Pagina 4 van 11

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 19:24
door Daniel
Nu heeft Laan van NOI nog een overstapfunctie voor reizigers van Den Haag HS naar Den Haag Mariahoeve, Voorschoten en De Vink (naast die naar RandstadRail), maar of dat er nu heel veel zullen zijn...

Lombardijen heeft alleen een overstapfunctie op het regionale openbaar vervoer, zowiezo al iets waar NS veel minder rekening mee houdt. (Zijn immers eerder de busbedrijven die hun aansluitingen op de treindienstregeling aanpassen dan andersom)
Qua reizigersaantallen trouwens ook wel enigzins krom dat Heemstede-Aerdenhout in de vakantieperiode evenveel treinen houdt en het aantal bij Lombardijen halveert.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 22:01
door Geert
Meltrain schreef:Volgens de door Reiziger Delft gelinkte lijst heeft Lombardijen meer instappers dan Den Haag Laan van NOI, wat wel een Intercity-station wordt.
Dat valt wel mee: Lombardijen had in 2006 ongeveer 6075 instappers en Laan van NOI had er 6617. Blijkbaar zit er wel wat marge in die lijst gezien de verschillen elk jaar maar de stations zijn op zijn minst vergelijkbaar qua grootte.

Daarnaast zegt het aantal instappers niet alles: de bestemming van de reizigers en de reistijd naar die bestemming speelt ook een rol. Als Laan van NOI (bijvoorbeeld) veel reizigers uit Amsterdam heeft is het niet verkeerd om daar een intercity te laten stoppen, want die reizigers hebben dan een snelle en rechtstreekse verbinding met Amsterdam. Als de reizigers vanaf Rotterdam Lombardijen vooral reizen naar Rotterdam Centraal is het helemaal niet nodig om de IC daar te laten stoppen, want het verschil in reistijd is klein en hoe dan ook te overbruggen (en de rechtstreekse verbinding is er toch wel). Kortom: eigenlijk zou je ook de verschillende bestemmingen van alle reizigers moeten weten om zinnige uitspraken te kunnen doen over het wel/niet laten stoppen van treinen. Het aantal reizigers an sich zegt wel iets, maar niet genoeg.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 09:37
door Reiziger Delft
En vanaf heden staat de dienstregeling 2012 in de NS-reisplanner.

Leuk die 10 treinen per uur in Delft, en ook nog eens in strakke kwartierdiensten. 8-)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 10:38
door Raymond
Leuk, eerst is de personeelscontainer voor HiSpeed in Breda op de kop van spoor 5/6 geplaatst, nu gaat Fyra naar spoor 8 toe daar. Is ook al zo'n kwaliteitsperron voor de reizigers bij regen (vergelijkbaar met 18/19b in Utrecht). Lichtpuntje is dat het materieel natuurlijk ruim op tijd aanwezig is. Maar het dient wel een goed doel: een nette cross-platform tussen s3600 en de s5000.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 10:41
door Wubbo
Breda gaat het komende jaar in de verbouwing, spoor 8 is daarbij niet bereikbaar vanuit Tilburg en daarmee een ideaal spoor voor Fyra ;-)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 10:58
door reisthijs
Ik heb als eerste maar eens gekeken wat er nu van de snelle verbindingen Amsterdam-Rotterdam terecht is gekomen. Het lijkt een nogal gekunsteld geheel te zijn geworden:

* Thalys wordt 2 minuten versneld, maar de Fyra wordt juist weer een minuutje trager.

*De Beneluxtrein vertekt 7 minuten eerder uit Amsterdam en heeft voortaan 1:03 nodig om Rotterdam te bereiken. Ten zuiden van Rotterdam blijven de tijden ongewijzigd, dus de reis Amsterdam-Brussel wordt ook 7 minuten langer.
In Gv vertrekt deze dan om .27, precies tegelijk met de s1900. Het merkwaardigste is dat de s1900 het eerst in Rtd aankomt, de s9200 sukkelt daar dus achteraan en doet daardoor maar liefst 22 minuten over Gv - Rtd...

* De tijdelijke extra IC-serie 600 Asd - Rtd is zelfs nog iets trager, deze doet er maar liefst 1:06 over deze rit die binnen een uur hoort te kunnen...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 11:05
door Reiziger Delft
Tja, Benelux en die extra Intercity maken geen deel uit van het nieuwe dienstregelingontwerp en passen er dus niet echt tussen. Die extra intercity ligt in het andere half uur ten opzichte van de Benelux; echter ligt daar tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp de Thalys. Vandaar dat ie daar nog eens 3 minuten langzamer is. (Hij vertrekt voor de Thalys richting Rotterdam)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 16:09
door reisthijs
Het valt me op dat in Utrecht de tijden van de IC's van en naar Arnhem en Den Bosch zijn strakgetrokken, dus exacte kwartierdiensten. Bovendien vertrekken ze nu in beide richtingen tegelijkertijd, in plaats van een minuut na elkaar.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 16:21
door Dexter
Zolang ze maar van de exact gelijktijdige vertrektijden van de s800 en de s1900 in Ehv richting Btl afblijven. Want anders word ik echt HEEL boos. :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 17:51
door VIRM
Da's mooi! De aansluiting tussen de s2600 op de laatste s4500 op Amsterdam Sloterdijk is verruimd van 2 minuten naar 10 minuten *O*
Zouden ze echt wat met mijn mailtje daarover hebben gedaan? Nah, kan niet...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 20:31
door Daniel
De huidige herfstaanpassingen in de NoordOost zijn zo te zien in alle stilte omgezet in een definitieve aanpassing, de nu niet rijdende voortreinen komen namelijk ook niet voor in reisadviezen voor de nieuwe dienstregeling. Op zich opmerkelijk gezien zeker de 1700'en die het betreft dan consequent met een verdubbelde capaciteit blijven rijden ten oosten van Amersfoort. (In de s700 speelt dat grote verschil weer minder).

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 21:10
door Meltrain
De reistijd Asd --> Rlb varieert nu tussen de 1:20 en 1:25 en wordt straks tussen de 1:23 en 1:26. In elk geval niet aannemelijk langer, dus aan klein pluspuntje.
Alleen de overstap s2100 --> s5100 is 24 minuten. :neg: :x
Conclusie: als ik ooit 's avonds uit Asd kom, is de s600 de beste optie, want de overstap daarvan op de s5100 is 'slechts' 12 minuten. M.a.w. als de 9200 en 600 dus worden opgeheven c.q. verlegd naar de HSL ben ik niet blij.

De overstappen van/naar de NO/s2800 op de stoptreinen van/naar Dordrecht zijn ongeveer 6 minuten, dus dat is prima.

's Ochtends moet ik voortaan twee minuten eerder weg en kom ik drie minuten eerder aan op Dtz, dus daar is ook prima mee te leven. :wink:

Het irritantste vind ik vooral dat de verbinding Dt --> Rlb 's avonds van 4x/uur naar 2x/uur gaat (en dan met treinen zonder toilet (dus ik hoop dat de HC dan nog genoeg plaszakjes heeft)). :neg:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 21:24
door Justin
De 600... Ik heb iets gemist: de extra IC Asd-Rtd met alleen een stop in Shl en Gv?

Reisadviezen die ik op een willekeurige werkdag inplan na de nieuwe DRGL:


V 19:13 Asd (trein 677)
+ 19:27 Shl
A 19:55 Gvc

V 19:57 Gvc (1975)
+ 20:04 Dt
A 20:16 Rtd

EN

V 19:13 Asd (trein 677)
+ 19:27 Shl
+ 19:57 Gv
A 20:19 Rtd

Fijn om te weten dat mocht de 677 opgeheven worden op Gvc, ik nog de 1975 kan pakken.... :X

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 21:42
door Daniel
Justin schreef:De 600... Ik heb iets gemist: de extra IC Asd-Rtd met alleen een stop in Shl en Gv?
Da's de extra IC (in halfuursdienst samen met de Benelux) op Asd - Shl - Gv - Rtd die rijdt zolang er nog geen volledige dienst via de HSL gereden wordt. En ja, die hobbelt vanaf Hollands Spoor achter de s1900 aan.

In Dordrecht worden trouwens de aansluitingen vanaf de MerwedeLingeLijn ri. Rotterdam ook weer beter: s36700 -> s2100 wordt een keurige 3 minuten cross-platform, alleen de s36800 heeft (officieel dan) pas na 10 minuten een aansluitende s1900 omdat een overstap van 3 minuten naar spoor 2 voor de s2200 niet als haalbaar gezien wordt.
De andere kant op is er een robuuste 9 minuten overstaptijd.

En owja: opmerkelijk genoeg blijkt de s2100 die doorgaat naar Vlissingen in staat te zijn om Rotterdam - Dordrecht 3 minuten sneller af te leggen dan de 2100 van een halfuur later en de s2200, terwijl allevier de treinen op dit traject dezelfde stops hebben. Een reistijdverlenging van vier minuten voor één extra stop lijkt me trouwens ook wel veel, zit er wellicht een conflicterende situatie op emplacement Dordrecht zolang de s2100 nog niet 2x/uur doorgaat naar Vlissingen? In de tegenrichting doen ze er namelijk wel allemaal 14 minuten over (scheelt daarmee slechts 1 minuut met de non-stop IC)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 21:59
door Suus
De enige route die ik echt regelmatig afleg houdt dezelfde reistijd maar krijgt een overstap meer op Duivendrecht, Amsterdam Zuid of Schiphol :')

Het lukt mij elk jaar weer he :roll:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 22:48
door Daniel
Op mijn vaste traject dus amper wijzigingen... maar ik krijg er een reden bij om dan met de s2800 te reizen als ik ri. Dordt wil zie ik: da's de enige serie met een fatsoenlijke aansluiting ri. Dordrecht (op de s1900). De s2800 / NoordOost komt namelijk exact aan in Rotterdam op het tijdstip dat de s2100 / s2200 vertrekt, daar is over nagedacht maar niet heus :roll:
De andere kant op bestaat exact dezelfde situatie, hoe moeilijk kan het zijn om twee kwartiersdiensten op elkaar aan te laten sluiten.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 23:06
door Wubbo
De Oude Lijn wordt gedicteerd door de verbouwing Den Haag Centraal, de verbouwing in Rotterdam en de verbouwing in Amsterdam. De verbindingen rondom Gouda worden gedicteerd door de overstappen in Utrecht. Dat dan de overstap Dordrecht - Utrecht minder wordt is een gevalletje jammer dan.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 23:26
door Justin
Gelukkig maar dat ik dan nooit meer naar Utrecht pendel...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 23:31
door Daniel
@Wubbo: En toevallig zijn die drie verbouwingen nu al aan de gang en bestaan de aansluitingen in Utrecht ook nu al, terwijl er nu wel gewoon een prima aansluiting geboden kan worden.
De s2100 en s2200 zijn ook de enige series die in een ander pad terecht komen, voor de rest wijzigt er van Roosendaal tot aan Den Haag HS helemaal niks. De verbouwing van Den Haag Centraal kan je eigenlijk ook al deels als factor elimineren: ten zuiden daarvan beinvloed dat (gezien de dienstregeling) de tijden niet en tussen Den Haag en Leiden worden de corridors aannemelijk toch wel gescheiden gehouden. De kruising ten noorden van Leiden was verder al conflicterend, dus dat kan alleen maar beter worden.

Zo'n verschuiving verbeterd daarnaast ook de enige knoop die station Dordrecht rijk is (IC -> stoptrein naar de kleine Brabantse stations v.v.), want ook voor die verbinding verdrievoudigd in 2012 de overstaptijd.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 23:53
door Justin
Kan die s5000 niet gewoon 2x per uur Bd-Rtd rijden in de daluren ofzo... Bedoel, die s5000 reed in het verleden ook slechts Ddr-Rtd, waarna het ding op Rtd werd afgerangeerd....

het missen van de s5000 op zaterdag is groot... 's avonds en 's zondags kan ik me er wat bij indenken....

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 23:56
door Michael
de nieuwe s5000 rijdt ook gewoon op zaterdag hoor

Edit: Ik zie net dat ie dan alleen maar tussen Bd en Ddr rijdt

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 23:59
door Justin
Och verrek, je hebt gelijk... ik zat op de verkeerde dag door te scrollen :').

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 08 okt 2011, 00:01
door Michael
Effe een reactie op mijn vorige post. ik ga er van uit dat ie op zaterdag alleen maar tussen Bd en Ddr rijdt. Als ik een reis plan van Zlw naar Brd dan krijg ik als enige advies de s5100

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 08 okt 2011, 00:03
door Justin
Ja, ik krijg bijvoorbeeld van Bdpb naar Zwd steeds een overstap op Zlw (of Ddr) richting Ddr en verder...

Ik bedoelde eigenlijk meer over het gehele traject..

Iemand zin om een overzichtje te maken :mrgreen: ?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 08 okt 2011, 00:06
door Michael
Het leuke is: als ik vanaf Zlw plan naar Brd dan geeft ie continue de s5100 aan. behalve de laatste reismogelijkheid om 0.32 dat is dan weer s5000