Pagina 5 van 10

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 16:28
door Klaasje
Het is inefficiënt omdat het niet in gebruik is als een viersporige lijn maar als twee losse spoorlijnen waar ook nog eens alle typen verkeer over worden afgehandeld. Als je de verschillende snelheden scheidt dan kan het zo 4x minder beslag op de capaciteit opleveren.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 17:04
door mijack1985
Oud nieuws in een nieuwe verpakking (dit is de juiste topic toch hiervoor??).

Den Haag boos over verdwijnen Beneluxtrein

18-10-2012 15:10

DEN HAAG (ANP) – De gemeente Den Haag heeft donderdag de noodklok geluid over het verdwijnen van de Beneluxtrein vanaf december. Wethouder Peter Smit (Verkeer) wil dat de Tweede Kamer ervoor zorgt dat deze trein blijft rijden, totdat er een nieuwe hogesnelheidslijn komt die Den Haag met Brussel verbindt.

In een brief aan de Kamer stelt Smit dat hij het „ongelofelijk en verbijsterend” vindt dat Den Haag verstoken raakt van directe internationale treinverbindingen, mede omdat de regering in de stad zetelt en er internationale gerechtshoven en hoofdkantoren van internationale bedrijven zijn gevestigd.

Bron:RD

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:33
door Chauf21
mijack1985 schreef:Oud nieuws in een nieuwe verpakking (dit is de juiste topic toch hiervoor??).
Prima om het even te noemen, maar er loopt al een apart topic over een eventuele trein naar Den Haag. Dus mocht je er op door willen gaan, dan graag hier: Hogesnelheidstrein niet naar Den Haag.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:35
door reisthijs
Caspar schreef:Dat is toch helemaal geen snelheid om HST tarieven voor te gaan vragen?
Het zijn ook geen HST tarieven, het zijn HSL tarieven. Je betaalt tenslotte niet voor meer snelheid, ook niet voor meer luxe, maar voor het voorrecht over die lijn te mogen rijden.
Bee schreef:De Fyra rijdt én deels om (de route via Roosendaal is korter dan de route langs Breda), rijdt over een van de meest inefficient ingedeelde spoorlijnen van Europa (lijn 25/27) en moet ook nog eens 5 kilometer lang op een spoorlijn rijden waar je slechts 50 km/u mag en altijd in de file staat.
Omrijden heeft natuurlijk geen invloed op de gemiddelde snelheid.

Kijk ook eens naar het deel van de route waar die trein wel door kan rijden, Schiphol-Antwerpen. Dan doet de Fyra het al iets beter: 147km in 69 minuten, gemiddeld 127km/h. Blijft wel weinig in vergelijking met de Thalys die hetzelfde stuk in 56 minuten aflegt dat is gemiddeld 158 km/h.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 19:56
door RoelZ1
Hij heeft dan ook nog erg veel speling. Het uiteindelijke pad zal van Schiphol naar Antwerpen ook 56 minuten zijn.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 20:31
door Caspar
reisthijs schreef:
Caspar schreef:Dat is toch helemaal geen snelheid om HST tarieven voor te gaan vragen?
Het zijn ook geen HST tarieven, het zijn HSL tarieven. Je betaalt tenslotte niet voor meer snelheid, ook niet voor meer luxe, maar voor het voorrecht over die lijn te mogen rijden.
Voorrecht om over een lijn te rijden? Het is geen toeristische trekpleister à la Glacier expres. De gemiddelde reiziger betaalt wèl meer voor meer snelheid lijkt me...

Als een HSL niet meer snelheid biedt, wat is dan nog het voorrecht om er overheen te gaan rijden?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 20:56
door Vinny
Feit dat er veel geld geinvesteerd is om die lijn aan te leggen. Moet worden terugverdiend door kaartverkoop. :wink:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:28
door Meltrain
Bee schreef: en moet ook nog eens 5 kilometer lang op een spoorlijn rijden waar je slechts 50 km/u mag en altijd in de file staat.
Waar is dat dan en hoe komt dat?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:31
door RoelZ1
Brusselse Noord-Zuidverbinding. De tunnel is erg ouderwets en overbelast.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:33
door Meltrain
Kan de Fyra dan niet gewoon op Brussel-Noord eindigen?
Voor de meeste reizigers maakt het volgens mij niet uit of ze op Noord, Centraal of Zuid uitstappen, maar het scheelt dus wel weer een trein door die drukke Noord-Zuid verbinding.
Met de tram ben je zo in het centrum van Brussel. :)

