Recordaantal treinen op tijd
Recordaantal treinen op tijd
Recordaantal treinen op tijd
Geplaatst op: zondag 17 juli 2011 14:42
Laatst bijgewerkt: zondag 17 juli 2011 14:44
De punctualiteit bij de NS is gestegen tot recordhoogte. In het tweede kwartaal reed 95,1 procent van de treinen op tijd, meldt de NS zondag.
De stijging is niet groot te noemen. Het punctualiteitscijfer ligt 0,1 procentpunt hoger dan vorig jaar. Toch is in de loop der jaren een voorzichtig stijgende lijn te zien. Zo reed in 2007 nog 93,4 procent van de treinen op tijd.
Lees verder
Geplaatst op: zondag 17 juli 2011 14:42
Laatst bijgewerkt: zondag 17 juli 2011 14:44
De punctualiteit bij de NS is gestegen tot recordhoogte. In het tweede kwartaal reed 95,1 procent van de treinen op tijd, meldt de NS zondag.
De stijging is niet groot te noemen. Het punctualiteitscijfer ligt 0,1 procentpunt hoger dan vorig jaar. Toch is in de loop der jaren een voorzichtig stijgende lijn te zien. Zo reed in 2007 nog 93,4 procent van de treinen op tijd.
Lees verder
Re: Recordaantal treinen op tijd
Misschien kunnen ze er ook even bij zeggen dat het aantal uitgevallen treinen met 0,4 procentpunt is gestegen ten opzichte van vorig kwartaal: van 1,2% naar 1,6%. Hoe zit het eigenlijk met per nooddienstregeling preventief geruimde treinen? Tellen die mee als niet gereden?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Recordaantal treinen op tijd
En wat is 'op tijd rijden?' Als dat nog steeds de belachelijke norm van 5 minuten is, dan is dat gewoon lekker knutselen met cijfers en je reizigers niet serieus nemen.
Overigens ben ik ook benieuwd wat de tevredenheid is onder reizigers over communicatie bij verstoringen...
Overigens ben ik ook benieuwd wat de tevredenheid is onder reizigers over communicatie bij verstoringen...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
De norm waar op afgerekend wordt is vorig kwartaal van 3 naar 5 minuten gegaan he...
Daarvoor werd altijd de 3 en de 5 minuten norm vermeld, maar werd op de 3-minuten norm afgerekend.
Daarvoor werd altijd de 3 en de 5 minuten norm vermeld, maar werd op de 3-minuten norm afgerekend.
Re: Recordaantal treinen op tijd
De reizigers zijn hier ook erg tevreden over, men is vooruitgegaan van van 50% (1e kwartaal 2011) naar een indrukwekkende 54%. Voorwaar een topprestatie!VIRM schreef:Overigens ben ik ook benieuwd wat de tevredenheid is onder reizigers over communicatie bij verstoringen...
Bron: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... igers-hoog
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Recordaantal treinen op tijd
Op zich ook wel logisch aangezien die in heel Europa gebruikt wordt. In de praktijk betekent "op tijd" trouwens "de trein komt binnen, minder dan 6 minuten later dan hij had moeten vertrekken". Nja, zo kan ik het ook.webguy schreef:De norm waar op afgerekend wordt is vorig kwartaal van 3 naar 5 minuten gegaan he...
Daarvoor werd altijd de 3 en de 5 minuten norm vermeld, maar werd op de 3-minuten norm afgerekend.
Re: Recordaantal treinen op tijd
Die 5-minutennorm is gewoon totale onzin. Zoals al in het verleden is beargumenteerd in voorgaande topics, kunnen twee treinen dan op tijd zijn en dan kan een reiziger nog een aansluiting missen. Maarja, zolang we om de zoveel tijd de punctualiteitscijfers kunstmatig kunnen opkrikken is er niks aan de hand natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Recordaantal treinen op tijd
Vier dingen:
- Treinpunctualiteit zegt me niks, het gaat om reizigerspunctualiteit die (nog) niet gemeten wordt
- Je kan het krom vinden, maar een hogere punctualiteit is een hogere punctualiteit
- Het klantoordeel voor 'op tijd rijden' zal nooit op 100% komen (net zoals dat de punctualiteit nooit op 100% zal komen), dus de vraag is wat het hoogst haalbare oordeel is en hoe ver we daar nog van af zitten
- Het klantoordeel voor 'op tijd rijden' van het tweede kwartaal zal gekleurd zijn door de perikelen van de winter, ook al vallen die niet in het tweede kwartaal: het speelt wel mee bij de beleving van reizigers
- Treinpunctualiteit zegt me niks, het gaat om reizigerspunctualiteit die (nog) niet gemeten wordt
- Je kan het krom vinden, maar een hogere punctualiteit is een hogere punctualiteit
- Het klantoordeel voor 'op tijd rijden' zal nooit op 100% komen (net zoals dat de punctualiteit nooit op 100% zal komen), dus de vraag is wat het hoogst haalbare oordeel is en hoe ver we daar nog van af zitten
- Het klantoordeel voor 'op tijd rijden' van het tweede kwartaal zal gekleurd zijn door de perikelen van de winter, ook al vallen die niet in het tweede kwartaal: het speelt wel mee bij de beleving van reizigers
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
En uitgevallen treinen vallen niet mee in de punctualiteitscijfers, dus als NS het stoppertje tussen (ik zeg maar wat) Ede-Wageningen en Arnhem zonder vertraging laat rijden en alle treinen opheft is de punctualiteit 100%. Ik denk dan niet dat de klantwaardering ook gestegen is :D
Re: Recordaantal treinen op tijd
Sja, als uitgevallen treinen niet meetellen voor de punctualiteit, dan verhoog je het nog verder (kunstmatig)...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
Maar hoe meet je dan wel een opgeheven trein? Is dat een trein met heel veel vertraging of niet?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
Een opgeheven trein lijkt me typisch iets dat onder reispunctualiteit valt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
Opgeheven treinen worden apart bijgehouden, zie het NS-persbericht.
Dit is het percentage gereden treinen (dus niet-opgeheven treinen), dat is zoals WSM al zei dus best wel hard gedaald als je kijkt naar de afgelopen jaren maar ook (en dat is opvallend) naar het de winter van 2011, kwartaal 1.
Dit is het percentage gereden treinen (dus niet-opgeheven treinen), dat is zoals WSM al zei dus best wel hard gedaald als je kijkt naar de afgelopen jaren maar ook (en dat is opvallend) naar het de winter van 2011, kwartaal 1.
Code: Selecteer alles
Jaar 2007 2008 2009 2010 2011 2011
Kwartaal 2 2 2 2 1 2
Gereden treinen 98,6% 98,8% 98,7% 98,8% 98,8% 98,4%
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
Vraag me af hoe die winterdienstregeling daar in verrekend is...
Re: Recordaantal treinen op tijd
Een opgeheven trein hoeft helemaal geen vertraging te hebben. In het extreemste geval is het een trein dat onderweg betrokken raakt bij een aanrijding. Op het moment van de aanrijding was de trein nog op tijd. Daarna wordt de trein opgeheven en dan rijdt hij dus niet meer. Om dan de reizigerspunctualiteit te gaan meten is wel een beetje wrang natuurlijk, de reizigers lopen minimaal 90 minuten additionele vertraging op...webguy schreef:Maar hoe meet je dan wel een opgeheven trein? Is dat een trein met heel veel vertraging of niet?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
Een uitgevallen trein rijdt in ieder geval niet op tijd, en daar gaat het in de punctualiteitscijfers uiteindelijk toch om? Die 5-minuten norm is alleen maar een middel om te bepalen of een trein "op tijd" was of niet.Vinny schreef:Een opgeheven trein hoeft helemaal geen vertraging te hebben.
Jouw voorbeeld van een aanrijding is natuurlijk overmacht, het is begrijpelijk om in die situaties die uitgevallen trein niet mee te tellen.
Maar als een trein bijvoorbeeld een kleine storing heeft die niet voor vertrektijd verholpen is waardoor men besluit die trein op te heffen, dan wil ik dat gewoon terugzien in die punctualiteitscijfers. Ook treinen die niet op aansluiting wachten (en daardoor volgens de norm op tijd rijden) daar moet echt eens iets aan gebeuren. Voor de reizigers is dat gewoon meteen een half uur vertraging.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Recordaantal treinen op tijd
Daarom wordt het percentage gehaalde aansluitingen ook gemeten.
Re: Recordaantal treinen op tijd
Wat is daar natuurlijk aan? Iedere trein die niet volgens de dienstregeling aankomt betekent een stapel reizigers die te laat op hun bestemming zijn, ongeacht de reden.reisthijs schreef:Jouw voorbeeld van een aanrijding is natuurlijk overmacht, het is begrijpelijk om in die situaties die uitgevallen trein niet mee te tellen.
