Opnieuw problemen OV door winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door VIRM »

Justin schreef:"Wegens sneeuw rijden er geen treinen tussen Amsterdam en Utrecht. NS zet bobsleeën in".

Ben vooral benieuwd hoe het grote werkend en forensend volk er mee om zal moeten gaan...
Dat grote werkend en forensend volk heeft dit vrijdag al voor z'n kiezen gehad. Ik hoop dat er heel erg veel mensen morgen gaan thuiswerken oid, want anders veranderen op sommige trajecten de treinen echt in sardienblikjes...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Vooral de ochtendspits gaat daarbij "spannend" worden... avondspits op maandag valt over het algemeen wel mee. Ik vrees het ergste voor rond 7.54 uur van Amersfoort ri. Utrecht, gelukkig ben ik dat lijntje tegen die tijd al wel over, met vervallen voortreinen i.c.m. reguliere treinen die al op maximale lengte rijden. Daar valt voor NS dus ook niks meer te verlengen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Anne »

VIRM schreef:
Amsterdam Centraal - Haarlem - Rotterdam - Dordrecht (2x per uur, ipv 4x per uur).
Zowel de s2100 als de s2200 komen nog gewoon voor in de reisplanner, als ik een reis naar Leiden plan. Ben ik het, of klopt er hier iets niet?
Zag dat ook bij mijn rit via de Oude lijn.
Snapte het eerst ook niet maar de vervallen reisadviezen staan er ook tussen.
Alleen lichter en op een witte ondergrond. Pas als je de reis aan klikt krijg je duidelijk dat de trein niet rijdt.

Dit zou wat duidelijker moeten kunnen.
Want als ik een reis plan heb ik geen behoefte aan een vervallen trein.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door VIRM »

Het punt was dat de treinseries die morgen werden geschrapt gewoon nog in de reisplanner stond. Er stond tot ongeveer 16:00 ofzo geen aanduiding dat ze zouden worden geschrapt of dat het reisadvies zou vervallen. Dus tot 16:00 zou een onwetende reiziger dus denken dat treinseries als de s2200 nog lekker doortuften.
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Thom69 schreef:
VIRM schreef:Ah, dankje. Weet jij hoe het dan toevallig zit met alles wat langs Zaandam komt (s800, s3000, s3300, s4000 en s4700)? Die staan ook nog gewoon weergegeven in de reisplanner, maar bij calamiteiten vliegt de s3300 vaak als een van de eerste eruit en wordt de s4500 omgetoverd tot Stoptrein.
Klopt inderdaad: http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl ... nummers=on

(s3300 rijdt niet, s4500 : IC naar Purmerend Overwhere, via Zaandam Kogerveld, Purmerend Weidevenne, Purmerend)
Dat is de situatie op dit moment. Als het goed is rijdt morgen de s3300 wel gewoon net als de s4500. Alleen de s14500 is geschrapt.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Mark »

Ik zie in de Reisplanner dat er morgenavond ook geen rechtstreekse Intercity's Ut - Rtd rijden, klopt dat?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Lijkt me niet te kloppen, mij viel ook al een gat van een uur in de avondspits op. In het lijstje op NS.nl staat verder Utrecht - Den Haag niet in de lijst met minder ICs terwijl er toch echt wel minder rijden. Het staat wel weer in het lijstje gewijzigde vertrektijden, maar daar zag ik in de planner vrij weinig wijzigingen in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Mark »

