Pagina 1 van 1

Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoer

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 20:01
door huibf
SRE verliest taken op gebied verkeer en vervoer

EINDHOVEN - Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven verliest per 1 januari zijn wettelijke taken op het gebied van verkeer en vervoer aan de provincie. Dat is het gevolg van het vrijdag genomen besluit van het kabinet om de wettelijke status van stadsregio's als het SRE af te schaffen.
De maatregel was in het regeerakkoord van VVD en CDA al aangekondigd.

Het SRE is nu onder meer verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio.


http://www.ed.nl/specials/sre/10581907/ ... ervoer.ece

BRU opgeheven: taken naar provincie

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 20:46
door Daniel
BRU opgeheven: taken naar provincie
Geplaatst op: vrijdag 2 maart 2012 20:45
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 maart 2012 20:46


UTRECHT - De provincie Utrecht wordt vanaf 1 januari 2013 verantwoordelijk voor onder meer bussen en trams. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wordt dan opgeheven. Dat heeft het kabinet besloten. De provincie is blij met het besluit en hoopt snel met de betrokken gemeenten te overleggen. De gevolgen van het opheffen van het BRU zijn nog niet duidelijk. Zo is het BRU verwikkeld in een complexe aanbesteding rondom het busvervoer in de regio.
Lees verder

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 20:49
door Jef400
Ofwel alle stadsregio's worden opgeheven en we gaan weer gezellig naar de provincie toe en laten de provincie weer aanbesteden zoals het voor de plattelandsconcessie's gaat.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 20:52
door Daniel
Nee niet alle stadsregio's worden opgeheven. Er blijven er twee bestaan: Amsterdam + Almere en Haaglanden + Rotterdam (die laatste twee gaan samen onder Randstad Zuid).

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 20:59
door zone5324bericht...
als er dan geprotesteerd wordt tegen een keuze van een stadsregio voor een vervoerder bij een concessie kan dat nog leuke gevolgen hebben... :-)

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:31
door huibf
Ik ben benieuwd wat dit voor de toekomst gaat brengen in Brabant.
Brabant en SRE waren al bezig met een gezamelijk plan. Ook hoop ik dat de concessiegebieden blijven zoals ze is. Regio Eindhoven is niet te vergelijken met Oost Brabant

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:50
door Daniel
Ben ook wel benieuwd wat dit in de provincie Utrecht gaat opleveren... de concessies hadden natuurlijk hier al de nodige overlap en samenwerkingen, dus één concessieverlener is zo gek nog niet. Maarja, zijn ze net alle trams in de geel/grijze BRU-kleuren aan het spuiten, wordt het BRU opgeheven.
Lijkt me niet erg handig om, mocht er iets samengevoegd worden, met twee verschillende kleuren materieel te gaan rijden.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:57
door Klaasje
Liever twee kleuren door elkaar heen dan geneuzel over kleuren. (Lijn 50 was dat toch?)

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:59
door Daniel
Lijn 50 valt idd onder twee concessies, maar de scheiding is nog wel redelijk duidelijk (Utrecht - Wageningen = provincie, zo'n beetje alles wat een korter traject rijdt is BRU)
Maar qua stallingen en materieelinzet is er wel wat te zeggen voor het samenvoegen van concessies: Provincie Utrecht Bus bestaat nu uit twee delen waarbij de lijnen uit het oostelijke stuk ervan nergens een bus uit het westelijke stuk ervan tegenkomen. Daar ligt de BRU-concessie immers tussenin. En je hebt ook gekke situaties als IJsselstein wat de gehele dag door per bus vanuit Utrecht alleen met lijnen van de provincie bereikbaar is, maar de spitslijnen die er komen zijn van het BRU.

Iets als een concessie Provincie Utrecht oost en west zou dan wel logisch zijn. of noord en zuid natuurlijk.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:38
door willy84
Waarom blijft Amsterdam wel een stadsregio houden??

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 23:31
door Suus
Ik had eerlijk gezegd liever gehad dat men in Amsterdam de echte gemeente zou opheffen dan de stadsregio, waarna de stadsdelen worden opgewaardeerd tot echte gemeente. De meeste stadsdelen hebben een voor gemeente ideale grote in oppervlakte en inwoners, als je dat groter maakt help je alleen maar meer bureaucratie in de hand.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: za 03 mar 2012, 11:23
door Vinny
Ik heb ook wel eens geroepen dat gemeenten en provincies in de huidige vorm afgeschaft moeten worden en er een soort van "supergemeente" voor in de plaats moet komen, Als je kijkt naar gemeentes als "Sudwest Fryslân" dat zo ongeveer een kwart van de provincie omvat is dat nauwelijks nog een revolutie te noemen... :roll:

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: za 03 mar 2012, 18:47
door Anne
Vinny schreef:Ik heb ook wel eens geroepen dat gemeenten en provincies in de huidige vorm afgeschaft moeten worden en er een soort van "supergemeente" voor in de plaats moet komen, Als je kijkt naar gemeentes als "Sudwest Fryslân" dat zo ongeveer een kwart van de provincie omvat is dat nauwelijks nog een revolutie te noemen... :roll:
Supergemeente met nog geen 83.000 inwoners?? link

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: za 03 mar 2012, 18:52
door Anne
Daniel schreef:Nee niet alle stadsregio's worden opgeheven. Er blijven er twee bestaan: Amsterdam + Almere en Haaglanden + Rotterdam (die laatste twee gaan samen onder Randstad Zuid).
Op Radio West werd vrijdag wel gemeld dat het OV van Haaglanden naar de provincie gaat.
Dit staat wel weer tegenover de Vervoersautoriteit van de de Metropoolregie Rotterdam Den Haag.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 02:28
door fogeltje
Gaat de Stadsregio Arnhem Nijmegen ook naar de provincie Gelderland? Als ze dat lelijke Breng kleurenschema zouden laten varen dan zou ik dat nog niet eens zo erg vinden. Maar ik vrees hier en daar wel het ergste. Zoals huib al zegt, het SRE is niet met Oost-Brabant te vergelijken als het gaat om OV.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 14:55
door Vinny
avl schreef:
Vinny schreef:Ik heb ook wel eens geroepen dat gemeenten en provincies in de huidige vorm afgeschaft moeten worden en er een soort van "supergemeente" voor in de plaats moet komen, Als je kijkt naar gemeentes als "Sudwest Fryslân" dat zo ongeveer een kwart van de provincie omvat is dat nauwelijks nog een revolutie te noemen... :roll:
Supergemeente met nog geen 83.000 inwoners?? link
Het is niet een dichtbevolkt gedeelte van Nederland nee, maar in oppervlakte is het toch aardig wat. En daar ging het me net om. Mensen moeten toch een behoorlijk eind rijden om hun paspoort te verlengen of om een trouwambtenaar te regelen. Nou als dat toch al het geval is, dan kun je beter maar gewoon helemaal stoppen met kleinschalig openbaar bestuur want gemeenten zijn in de huidige situatie al bureaucratische molochen geworden die op heel forse afstand van de burger beleid voeren.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 22:13
door fogeltje
Nog een interessante vraag...gaat Brabant nu geld over de balk smijten door Hermesbussen te ontdoen van SRE logos (al dat afpeuteren zal ook niet gratis zijn, doe het dan eventueel bij revisie) of zelfs naar de Brabo kleuren om te laten spuiten? En alle halteborden te gaan vervangen?

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 22:21
door webguy
Lijkt me redelijk onzin, deels omdat dat vast allemaal contractueel is vastgelegd in de concessie. Dat schrap je niet even zomaar. Daarnaast zie ik niet direct een negatieve effect van het wel voeren van SRE logo's toch? T

Verder blijven de concessies overal nog wel ongeveer hetzelfde toch? Veel plekken zijn voor langere termijn concessies net uitgegeven, pas daarna kan je echt weer gaan schuiven. Het wordt ook eerder het schuiven met bedragen (meer voor de Nijmegen/Arnhem of meer voor de andere concessies etc)

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: zo 04 mar 2012, 22:33
door Suus
Ik kan mij in sommige gevallen voorstellen dat men gaat schuiven met de concessiegrenzen, maar contracten die al getekend zijn kunnen niet zomaar opengebroken worden, dus voorlopig zullen de gevolgen vrij beperkt blijven voor net aanbestede concessies.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: ma 05 mar 2012, 12:53
door huibf
webguy schreef:Lijkt me redelijk onzin, deels omdat dat vast allemaal contractueel is vastgelegd in de concessie. Dat schrap je niet even zomaar. Daarnaast zie ik niet direct een negatieve effect van het wel voeren van SRE logo's toch?
Nou logo's liggen erg gevoelig ! Het woord Veldhoven als stickertje op de Phileas heeft al veel herrie opgeleverd.

Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe

Geplaatst: za 09 jun 2012, 22:35
door huibf
Lang niets over gehoord...

Afschaffing WGR+ controversieel verklaard door Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft op 5 juni j. de Visienota Bestuur en bestuurlijke inrichting en de voortgangsbrief controversieel verklaard.
Onderdeel hiervan is de afschaffing van de WGR+. Dat betekent dat behandeling van dit onderwerp uitgesteld wordt tot er een nieuw kabinet is of tot de Kamer besluit om het onderwerp van de lijst van controversiële onderwerpen af te halen.

De WGR+ is de wettelijke basis van het SRE. De wet bepaalt de verplichte samenwerking op de onderwerpen mobiliteit, openbaar vervoer en woonruimteverdeling, en voorziet in de bijbehorende geldstromen. Met het controversieel verklaren van het afschaffen van de WGR+ blijven de 21 gemeenten in het SRE-gebied samenwerken op de thema’s ruimte en wonen, mobiliteit.
Daarmee blijft de regionale samenwerking op de vier thema’s ruimte, wonen, economie en sociale leefbaarheid. De Regionale Agenda 2011-2014 is het programma voor deze samenwerking.

bron SRE