Pagina 1 van 3
Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: do 24 nov 2011, 16:52
door Gekko123
Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Laatste update: 24 november 2011 13:36
HUIZEN - Om te onderzoeken welk effect de inzet van bussen heeft op het terugdringen van files begint minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) een driejarige proef op drie trajecten.
bron: nu.nl
Dit nieuwsbericht lezend krijg ik het idee dat ze 3 nieuwe buslijnen wil invoeren, die op Utrecht - Breda parallel lopen met een spoorlijn. Alleen jammer voor haar dat er al een snelbus rijdt tussen Utrecht en Breda (lijn 401).
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: do 24 nov 2011, 16:57
door Edwin
HIlversum-Amsterdam bestaat ook al (320).
Alleen rechtstreeks van Almere naar Utrecht is nu niet, wel met de trein, maar maar 1x per half uur.
Edit:
Hier is meer informatie te vinden. Het dus om van/naar Utrecht de Uithof en dus niet van/naar Utrecht Centraal.
Op de verbinding Hilversum-Huizen-Amsterdam rijden de snelwegbussen in de spits zes keer per uur. Buiten de spits gebeurt dit, tot 24.00 uur, 4 keer per uur. Tussen Breda en Utrecht-De Uithof (in de loop van 2012) en Almere en Utrecht-De Uithof (vanaf februari 2012) rijden er tijdens de spits twee bussen per uur en daarbuiten tot 22:00 één keer per uur
Staat dus niet in of de frequentie dan naar 8x per uur gaat voor de 320. 2x per uur van/naar De Uithof is ook vrij weinig.
Uit
dit blijkt dat de 320 alleen een voorbeeld is voor de andere2 lijnen
De lijn tussen Hilversum, Huizen en Amsterdam rijdt al sinds juli.
Ook hier zes bussen in de spits.
De cijfers zijn tot nu toe veelbelovend.
Meer dan 1.200 busreizigers per dag.
Zo’n 24.000 per maand.
Een voetbalstadion vol. Elke maand weer.
Er is dus behoefte aan de snelwegbus.
Edit2: En
hier een afbeelding van hoe de lijnen rijden.
Edit3: Over de
401:
De bus van Breda naar Utrecht wordt geëxploiteerd door Veolia en rijdt in de spits al meerdere malen per uur. Op dit traject rijden straks minimaal twee extra bussen per uur.
Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:13
door Klaasje
Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Tussen Breda en Utrecht, Almere en Utrecht en Hilversum en Amsterdam gaan vanaf 2012 in de spits 2 tot 6 snelwegbussen per uur rijden. Om te onderzoeken welk effect de inzet van deze bussen heeft op het terugdringen van files, start op deze trajecten een driejarige proef. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat vandaag bekend gemaakt in Huizen waar zij meereed met de bus op het traject tussen Hilversum en Amsterdam.
Bron: Persbericht ministerie I&M
Re: Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:34
door Milco
Maar zijn de snelwegbussen compleet nieuwe busroutes? Want volgens mij lopen er veel routes parallel aan huidige buslijnen (bijvoorbeeld parallel aan de lijnen 156 en 320). En vanaf wanneer zouden de snelwegbussen voor het eerst moeten rijden? Al vanaf januari 2012?
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:43
door Klaasje
De snelwegbus tussen Blaricum en Amsterdam zal gaan rijden (of rijdt) onder het lijnnummer driehonderdentwintig. De buslijn tussen Almere en Utrecht heeft inderdaad een parallel traject met de 156 tussen Blaricum en Almere centrum. Daarentegen rijdt die door naar de Uithof. Als je het artikel op de website van I&M bekijkt kom je meer te weten.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: do 24 nov 2011, 18:46
door Daniel
De bus uit Breda rijdt overigens ook parallel aan bestaande verbindingen: grotendeels aan 401, maar vanaf Vianen tot De Uithof neemt 'ie de route van lijn 287 zover te zien op de hierboven gelinkte kaart.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 00:23
door Wubbo
Mijn geheugen zegt dat er al een bus was/is tussen De Uithof en Almere. Iemand die dat kan bevestigen?
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 00:28
door Suus
Nee, er was een bus tussen een parkeerplaats in de buurt van Almere naar een parkeerplaats in Reeuwijk via Utrecht, ook wel bekend onder
Lijn 700
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 00:35
door Wubbo
Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel een spitslijn die rond 2001 reed.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 00:38
door Ronald
Voordat de Gooiboog in gebruik genomen werd, was er een spitsbus (Almere)-Blaricum Carpool-De Uithof.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 18:59
door Fles
''Met deze proef wil ik alles uit de kast halen om onze infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken'', schetst Schultz.