Hmm ja ik word er niet helemaal wijs uit, volgens de Reisplanner rijden bepaalde treinen de ene keer wel en de andere keer niet, afhankelijk van het vertrekstation dat je selecteert...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:Lijkt me niet te kloppen, mij viel ook al een gat van een uur in de avondspits op. In het lijstje op NS.nl staat verder Utrecht - Den Haag niet in de lijst met minder ICs terwijl er toch echt wel minder rijden. Het staat wel weer in het lijstje gewijzigde vertrektijden, maar daar zag ik in de planner vrij weinig wijzigingen in.
Amr - Asd ontbreekt ook met het wegvallen van de 800
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Mark schreef:Hmm ja ik word er niet helemaal wijs uit, volgens de Reisplanner rijden bepaalde treinen de ene keer wel en de andere keer niet, afhankelijk van het vertrekstation dat je selecteert...
Hij raakt waarschijnlijk compleet in de war doordat de s500 en s1700 vanaf Utrecht opgeheven zijn en de koppeling aan de s20500 en s21700 niet meer herkent wordt, dat gaat vaker mis met die series. Heb 't bij werkzaamheden tussen Gouda en Den Haag ook al vaak gezien gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Thom91 »

Weer een NS sms:
"Maandag 6 feb en mogelijk ook daarna drukke spits ivm aangepaste dienstregeling. Advies: neem indien mogelijk trein eerder/later of buiten de spits. Check ns.nl"
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door VIRM »

Oh lekker... Zie net in de reisplanner dat morgen naast de s800 ook de s4700 over de Zaanstreek wordt geschrapt.
Dat je dingen schrapt is een ding, maar als je als een kip zonder kop gaat schrappen... Dit betekent een halfuursdienst met de Sprinter; wordt dus zeer knus in de Sprinter morgen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door reisthijs »

Wat stel je dan voor, proberen de normale dienstregeling te rijden met een groot risico dat die weer helemaal in de soep loopt zoals vrijdag?
Er worden vooral treinen geschrapt op lijnen waar NS de meeste problemen verwacht en de Zaanlijn is er daar dus een van.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door iljitsch »

Hm, tussen Den Haag CS en Leiden rijden normaal tussen 8 en 9 u 4 intercity's en 4 sprinters, morgen zijn dat er twee van elk. Dat houdt niet over maar ik vind het een te verdedigen ingreep als dit ervoor zorgt dat ze ook daadwerkelijk kunnen blijven rijden.

Een drukke spits is altijd nog beter dan het in elkaar storten van de hele dienstregeling voor een aantal uur, je kan immers altijd een trein later nemen als je er niet meer bij kan maar als alles stil ligt dan wordt het heel vervelend.

Het feit dat die ene intercity en die ene sprinter per half uur met 3 minuten verschil vertrekken en dan 27 minuten niks is natuurlijk wel weer een typische keuze.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Karl »

Maar zorg dan in ieder geval dat wat er wel rijdt, op volle sterkte rijdt.
Het is een spectrum.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Karl »

Net een smsje gehad van NS dat de aangepaste dienstregeling tot en met vrijdag is. Kijk ik naar buiten, is er zon, geen wolkje aan de lucht en strakblauwe hemel. Komt lekker geloofwaardig over.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door iljitsch »

Tering. Vrijdag ben ik weer in Nederland. Gelukkig vroeg genoeg om voor de avondspits op m'n bestemming te zijn (hoop ik).
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door VIRM »

Karl schreef:Net een smsje gehad van NS dat de aangepaste dienstregeling tot en met vrijdag is. Kijk ik naar buiten, is er zon, geen wolkje aan de lucht en strakblauwe hemel. Komt lekker geloofwaardig over.
Als ik het weerbericht zo zie, dan gaat het de komende dagen niet eens sneeuwen, alleen wel aardig vriezen 's nachts. Lekker weer hoor, die spoorwegen. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:
Karl schreef:Net een smsje gehad van NS dat de aangepaste dienstregeling tot en met vrijdag is. Kijk ik naar buiten, is er zon, geen wolkje aan de lucht en strakblauwe hemel. Komt lekker geloofwaardig over.
Als ik het weerbericht zo zie, dan gaat het de komende dagen niet eens sneeuwen, alleen wel aardig vriezen 's nachts. Lekker weer hoor, die spoorwegen. -o-
Ik kreeg een berichtje via Reisplanner Xtra. Maar waarom kan het niet zonder sneeuw? Zover ik begrijp zijn het vooral blokken ijs onder treinstellen die voor problemen bij wissels zorgen, niet eventuele sneeuwval.
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door iljitsch »

