Volgens mij is het grootste probleem het ministerie zelf!
'Bij Waterstaat is iedere dag een rampje en iedere maand een grote ramp'
'In mijn tijd zijn ontzettend veel dingen gebeurd op het spoor, van de Betuwelijn tot de HSL, maar ik heb het meeste wakker gelegen van problemen met veiligheidssystemen'. Dat zei Karla Peijs vandaag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer over de problemen die zich de afgelopen jaren op het spoor hebben voorgedaan.
Peijs, die van 2003 tot en met 2006 minister van Verkeer en Waterstaat was, wordt vandaag gehoord door de parlementaire onderzoekscommissie Onderhoud en Innovatie Spoor.
In haar tijd als minister waren er problemen met de ATB-veiligheidssystemen (automatische treinbeïnvloeding), waardoor treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur reden niet goed gemonitord werden.
Peijs stelde ook dat met de HSL belangrijke problemen waren. 'Nederland was een soort proefproject voor een fabrikant als Siemens. Bij ons kon alles worden uitgeprobeerd. Nu is dat anders.' Ook bleek het zeer lastig om alle Europese systemen te integreren. 'Ik heb er alleen maar ellende mee gehad', aldus Peijs.
Bron: Volkskrant
En Melanie vind dat ze alles volstrekt onder controle heeft
Schultz: ProRail hoeft geen rijksdienst te worden
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vindt dat ze de spoorsector zoals die nu is ingericht, prima kan aansturen. Spoorbeheerder ProRail hoeft daarom wat haar betreft geen rijksdienst te worden, zoals Rijkswaterstaat.
Dat zei ze vandaag tijdens een hoorzitting van de parlementaire commissie die onderzoek doet naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel. 'Op de weg kan iedereen zich vrijelijk bewegen, terwijl je op het spoor afspraken kan maken met een beperkt aantal vervoerders', legde ze het verschil uit.
Kort houden
Eerder vandaag was voormalig minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, eenzelfde mening toegedaan. Wel vindt hij dat de minister ProRail 'kort moet houden'. Schultz stelde dat te doen, want ze heeft maandelijks overleg met de directeur van de spoorbeheerder. ProRail is eigendom van de Staat.
Bron: Volkskrant
En nu het toch over Eurlings gaat:
'NS en ProRail hebben meerdere belangen, hou ze kort'
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu moet de spoorsector kort houden. Dat advies gaf voormalig minister Camiel Eurlings vandaag.
Eurlings, die van 2007 tot en met 2010 minister van Verkeer en Waterstaat was, werd vandaag gehoord door de parlementaire onderzoekscommissie Onderhoud en Innovatie Spoor.
'Er zijn belangrijke lessen te leren voor de toekomst en daarom zal ik van mijn hart geen moordkuil maken', begon Eurlings zijn eerste antwoord.
Belemmering systemen
Eurlings startte zijn betoog met alle belemmeringen die aparte Europese veiligheidssystemen met zich mee brengen. De stappen die genomen werden om tot één systeem te komen (het ERTMS-systeem) waren volgens de oud-minister zeer moeizaam, maar wel noodzakelijk.
Partijen als NS en spoorbeheerder ProRail hebben meerdere belangen, schetste de prominente CDA'er. 'Met die partijen, die zich als een bedrijf positioneren, moet je vooraf je zaken goed regelen', aldus Eurlings. 'Anders ga je de strijd aan met een gebroken geweer.'
Bron: Volkskrant