Pagina 1 van 2

'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 17:46
door Thom91
'Treinen stipter in 2011'

UTRECHT - De treinen reden vorig jaar beter op tijd dan in 2010, maar het weer zat afgelopen jaar minder tegen.

Dit zei president-directeur Marion Gout-Van Sinderen van spoorbeheerder ProRail maandag in haar nieuwjaarstoespraak.
Met een gemiddelde punctualiteit van 94,7 procent - het aantal treinen met minder dan 5 minuten vertraging - was er in 2011 sprake van een historisch hoge punctualiteit op het Nederlandse spoor. In 2010 was dat nog 92,5 procent.

Bron en meer

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:09
door Vinny
Nog 5 procent erbij en we hebben de Japanners ingehaald met punctualiteit. Gezien het succes van meldpunt volle treinen van Rover betekent het dan ook dat we de eerste passagier-in-treinduwers kunnen verwelkomen op de drukste stations van Nederland... :twisted:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:34
door VIRM
En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:42
door Fles
Jankerds :P

Ben ik de enige die het raar vindt dat een netbeheerder hier iets over zegt? Waarom komen de vervoerders hier zelf niet mee? :?:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:46
door ODRAIL
VIRM schreef:En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Hoe bedoel je?

We hebben toch een 3-minuten norm?

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:55
door Suus
De NS heeft zelfstandig besloten de norm te veranderen in een 5-minutennorm omdat de rest van Europa dat ook doet. De 3-minutennorm bestaat officieel niet meer.

Ook leuk dat ProRail even tussen neus en lip door aangeeft dat binnenkort ALLE stations verbouwd gaan worden *O* *O* *O* Er komt namelijk LED-verlichting in de perronrand :P

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:55
door Fles
paar jaar geleden al hoor, dus DAT is er niet de oorzaak van dat de stiptheid nu hoger is ;)

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:57
door VIRM
KM46 schreef:
VIRM schreef:En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Hoe bedoel je?

We hebben toch een 3-minuten norm?
Ja, maar als je om de zoveel jaar de norm een beetje op gaat rekken, dan is het gewoon lekker spelen met cijfertjes.
Als ik in trein A zit, die 5-minuten overstaptijd biedt op trein B, maar trein A met +5 rijdt en trein B precies op tijd vertrekt, dan rijdt alles volgens de statistiekjes wel heel mooi en keurig op tijd, maar dan ben je als reiziger de pineut. Hetzelfde geldt voor (theoretische) cross-platform overstappen.
Rekenen met 5-minuten getuigt denk ik van een gebrek aan inlevingsvermogen in je reiziger.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 19:02
door Raymond
Bee schreef: Ook leuk dat ProRail even tussen neus en lip door aangeeft dat binnenkort ALLE stations verbouwd gaan worden *O* *O* *O* Er komt namelijk LED-verlichting in de perronrand :P
Dat is trouwens wel echt zonde van het geld, nadat nog geen jaar geleden alle perronranden wit geverfd zijn.

Overigens bleek bij de vorige keer toen NS de cijfers presenteerde dat ook volgens de oude drie minutennorm en het percentage behaalde aansluitingen eveneens gestegen was (nadat het de afgelopen jaren wel eerst was gedaald).

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 19:09
door Suus
Raymond schreef: Dat is trouwens wel echt zonde van het geld, nadat nog geen jaar geleden alle perronranden wit geverfd zijn.
Alle perronranden behalve dat van Diemen Zuid, daar is bijna anderhalf jaar nadat het perron van een nieuwe vloer is voorzien nog steeds geen begin gemaakt aan het trekken van belijning op het perron :X

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 20:34
door webguy
Raymond schreef:Overigens bleek bij de vorige keer toen NS de cijfers presenteerde dat ook volgens de oude drie minutennorm en het percentage behaalde aansluitingen eveneens gestegen was (nadat het de afgelopen jaren wel eerst was gedaald).
Ik hoorde op Twitter inderdaad van Treinreiziger.nl dat er ook iets van een "reizigerspunctualiteit" cijfer is. Lijkt me belangrijk want bij die 94% algemene punctualiteit zitten niet opgeheven treinen.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:05
door Geert
VIRM schreef:
KM46 schreef:
VIRM schreef:En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Hoe bedoel je?

We hebben toch een 3-minuten norm?
Ja, maar als je om de zoveel jaar de norm een beetje op gaat rekken, dan is het gewoon lekker spelen met cijfertjes.
Als ik in trein A zit, die 5-minuten overstaptijd biedt op trein B, maar trein A met +5 rijdt en trein B precies op tijd vertrekt, dan rijdt alles volgens de statistiekjes wel heel mooi en keurig op tijd, maar dan ben je als reiziger de pineut. Hetzelfde geldt voor (theoretische) cross-platform overstappen.
Rekenen met 5-minuten getuigt denk ik van een gebrek aan inlevingsvermogen in je reiziger.
De norm is éénmalig veranderd van 3 minuten naar 5 minuten om een eerlijker vergelijking te kunnen maken met de rest van Europa (dat ook 5 minuten als norm gebruikt).

Gemiste aansluitingen worden tegenwoordig ook (apart) bijgehouden en deze indicator was vorig kwartaal 93,7%, ik ben benieuwd wat het dit kwartaal wordt. Er zit ongetwijfeld ook een correlatie tussen het aantal behaalde aansluitingen en de punctualiteit, maar ik heb geen zin om dat te gaan berekenen :P

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:08
door Daniel
Geert schreef:Gemiste aansluitingen worden tegenwoordig ook (apart) bijgehouden en deze indicator was vorig kwartaal 93,7%,
Ik hoop dat dat de gehaalde aansluitingen waren :mrgreen:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:11
door Geert
Ja dat he ;)

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:13
door VIRM
@Geert: en dat zijn dan neem ik aan aansluitingen van trein op trein? Het spoornetwerk staat immers niet op zichzelf in OV-land. ;) Ik blijf het gewoon een vorm van manipulatie vinden, aangezien dit nu de cijfers zijn waar de nadruk op wordt gelegd.

Daarnaast vind ik het ook nog ronduit slecht dat de uitgevallen treinen niet mee worden geteld in dit percentage (aldus NOS). Als een trein niet rijdt, betekent niet dat er geen reizigers mee hadden gewild...

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:17
door Suus
Die discussie hebben we eerder gehad, maar als een trein niet rijdt kan die ook geen vertraging hebben en dus kan je dat niet in de statistiek meetellen. Het is beter om de opgeheven treinen dan apart te zetten. Het meetellen van opgeheven treinen als vertraagde treinen is manipulatie van de statistiek.

Als reizigersvertraging telt het wel, maar dat is iets anders dan treinvertraging.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:22
door Geert
VIRM schreef:@Geert: en dat zijn dan neem ik aan aansluitingen van trein op trein? Het spoornetwerk staat immers niet op zichzelf in OV-land. ;) Ik blijf het gewoon een vorm van manipulatie vinden, aangezien dit nu de cijfers zijn waar de nadruk op wordt gelegd.
Ja, trein op trein.
Daarnaast vind ik het ook nog ronduit slecht dat de uitgevallen treinen niet mee worden geteld in dit percentage (aldus NOS). Als een trein niet rijdt, betekent niet dat er geen reizigers mee hadden gewild...
Dat wordt wel apart bijgehouden. Mocht het aantal uitgevallen treinen ineens excessief zijn gestegen in een periode waarin de punctualiteit ook flink gestegen is dan zou je achterdochtig moeten worden, maar er zijn goede redenen om het apart bij te houden. Je kunt er altijd nog een gecombineerde indicator 'reizigerspunctualiteit' van maken... (met als assumptie dat uitval >= 5 minuten vertraging oplevert)

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 09:18
door Reiziger Delft
Fles schreef:Ben ik de enige die het raar vindt dat een netbeheerder hier iets over zegt? Waarom komen de vervoerders hier
zelf niet mee? :?:
Omdat het een beetje apart is als NS ook cijfers van Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion gaat geven toch. :wink: Dit cijfers geeft de punctualiteit van heel Nederland aan. NS publiceert ook haar eigen punctualiteit.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 09:26
door RoelZ1
Daarnaast is het voor ProRail natuurlijk een stuk makkelijker te meten dan voor NS zelf. ProRail weet precies hoe laat welke trein welk sein passeert, NS zal het vanuit de trein zelf moeten meten (en krijgt data van ProRail natuurlijk).

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:27
door MdJ
ALS er dan toch een LED-verlichting in de perronwand komt, maak dan ook kleurtjes erin die aangeven waar die trein gaat staan + lengte. DAT is tenminste handig.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:30
door Justin
Ik zou zeggen: kaart het aan Mdj...

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:32
door webguy
Als ze het goed doen bereiden ze het daar op voor natuurlijk. Maar ik vermoed dat wat er bedoelt wordt dat er leds vanaf het balastbed naar boven de perronwand verlichten, of zie ik dat verkeerd?

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:36
door find_your_spot
Dus als ik het goed begrijp gaat de NS iets doen wat ze bij de metro in Washington DC al jaren hebben?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nlutTFq4WjA[/youtube]

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 14:48
door Justin
webguy schreef:Als ze het goed doen bereiden ze het daar op voor natuurlijk. Maar ik vermoed dat wat er bedoelt wordt dat er leds vanaf het balastbed naar boven de perronwand verlichten, of zie ik dat verkeerd?
Dat doet me denken aan de lichtshow op Breda :').

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:09
door Vinny
Is de discussie over perronverlichting niet een beetje off topic jongens?
reizigerspunctualiteit
Dat is heel lastig meetbaar, omdat je dan ook gegevens over de bezettingsgraad van de trein moet hebben en de daadwerkelijk gemaakte overstappen. Dat is slechts benaderbaar. De vraag is ook of je echt wat aan het cijfer hebt. Als vervoerder kun je beter gewoon op de punctualiteit van de treinen zelf richten, en voor gehaalde aansluitingen zoals gezegd een aparte indicator in het leven roepen. Vergeet trouwens ook niet dat meer dan 2/3 van de reizen zonder overstap geschiedt... :Y