Internationaal reizen met Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

RoelZ1 schreef:mag je, mits je een aantekening van de conducteur vraagt, gratis met de volgende trein mee.
Uiteraard zonder aanspraak op reservering, en daarmee met risico op een staanplaats. En als de concessie dan voorschrijft dat er niet gestaan mag worden, dan kun je dus wachten...? :?:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Nee, er zijn geen 'reguliere staanplaatsen' toegestaan. Bij vertraging, uitval of met een Flexibel ticket in een andere dan de geboekte trein is het wel toegestaan. In die gevallen mag je mee zo lang het past, net als in een normale trein dus.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ronald »

Bij de ICE werkt dat dus niet zo. Praktijkgevalletje:
ICE van 7:04 uit Amsterdam naar Frankfurt valt uit, reizigers mogen dus met de volgende van 8:04 mee.
MAAR: De zitplaatsen zijn al grotendeels bezet door reizigers die een reservering voor de ICE van 8:04 hebben. De reizigers zonder reservering mogen niet in de gangpaden staan en worden in Arnhem de trein uitgezet. Dit zijn dus het merendeel reizigers met een reservering voor de trein van 7:04. Deze mogen in Arnhem wachten op de ICE van 11:37. EN hopen dat deze ook niet "vol" is :') .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

In Arnhem :')
Rij dan tenminste nog door naar Emmerich, waarna je als reiziger wat meer mogelijkheden hebt om de reis per RE voor te zetten... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Karl »

Maar die grens, waar verder tegenwoordig niemand nog iets mee doet, schijnt nou net het probleem te zijn.
Het is een spectrum.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door jesse-cruzu »

RoelZ1 schreef:
jesse-cruzu schreef:"Het merendeel van de mensen zal juist minder gaan betalen omdat ze reserveren"

In de praktijk gaat dit echter anders! Vooral de reizigers vanuit Schiphol naar Belgie gaan de volle laag betalen dan omdat zij last minutes kaartjes moeten kopen. Ik neem aan dat deze groep niet al vanuit het buitenland ff op de site van NShispeed gaan zitten boeken... :|
Aangezien KLM aandeelhouder in HSA is komt er een speciale regeling voor vliegreizigers. Tickets tussen Schiphol en Antwerpen/Brussel kunnen via de luchtvaartmaatschappij geboekt worden (ook tegen lage tarieven). Doordat je dan één ticket hebt voor vliegtuig en trein mag je bij vertraging kostenloos de volgende trein nemen. Dit geldt volgens Europees recht trouwens ook als jij een gecombineerd ticket met NS/NMBS en NS Hispeed hebt. Als jouw NS of NMBS-trein vertraging heeft mag je, mits je een aantekening van de conducteur vraagt, gratis met de volgende trein mee.
En voor niet KLM of SkyTeam partners dan? Er zijn zat andere luchtvaartmaatschappijen die Schiphol aandoen :?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

SkyTeam kan sowieso, voor de andere weet ik het niet zeker.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Ik krijg net een mailtje *O* De kogel is door de kerk hoor :Y
Geachte heer Fles,
Vanaf 9 december 2012 zal de nieuwe Fyra V250 doorrijden naar Brussel. Hiermee komt de huidige Intercity Brussel te vervallen. Wij van NS Hispeed begrijpen dat deze veranderingen een grote impact hebben op u als klant. Daarom willen we de veranderingen graag samen met u bespreken. Uw mening is namelijk voor ons heel belangrijk! [..]
He he eindelijk _O_
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Z2N »

http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/r ... slijn.aspx
En dit moet over twee weken gaan rijden? :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Fles »

Beetje aanduwen :mrgreen: :Y
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door BR628 »

En het nieuws is, dat het definitief slechter gaat worden vanaf 9 december...

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 013-144768
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

Het echte nieuws is er nog steeds niet want er is nog steeds geen akkoord voor de Fyra Brussel, die over anderhalve week toch wel zou moeten gaan rijden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

Wat overigens ook opmerkelijk is, is dat de samenwerkende spoorvervoerders er kennelijk ook niet in slagen om abonnement-reisproducten aan te bieden voor de Fyra, iets dat bijvoorbeeld in Frankrijk al pak 'em beet zo'n 20 jaar mogelijk is voor hogesnelheidstreinen. In "spoor-derde-wereld-landen" als Italië kun je reserveringen uit de treinkaartjesautomaat toveren. Ik heb soms ook wel het idee dat men het erom doet om de reiziger zo snel mogelijk in de auto te krijgen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Maar hier kan je vanaf volgende week op je mobiel tickets met reservering bestellen voor Fyra en Thalys en zonder ze uit te printen er mee reizen door enkel je telefoon aan de conducteur te laten zien:

http://www.nshispeed.nl/nl/waar-treinti ... biele-site
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Z2N »

Vinny schreef:Wat overigens ook opmerkelijk is, is dat de samenwerkende spoorvervoerders er kennelijk ook niet in slagen om abonnement-reisproducten aan te bieden voor de Fyra, iets dat bijvoorbeeld in Frankrijk al pak 'em beet zo'n 20 jaar mogelijk is voor hogesnelheidstreinen.
Om nou het Franse systeem als voorbeeld te nemen... Dat is nou ook niet bepaald ideaal.

In het Franse systeem voor Forensen op de TGV kopen reizigers een abonnement, waarna zij voor elke rit een (heel goedkope) reservering moeten regelen. (Bijna zelfde als losse kaartjes, kosten alleen lager). Bovendien kan men onbeperkt veel reserveringen doen, het is al een paar keer gebeurt dat boze abo-houders een hele TGV afreserveerde, en hem vervolgens uit protest tegen vertragingen leeg lieten rijden! :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Suus »

RoelZ1 schreef:Maar hier kan je vanaf volgende week op je mobiel tickets met reservering bestellen voor Fyra en Thalys en zonder ze uit te printen er mee reizen door enkel je telefoon aan de conducteur te laten zien:

http://www.nshispeed.nl/nl/waar-treinti ... biele-site
Moet die app nog goedgekeurd worden door Apple of faalt de zoekfunctie van de App Store weer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

De app komt pas online als de kaartverkoop open gaat. De site wordt ook nog niet gelinked vanuit de hoofdsite. Ik heb hem enkel via Google gevonden. Althans, dat denk ik. Ik heb hem ook al gezocht, maar niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Ardan »

En wat heb ik als niet-smartphoneverslaafd figuur daaraan? (okee, volgens mij ben ik ongeveer de laatste in Nederland die nog een mobiel heeft waar een mobiel voor bedoeld is.. best modern ding, maar intermeppen doe ik er niet op. Geen idee of-ie dat wel trekt, en kost me alleen maar beltegoed. Nee, ik heb geen abo en dat wil ik ook niet.)
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door webguy »

Volgens mij duurt het nog even voordat we die App echt zien...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:En wat heb ik als niet-smartphoneverslaafd figuur daaraan? (okee, volgens mij ben ik ongeveer de laatste in Nederland die nog een mobiel heeft waar een mobiel voor bedoeld is.. best modern ding, maar intermeppen doe ik er niet op. Geen idee of-ie dat wel trekt, en kost me alleen maar beltegoed. Nee, ik heb geen abo en dat wil ik ook niet.)
Het is echt een enorme bullshitredenering dat een mobiele telefoon alleen maar bedoeld zou zijn om mee te bellen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door RoelZ1 »

Navraag leert:
Android-App zal vanaf vandaag te downloaden zijn, iOS volgt later doordat Apple meer tijd nodig heeft (3-10 werkdagen).

Edit: m.nshispeed.nl is ondertussen live
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:En wat heb ik als niet-smartphoneverslaafd figuur daaraan? (okee, volgens mij ben ik ongeveer de laatste in Nederland die nog een mobiel heeft waar een mobiel voor bedoeld is.. best modern ding, maar intermeppen doe ik er niet op. Geen idee of-ie dat wel trekt, en kost me alleen maar beltegoed. Nee, ik heb geen abo en dat wil ik ook niet.)
Mee eens. :pos:

@deadlock: ik SMS er ook mee hoor en ik doe wel eens spelletjes op mijn telefoon. :Y

Maar waarom moet er perse een Fyra tussen Breda en Antwerpen komen? Waarom kan de huidige IR met MS08 niet doorgetrokken worden? Zo te zien gaat die trein toch pas per zomer 2013 rijden, dus voor die tijd lijkt me dat het MS08 wel goedgekeurd kan zijn in Nederland. Dat scheelt ook weer dat er geen extra V250 besteld hoeft te worden en dat er gewoon een uurdienst gereden kan worden op zowel Breda - Antwerpen als Amsterdam - Brussel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door reisthijs »

Op dit moment is de V250 het enige materieel dat op die verbinding kan rijden dus logisch dat ze daar voorlopig nog van uit gaan.
Een uurdienst Antwerpen-Breda kan ook best zónder dat extra stel (die is alleen maar nodig als je het veel langere Den Haag-Breda-Brussel wilt rijden).

Dat er dan toch gesproken wordt over een twee-uursdienst is gewoon omdat er in de concessie niet meer geëist is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Z2N »

Maar waarom dan per sé een V250?

Het lijkt mij dat een IR met MS08 veel goedkoper is dan een Fyra V250 op hetzelfde traject. Ik dacht dat de Belgen 11,4 miljoen per jaar tekort kwamen voor deze verbinding? :?:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal reizen met Fyra

Bericht door Vinny »

Het maakt toch geen zak uit met wat voor materieel je rijdt? Die Albatrossen zijn er nu eenmaal dus moet je ze ook maar aan het werk zetten. Als je wat IR treinen gaat verbouwen dan kost dat ook geld, en bovendien (leer mij de spoorwereld kennen) zullen er weer allerlei addertjes onder het gras opduiken zodat het allemaal nog meer geld kost, meer tijd nodig heeft en uiteindelijk met een totaal inflexibel product zit omdat het buiten Breda en Antwerpen nergens meer mag rijden... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten