Daniel schreef:Ik zie dat verband niet, net alsof je op andere tijdstippen niet op 1 spoor zou kunnen keren...
Dat klopt ja:
We hebben in Nederland (en eigenlijk in heel Europa) een symmetrietijd van .00 en .30 (Met halfuursdiensten ook om .15 en .45) . Dit betekent dat twee treinen van dezelfde serie zichzelf kruisen op die tijd. Let maar eens op als je in de trein zit, je zult altijd om .00 en .30 dezelfde trein de andere kant op tegen komen. Dat betekent dat een willekeurige vertrektijd (bijvoorbeeld .02) vanuit het beginstation gelijk de aankomsttijd van dezelfde trein de andere kant op vast legt. Die aankomsttijd wordt dan namelijk .58. Daarmee leg je vanzelf ook de keertijd vast (4 minuten). 4 minuten is niet genoeg tijd om te keren omdat je ook altijd wat buffertijd wilt hebben dus kies je ervoor om 34 minuten te keren, maar dat betekent dus wel dat je een extra spoor nodig hebt.
Gegeven de NS-eis voor IC's van een keertijd van minstens 10 minuten en een minimale opvolgtijd tussen vertrek en aankomst op 1 spoor hou je eigenlijk nog maar twee mogelijkheden over voor een kerende kwartierdienst IC op 1 spoor:
Optie 1 (series keren op elkaar)
.02 aankomst -> .13 vertrek
.17 aankomst -> .28 vertrek
.32 aankomst -> .43 vertrek
.47 aankomst -> .58 vertrek
Optie 2 (series keren op zichzelf)
.09 aankomst -> .21 vertrek
.24 aankomst -> .36 vertrek
.39 aankomst -> .51 vertrek
.54 aankomst -> .06 vertrek
Voor de combinatie s2200/s2100 is in Amsterdam voor de bovenste situatie gekozen en ook voor de combinatie s5000/s5100 in Den Haag Centraal is voor de bovenste optie gekozen ook al kan er voor sprinters iets worden afgeweken omdat de minimale keertijd daar korter is.
Het enige mogelijke alternatief zou dus zijn om zowel in Amsterdam als in Den Haag voor de onderste optie te gaan. In dat geval zou je vanuit HS ongeveer de volgende tijden krijgen:
.20 Aankomst Sprinter uit Roosendaal
.22 Aankomst IC uit Amsterdam
.22 Vertrek Sprinter naar Den Haag C
.23 Aankomst Sprinter uit Den Haag C
.25 Vertrek IC naar Dordrecht
.25 Vertrek Sprinter naar Breda
In dit geval zou je een hele goede aansluiting hebben vanuit de s2800 en s500 op de s2100 en s2200 richting Dordrecht. Echter! Er is geen plaats meer voor de s1900 die nauwelijks verschoven kan worden omdat hij helemaal vast zit in de knoop in Eindhoven. De enige optie voor de s1900 zou zijn om hem 5 minuten te vertragen door hem eerder uit Den Haag te laten vertrekken. Verder heb ik niet gekeken wat dit zou doen met de overige treinpaden waar je mee zit tussen Dordrecht en Breda/Vlissingen, de tijden van de s4800 die moeten passen in Uitgeest en de tijden van de s3400 die daar weer van afhankelijk zijn en moeten passen tussen Uitgeest en Hoorn. Ook heb ik nu niet gekeken of het nog mogelijk is om de Benelux-trein er tussen te proppen. Met de geplande tijden zou hij namelijk tussen Den Haag en Rotterdam achter de Sprinter aan sukkelen.
Maar dan nog, voor een verbinding als Den Haag HS - Den Haag Centraal hebben ze trams uitgevonden. Waarom daar nu nog meer treinen moeten gaan rijden die vooral gevoelig zijn voor conflicterende kruisingen
De sprinters naar Centraal worden vooral gebruikt om over te stappen op de treinen naar Zoetermeer, Gouda en Utrecht.
Reizigers met een bestemming in Den Haag stappen meestal op HS uit omdat er meer treinen naar HS gaan. Als Dordrecht niet eens genoegen mag nemen met een Sprinter die aansluit op de trein naar Utrecht is een trein naar HS, tram naar Centraal, trein naar Utrecht voor reizigers uit Rijswijk en Den Haag Moerwijk wel een beetje hypocriet.