het GVB, en daar hangen allerlei lijnnetkaarten van metro's aan de muur op de boel op te sieren, en bij de kaart van Madrid zag ik dat er alleen maar hoeken van 90 graden in de kaart zitten. Dat is echt behoorlijk irritant want elk mogelijk gevoel van ruimte verdwijnt daardoor.

Een van de beste concepten is stiekem toch de metrokaart van Amsterdam, omdat die toch schematisch is, maar wel duidelijk maakt waar in de stad je bent :D

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 22:44
door Oud forumgebruiker
Maar het stratenplan van Adam is dan ook al behoorlijk hoekig.
Kijk maar eens naar een stadsplattegrond van deze stad en dan voor het centrum en direkte omgeving.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 22:47
door Oud forumgebruiker
Geert schreef:Omgekeerd geldt dan weer dat een accurate geografische kaart niet handig is om snel het lijnennet en overstaphaltes te doorgronden doordat je te veel informatie krijgt. De beroemde kaart van de Londense Underground is niet voor niets zo vaak gekopieerd, een schematische kaart heeft ook zo zijn voordelen t.o.v. geografische kaarten.
Maar ik heb ook wel eens een normale kaart van het centrum van Londen binnen kunnen halen van de site van Transport for London met daarop ook de echte loop van de metrolijnen in het centrum.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: wo 30 mar 2011, 22:47
door Caspar
Zeker om te fietsen of wandelen is Amsterdam een moeilijke stad als je alleen een schematische kaart bij je hebt. Het stratenpatroon ligt best lastig en voor een buitenstaander soms onverwacht. De metrokaart of lijnennetkaart van GVB helpt je daar niet bij. Ben eens vanaf de Overtoom naar Sloterdijk station gefietst op gevoel (na van te voren de lijnennetkaart bekeken te hebben en onderweg nog eens in een tramhalte) en kwam na 25 minuten eindelijk uit bij de Singelgrachtbrug. Wat nog weer minstens tien minuten vanaf Sloterdijk af was.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: do 31 mar 2011, 09:05
door Thomas
lex1975 schreef:Maar ik heb ook wel eens een normale kaart van het centrum van Londen binnen kunnen halen van de site van Transport for London met daarop ook de echte loop van de metrolijnen in het centrum.
Ik neem aan dat je deze bedoelt: http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/ ... us-map.pdf ?

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: do 31 mar 2011, 15:03
door midnet
volgens mij kan je van VEOLIA wel via hun www bestellen, maar dan is het natuurlijk met extra porto. Je moet per regio apart bestellen. haaglanden is de achterkant van de HTM met andere opdruk. Zws Vlaanderen zit denk ik gewoon als Zeeland van Conxx.
In principe zitten die kaarten bij de gewone busboekjes, als die er nog zijn. Er is er tenminste 1 van Syntus Veluwe en ARRIVA-Achterhoek. Ik weet niet of je daar de kaarten los van kan krijgen/kopen-kijk op de website.
(NB-wel een ander land, maar van FRankrijk is er door een particulier NB een kaart van het hele land met alle streeklijnen en links naar de www-s-er is daar geen 9292ov, dus het is een enorme uitzoekerij. heeft ook de aangrenzende delen van BE/LU en DE erbij- iets als www.atlastransportpublic.fr). Leek me wel aardig als voorbeeld te melden.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: do 31 mar 2011, 23:41
door Oud forumgebruiker
De meeste kaarten van Veolia zijn als pdf-bestand ook van de eigen website te halen...

In Duitsland is op de meeste sites van het "verbund" ook een hele hoop te vinden aan lijnenkaarten.
Veel schematisch, maar voor het Ruhrgebied zijn ook vele gewone stadsplattegronden te vinden waarop de lijnen ingetekend zijn.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: do 31 mar 2011, 23:48
door Suus
Die kaarten in het Ruhrgebied zijn overigens wel echt belachelijk zwaar (net als de kaarten van De Lijn in België trouwens). Al viel mij net wel op dat de kaarten in een andere PDF-lezer dan Adobe Reader wel gewoon fatsoenlijk in een keer getoond worden. Toont maar weer eens aan dat PDF nog steeds niet het perfecte bestandsformaat is wat Adobe iedereen wil laten geloven (beroepsmatig zijn er nog wel meer problemen met PDF, maar dat is buiten de scope van dit forum).

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: do 31 mar 2011, 23:50
door Geert
Adobe Reader is vooral niet de perfecte PDF-lezer...

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: do 31 mar 2011, 23:53
door Suus
Ik gebruik hem dan ook standaard niet, maar gewoon Voorvertoning wat in Mac OS zit, maar sommige functionaliteit werkt dan weer niet. Maarja, het feit dat ze een aparte standaard introduceerden om hun bestandsformaat weer archiefwaardig te maken met een beveiliging van likmevestje maakt ze sowieso niet echt geloofwaardig :roll:

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: vr 01 apr 2011, 07:52
door Etienne
Als er hier mensen zitten die eventueel nog busboekjes over hebben of deze eventueel willen verkopen sta ik garant, daarvoor. Ik spaar ze namelijk ook. :)

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: vr 01 apr 2011, 08:28
door Oud forumgebruiker
Heb nog zat dubbele boekjes, maar helaas staan die voornamelijk op plekken waar eerst eens goed opgeruimd moete worden.
Het probleem daarbij is, dat ik daar helemaal geen zin in heb (haha)...

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: zo 03 apr 2011, 17:07
door Ronald
Etienne schreef:Als er hier mensen zitten die eventueel nog busboekjes over hebben of deze eventueel willen verkopen sta ik garant, daarvoor. Ik spaar ze namelijk ook. :)
Ik heb nog boekjes van 2003, 2004, 2008 en 2009 (vrijwel heel Nederland) en 2006 (alleen Connexxion). Van mij mag je ze komen halen (voor een kleine vergoeding, als je interesse hebt stuur je maar een PB'tje).

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 21:40
door Daniel
Nou, voor de busboekjesverzamelaars hier... m'n ouders hadden nog een busboekje gevonden met als resultaat dat ik nu de SVD-winterdienstregeling 2004/2005 dubbel heb. Mooie full-color en rijk geillustreerde boekjes waren dat altijd. Gratis af te halen in Amersfoort :wink:

Afbeelding

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 22:27
door Ardan
Die logo's en kleurstelling doen me aan één of andere stadsvervoerder denken, geen idééé hoe dat komt :lol:

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 02:20
door Roelof88
Ardan schreef:Die logo's en kleurstelling doen me aan één of andere stadsvervoerder denken, geen idééé hoe dat komt :lol:
Is ook niet zo gek, SVD was sinds 2001 een dochteronderneming van HTM. Die Alliances gingen naderhand naar HTM.

Re: (Bus)Lijnnetkaarten

Geplaatst: di 03 jan 2012, 14:46
door midnet
lex1975 schreef:Maar het stratenplan van Adam is dan ook al behoorlijk hoekig.
Kijk maar eens naar een stadsplattegrond van deze stad en dan voor het centrum en direkte omgeving.
nee-daar heb ik nog wiskunde over gehad- je kan op 2 manieren plaatsen bepalen:
met lengte en breedte-ofwel horizon/verticaal
Het AMSterdamse systeem is juist (half)rond met stralen: dus met graden en afstanden.
Alleen al die Amerikaanse steden met hun square blocks (van als het echt goed is precies 100 yard-het huis nr geeft dan aan op welke mtr de deur zit) passen goed in het lengte/breedte systeem-ze horen ook nog precies N/Z en O/W te liggen. maar dat is eigenlijk een Spaanse uitvinding.