Nieuwe bekleding voor ICM
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Dat komt omdat vanaf de HSL over een paar jaar richting Leeuwarden, Groningen en het oosten gereden gaat worden met ICNG. Daar vervangen ze ICM.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Door die doorkoppelingen bespaar je wel 5x per uur Amsterdam CS-Schiphol en 6x per uur Schiphol - Hoofddorp opstel in je IC-vloot.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Plus nog 1x/u Amsterdam Centraal - Watergraafsmeer inclusief lange kering, voor de Beneluxtrein.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Dat is zeker de bedoeling. Als eerst alleen deelserie ICM-1 wordt vervangen heb je het over 9000 zitplaatsen.
Dan zouden dus 30.000 zitplaatsen ICR+ICM vervangen worden door 33.000 zitplaatsen ICNG.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
En laten we wel eerlijk zijn, de huidige samenstelling van 9xICR is voor een aanzienlijk deel van de treinen van de 1100 ook veel te groot. De overstap naar treinstellen met verschillende maten kan in de HSL-dienst een gerichtere inzet opleveren en in de bakkilometers veel besparing opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Gaat de Beneluxtrein via Centraal blijven rijden dan? Vanaf Zuid kun je toch prima bij de Watergraafsmeer?
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Als het goed is gaat de Benelux naar Amsterdam Zuid, misschien zelfs naar Lelystad Centrum...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
ICR kent inderdaad een groot reserve, en daarnaast ook vaste treinlengtes waarbij sommige treinen dus langer rijden dan noodzakelijk. Maar daar heeft ICNG-B ook weer last van, die worden alleen als achtjes geleverd en daar zijn dus ook bepaalde treinen die met overcapaciteit gaan rijden.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Wat bedoel jij met B en A? Ik weet dat B staat voor tweede klas en A voor eerste klas, maar het lijkt me niet dat er veel meer rijtuigen eerste klas dan tweede klas zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Oeps, dat moest natuurlijk 75 A en 225 B zijn. Stop de tijd, ik zet graag mijn ABC'tje in
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Tel je de klapzittingen dan niet mee trouwens? Want anders zou ICR bijna 25.000 zitplaatsen moeten zijn volgens mij. Of 24.000 als je de rijtuigen die niet in een stam zitten weglaat.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Ik ben de laatste jaren zoveel verschillende zitplaatsaantallen tegengekomen voor ICR dat ik maar een beredeneerde gok heb gedaan. De NS-planner beweert bijvoorbeeld 489 plekken in een ICR-7 en 783 in een ICR-9, wat zou betekenen dat de twee extra B-rijtuigen elk 148 plekken zouden bieden (waar ik niks van geloof, zelfs een VIRM of DDZ krijgt dat niet voor elkaar). Op Treinposities stond volgens mij ooit 580 resp. 760 voor ICR-7 en ICR-9, maar dat is inmiddels verdwenen (de capaciteit is nu zogenaamd 0 voor beide). Ik heb uiteindelijk 65 zitplaatsen per A en 90 zitplaatsen per B aangenomen, afgeleid van wat Treinposities ooit aangaf; is gelijk relatief makkelijk rekenen.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Het helpt ook niet mee dat er verschillende soorten rijtuigen zijn, de B, Bf, BD en BDs rijtuigen hebben een verschillend aantal zitplaatsen. En de zevendelige stammen komen in allerlei verschillende formaties voor, [BD/BDs]+A+B+[B/Bf/BD]+B+A+B geeft zes verschillende samenstellingen en die komen volgens mij ook alle zes voor.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Ik denk dat het normale rijtuig type B 88 zitplaatsen heeft, 78 in de coupé (want twee verwijderd voor het bagagerek) en 10 klapstoelen (ene balkon 4, andere balkon 6)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Ik zal straks eens tellen onderweg naar huis.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Ik kom uit op het volgende:
In een B: 82 stoelen + 11 klapzittingen = 93 zitplaatsen.
In een A: 57 stoelen + 9 klapzittingen = 66 zitplaatsen.
In een BD: 68 stoelen + 18 klapzittingen = 86 zitplaatsen.
In een BDs: 48 stoelen + 3 klapzittingen = 51 zitplaatsen.
In de BD, met één vergroot balkon als multifunctionele ruimte, zitten er van de 18 klapzittingen 4 in het Großraum.
In de BDs, het voormalig stuurstandrijtuig met rolstoel plaatsen, is dat bij 2 van de 3 klapzittingen zo.
Een ICR-7stam bestaande uit 3 B, 2 A, 1 BD en 1 BDs heeft dus 548 zitplaatsen.
En een ICR-9stam bestaande uit 5 B, 2 A, 1 BD en 1 BDs heeft dus 734 zitplaatsen.
In een B: 82 stoelen + 11 klapzittingen = 93 zitplaatsen.
In een A: 57 stoelen + 9 klapzittingen = 66 zitplaatsen.
In een BD: 68 stoelen + 18 klapzittingen = 86 zitplaatsen.
In een BDs: 48 stoelen + 3 klapzittingen = 51 zitplaatsen.
In de BD, met één vergroot balkon als multifunctionele ruimte, zitten er van de 18 klapzittingen 4 in het Großraum.
In de BDs, het voormalig stuurstandrijtuig met rolstoel plaatsen, is dat bij 2 van de 3 klapzittingen zo.
Een ICR-7stam bestaande uit 3 B, 2 A, 1 BD en 1 BDs heeft dus 548 zitplaatsen.
En een ICR-9stam bestaande uit 5 B, 2 A, 1 BD en 1 BDs heeft dus 734 zitplaatsen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Interessant, waar zitten die laatste 2 zitplaatsen in het B rijtuig? De zitplaatsen bij ICR waren altijd netjes uitgelijnd bij de ramen, en er zijn 10 ramen per zijde wat dus 20 rijen achter elkaar opleverde bij de A en B rijtuigen. Bij de Bf rijtuigen is er één raam bij het fietsbalkon getrokken en zijn er dus 19 rijen met stoelen.
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Er is een rij stoelen extra bij gepropt, want de stoelen staan niet uitgelijnd aan het raam. Op één rij staan aan een kant 2 stoelen aan de andere kant een bagagerek.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten