Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Geplaatst op: vrijdag 6 januari 2012 21:47
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 januari 2012 21:48
HARMELEN - Het spoor bij Harmelen is vijftig jaar na de grootste treinramp van Nederland nog steeds onveilig. Dat zegt prof. mr. Pieter van Vollenhoven, tot vorig jaar voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Zondag onthult hij een monument dat herinnert aan het ongeluk in Harmelen op 8 januari 1962. Toen een machinist een rood sein negeerde botsten in de dichte mist twee treinen op elkaar. Daarbij kwamen 93 mensen om het leven en raakten 52 mensen gewond.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 6 januari 2012 21:47
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 januari 2012 21:48
HARMELEN - Het spoor bij Harmelen is vijftig jaar na de grootste treinramp van Nederland nog steeds onveilig. Dat zegt prof. mr. Pieter van Vollenhoven, tot vorig jaar voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Zondag onthult hij een monument dat herinnert aan het ongeluk in Harmelen op 8 januari 1962. Toen een machinist een rood sein negeerde botsten in de dichte mist twee treinen op elkaar. Daarbij kwamen 93 mensen om het leven en raakten 52 mensen gewond.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Wat zal ik erover zeggen... Laat ik het er bij houden dat het spoorwegnet niet echt onveilig is, dat de bestaande systemen veiliger gemaakt kunnen worden en dat ERTMS echt geen gouden gift van boven is. Bovendien klopt van de stelling dat Prorail geen actie onderneemt ook helemaal niet.
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Volgens mij is het de afgelopen jaren weldegelijk veiliger geworden op veel plekken, in 1988 bestond er immers nog geen ATB-VV.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Gisteren werd de vloer aangeveegd met ProRail EN de NS. ProRail omdat ze wel jubelen over ERTMS maar er niets gebeurt en de NS omdat ze ernaar zouden verlangen maar het in geen enkele trein in laten bouwen.Klaasje schreef:Wat zal ik erover zeggen... Laat ik het er bij houden dat het spoorwegnet niet echt onveilig is, dat de bestaande systemen veiliger gemaakt kunnen worden en dat ERTMS echt geen gouden gift van boven is. Bovendien klopt van de stelling dat Prorail geen actie onderneemt ook helemaal niet.
De cijfers van treinen die door rood rijden zijn op dit moment wel hoger dan in 1988, er rijden nu ongeveer 50 treinen meer per jaar door rood dan in dat jaar, al is het cijfer wel wat gedaald nadat het een aantal jaar ruim boven de 250 zat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Absolute cijfers zeggen me niet zoveel, er rijden nu ook veel meer treinen dan in 1988. Wat is het procentuele verschil?
Het is misschien jammer dat ERTMS zo langzaam wordt geïntroduceerd, maar de veiligheid van ATB is wel verbeterd in de afgelopen jaren met de invoering van ATB-VV. Misschien niet de meest elegante oplossing, maar wel een die snel gerealiseerd kon worden op het hele spoorwegnet. ERTMS zal nooit zo snel ingevoerd kunnen worden, ook niet als ProRail en NS wel meer vaart maken.
Het is misschien jammer dat ERTMS zo langzaam wordt geïntroduceerd, maar de veiligheid van ATB is wel verbeterd in de afgelopen jaren met de invoering van ATB-VV. Misschien niet de meest elegante oplossing, maar wel een die snel gerealiseerd kon worden op het hele spoorwegnet. ERTMS zal nooit zo snel ingevoerd kunnen worden, ook niet als ProRail en NS wel meer vaart maken.
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Naja, het valt op zich wel mee hoe positief Prorail is over ERTMS. Het project "Kort volgen" (gestart naar aanleiding OV-SAAL) is niet gestart omdat men binnen een paar jaar wil ombouwen naar ERTMS, integendeel, men wil de capaciteit beter gaan benutten met de huidige systemen en dat kan zelfs extra veiligheid opleveren als er een paar kleine aanpassingen in die systemen worden doorgevoerd doordat de kans op "door rood rijden" afneemt. Verder is er de laatste jaren ook veel aandacht voor het beperken van de kans op een ongeval bij een onterechte STS-passsage danwel het verminderen van de gevolgen van een ongeluk als gevolg daarvan. Het hele uithalen is op basis van de gedachtengang dat veilig spoor alleen met ERTMS kan, wat behoorlijke onzin is.Bee schreef:Gisteren werd de vloer aangeveegd met ProRail EN de NS. ProRail omdat ze wel jubelen over ERTMS maar er niets gebeurt en de NS omdat ze ernaar zouden verlangen maar het in geen enkele trein in laten bouwen.Klaasje schreef:Wat zal ik erover zeggen... Laat ik het er bij houden dat het spoorwegnet niet echt onveilig is, dat de bestaande systemen veiliger gemaakt kunnen worden en dat ERTMS echt geen gouden gift van boven is. Bovendien klopt van de stelling dat Prorail geen actie onderneemt ook helemaal niet.
Je mag niet vergeten dat de registratie van de onterechte STS-passages sinds 1988 fors verbeterd is doordat er meer aandacht voor is gekomen en er daardoor strenger wordt toegezien op de afhandeling daarvan.Bee schreef:De cijfers van treinen die door rood rijden zijn op dit moment wel hoger dan in 1988, er rijden nu ongeveer 50 treinen meer per jaar door rood dan in dat jaar, al is het cijfer wel wat gedaald nadat het een aantal jaar ruim boven de 250 zat.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
ATB-vv is inmiddels al weer 7 jaar over gepraat. Prorail is het toen heel snel in gaan voeren met mooie gele kastjes, en de NS zou tegelijk de boel ook in moeten voeren, maar nee, die wacht liever, terwijl het voor bestaand materieel een relatief kleine technische aanpassing is (en daarom is die oplossing ook gekozen). Hoeveel treinen hebben nu ATB-vv ondersteuning en wat is het effect?
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Alle treinen hebben inmiddels ATB-vv. Dat heeft geleid tot een fors dalende trend in het aantal onterechte STS-passages en het heeft er tegelijk voor gezorgd dat er een behoorlijk dalend aantal treinen dat na een onterechte STS-passage het "gevaarpunt" bereikt.
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Rapportage STS-passages 2006-2010 van de Inspectie Leefomgeving & Transport (voormalig IVW)
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
Ik vind het een rare claim. Er vallen nauwelijks doden onder treinreizigers, terwijl er vele honderden doden per jaar vallen in het overige verkeer. Kortom het spoor is harstikke veilig, alleen nog niet veilig genoeg...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
En om die paar zwaargewonden en eens in de paar jaar voorkomende enkele doden te voorkomen moeten we een paar miljard uitgeven.... Het ongelijkvloers maken van een aantal kruisingen in het wegennet is effectiever.
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
je hebt het helemaal mis. De meeste doden in het wegverkeer vallen op het onderliggend wegennet en als je je dood rijdt tegen een boom, helpt geen enkel viaduct om dat te voorkomen !Klaasje schreef:En om die paar zwaargewonden en eens in de paar jaar voorkomende enkele doden te voorkomen moeten we een paar miljard uitgeven.... Het ongelijkvloers maken van een aantal kruisingen in het wegennet is effectiever.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Spoor vijftig jaar na treinramp Harmelen nog onveilig
"Het veiligste vervoermiddel is geen vervoermiddel"
Natuurlijk helpt een viaduct niet tegen bomen, maar wel tegen ongevallen met afslaand of kruisend verkeer...
Natuurlijk helpt een viaduct niet tegen bomen, maar wel tegen ongevallen met afslaand of kruisend verkeer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten