hm00 schreef:De nieuwe dienstregeling is ook een verslechtering voor reizigers die van bijvoorbeeld Voorschoten naar Rijswijk willen. Dat kan nu niet meer direct. Herstel de sprinter voor het locale vervoer tussen leiden en Rotterdam, en laat 2100 alleen stoppen in grotere plaatsen Rotterdam, Delft, Den Haag HS, Leiden, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en CS.
Hoeveel reizigers Voorschoten - Rijswijk v.v. zouden er zijn? Is dat echt zo'n groot aantal?
Voordelen:
- Verbinding Laan van NOI met HS blijft dan even goed.
- De locale reiziger heeft meer directe reismogelijkheden (bijv. relatie Voorschoten, Rijswijk, Delft Zuid)
- De lange afstandreiziger heeft niet het gevoel in een intercity te zitten dat zich als een boemeltje gedraagt.
De langeafstandsreiziger heeft misschien het gevoel om in een boemeltje te zitten, maar de vraag is of dat gevoel terecht is als de reis niet eens heel veel langzamer is geworden. Bovendien wordt het aandeel langeafstandsreizigers volgens mij flink overschat, zeker in de Randstad.
Overigens vind ik Laan van NOI niet zo erg belangrijk. Weliswaar kunnen reizigers vanuit Zoetermeer hier eenvoudig overstappen in de richting Leiden, Haarlem en Amsterdam. Maar ze zouden net zo goed met de snelbus Connexxion 206 naar Leiden kunnen reizen (12x per uur in de ochtendspits). En voor de richting Rotterdam, kunnen ze binnenkort gebruikmaken van een nieuwe snelbus Zoetermeer-Rotterdam. Zi j hoeven niet om te reizen via Laan van NOI (is ook duurder).
Het gaat niet alleen om reizigers uit Zoetermeer, maar ook om reizigers uit plaatsen als Leidschendam, Nootdorp of Pijnacker, om er maar een paar te noemen.