Nieuwe bekleding voor ICM

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Daan! »

Dat komt omdat vanaf de HSL over een paar jaar richting Leeuwarden, Groningen en het oosten gereden gaat worden met ICNG. Daar vervangen ze ICM.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Klaasje »

Door die doorkoppelingen bespaar je wel 5x per uur Amsterdam CS-Schiphol en 6x per uur Schiphol - Hoofddorp opstel in je IC-vloot.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door DDietzen »

Plus nog 1x/u Amsterdam Centraal - Watergraafsmeer inclusief lange kering, voor de Beneluxtrein.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door reisthijs »

DDietzen schreef: di 23 nov 2021, 09:25Volgens mij zou met de bestaande order ook al een deel van het ICM vervangen worden.
Dat is zeker de bedoeling. Als eerst alleen deelserie ICM-1 wordt vervangen heb je het over 9000 zitplaatsen.
Dan zouden dus 30.000 zitplaatsen ICR+ICM vervangen worden door 33.000 zitplaatsen ICNG.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Suus »

En laten we wel eerlijk zijn, de huidige samenstelling van 9xICR is voor een aanzienlijk deel van de treinen van de 1100 ook veel te groot. De overstap naar treinstellen met verschillende maten kan in de HSL-dienst een gerichtere inzet opleveren en in de bakkilometers veel besparing opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door teun »

Gaat de Beneluxtrein via Centraal blijven rijden dan? Vanaf Zuid kun je toch prima bij de Watergraafsmeer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Suus »

Als het goed is gaat de Benelux naar Amsterdam Zuid, misschien zelfs naar Lelystad Centrum...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Bemined »

DDietzen schreef: di 23 nov 2021, 09:25waarbij bovendien voor ICR zo'n grote materieelreserve wordt aangehouden dat er effectief maar zo'n 15.000 zitplaatsen tegelijk in dienst zijn
ICR kent inderdaad een groot reserve, en daarnaast ook vaste treinlengtes waarbij sommige treinen dus langer rijden dan noodzakelijk. Maar daar heeft ICNG-B ook weer last van, die worden alleen als achtjes geleverd en daar zijn dus ook bepaalde treinen die met overcapaciteit gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: ma 22 nov 2021, 22:30 ICR is pakweg 21.000 zitplaatsen (75 B en 225 A).
Wat bedoel jij met B en A? Ik weet dat B staat voor tweede klas en A voor eerste klas, maar het lijkt me niet dat er veel meer rijtuigen eerste klas dan tweede klas zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door DDietzen »

Oeps, dat moest natuurlijk 75 A en 225 B zijn. Stop de tijd, ik zet graag mijn ABC'tje in (A)
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Bemined »

Tel je de klapzittingen dan niet mee trouwens? Want anders zou ICR bijna 25.000 zitplaatsen moeten zijn volgens mij. Of 24.000 als je de rijtuigen die niet in een stam zitten weglaat.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door DDietzen »

Ik ben de laatste jaren zoveel verschillende zitplaatsaantallen tegengekomen voor ICR dat ik maar een beredeneerde gok heb gedaan. De NS-planner beweert bijvoorbeeld 489 plekken in een ICR-7 en 783 in een ICR-9, wat zou betekenen dat de twee extra B-rijtuigen elk 148 plekken zouden bieden (waar ik niks van geloof, zelfs een VIRM of DDZ krijgt dat niet voor elkaar). Op Treinposities stond volgens mij ooit 580 resp. 760 voor ICR-7 en ICR-9, maar dat is inmiddels verdwenen (de capaciteit is nu zogenaamd 0 voor beide). Ik heb uiteindelijk 65 zitplaatsen per A en 90 zitplaatsen per B aangenomen, afgeleid van wat Treinposities ooit aangaf; is gelijk relatief makkelijk rekenen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Bemined »

Het helpt ook niet mee dat er verschillende soorten rijtuigen zijn, de B, Bf, BD en BDs rijtuigen hebben een verschillend aantal zitplaatsen. En de zevendelige stammen komen in allerlei verschillende formaties voor, [BD/BDs]+A+B+[B/Bf/BD]+B+A+B geeft zes verschillende samenstellingen en die komen volgens mij ook alle zes voor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Suus »

Ik denk dat het normale rijtuig type B 88 zitplaatsen heeft, 78 in de coupé (want twee verwijderd voor het bagagerek) en 10 klapstoelen (ene balkon 4, andere balkon 6)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door JordiBrabant »

Ik zal straks eens tellen onderweg naar huis.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door JordiBrabant »

Ik kom uit op het volgende:
In een B: 82 stoelen + 11 klapzittingen = 93 zitplaatsen.
In een A: 57 stoelen + 9 klapzittingen = 66 zitplaatsen.
In een BD: 68 stoelen + 18 klapzittingen = 86 zitplaatsen.
In een BDs: 48 stoelen + 3 klapzittingen = 51 zitplaatsen.
In de BD, met één vergroot balkon als multifunctionele ruimte, zitten er van de 18 klapzittingen 4 in het Großraum.
In de BDs, het voormalig stuurstandrijtuig met rolstoel plaatsen, is dat bij 2 van de 3 klapzittingen zo.

Een ICR-7stam bestaande uit 3 B, 2 A, 1 BD en 1 BDs heeft dus 548 zitplaatsen.
En een ICR-9stam bestaande uit 5 B, 2 A, 1 BD en 1 BDs heeft dus 734 zitplaatsen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door Bemined »

Interessant, waar zitten die laatste 2 zitplaatsen in het B rijtuig? De zitplaatsen bij ICR waren altijd netjes uitgelijnd bij de ramen, en er zijn 10 ramen per zijde wat dus 20 rijen achter elkaar opleverde bij de A en B rijtuigen. Bij de Bf rijtuigen is er één raam bij het fietsbalkon getrokken en zijn er dus 19 rijen met stoelen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Nieuwe bekleding voor ICM

Bericht door JordiBrabant »

Er is een rij stoelen extra bij gepropt, want de stoelen staan niet uitgelijnd aan het raam. Op één rij staan aan een kant 2 stoelen aan de andere kant een bagagerek.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten