Pagina 3 van 7

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 19:27
door Ennes
RoelZ1 schreef:
Ennes schreef: Als ze in dat gehele gedeelte geen stoelen kunnen plaatsen, dan lijkt me dat ze beter zandkoekjes kunnen gaan bakken als treinen ontwerpen. want dan zou dat zo in elk rijtuig moeten zijn ;)

foto lounchebank 2e klas (bron volkskrant)
Kijk eens goed naar de deur. Die staat schuin en zou een te smalle doorgang overhouden als er twee stoelen zouden staan. Er kan daar dus al hooguit 1 stoel tegen de zijwand staan. Ook is te zien dat de achterwand zo'n 70cm achter de deur is. Als daar twee stoelen worden neergezet met weer stoelen daarvoor kan je dus niet bij die stoelen. Er kunnen dus hooguit 2 stoelen tegen de achterwand en dan één losse stoel daarvoor. Bij elkaar dus 3 reizigers. Op deze loungebank kan je met een beetje wil met zijn vijven zitten.
En bij een vIRM dan? Bij een iets andere indeling zou die onzin gewoon weggelaten kunnen worden.

Gelukkig kom ik nooit zo vaak in een trein, dus ik heb geen flauw idee over indelingen. ;)

Maar goed het is handig voor de kruizenruikers en kruizenstaarders in de spits :twisted: die hebben straks de reis van hun leven.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 19:39
door Daniel
Ennes schreef:en de stilte zone boven? Ik zie toch in de praktijk (en vooral in de 1e klas) met name dat dan juist de benedenverdieping is gevuld met (werkende) reizigers, en kinderen altijd boven willen zitten
Op zich zit er wel een logica in... met een stiltezone beneden zou je overlast hebben van de heen en weer rennende kinderen boven :wink:
Maargoed, elke ervaren reiziger weet ondertussen vast wel dat de stilste plek in de trein over het algemeen niet de stiltezone is :lol: Die lijkt wel als een magneet kletsende reizigers aan te trekken.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 20:40
door RoelZ1
Ennes schreef: En bij een vIRM dan? Bij een iets andere indeling zou die onzin gewoon weggelaten kunnen worden.
Bij VIRM zitten de deuren in het smalle stuk en dat bleek nou net een grote ergernis van reizigers omdat ze er nauwelijks doorheen passen. Ook zit er in VIRM apparatuur op de plek waar in DDZ de loungebanken zijn geplaatst.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 20:49
door Klaasje
VIRM's zijn totaal niet handig ingedeeld. Een zesje NID heeft ook fors meer zitplaatsen dan een zesje VIRM. (Scheelt iets van rond de 100 stuks als ik me niet vergis.) Een viertje NID heeft er minder dan een VIRM viertje maar dat komt met name door de motorbak van het NID. Zo'n NID-zesje zou niet zoveel meer zitplaatsen hebben als er slecht zou zijn nagedacht over de locatie van de zitplaatsen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 22:05
door Caspar
Volgens mij telt die loungebank in de 1e klas mee voor 12 zitplaatsen daar zit een gestikte naad tussen de zittingen. Lekker knus met zijn 12en op een rijtje met de krant en laptop werken in de 1e klas...

Bij de 2e klas ook 12 zitplaatsen per bank, al lijkt dat op deze foto nogal krap te zijn.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 22:06
door Daniel
Ik zie 'm in deze fotoreportage niet langskomen, maar zit dat 1ste klas klapstoeltje er eigenlijk nog in wat op de eerste serie DDZ foto's die ooit ergens op internet stond te zien was? Leek wel vrij duidelijk een foutje immers...

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 22:07
door Caspar
Ja :lol:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 12:01
door Ennes
Daniel schreef:
Ennes schreef:en de stilte zone boven? Ik zie toch in de praktijk (en vooral in de 1e klas) met name dat dan juist de benedenverdieping is gevuld met (werkende) reizigers, en kinderen altijd boven willen zitten
Op zich zit er wel een logica in... met een stiltezone beneden zou je overlast hebben van de heen en weer rennende kinderen boven :wink:
Maargoed, elke ervaren reiziger weet ondertussen vast wel dat de stilste plek in de trein over het algemeen niet de stiltezone is :lol: Die lijkt wel als een magneet kletsende reizigers aan te trekken.
Tja, persoonlijk ben ik ook nog steeds van mening dat ze die stilte zone nooit hadden moeten invoeren (of alleen in een gedeelte van de 1e klasse)

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 12:41
door isadora
Stilte-zone, heerlijk.

Nu nog het volk aan het fatsoen zien te peuteren, dat stil gewoon stil is.
Heb ervaren, dat dit in andere landen wel heel goed kan werken.

Een heel enkele keer lukt het hier ook, maar meestal is het ergernis+.
Bijvoorbeeld wanneer zo'n duo conducteurs de stiltewagon binnen komt denderen: goeiumorrugu, uw plaatsbuwijzzu astublief, in een "donderende-polder-woordenwaterval".

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 13:31
door Meltrain
Ik blijf van mening dat ze de etages verkeerd om hebben ingedeeld.
Kleine kinderen zitten het liefst boven omdat dat "stoer" is en ze dan meer zien en zelf zit ik het liefst beneden omdat daar de ramen normaal zijn.
Ik vrees dus dat de functies van de twee verdiepingen in de praktijk omgedraaid zullen worden.
(En hoe zit het met de mDDM? Is dat een werkzone of een uitstapjes-zone?)

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 13:52
door Ennes
isadora schreef:Stilte-zone, heerlijk.

Nu nog het volk aan het fatsoen zien te peuteren, dat stil gewoon stil is.
Heb ervaren, dat dit in andere landen wel heel goed kan werken.

Een heel enkele keer lukt het hier ook, maar meestal is het ergernis+.
Bijvoorbeeld wanneer zo'n duo conducteurs de stiltewagon binnen komt denderen: goeiumorrugu, uw plaatsbuwijzzu astublief, in een "donderende-polder-woordenwaterval".
Ik heb ook ervaren dat In veel andere landen ook een hele andere mentaliteit heerst, daar kopen reizigers ook nog een kaartje om vervoerd te worden, en niet om gecontroleerd te worden, en groet men netjes terug als iemand je groet in plaats van een (in het gunstigste geval) een chagrijnige blik te tonen, maar meestal stoïcijns voor zich uit te blijven kijken. Er zijn ook landen waar men eerst de uitstappende reizigers laat uitstappen, voor men instapt.

Maar misschien zou je een suggestie kunnen sturen dat de conducteur bij controle een bordje onder de neus houdt met daarop de tekst " uw vervoersbewijs alstublieft" moeten krijgen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 13:54
door fogeltje
Ennes schreef:
isadora schreef:Stilte-zone, heerlijk.

Nu nog het volk aan het fatsoen zien te peuteren, dat stil gewoon stil is.
Heb ervaren, dat dit in andere landen wel heel goed kan werken.

Een heel enkele keer lukt het hier ook, maar meestal is het ergernis+.
Bijvoorbeeld wanneer zo'n duo conducteurs de stiltewagon binnen komt denderen: goeiumorrugu, uw plaatsbuwijzzu astublief, in een "donderende-polder-woordenwaterval".
Ik heb ook ervaren dat In veel andere landen ook een hele andere mentaliteit heerst, daar kopen reizigers ook nog een kaartje om vervoerd te worden, en niet om gecontroleerd te worden, en groet men netjes terug als iemand je groet in plaats van een (in het gunstigste geval) een chagrijnige blik te tonen, maar meestal stoïcijns voor zich uit te blijven kijken. Er zijn ook landen waar men eerst de uitstappende reizigers laat uitstappen, voor men instapt.
Very true! :pos:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 14:27
door JuulStikkelbroek
Meltrain schreef:Ik blijf van mening dat ze de etages verkeerd om hebben ingedeeld.
Kleine kinderen zitten het liefst boven omdat dat "stoer" is en ze dan meer zien en zelf zit ik het liefst beneden omdat daar de ramen normaal zijn.
Ik vrees dus dat de functies van de twee verdiepingen in de praktijk omgedraaid zullen worden.
(En hoe zit het met de mDDM? Is dat een werkzone of een uitstapjes-zone?)
Precies, dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dat last.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: wo 15 feb 2012, 16:02
door Stéphane
Ennes schreef:
RoelZ1 schreef:
Ennes schreef: Als ze in dat gehele gedeelte geen stoelen kunnen plaatsen, dan lijkt me dat ze beter zandkoekjes kunnen gaan bakken als treinen ontwerpen. want dan zou dat zo in elk rijtuig moeten zijn ;)

foto lounchebank 2e klas (bron volkskrant)
Kijk eens goed naar de deur. Die staat schuin en zou een te smalle doorgang overhouden als er twee stoelen zouden staan. Er kan daar dus al hooguit 1 stoel tegen de zijwand staan. Ook is te zien dat de achterwand zo'n 70cm achter de deur is. Als daar twee stoelen worden neergezet met weer stoelen daarvoor kan je dus niet bij die stoelen. Er kunnen dus hooguit 2 stoelen tegen de achterwand en dan één losse stoel daarvoor. Bij elkaar dus 3 reizigers. Op deze loungebank kan je met een beetje wil met zijn vijven zitten.
En bij een vIRM dan? Bij een iets andere indeling zou die onzin gewoon weggelaten kunnen worden.

Gelukkig kom ik nooit zo vaak in een trein, dus ik heb geen flauw idee over indelingen. ;)

Maar goed het is handig voor de kruizenruikers en kruizenstaarders in de spits :twisted: die hebben straks de reis van hun leven.
Voor dames zonder geluidsbegrenzer lijkt dit me the "place to be"

Oja, ik en mijn ouders zijn eens naar Wales geweest en kwamen met de trein terug. In de trein van Crew naar London Euston zaten we in de stiltezone (we hadden nog nooit van een stiltezone gehoord) en daar kon je een speld horen vallen! Iedereen zat er zwijgend en in de carré in het midden van de wagon zaten 4 50tigers die er met hun handen op tafel zaten alsof ze aan het bidden waren. Toen de conducteur opmerkte dat we verspreid over de wagon zaten nam ze ons onmiddellijk mee naar een wagon vol carrés, ze droeg zelfs onze koffers voor ons! Toen van Brussel naar Antwerpen de BENELUX namen merkten we daar ook een stiltezone op, we gingen er niet zitten. Toen m'n moeder even neerzat zei ze, "Nou als ik dat volkje hier zie snap ik waarom de stiltezone een Nederlandse uitvinding is!"

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 13:46
door Dexter
Klaasje schreef:VIRM's zijn totaal niet handig ingedeeld. Een zesje NID heeft ook fors meer zitplaatsen dan een zesje VIRM. (Scheelt iets van rond de 100 stuks als ik me niet vergis.)
Dit komt omdat NID/DDAR-bakken oorspronkelijk zijn ontworpen als losse, getrokken rijtuigen die dienst doen met een loc of motorwagen. De rijtuigen hebben daardoor niet veel apparatuur nodig en dat scheelt ruimte, die weer kan worden opgevuld met zitplaatsen of klapzittingen. De loc of motorbak zorgt immers voor de lucht- en hoogspanningsvoorziening en niet te vergeten de voortbeweging van de trein.

De VIRM daarentegen is ontworpen als een op zichzelf staand treinstel en heeft eigen tractiemotoren, compressor en overige apparatuur. Omdat het ook nog een dubbeldekker is, is daarvoor onder de bak niet veel (lees: vrijwel geen) ruimte over en moet alles in de draaistellen, onder de trappen en boven de balkons worden weggewerkt. Dat zorgt voor die rare indeling.

Voor degenen die de NID/DDZ eens van dichtbij willen bekijken: Hij staat op maandag 21 en dinsdag 22 feb. op spoor 2b in Asd te pronken van 9:45 tot 14:30 uur. Of het mogelijk is om ook een kijkje binnen te nemen durf ik niet te zeggen, want het is namelijk alleen bedoeld voor NS-medewerkers om kennis te laten maken. Ik heb al een paar weken geleden een sneak-preview genomen toen hij in Amr stond en ik kan je zeggen dat het erg mooi is geworden! Vooral de deurgrepen in de vorm van frietbakjes en asbakken zijn erg grappig. Het lijkt in niets meer op de oude DDAR.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 13:57
door Vinny
De VIRM daarentegen is ontworpen als een op zichzelf staand treinstel en heeft eigen tractiemotoren, compressor en overige apparatuur. Omdat het ook nog een dubbeldekker is, is daarvoor onder de bak niet veel (lees: vrijwel geen) ruimte over en moet alles in de draaistellen, onder de trappen en boven de balkons worden weggewerkt. Dat zorgt voor die rare indeling.
De NS heeft in het verleden wel eens geroepen dat ze van getrokken treinen af willen en eigenlijk altijd met treinstellen te gaan werken. Is dat dan niet in hoge mate inefficient? Of stel ik nu een domme vraag? :oops:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 14:14
door Dexter
Toen DDM1 geintroduceerd werd in 1985, bestonden er nog bijna geen dubbeldekstreinstellen en werd er voor getrokken rijtuigen gekozen. Ook konden de locs 1800 (toen 1600) buiten de spits en s'nachts nog worden ingezet voor andere treinen en goederentreinen. In die tijd was NS nog een geheel en werden getrokken treinen toen nog niet als inefficient beschouwd.