Ga toch weg zwakzinnig wijf. Blijf alsjeblieft van onze kostbare zuurstof af. :neg:
Er rijdt al 20 jaar een bus tussen Breda en Utrecht en die rijdt als een tierelier. En jij gaat NU nog even met een driejarige proef komen? Echt, ga stempelen. Ik ben er helemaal klaar mee.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 19:19
door Klaasje
Wubbo schreef:Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel een spitslijn die rond 2001 reed.
295/297 Is in 2004 opgeheven.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 19:21
door Klaasje
Fles schreef:''Met deze proef wil ik alles uit de kast halen om onze infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken'', schetst Schultz.
Ga toch weg zwakzinnig wijf. Blijf alsjeblieft van onze kostbare zuurstof af. :neg:
Er rijdt al 20 jaar een bus tussen Breda en Utrecht en die rijdt als een tierelier. En jij gaat NU nog even met een driejarige proef komen? Echt, ga stempelen. Ik ben er helemaal klaar mee.
Op zich is het redelijk bijzonder dat een VVD-minister een SP motie uit de vorige kabinetsperiode uitvoert.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 19:43
door Fles
een redelijk bijzonder doorzichtig brevet van onvermogen ja. Dat zeker :pos:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 19:54
door Reiziger Delft
De huidige bus gaat niet naar de Uithof. Met deze nieuwe lijn kan je dus een mooie tijdwinst boeken, omdat je niet meer via het centraal station hoeft te reizen.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: vr 25 nov 2011, 19:58
door Daniel
Dat hoeft nu al niet, je kunt op Vianen Lekbrug namelijk keurig overstappen op spitsbus 287 naar De Uithof

Enige wat je dan dus weg zou nemen is die overstap die gezien de frequenties toch al nooit erg lang zal zijn...
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 17:57
door Daniel
Valt me nu net, in een discussie elders over hetzelfde kaartje, trouwens pas op dat ze de snelwegbus in Breda bij station Prinsenbeek willen laten beginnen. Lijkt me een rare plek, zeker voor reizigers die eventueel voor- en natransport nodig hebben...
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 18:54
door Ronald
Het zal wel een bus voor autorijders ipv ov-reizigers moeten worden. Dan is een opstappunt bij een snelweg logisch.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 20:14
door Daniel
Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft Breda Prinsenbeek nieteens iets als een P+R-terrein. Dan zou 'ie in Lage Zwaluwe moeten beginnen.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 20:50
door Geert
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 20:58
door Chauf21
De komst van de snelwegbussen moet de nadelen van dat voor- en natransport naar stations juist gaan opheffen. Waar OV-reizen in het traditionele model van buitenwijk naar centrum naar buitenwijk lopen, zullen deze snelwegbussen rechtstreekse verbindingen gaan aanbieden. De bussen moeten dus juist niet via centra gaan rijden, omdat je anders weer naar dat traditionele (en in dit geval ongeschikte) model terugvalt.
Het is de kunst om de routes aan te bieden op een manier dat voor- en natransport met OV nagenoeg wordt uitgesloten (die reizigers worden immers al bediend via het bestaande aanbod).
De proef zal mogelijk kunnen gaan uitwijzen of deze opzet van snelwegbussen daarvoor de ideale oplossing is :)
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: ma 28 nov 2011, 11:09
door reisthijs
Ronald schreef:Het zal wel een bus voor autorijders ipv ov-reizigers moeten worden. Dan is een opstappunt bij een snelweg logisch.
Krijg je dan niet weer het concept dat een paar jaar lang rond Utrecht is uitgetest en wat een grote mislukking was? Je krijgt de meeste autorijders gewoon niet zo makkelijk in die bus ook al kan je vlak bij de snelweg opstappen.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: ma 28 nov 2011, 22:56
door Fles
Daniel schreef:Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft Breda Prinsenbeek nieteens iets als een P+R-terrein. Dan zou 'ie in Lage Zwaluwe moeten beginnen.
Werpsterhoek krijgt ook een Transferium hoor ik net. Wie weet wat voor fratsen er nog meer uit die dikke duim komen *O*
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: ma 28 nov 2011, 22:59
door Suus
Als je al het geld wat dit kost nu lang genoeg opspaart had men ook een spoorlijn Utrecht - Breda kunnen financieren, een van de laatste missing links in het spoorwegennet.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Geplaatst: ma 28 nov 2011, 23:01
door Klaasje
reisthijs schreef:Ronald schreef:Het zal wel een bus voor autorijders ipv ov-reizigers moeten worden. Dan is een opstappunt bij een snelweg logisch.
Krijg je dan niet weer het concept dat een paar jaar lang rond Utrecht is uitgetest en wat een grote mislukking was? Je krijgt de meeste autorijders gewoon niet zo makkelijk in die bus ook al kan je vlak bij de snelweg opstappen.
Bovendien zijn ze bij het ministerie echt niet zo dom dat ze geld gaan investeren in een project dat al eerder mislukt is en waarbij automobilisten hun auto dienen achter te laten op een parkeerplaats in de middle-of-nowhere zonder toezicht.