Pagina 2 van 4

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 15:55
door Geert
Vinny schreef:Volgens mij is het gewoon nog veel simpeler: Namelijk het vervoersbewijs direct aan het reisadvies koppelen, net als in de luchtvaartsector. Het enige is dat je dan moet regelen is de acceptatieplicht van een andere vervoerder voor de volgende trein als door omstandigheden een aansluiting gemist wordt. In Groot-Brittanië moeten reizigers dan bij de conducteur een fors bedrag extra betalen en dat is ook niet echt reizigersvriendelijk...
Dan moet je voortaan iedere reis die je wil maken vooraf via internet boeken ofzo. Nee dat werkt lekker handig :')

Ik zou zeggen: gewoon de verdeelsleutel voor vervoerders weer invoeren en voor het hele spoorwegnet hetzelfde tariefsysteem hanteren zonder check-in per vervoerder. Dat heeft de afgelopen jaren met papieren kaartjes goed gefunctioneerd en het is ook niet lastig om in te voeren.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 16:12
door Vinny
Dan moet je voortaan iedere reis die je wil maken vooraf via internet boeken ofzo
Ja, dat is toch geen probleem? Tegenwoordig heeft NS hispeed ook gewoon internetzuilen op de station's. Daar zet je dan maar een paar van extra neer om ook de NS normaal reizigers te bedienen die incidenteel zijn.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 16:14
door Vinny
Ik zou zeggen: gewoon de verdeelsleutel voor vervoerders weer invoeren en voor het hele spoorwegnet hetzelfde tariefsysteem hanteren zonder check-in per vervoerder. Dat heeft de afgelopen jaren met papieren kaartjes goed gefunctioneerd en het is ook niet lastig om in te voeren.
Er zijn nog altijd meer reizigers die regionaal reizen en een combinatie maken als Veolia bus van Siebengewald naar Cuijk en dan de trein naar Nijmegen. Voor hen is de nieuwe regionale prijsstructuur een zeer grote verbetering.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 16:17
door Geert
Vinny schreef:
Dan moet je voortaan iedere reis die je wil maken vooraf via internet boeken ofzo
Ja, dat is toch geen probleem? Tegenwoordig heeft NS hispeed ook gewoon internetzuilen op de station's. Daar zet je dan maar een paar van extra neer om ook de NS normaal reizigers te bedienen die incidenteel zijn.
En welk probleem los je daarmee op? Een of ander administratief/financieel probleem van de vervoerders waardoor je voortaan voor elke reis naar een zuil moet? Dat gaat dus niet gebeuren hè :')

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 18:09
door Vinny
Alsof je nu niet langs een zuil moet, alleen heet dat ding: kaartverkoopautomaat in plaats van internetzuil... :')

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 21:40
door Ronald
huibf schreef: als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 21:43
door Ronald
Vinny schreef:Alsof je nu niet langs een zuil moet, alleen heet dat ding: kaartverkoopautomaat in plaats van internetzuil... :')
En wég is het zo ongeveer enige overgebleven voordeel van de OV-chipkaart...

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 22:16
door Vinny
Want, die wordt toch niet afgeschaft? Je kunt toch ook gewoon reizen op saldo? :shock:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 22:37
door Ennes
Ronald schreef:
huibf schreef: als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
En als je gebieds-overschrijdend reist ?

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: vr 01 jul 2011, 23:18
door fogeltje
Ennes schreef:
Ronald schreef:
huibf schreef: als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
En als je gebieds-overschrijdend reist ?
Ook dat is in Duitsland mogelijk, dan worden er gewoon afspraken gemaakt. Het kan dus wel.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: za 02 jul 2011, 08:47
door Vinny
Over Zwitserland gesproken: De tarieven zijn wel erg ingewikkeld, alleen merk je daar als reiziger niet zoveel van, behalve dat het de vervoersautoriteit in Zürich een half jaar gekost heeft om automaten uit te vinden die wel bestemmingen door het hele land aan konden... :lol:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: za 02 jul 2011, 13:19
door find_your_spot
Moet ik bij zo'n boekingsautomaat dan ook mijn paspoort scannen en op een scherm aanklikken op welke stoel ik wil zitten?

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 10:01
door Ennes
Opzich hoeven er helemaal geen problemen te zijn, Alleen hier worden extra problemen gecreëerd omdat iedere vervoerder zijn eigen regeltjes wil. Op zich niets mis mee, maar ga dan geen een kaart voor al het ov systeem invoeren.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 12:14
door Vinny
Maar dat is nou juist het hele stomme eraan. Er had gewoon gekozen moeten worden voor het model dat begin jaren '90 bedacht was, namelijk dat je op de Chipkaart kilometertegoed kon neerzetten, vergelijkbaar met beltegoed voor je mobiele telefoon. Abonnementen zouden dan in de vorm van quantumkorting worden aangeboden: zeg 1000 kilometer reisrecht voor de prijs van 800 kilometer. En wegwerpchipkaarten in de vorm van dagkaartcirkels zodat je als toerist bijvoorbeeld onbeperkt in een cirkel van 10 kilometer reisrecht zou kunnen aanschaffen.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 14:18
door AppleMoose
Dat zal dan waarschijnlijk niet genoeg geld opgeleverd hebben :wink:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: zo 03 jul 2011, 17:37
door Vinny
Het levert zoveel geld op als je het kilometertarief duur maakt. :roll:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: di 05 jul 2011, 13:19
door reisthijs
Ennes schreef:Allereerst is het natuurlijk al een puinhoop met allerlei verschillende tarief-structuren,
Ik tel slechts twee verschillende tariefstructuren (het bus/tram/metro-systeem en het NS-systeem) zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet. Een modern computersysteem moet dat toch wel kunnen snappen?

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: di 05 jul 2011, 14:25
door Vinny
Er zijn er drie: De tariefstructuur `speciale producten´ moet je niet vergeten. Vooral dat ding is een ramp voor de computer omdat alle ingewikkelde papieren producten slecht vertaalbaar zijn naar een eenduidig softwaretooltje. Daarom is de invoering in Nederland ook zo´n ramp geworden... :cry:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: di 05 jul 2011, 14:30
door Fles
Al decennialang komen ALLE speciale ingewikkelde papieren kaartjes juist UIT softwaretooltjes, maar de andere kant op is ineens totaal onmogelijk :lol: Tuurlijk joh :')

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: di 05 jul 2011, 14:34
door Geert
Vinny schreef:Er zijn er drie: De tariefstructuur `speciale producten´ moet je niet vergeten. Vooral dat ding is een ramp voor de computer omdat alle ingewikkelde papieren producten slecht vertaalbaar zijn naar een eenduidig softwaretooltje. Daarom is de invoering in Nederland ook zo´n ramp geworden... :cry:
Over wat voor speciale producten hebben we het dan? En waarom hebben computers daar dan zo'n moeite mee?