Re: Recordaantal treinen op tijd
En nu andersom, jij zit in de trein die netjes op tijd was, en die wacht op een vertraagde aasluiting, op dat moment is het weer niet goed dat een trein op een vertraagde aansluiting wacht, want daardoor loop jij vertraging op -o-reisthijs schreef:Een uitgevallen trein rijdt in ieder geval niet op tijd, en daar gaat het in de punctualiteitscijfers uiteindelijk toch om? Die 5-minuten norm is alleen maar een middel om te bepalen of een trein "op tijd" was of niet.Vinny schreef:Een opgeheven trein hoeft helemaal geen vertraging te hebben.
Jouw voorbeeld van een aanrijding is natuurlijk overmacht, het is begrijpelijk om in die situaties die uitgevallen trein niet mee te tellen.
Maar als een trein bijvoorbeeld een kleine storing heeft die niet voor vertrektijd verholpen is waardoor men besluit die trein op te heffen, dan wil ik dat gewoon terugzien in die punctualiteitscijfers. Ook treinen die niet op aansluiting wachten (en daardoor volgens de norm op tijd rijden) daar moet echt eens iets aan gebeuren. Voor de reizigers is dat gewoon meteen een half uur vertraging.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Recordaantal treinen op tijd
Een trein die 1 of 2 minuten later vertrekt kan die vertraging onderweg meestal wel weer goedmaken dus daar heeft verder niemand last van. Waarom kan er bij kleine vertragingen dan niet even gewacht worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Recordaantal treinen op tijd
Bij sommige mensen bestaat alleen zwart en wit Grijs? Was dah?
Re: Recordaantal treinen op tijd
Op Antwerpen Centraal staat (of stond) een uitgebreid mededelingen bord met de maximale wachttijd op aansluitende treinen. De IC naar Amsterdam wacht bijvoorbeeld maximaal 3 minuten (getal weet ik niet meer uit mijn hoofd). In Nederland wordt dat niet aangegeven...aarom kan er bij kleine vertragingen dan niet even gewacht worden?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Recordaantal treinen op tijd
vaak wel maar ook lang niet altijd! er zijn zelfs gevallen waar je met enkele minuten (die je er best uit zou kunnen rijden) al een andere trein in de weg zit.reisthijs schreef:Een trein die 1 of 2 minuten later vertrekt kan die vertraging onderweg meestal wel weer goedmaken dus daar heeft verder niemand last van. Waarom kan er bij kleine vertragingen dan niet even gewacht worden?
En als de grote kudde nu ook eens gebruik zou maken van alle beschikbare deuren, reizigers eerst uit laten stappen voordat men instapt, niet op het dooie gemakkie in de deuropening vouwfietsen gaan in of uitvouwen, dan zouden die kleine vertragingen wat net een aansluiting zou kunnen uitmaken voor een aanzienlijk deel tot het verleden behoren.
Die mensen zijn er! en andere mensen denken alleen IKKUH IKKUHKlaasje schreef:Bij sommige mensen bestaat alleen zwart en wit Grijs? Was dah?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Recordaantal treinen op tijd
Daar maak je m.i een fout. Het streefcijfer is altijd 100% optijd maar dat is onhaalbaar. Er vinden helaas altijd vertragingen plaats door aanrijdingen, defecten aan materieel of instrastructuur, personeel dat er niet is etc. Het één is meer toe te schrijven aan de NS, de ander aan Prorail, weer een andere vertraging aan een boer die een hoogspanningskabel naar beneden. Wat de oorzaak ook is en wie er ook voor verantwoordelijk is: de reiziger is de klos. Alle vertragingen moeten dan ook meegeteld worden, ongeacht oorzaak. Voor de een zal men meer begrip kunnen onderbengen dan de andere oorzaak. Omdat alle vertragingen worden meegeteld is de lat geen 100%.Jouw voorbeeld van een aanrijding is natuurlijk overmacht, het is begrijpelijk om in die situaties die uitgevallen trein niet mee te tellen.
Streven naar hele hoge stiptheidscijfers heeft als (negatief) gevolg dan de NS onnodig veel buffer inbouwt in de drgl. Ook niet echt plezierig.
immer kwaliteits posts
Re: Recordaantal treinen op tijd
Dat laatste is een onderdeel dat weer bijdraagt aan de prestaties op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding. Laat dat laatste getal nou net een staatsgeheim zijn...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten