Pagina 1 van 4
Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 16:04
door Klaasje
Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
ZWOLLE - De eerste wagon gaat pas over een krappe tien maanden rijden, maar nu al wordt de Hanzelijn gekwalificeerd als 'verbijsterend' en een 'blamage'. Het zijn woorden van CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.
De inwoner van Laag-Zuthem maakt deel uit van de parlementaire commissie Spoor die afgelopen maanden studie deed naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.
Gisteren presenteerde de commissie haar bevindingen. In zijn algemeenheid: er is een ontstellend gebrek aan regie vanuit het Rijk op de ontwikkelingen in de spoorsector. Vooral over het beveiligingssysteem ERTMS, dat het mogelijk maakt treinen korter op elkaar en sneller te laten rijden, moet nu eindelijk eens klare wijn worden geschonken, stelt de commissie.
Lees verder bij "De Stentor".
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 16:07
door webguy
Tja...
Ze noemen overigens de SAAL-problematiek ook niet, dat project moet ook doorgaan willen ze de doelen halen qua bereikbaarheid, toch?
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 16:11
door Klaasje
3 factoren: SAAL, IC-stop te Lelystad (4 minuten), Snelheid. Die laatste levert tussen de 2 en 5 minuten afhankelijk van de snelheid en de stops op. SAAL levert voor de reistijden naar Asd niet zoveel op maar voor de reistijden naar Shl kan de winst behoorlijk oplopen. (Tot wel 10 min t.o.v. de huidige s3700 op Alm-Asdz)
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 16:24
door RoelZ1
Ik vind het vooral een blamage dat de politiek zegt het pas sinds afgelopen jaar te weten terwijl het hier op het forum al jaren bekend is.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 16:26
door Klaasje
Ach, een aantal belangrijke conclusies van het rapport Kruiken waren hier ook al een tijdje bekend voordat het rapport uitkwam. Andere conclusies weer niet maar dan heeft de enquete i.i.g. zin gehad.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 20:06
door fogeltje
Laten we maar hopen dat ze ook niet daadwerkelijk met wagons gaan rijden...want dan is het straks ook weer niet goed.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 21:22
door deadlock
Prachtig inderdaad dat dit al jaren geroepen wordt door iedereen die er een beetje verstand van heeft maar de politiek moet eerst zesduizend rapporten maken :D Echt ik begrijp er geen kak van

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 21:31
door Vinny
Waarom vier minuten voor een stop te Lelystad? Daar kunnen er best twee van af...
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 21:33
door Klaasje
Twee minuten halteertijd en twee minuten verlies aan remmen en opnieuw aanzetten. In de praktijk zal het ongeveer 3,5 minuut zijn.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 23:07
door Vinny
Twee minuten halteertijd..., de conducteur moet zeker de tijd hebben om nog een kaassouflé uit de muur te halen ofzo...

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 23:10
door Klaasje
Ik vind één minuut ook wel voldoende voor een IC op Lelystad maar zo denken sommige mensen er niet over. Het is overigens heel normaal om twee minuten halteertijd voor een IC te hebben.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 23:13
door Vinny
Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 23:33
door Caspar
Misschien is dat bedoeld zodat er personeel wisselingen kunnen plaatsvinden in Lelystad omdat het een standplaats is?
Anders zou 1 minuut ook prima kunnen, zoals de meeste treinen in Sloterdijk. Denk niet dat er in Lelystad veel meer in en uitstappers per trein zijn daar in Sloterdijk.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: za 18 feb 2012, 23:36
door Jef400
Vinny schreef:Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
Jawel de bus naar Nergenshuizen..................
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: zo 19 feb 2012, 08:56
door isadora
Dus ik kan gewoon mijn oude vertrouwde route blijven volgen, via Amersfoort naar het noorden.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
Aardig geprobeerd bij NS, maar een zoveelste mislukking, jammer hoor.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: zo 19 feb 2012, 13:04
door VIRM
Is dit niet een spoorproject dat, als je het ERTMS-gedoe erbuiten laat, gewoon op tijd en binnen budget af zou zijn?
Hoe lang duurt het om ERTMS in treinen in te bouwen en wat voor ERTMS-materieel heeft NS dan zoals rondtuffen?
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: zo 19 feb 2012, 14:22
door reisthijs
Ook als je het ERTMS-gedoe er niet buiten laat is de Hanzelijn gewoon nog steeds op tijd klaar. Dat ERTMS niet vanaf het begin benut wordt ligt niet aan de Hanzelijn.
Wat het materieel betreft, je zou in principe natuurlijk overal ERTMS kunnen inbouwen maar VIRM en SLT liggen het meest voor de hand. Omdat die beiden 160 kunnen halen en nog een lange toekomst voor zich hebben op het hoofdrailnet.
isadora schreef:Dus ik kan gewoon mijn oude vertrouwde route blijven volgen, via Amersfoort naar het noorden.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
Dat ligt eraan waar jouw oude vertrouwde route begint? Vanuit Den Haag/Rotterdam is er sowieso geen tijdswinst te behalen met de Hanzelijn. In het gunstigste geval is het even snel als de route via Amersfoort.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: ma 20 feb 2012, 11:44
door deadlock
ICM mag ook gewoon 160.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: ma 20 feb 2012, 21:10
door reisthijs
Op de eerste trajecten waar NS gebruik zal gaan maken van ERTMS (naast de Hanzelijn ook Amsterdam-Utrecht) is nu eenmaal behoefte aan dubbeldeksmaterieel. Dus daarom beginnen ze logischerwijs met VIRM.
Voor de ERTMS-pilot die vorig jaar is aangekondigd was (zie [url=tps://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32404/kst-32404-51?resultIndex=16&sorttype=1&sortorder=4]hier[/url]) was er ook sprake van dat dit met VIRM en SLT zou gaan gebeuren.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: ma 20 feb 2012, 21:15
door Klaasje
Met die s2400 redt je het op de Hanzelijn waarschijnlijk de eerste jaren prima met enkeldeks materieel. Zeker nu de perrons verlengt worden/zijn op de stations met IC-stops. (Alm en Lls zijn straks allebei geschikt 340 meter treinlengte en dus voor loc+12 rijtuigen.)
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: do 23 feb 2012, 21:06
door Bartjk
een miljard euro verder en wat is de winst?
- een station voor dronten
- een tijdwinst van 4 minuten!
- en een station voor dronten
JeffreyMeijer schreef:Vinny schreef:Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
Jawel de bus naar Nergenshuizen..................
via niemandsland en urk
ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen. ik bedoel. met een magneetzweeftrein die 430 km p/u haalt heb je toch zeker wat tijdswinst + een betere bereikbaarheid van zuid-oost friesland. een een magneetzweeftrein is gewoon stoer

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: do 23 feb 2012, 21:27
door Vinny
Een verbeterde bereikbaarheid van Almere en Lelystad, die nu zonder exotische omweg of brakke bussen verbonden zijn met Zwolle en Noord-Nederland telt zeker niet? :')
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: do 23 feb 2012, 21:33
door Bartjk
Vinny schreef:Een verbeterde bereikbaarheid van Almere en Lelystad, die nu zonder exotische omweg of brakke bussen verbonden zijn met Zwolle en Noord-Nederland telt zeker niet? :')
Nee, daar konden ze beter de hanzeliner voor houden. Duurt misschien een uur langer. Maar ook 1 miljard.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: do 23 feb 2012, 21:42
door Vinny
Ik vind dat een veel relevantere tijdwinst, dan die 10 minuten van Groningen naar de Randstad wat de bedoeling was. Ten eerste reist bijna niemand van Groningen dagelijks naar de Randstad (of andersom) - en daarnaast zou je kunnen stellen dat Groningers die in de randstad werken ook best in de Flevopolders kunnen wonen; en ten tweede is een reistijdwinst van een uur behoorlijk veel meer prettig voor de reiziger. Zeker als het ook overstappen scheelt. :Y
Verder kost de lijn minder dan de Betuweroute en de HSL, omdat het een conventionele lijn is, die van conventionele techniek uitgaat waarover je met conventioneel materieel kan rijden. Met als resultaat dat de lijn het bij oplevering gewoon doet. Geen fratsen, dat scheelt *O*
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Geplaatst: do 23 feb 2012, 22:58
door reisthijs
Klaasje schreef:Met die s2400 redt je het op de Hanzelijn waarschijnlijk de eerste jaren prima met enkeldeks materieel. Zeker nu de perrons verlengt worden/zijn op de stations met IC-stops. (Alm en Lls zijn straks allebei geschikt 340 meter treinlengte en dus voor loc+12 rijtuigen.)
Op de Hanze- en Flevolijn misschien wel, maar is dat ook voldoende voor Den Haag-Schiphol? En het andere ERTMS-traject, Asb - Ut?
Bartjk schreef:ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen.
Dat hebben ze niet. Deze lijn is niet in plaats van de zuiderzee lijn ofzo. Dat de verbinding Amsterdam-Groningen er sneller van kan worden is zo'n beetje de enige overeenkomst.