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 03:37
door midnet
Ronald schreef:Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
Zit toch wat ingewikkelder-jullie hebben het nu enkel over Spoortarief. Vergeet niet dat juist in DE-en steeds meer ook in CH-al die lokale verkehrsverbuende zijn, die allemaal hun eigen tarief hebben, met doorgaande tiketjes bus/trein of wat er ook is. Vaak stukken goedkoper als nationaal treintarief. Hadden wij in NL op wat beperktere schaal ook in de integratiegebieden als Groningen en Achterhoek-strippenkaart voor de hele reis, bus-trein-bus. En hadden we in de grote steden, bvb een rit Diemen NOord-station-trein-CS AMS-tram naar de Dam kon met gewoon 3 strippies-nu 3 x apart betalen.
Volgens mij is een van de grote potentiele problems met die computers dat ze niet kunnen denken-als ze moeten kiezen uit 2,3 of nog meer mogelijke tarieven, ze leiding nodig hebben. Sommige van die mogelijke tarieven kunnen elkaar zelfs uitsluiten. EN het lijkt mij nog steeds, dat het hele chipkrtprojekt in Nl vooral een werkgelegenheidscreatie voor mislukte programmeurs is die nog nooit zelf een bus hebben genomen.
IN regio's die steeds geprezen worden om hun goede invoering van iets ala chipkaart (HKG, LONdon) was/is juist het tarief stukken, stukken simpeler als in NL. Maar dat werkt dan weer enkel in veel kleinere regio's als een heel land.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 09:52
door Vinny
Oh maar het kan in Nederland ook veel simpeler, maar dan moet je dus kortingstarieven en abbonnementen afschaffen en een eenduidig kilometertarief rekenen. Nou dan worden mensen boos... :roll:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 09:54
door Vinny
Fles schreef:Al decennialang komen ALLE speciale ingewikkelde papieren kaartjes juist UIT softwaretooltjes, maar de andere kant op is ineens totaal onmogelijk :lol: Tuurlijk joh :')
Ja dat kun je niet met simpel in- en uitcheken bepalen... :| (immers bij een automaat geef jezelf de imput, bij de chippaal doet de computer dat voor je)

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 10:41
door reisthijs
Ik zie het verschil niet hoor, de input is eigenlijk hetzelfde, alleen bij reizen op saldo is de input verspreid over meerdere momenten.
Bijvoorbeeld bij een via-reis:
Bij de automaat geef je de input "ik wil van A naar B, via C".
Bij de chippalen kan je achtereenvolgens de input geven: "ik vertrek van A", "ik stap over in C", "ik ben naar B gereisd".
Waarom zou het tweede geval moeilijker zijn voor een computer?

Het grote probleem bij het te ver versimpelde systeem zoals NS nu bedacht heeft, is dat gegevens van meerdere ritten niet gecombineerd worden. Daardoor is het berekenen van de juiste prijs voor een hele reis niet mogelijk. En daarom komt NS dus met de "oplossing" die bestaat uit het duurder maken van "speciale" papieren kaartjes (volgens NS is alles behalve een "enkele reis" speciaal) zodat je daarmee net zo duur uit bent als met de chipkaart...
Vinny schreef:Oh maar het kan in Nederland ook veel simpeler,
Maar dat is nou juist helemaal nergens voor nodig... het enige wat ontbreekt is een centrale regie en goede afspraken tussen de vervoerders, in plaats van langs elkaar heen te werken zoals het nu gaat.

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Geplaatst: wo 06 jul 2011, 11:25
door Chauf21
reisthijs schreef:Ik zie het verschil niet hoor, de input is eigenlijk hetzelfde, alleen bij reizen op saldo is de input verspreid over meerdere momenten.
Bijvoorbeeld bij een via-reis:
Bij de automaat geef je de input "ik wil van A naar B, via C".
Bij de chippalen kan je achtereenvolgens de input geven: "ik vertrek van A", "ik stap over in C", "ik ben naar B gereisd".
Waarom zou het tweede geval moeilijker zijn voor een computer?
Met het huidige systeem kan je geen extra input geven. Het enige dat je nu kan is "kaart presenteren op locatie x". Wanneer je op een dag (of eventueel binnen een bepaalde tijdsduur) twee keer de kaart presenteert, wordt verondersteld dat je hebt gereisd van de eerst naar de tweede locatie. Het hele systeem en de achterliggende logaritmen worden al een stuk complexer als je allerlei andere reisvormen gaat toevoegen. In de situatie die door jou is geschetst, kan bijvoorbeeld niet met zekerheid worden vastgesteld hoe je bent gereisd. Misschien komt er nog een vierde contactmoment of ben je tussendoor vergeten uit te checken. Je kan dus op basis van die drie contactmomenten niet vaststellen hoe een reiziger heeft gereisd en welke kosten daarvoor in rekening moeten worden gebracht.
Bij de papieren kaartjes kon je die informatie wel meegeven.