Als ik het weerbericht zo zie, dan gaat het de komende dagen niet eens sneeuwen, alleen wel aardig vriezen 's nachts. Lekker weer hoor, die spoorwegen.[/quote]
Dat was natuurlijk 100% te verwachten. Ik ben benieuwd of ze in de loop van de week alsnog terug gaan naar de gewone (of in elk geval: een gewonere) dienstregeling als blijkt dat vorst zonder neerslag weinig problemen geeft.

Dit alles doet me denken aan mijn introduktiecursus toen ik bij de PTT ging werken in 1992. Er werd me toen verteld dat op maandag en dinsdag, de PTT nieuwe lijnen voor klanten aanlegde en dergelijke. Op woensdag bleek het niet te werken en werd uitgezocht waarom. Donderdag en vrijdag werd de fout dan gerepareerd. Dus netto deden we twee dagen per week nuttig werk...

Hoe zat dat ondertussen ook al weer met dat plan van China om een HSL door Siberië naar Europa te trekken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Ik lees net op Somda dat er op vrijdag maarliefst 19 defecte wissels waren op een totaal van 3000... Het probleem zat 'm vooral in, hoewel NS het stug ontkent, dat er zoveel defecte treinen waren dat er op een zeker moment op sommige plekken domweg te weinig treinen waren om de dienst te kunnen rijden. Tja, dan loopt je logistiek wel in het honderd...

Verklaart ook al een stuk beter waardoor de nooddienstregeling nog tot vrijdag duurt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door iljitsch »

Met 8000 wissels lijkt 19 kapotte me MINDER dan wat je normaal kan verwachten...

Wat was er mis met die treinen dan?

Ik las juist weer een verhaal dat er te weinig monteurs waren om problemen op het spoor te verhelpen en dat dit de komende jaren alleen maar erger wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Geen idee wat er mis mee was... Waren wel problemen met de toiletten met bioreactor, die konden niet geleegd worden door bevroren afvoerpijpen. Maar dat verhindert op zich niet dat de trein rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Vinny »

Nogmaals, 80% van de elllende op het spoor komt door falende bijsturing. Ik begrijp niet waarom dit niet gewoon door de spoorwoordvoerders wordt erkend. Dat het materieel en sommige infrastructuur-elementen ook vaker gestoord zijn dan anders is zeker zo, maar dat zou niet tot een totale melt-down van het systeem moeten leiden. Overigens ben ik ook van mening dat machininisten in voorkomende gevallen de bevoegdheid terug moeten krijgen om ijsblokken uit wisseltongen te scheppen. Dat levert 5 minuten vertraging op in plaats van 5 uur... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Chauf21 »

Er is vanuit de politiek bijval voor het versimpelen van de personeelsdiensten gedurende het winterweer.
Een rondgang langs de woordvoerders van de Tweede Kamerfracties leert dat een meerderheid vindt dat het NS-personeel bij winterweer moet accepteren dat zij rondjes om de kerk moeten gaan rijden.
Zo stelt PVV-Kamerlid Leon de Jong dat bij winterweer moet worden overgeschakeld op een versimpelde dienstregeling, waarbij het personeel meer gekoppeld wordt aan een trein. Hierdoor moet worden voorkomen dat de dienstregeling vastloopt doordat treinen en personeel niet meer aansluiten. "Het is te makkelijk om de dienstregeling enkel uit te kleden. De NS kan ook kijken hoe het personeel efficiënter ingezet kan worden."
Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Jacques Monasch (PvdA) zijn dit met De Jong eens. "Als de dienstregeling tijdelijk versimpeld wordt is dit zeker bespreekbaar. Het lijkt me niet onredelijk om dat van het personeel te vragen", aldus Monasch.
Uit: http://www.nu.nl/politiek/2737758/vvd-w ... spoor.html.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten