Pagina 1 van 1
Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 14:26
door Suus
Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
In het eerste halfjaar van 2012 reden de treinen net zo punctueel als vorig jaar. Toen bereikte de punctualiteit een historisch hoogtepunt.
Met een gemiddelde nauwkeurigheid van 89,5 procent - het aantal treinen met minder dan drie minuten vertraging - reden de treinen net zo vaak op tijd vergeleken met vorig jaar ondanks de winterdip in februari. Dat maakte de spoorbeheerder dinsdag bekend.
Op het hoofdrailnet ligt de punctualiteit rond de 90 procent, op de regionale lijnen ligt die steevast rond de 94 procent.
"Een veiliger, punctueler en betrouwbaarder spoor blijft de belangrijkste doelstelling voor de komende jaren", aldus ProRail.
Ongelukken
Het aantal ongelukken op overwegen ligt dit jaar op hetzelfde niveau als in 2011. "Daarbij waren helaas 8 dodelijke slachtoffers te betreuren. Opvallend is dat het aantal jongeren dat in 2012 op een overweg om het leven kwam, bijzonder laag ligt ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit is een positieve ontwikkeling waarbij de vele veiligheidscampagnes onder jongeren mogelijk effect beginnen te krijgen", aldus ProRail.
Bron: Nu.nl
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 21:00
door Vinny
Eén voordeel heeft het leven op het platteland wel: ik heb serieus nog nooit meegemaakt dat de sprinter (oh sorry: stoptrein) Leeuwarden-Stavoren vertraging had...

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 21:05
door Suus
Ik heb wel eens meegemaakt dat de trein naar Leeuwarden 2 minuten vertraging had en daardoor vertrokken we in Sneek ook twee minuten te laat. In Stavoren waren we nog steeds 2 minuten te laat

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 21:11
door Vinny
Een overstap van 59 minuten op Leeuwarden Centraal is ook niet heel erg je dat. Maar dat is cf. dienstregeling... :')
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 22:37
door VIRM
Wellicht is ook het voordeel op de regionale lijnen dat je gee ingewikkelde personeelsroosters hebt?
Ik bedoel, eent reinbestuurder van Connexxion heeft een gigantisch aanbod als het gaat om zijn diensten. Er is keuze tussen Amersfoort - Ede-Wageningen, Amersfoort - Ede-Wageningen... en uuuuh... voor de variatie... Amersfoort - Ede-Wageningen.

Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 22:51
door Gekko123
Nee hoor, een machinist bij Connexxion kan als variatie een dienst hebben op Amersfoort - Barneveld Centrum (ipv Ede-Wageningen).
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 22:59
door MdJ
Zijn er geen combi-diensten? (bus<->trein)
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 23:52
door hauptbahnhof
Lijkt me niet zo handig. Met seinen werken en met stoplichten.
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: di 09 okt 2012, 23:59
door tsov
Treinmachinisten rijden ook nooit auto? Volgens mij zijn combifuncties bij de regionale vervoerders vrij gebruikelijk.
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 11:38
door reisthijs
Met een gemiddelde nauwkeurigheid van 89,5 procent - het aantal treinen met minder dan drie minuten vertraging - reden de treinen net zo vaak op tijd vergeleken met vorig jaar ondanks de winterdip in februari.
Zijn ze alweer vergeten dat we het jaar daarvoor óók een "winterdip" hadden? Dat vind ik geen zinvolle vergelijking.
Ik ben meer benieuw hoe het nu ging in vergelijking met een jaar zonder winterse problemen.
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 12:31
door RoelZ1
2011 had geen winterdip. De 'winterdip' van de winter 10/11 was in december 2010, die van de winter 11/12 in februari 2012. Dat was ook de reden dat 2011 een recordjaar was.
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 13:07
door Vinny
Briljant. Zo kan ik ook een wanprestatie onder tafel schuiven...
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 13:13
door Suus
NS Hispeed doet het met de Fyra overigens slechter...
10% uitval, 13% te laat (+5 of meer):
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... uit-144672
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 14:23
door reisthijs
RoelZ1 schreef:2011 had geen winterdip. De 'winterdip' van de winter 10/11 was in december 2010,
In januari waren er nog steeds problemen door al die treinen die in december stuk waren gegaan. Goed, misschien was dat een wat kleiner dipje dan maar om nou te zeggen dat we nergens last van hadden in 2011?
RoelZ1 schreef:Dat was ook de reden dat 2011 een recordjaar was.
Ja, geen kunst als je het vergelijkt met 2009 en 2010...
Re: Punctualiteit op het spoor blijft stabiel
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 14:44
door RoelZ1
Precies, maar omdat 2011 dus alleen een 'boekhoudkundig' topjaar was zou het best knap zijn dat ze dat hebben weten vast te houden in 2012, ondanks de grote winterdip. Dat zou betekenen dat de punctualiteit buiten de winterdip hoger lag dan voorgaande jaren.
Zoals misschien wel te lezen valt neem ik nog een flinke slag om de arm, want dit onderzoek biedt nog een grote mogelijkheid tot 'window dressing', waarvan ik niet uit het artikel op kan maken of dat ook gebruikt is. Het gaat hier namelijk om Q1 en Q2. Als zij Q1 en Q2 van 2012 hebben vergeleken met heel 2011 is het echt onzin. De herfst valt immers in Q3 en Q4 en daar ligt de punctualiteit heel veel lager dan de rest van het jaar.
reisthijs schreef:Ja, geen kunst als je het vergelijkt met 2009 en 2010...
2011 was het beste jaar allertijden. Dat laat dus wel zien dat NS/ProRail buiten de winter eigenlijk best goed op weg is.