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:36
door Caspar
De Fyra moet het denk ik voornamelijk hebben van de overstap op Brussel Zuid; Eurostar, TGV en Thalys beginnen daar ook.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:38
door RoelZ1
Meltrain schreef:Kan de Fyra dan niet gewoon op Brussel-Noord eindigen?
Voor de meeste reizigers maakt het volgens mij niet uit of ze op Noord, Centraal of Zuid uitstappen, maar het scheelt dus wel weer een trein door die drukke Noord-Zuid verbinding.
Met de tram ben je zo in het centrum van Brussel. :)
Je kan ook gewoon op Brussel Centraal uitstappen ;). Dan ben je ook in Brussel en ben je er toch weer 5 minuten eerder. Sterker nog. 90% van de reizigers die in Brussel moeten zijn stapt op Brussel Centraal uit. Brussel Zuid is vooral voor overstappers op TGV, Eurostar etc.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:41
door Caspar
Waar haal je dat percentage van 90 procent vandaan? Mijn ervaringen zijn juist dat Brussel Zuid veel drukker is dan Centraal.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:51
door Suus
Meltrain schreef:Kan de Fyra dan niet gewoon op Brussel-Noord eindigen?
Voor de meeste reizigers maakt het volgens mij niet uit of ze op Noord, Centraal of Zuid uitstappen, maar het scheelt dus wel weer een trein door die drukke Noord-Zuid verbinding.
Met de tram ben je zo in het centrum van Brussel. :)
Neen.

Naast het eerder genoemde argument van TGV en Eurostar zijn er ook nog andere problemen:
1.) Brussel-Noord heeft geen capaciteit voor kerende treinen. Alleen in het weekend is er een kerende treinserie, maar alle perroncapaciteit is nodig voor het verkeer van en naar de tunnel.
2.) Brussel-Centraal is rechtstreeks aangesloten op het metronet waarbij allerlei belangrijke bestemming zoals de Europese Wijk goed en zeer frequent bereikbaar zijn. In Brussel-Noord zijn deze aansluitingen op het net beduidend minder.

De verhouding Brussel-Centraal en Brussel-Zuid lijkt mij voor internationale reizigers overigens niet bij 90/10 te liggen, alleen wordt het beeld sterk beïnvloed door binnenlandse reizigers tussen Antwerpen of Mechelen en Brussel, die vaak voor de Beneluxtrein kiezen omdat het de comfortabelste IC van België is.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:53
door RoelZ1
Caspar schreef:Waar haal je dat percentage van 90 procent vandaan? Mijn ervaringen zijn juist dat Brussel Zuid veel drukker is dan Centraal.
Dat percentage is nergens op gebaseerd en overdreven, dat het meer dan 60% is durf ik wel te zeggen. Maar mijn punt is dat die trein al op Centraal stopt en dit voor veel reizigers een veel aantrekkelijker station is. Brussel Zuid is inderdaad ook erg druk, maar dat komt vooral door de overstappen.

In absolute cijfers is Brussel Centraal trouwens het meest gebruikte station van België met 72.000 opstappers per dag. Brussel Zuid heeft 45.000. Bij die 45.000 van Brussel Zuid zitten ook een flink aantal Thalys, ICE, TGV en Eurostarreizigers, die niet op Brussel Centraal kunnen opstappen en dus geen keuze hebben tussen Zuid en Centraal. Alle treinen die op Centraal stoppen stoppen wel op Zuid, dus die reizigers zouden ook allemaal van Zuid gebruik kunnen maken. Hieruit kan je dus concluderen dat Brussel Centraal op zichzelf een stuk aantrekkelijker als station is dan Zuid.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 21:57
door Suus
Even voor de Vinny's onder ons, de reizigerstaantallen moet je in België keer 2 doen om ze met Nederland te kunnen vergelijken. :)

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 18 okt 2012, 22:22
door Vinny
Ik wilde dat net gaan posten inderdaad :lol:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 03:42
door midnet
Geert schreef:In de Beneluxverbinding is de reserveringsplicht al jarenlang afgeschaft,
kleine correctie-wat laat, ben tusendoor dan ook 12.000KM+ gevlogen.
Is er nooit geweest. Wel KON je-als je dat echt wilde (dus elke onnozele buitenlander met zo;n pas deed dat) REServeren-aanv. zelfs voor klas 1 en 2. NU enkel nog voor klas 1.
Met die FYRA is er wel voor mensen met ABO NS (zo heb ik vb weekendvrij) een NOG veel hogere prijs gekomen, omdat je nu niet meer enkel vanaf het grenspunt kan betalen voor NMBS-deel. NOG meer als je ook nog RailPLus hebt=25% korting. Of via die NMBS-alle stops varkensneuzen. Het zitcomfort van die kruimeldief FYRA is volgens mij stukken minder als de oude BNL-zeker met veel bagage.
Maar zoals ik elders al meldde, als je toch vlakbij AMS woont ben je spekkoper-nog steeds volop voor 6 eur met megabus-nonstop BRU in korter als die BNL nodig had. Tenzij ze gewacht hebben op die kans en nu ook lekker gaan verhogen.

"Ook trage trein naar België fors duurder"

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 09:45
door webguy
Ook trage trein naar België fors duurder

Een dagje of een weekend naar België wordt ook met de trage trein vanaf 9 december fors duurder. Een weekendretour wordt gemiddeld 67 procent duurder, een dagretour (met vertrek na 9:00 uur) wordt 45 tot 60 procent duurder.

Bron: Treinreiziger.nl en BN De Stem

Naast het feit dat de Fyra fiks duurder wordt, vervallen de superdagretour en weekendretourtjes ook. Wil je met een klassiekje naar Antwerpen, dan ben je dus ook stuk duurder uit...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 10:10
door BR628
Je bent niet stukken duurder uit, het is jaren ´te´ goedkoop geweest. Maar dat wil de gemiddelde Hollander niet inzien. Die klaagt alleen maar.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 10:12
door Wubbo
Klagen mensen uit andere landen niet dan, als iets flink duurder wordt, ook al was het jaren 'te goedkoop'?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 12:24
door Caspar
Het is trouwens vreemd dat het weekendretour wordt afgeschaft. Ben je eenmaal in België dan rijd je altijd tegen halve prijs in het weekend. Misschien loont het kopen van 2 losse kaartjes (1 voor NS-deel en 1 voor NMBS deel) in de nieuwe situatie dan wel meer dan ooit?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 13:26
door deadlock
BR628 schreef:Je bent niet stukken duurder uit, het is jaren ´te´ goedkoop geweest. Maar dat wil de gemiddelde Hollander niet inzien. Die klaagt alleen maar.
Hoe kom je hierbij?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 13:59
door Bart
webguy schreef:Ook trage trein naar België fors duurder

Een dagje of een weekend naar België wordt ook met de trage trein vanaf 9 december fors duurder. Een weekendretour wordt gemiddeld 67 procent duurder, een dagretour (met vertrek na 9:00 uur) wordt 45 tot 60 procent duurder.

Bron: Treinreiziger.nl en BN De Stem

Naast het feit dat de Fyra fiks duurder wordt, vervallen de superdagretour en weekendretourtjes ook. Wil je met een klassiekje naar Antwerpen, dan ben je dus ook stuk duurder uit...
Door je kaartje te splitsen in Rsd, kun je de prijsstijging beperkt houden... de tabel van treinziger.nl is dus enigszins misleidend.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 14:21
door Geert
BR628 schreef:Je bent niet stukken duurder uit, het is jaren ´te´ goedkoop geweest. Maar dat wil de gemiddelde Hollander niet inzien. Die klaagt alleen maar.
Waarom is dan niet de afgelopen jaren al geleidelijk de prijs omhoog gegaan? Overigens is klagen wanneer prijzen flink verhoogd worden niet iets typisch Nederlands, dat komt overal voor.