Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Volgens mij is het gewoon nog veel simpeler: Namelijk het vervoersbewijs direct aan het reisadvies koppelen, net als in de luchtvaartsector. Het enige is dat je dan moet regelen is de acceptatieplicht van een andere vervoerder voor de volgende trein als door omstandigheden een aansluiting gemist wordt. In Groot-Brittanië moeten reizigers dan bij de conducteur een fors bedrag extra betalen en dat is ook niet echt reizigersvriendelijk...
Dan moet je voortaan iedere reis die je wil maken vooraf via internet boeken ofzo. Nee dat werkt lekker handig :')

Ik zou zeggen: gewoon de verdeelsleutel voor vervoerders weer invoeren en voor het hele spoorwegnet hetzelfde tariefsysteem hanteren zonder check-in per vervoerder. Dat heeft de afgelopen jaren met papieren kaartjes goed gefunctioneerd en het is ook niet lastig om in te voeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Dan moet je voortaan iedere reis die je wil maken vooraf via internet boeken ofzo
Ja, dat is toch geen probleem? Tegenwoordig heeft NS hispeed ook gewoon internetzuilen op de station's. Daar zet je dan maar een paar van extra neer om ook de NS normaal reizigers te bedienen die incidenteel zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Ik zou zeggen: gewoon de verdeelsleutel voor vervoerders weer invoeren en voor het hele spoorwegnet hetzelfde tariefsysteem hanteren zonder check-in per vervoerder. Dat heeft de afgelopen jaren met papieren kaartjes goed gefunctioneerd en het is ook niet lastig om in te voeren.
Er zijn nog altijd meer reizigers die regionaal reizen en een combinatie maken als Veolia bus van Siebengewald naar Cuijk en dan de trein naar Nijmegen. Voor hen is de nieuwe regionale prijsstructuur een zeer grote verbetering.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Dan moet je voortaan iedere reis die je wil maken vooraf via internet boeken ofzo
Ja, dat is toch geen probleem? Tegenwoordig heeft NS hispeed ook gewoon internetzuilen op de station's. Daar zet je dan maar een paar van extra neer om ook de NS normaal reizigers te bedienen die incidenteel zijn.
En welk probleem los je daarmee op? Een of ander administratief/financieel probleem van de vervoerders waardoor je voortaan voor elke reis naar een zuil moet? Dat gaat dus niet gebeuren hè :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Alsof je nu niet langs een zuil moet, alleen heet dat ding: kaartverkoopautomaat in plaats van internetzuil... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ronald »

huibf schreef: als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:Alsof je nu niet langs een zuil moet, alleen heet dat ding: kaartverkoopautomaat in plaats van internetzuil... :')
En wég is het zo ongeveer enige overgebleven voordeel van de OV-chipkaart...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Want, die wordt toch niet afgeschaft? Je kunt toch ook gewoon reizen op saldo? :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ennes »

Ronald schreef:
huibf schreef: als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
En als je gebieds-overschrijdend reist ?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:
Ronald schreef:
huibf schreef: als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
En als je gebieds-overschrijdend reist ?
Ook dat is in Duitsland mogelijk, dan worden er gewoon afspraken gemaakt. Het kan dus wel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Over Zwitserland gesproken: De tarieven zijn wel erg ingewikkeld, alleen merk je daar als reiziger niet zoveel van, behalve dat het de vervoersautoriteit in Zürich een half jaar gekost heeft om automaten uit te vinden die wel bestemmingen door het hele land aan konden... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door find_your_spot »

Moet ik bij zo'n boekingsautomaat dan ook mijn paspoort scannen en op een scherm aanklikken op welke stoel ik wil zitten?
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ennes »

Opzich hoeven er helemaal geen problemen te zijn, Alleen hier worden extra problemen gecreëerd omdat iedere vervoerder zijn eigen regeltjes wil. Op zich niets mis mee, maar ga dan geen een kaart voor al het ov systeem invoeren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Maar dat is nou juist het hele stomme eraan. Er had gewoon gekozen moeten worden voor het model dat begin jaren '90 bedacht was, namelijk dat je op de Chipkaart kilometertegoed kon neerzetten, vergelijkbaar met beltegoed voor je mobiele telefoon. Abonnementen zouden dan in de vorm van quantumkorting worden aangeboden: zeg 1000 kilometer reisrecht voor de prijs van 800 kilometer. En wegwerpchipkaarten in de vorm van dagkaartcirkels zodat je als toerist bijvoorbeeld onbeperkt in een cirkel van 10 kilometer reisrecht zou kunnen aanschaffen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door AppleMoose »

Dat zal dan waarschijnlijk niet genoeg geld opgeleverd hebben :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Het levert zoveel geld op als je het kilometertarief duur maakt. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Allereerst is het natuurlijk al een puinhoop met allerlei verschillende tarief-structuren,
Ik tel slechts twee verschillende tariefstructuren (het bus/tram/metro-systeem en het NS-systeem) zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet. Een modern computersysteem moet dat toch wel kunnen snappen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Er zijn er drie: De tariefstructuur `speciale producten´ moet je niet vergeten. Vooral dat ding is een ramp voor de computer omdat alle ingewikkelde papieren producten slecht vertaalbaar zijn naar een eenduidig softwaretooltje. Daarom is de invoering in Nederland ook zo´n ramp geworden... :cry:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Fles »