De DDAR is begin jaren '90 (vanaf 1992/1993 als ik me niet vergis) vanwege het toen grote materieeltekort in sneltreinvaart ontwikkeld vanuit de bestaande DDM1. Er is voor een bestaand concept gekozen zodat het DDAR snel op de rails kon verschijnen. Toen de mDDM-motorbakken kwamen, was het oorspronkelijk al de bedoeling alle DDAR-1700en te vervangen.

NSR wil zoiezo al jaren van getrokken treinen af en sinds de BDs kwam en al het ICRm als trek-duw ging rijden, bestaan er feitelijk geen klassieke getrokken treinen meer bij NSR. Als ICRm naar de sloop gaat, voorzie ik geen nieuwe generatie nieuwe getrokken rijtuigen en locs meer. Eeuwig zonde als je het mij vraagt, want een échte trein is een getrokken trein. 8-) De enige klassieke getrokken treinen in Nederland zijn nu nog de Benelux, Fyra, de Pimpel en de CNL.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 14:15
door Suus
Volgens een niet nader te noemen persoon uit Renkum wel.

In de praktijk: nee. Zeker bij enkeldeks materieel heb je gewoon voldoende plekken waar je al je techniek kan opbergen, bij dubbeldekkers minder maar dat compenseert weer doordat je op twee verdiepingen stoelen kwijt kan.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 22:18
door webguy
Overigens was de ontwerpeis voor de gereviseerde DDAR dat het allemaal bij elkaar hetzelfde of minder woog dan de huidige rijtuigen, ivm efficientie

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 17 feb 2012, 23:00
door Daniel
Hier trouwens nog een fraaie serie interieurplaatjes. Echt een prachttrein geworden :pos:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: za 18 feb 2012, 12:44
door Caspar
Het ziet er wel veel mooier uit dan het was. Maar die stoelen zijn totaal niet te vergelijken met een ICMm, ook in de eerste klas veel harder en stug. Zeker niet iets waar je lekker in wegploft zoals in ICMm, ICRm of de pluche Virm 1e klas stoelen (en de oude Ddar stoelen 1e klas). 2e klas zeker een verbetering qua beenruimte enzo.

Ook dit vind ik wel jammer:
http://www.flickr.com/photos/treinflori ... 349056541/
Stoelen staan zo raar opgesteld ten opzichte van de raampartijen, rechts in beeld zit je dus hele reis tegen een plastic muur aan te staren.
http://www.flickr.com/photos/treinflori ... 349056541/
De eerste klas klapstoel... Had toch prima een normale stoel tegen die achterwand gepast?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: za 18 feb 2012, 12:59
door Thom91
Een gewone stoel zal waarschijnlijk te weinig beenruimte hebben ;)

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: za 18 feb 2012, 13:24
door Caspar
Volgens mij is daar genoeg beenruimte voor :wink:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: za 18 feb 2012, 13:25
door Klaasje
Caspar schreef:Het ziet er wel veel mooier uit dan het was. Maar die stoelen zijn totaal niet te vergelijken met een ICMm, ook in de eerste klas veel harder en stug.
Heb je ze al geprobeerd?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: za 18 feb 2012, 13:40
door Caspar
Ik denk trouwens dat voor verbindingen binnen de Randstad, zoals Lelystad- Den Haag, Amsterdam- Leiden- Den Haag, Enkhuizen- Amersfoort of Almere- Utrecht deze treinen wel goed zijn, en een hele verbetering ten opzichte van de huidige DDAR. Maar het echte IC gevoel krijg je er niet bij. Amsterdam- Maastricht lijkt me niet echt fijn hiermee?