Al decennialang komen ALLE speciale ingewikkelde papieren kaartjes juist UIT softwaretooltjes, maar de andere kant op is ineens totaal onmogelijk :lol: Tuurlijk joh :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Er zijn er drie: De tariefstructuur `speciale producten´ moet je niet vergeten. Vooral dat ding is een ramp voor de computer omdat alle ingewikkelde papieren producten slecht vertaalbaar zijn naar een eenduidig softwaretooltje. Daarom is de invoering in Nederland ook zo´n ramp geworden... :cry:
Over wat voor speciale producten hebben we het dan? En waarom hebben computers daar dan zo'n moeite mee?
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door midnet »

Ronald schreef:Onzin, meerdere vervoerders kan best. Je moet alleen de tariefstructuur centraal regelen (eventueel binnen een bepaald gebied). Neem Duitsland of Zwitserland: een woud van vervoerders maar een centraal geregelde tariefstructuur. Maar "centraal regelen" is een beetje vloeken tegenwoordig :?
Zit toch wat ingewikkelder-jullie hebben het nu enkel over Spoortarief. Vergeet niet dat juist in DE-en steeds meer ook in CH-al die lokale verkehrsverbuende zijn, die allemaal hun eigen tarief hebben, met doorgaande tiketjes bus/trein of wat er ook is. Vaak stukken goedkoper als nationaal treintarief. Hadden wij in NL op wat beperktere schaal ook in de integratiegebieden als Groningen en Achterhoek-strippenkaart voor de hele reis, bus-trein-bus. En hadden we in de grote steden, bvb een rit Diemen NOord-station-trein-CS AMS-tram naar de Dam kon met gewoon 3 strippies-nu 3 x apart betalen.
Volgens mij is een van de grote potentiele problems met die computers dat ze niet kunnen denken-als ze moeten kiezen uit 2,3 of nog meer mogelijke tarieven, ze leiding nodig hebben. Sommige van die mogelijke tarieven kunnen elkaar zelfs uitsluiten. EN het lijkt mij nog steeds, dat het hele chipkrtprojekt in Nl vooral een werkgelegenheidscreatie voor mislukte programmeurs is die nog nooit zelf een bus hebben genomen.
IN regio's die steeds geprezen worden om hun goede invoering van iets ala chipkaart (HKG, LONdon) was/is juist het tarief stukken, stukken simpeler als in NL. Maar dat werkt dan weer enkel in veel kleinere regio's als een heel land.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Oh maar het kan in Nederland ook veel simpeler, maar dan moet je dus kortingstarieven en abbonnementen afschaffen en een eenduidig kilometertarief rekenen. Nou dan worden mensen boos... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Fles schreef:Al decennialang komen ALLE speciale ingewikkelde papieren kaartjes juist UIT softwaretooltjes, maar de andere kant op is ineens totaal onmogelijk :lol: Tuurlijk joh :')
Ja dat kun je niet met simpel in- en uitcheken bepalen... :| (immers bij een automaat geef jezelf de imput, bij de chippaal doet de computer dat voor je)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door reisthijs »

Ik zie het verschil niet hoor, de input is eigenlijk hetzelfde, alleen bij reizen op saldo is de input verspreid over meerdere momenten.
Bijvoorbeeld bij een via-reis:
Bij de automaat geef je de input "ik wil van A naar B, via C".
Bij de chippalen kan je achtereenvolgens de input geven: "ik vertrek van A", "ik stap over in C", "ik ben naar B gereisd".
Waarom zou het tweede geval moeilijker zijn voor een computer?

Het grote probleem bij het te ver versimpelde systeem zoals NS nu bedacht heeft, is dat gegevens van meerdere ritten niet gecombineerd worden. Daardoor is het berekenen van de juiste prijs voor een hele reis niet mogelijk. En daarom komt NS dus met de "oplossing" die bestaat uit het duurder maken van "speciale" papieren kaartjes (volgens NS is alles behalve een "enkele reis" speciaal) zodat je daarmee net zo duur uit bent als met de chipkaart...
Vinny schreef:Oh maar het kan in Nederland ook veel simpeler,
Maar dat is nou juist helemaal nergens voor nodig... het enige wat ontbreekt is een centrale regie en goede afspraken tussen de vervoerders, in plaats van langs elkaar heen te werken zoals het nu gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Ik zie het verschil niet hoor, de input is eigenlijk hetzelfde, alleen bij reizen op saldo is de input verspreid over meerdere momenten.
Bijvoorbeeld bij een via-reis:
Bij de automaat geef je de input "ik wil van A naar B, via C".
Bij de chippalen kan je achtereenvolgens de input geven: "ik vertrek van A", "ik stap over in C", "ik ben naar B gereisd".
Waarom zou het tweede geval moeilijker zijn voor een computer?
Met het huidige systeem kan je geen extra input geven. Het enige dat je nu kan is "kaart presenteren op locatie x". Wanneer je op een dag (of eventueel binnen een bepaalde tijdsduur) twee keer de kaart presenteert, wordt verondersteld dat je hebt gereisd van de eerst naar de tweede locatie. Het hele systeem en de achterliggende logaritmen worden al een stuk complexer als je allerlei andere reisvormen gaat toevoegen. In de situatie die door jou is geschetst, kan bijvoorbeeld niet met zekerheid worden vastgesteld hoe je bent gereisd. Misschien komt er nog een vierde contactmoment of ben je tussendoor vergeten uit te checken. Je kan dus op basis van die drie contactmomenten niet vaststellen hoe een reiziger heeft gereisd en welke kosten daarvoor in rekening moeten worden gebracht.
Bij de papieren kaartjes kon je die informatie wel meegeven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten