Pagina 7 van 10

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 20:36
door Fles
RoelZ1 schreef:mag je, mits je een aantekening van de conducteur vraagt, gratis met de volgende trein mee.
Uiteraard zonder aanspraak op reservering, en daarmee met risico op een staanplaats. En als de concessie dan voorschrijft dat er niet gestaan mag worden, dan kun je dus wachten...? :?:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:07
door RoelZ1
Nee, er zijn geen 'reguliere staanplaatsen' toegestaan. Bij vertraging, uitval of met een Flexibel ticket in een andere dan de geboekte trein is het wel toegestaan. In die gevallen mag je mee zo lang het past, net als in een normale trein dus.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:20
door Ronald
Bij de ICE werkt dat dus niet zo. Praktijkgevalletje:
ICE van 7:04 uit Amsterdam naar Frankfurt valt uit, reizigers mogen dus met de volgende van 8:04 mee.
MAAR: De zitplaatsen zijn al grotendeels bezet door reizigers die een reservering voor de ICE van 8:04 hebben. De reizigers zonder reservering mogen niet in de gangpaden staan en worden in Arnhem de trein uitgezet. Dit zijn dus het merendeel reizigers met een reservering voor de trein van 7:04. Deze mogen in Arnhem wachten op de ICE van 11:37. EN hopen dat deze ook niet "vol" is :') .

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:37
door Vinny
In Arnhem :')
Rij dan tenminste nog door naar Emmerich, waarna je als reiziger wat meer mogelijkheden hebt om de reis per RE voor te zetten... :X

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 09 nov 2012, 21:55
door Karl
Maar die grens, waar verder tegenwoordig niemand nog iets mee doet, schijnt nou net het probleem te zijn.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: za 10 nov 2012, 09:48
door jesse-cruzu
RoelZ1 schreef:
jesse-cruzu schreef:"Het merendeel van de mensen zal juist minder gaan betalen omdat ze reserveren"

In de praktijk gaat dit echter anders! Vooral de reizigers vanuit Schiphol naar Belgie gaan de volle laag betalen dan omdat zij last minutes kaartjes moeten kopen. Ik neem aan dat deze groep niet al vanuit het buitenland ff op de site van NShispeed gaan zitten boeken... :|
Aangezien KLM aandeelhouder in HSA is komt er een speciale regeling voor vliegreizigers. Tickets tussen Schiphol en Antwerpen/Brussel kunnen via de luchtvaartmaatschappij geboekt worden (ook tegen lage tarieven). Doordat je dan één ticket hebt voor vliegtuig en trein mag je bij vertraging kostenloos de volgende trein nemen. Dit geldt volgens Europees recht trouwens ook als jij een gecombineerd ticket met NS/NMBS en NS Hispeed hebt. Als jouw NS of NMBS-trein vertraging heeft mag je, mits je een aantekening van de conducteur vraagt, gratis met de volgende trein mee.
En voor niet KLM of SkyTeam partners dan? Er zijn zat andere luchtvaartmaatschappijen die Schiphol aandoen :?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: za 10 nov 2012, 09:54
door RoelZ1
SkyTeam kan sowieso, voor de andere weet ik het niet zeker.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 23 nov 2012, 16:18
door Fles
Ik krijg net een mailtje *O* De kogel is door de kerk hoor :Y
Geachte heer Fles,
Vanaf 9 december 2012 zal de nieuwe Fyra V250 doorrijden naar Brussel. Hiermee komt de huidige Intercity Brussel te vervallen. Wij van NS Hispeed begrijpen dat deze veranderingen een grote impact hebben op u als klant. Daarom willen we de veranderingen graag samen met u bespreken. Uw mening is namelijk voor ons heel belangrijk! [..]
He he eindelijk _O_

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 12:42
door Z2N
http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/r ... slijn.aspx
En dit moet over twee weken gaan rijden? :lol:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: ma 26 nov 2012, 12:48
door Fles
Beetje aanduwen :mrgreen: :Y

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 19:23
door BR628
En het nieuws is, dat het definitief slechter gaat worden vanaf 9 december...

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 013-144768

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 19:25
door Suus
Het echte nieuws is er nog steeds niet want er is nog steeds geen akkoord voor de Fyra Brussel, die over anderhalve week toch wel zou moeten gaan rijden...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 19:37
door Vinny
Wat overigens ook opmerkelijk is, is dat de samenwerkende spoorvervoerders er kennelijk ook niet in slagen om abonnement-reisproducten aan te bieden voor de Fyra, iets dat bijvoorbeeld in Frankrijk al pak 'em beet zo'n 20 jaar mogelijk is voor hogesnelheidstreinen. In "spoor-derde-wereld-landen" als Italië kun je reserveringen uit de treinkaartjesautomaat toveren. Ik heb soms ook wel het idee dat men het erom doet om de reiziger zo snel mogelijk in de auto te krijgen... :roll:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:11
door RoelZ1
Maar hier kan je vanaf volgende week op je mobiel tickets met reservering bestellen voor Fyra en Thalys en zonder ze uit te printen er mee reizen door enkel je telefoon aan de conducteur te laten zien:

http://www.nshispeed.nl/nl/waar-treinti ... biele-site

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:16
door Z2N
Vinny schreef:Wat overigens ook opmerkelijk is, is dat de samenwerkende spoorvervoerders er kennelijk ook niet in slagen om abonnement-reisproducten aan te bieden voor de Fyra, iets dat bijvoorbeeld in Frankrijk al pak 'em beet zo'n 20 jaar mogelijk is voor hogesnelheidstreinen.
Om nou het Franse systeem als voorbeeld te nemen... Dat is nou ook niet bepaald ideaal.

In het Franse systeem voor Forensen op de TGV kopen reizigers een abonnement, waarna zij voor elke rit een (heel goedkope) reservering moeten regelen. (Bijna zelfde als losse kaartjes, kosten alleen lager). Bovendien kan men onbeperkt veel reserveringen doen, het is al een paar keer gebeurt dat boze abo-houders een hele TGV afreserveerde, en hem vervolgens uit protest tegen vertragingen leeg lieten rijden! :')

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:19
door Suus
RoelZ1 schreef:Maar hier kan je vanaf volgende week op je mobiel tickets met reservering bestellen voor Fyra en Thalys en zonder ze uit te printen er mee reizen door enkel je telefoon aan de conducteur te laten zien:

http://www.nshispeed.nl/nl/waar-treinti ... biele-site
Moet die app nog goedgekeurd worden door Apple of faalt de zoekfunctie van de App Store weer?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:41
door RoelZ1
De app komt pas online als de kaartverkoop open gaat. De site wordt ook nog niet gelinked vanuit de hoofdsite. Ik heb hem enkel via Google gevonden. Althans, dat denk ik. Ik heb hem ook al gezocht, maar niet kunnen vinden.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 27 nov 2012, 23:51
door Ardan
En wat heb ik als niet-smartphoneverslaafd figuur daaraan? (okee, volgens mij ben ik ongeveer de laatste in Nederland die nog een mobiel heeft waar een mobiel voor bedoeld is.. best modern ding, maar intermeppen doe ik er niet op. Geen idee of-ie dat wel trekt, en kost me alleen maar beltegoed. Nee, ik heb geen abo en dat wil ik ook niet.)

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 28 nov 2012, 09:00
door webguy
Volgens mij duurt het nog even voordat we die App echt zien...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 28 nov 2012, 09:19
door deadlock
Ardan schreef:En wat heb ik als niet-smartphoneverslaafd figuur daaraan? (okee, volgens mij ben ik ongeveer de laatste in Nederland die nog een mobiel heeft waar een mobiel voor bedoeld is.. best modern ding, maar intermeppen doe ik er niet op. Geen idee of-ie dat wel trekt, en kost me alleen maar beltegoed. Nee, ik heb geen abo en dat wil ik ook niet.)
Het is echt een enorme bullshitredenering dat een mobiele telefoon alleen maar bedoeld zou zijn om mee te bellen.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 28 nov 2012, 11:11
door RoelZ1
Navraag leert:
Android-App zal vanaf vandaag te downloaden zijn, iOS volgt later doordat Apple meer tijd nodig heeft (3-10 werkdagen).

Edit: m.nshispeed.nl is ondertussen live

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 14:42
door Meltrain
Ardan schreef:En wat heb ik als niet-smartphoneverslaafd figuur daaraan? (okee, volgens mij ben ik ongeveer de laatste in Nederland die nog een mobiel heeft waar een mobiel voor bedoeld is.. best modern ding, maar intermeppen doe ik er niet op. Geen idee of-ie dat wel trekt, en kost me alleen maar beltegoed. Nee, ik heb geen abo en dat wil ik ook niet.)
Mee eens. :pos:

@deadlock: ik SMS er ook mee hoor en ik doe wel eens spelletjes op mijn telefoon. :Y

Maar waarom moet er perse een Fyra tussen Breda en Antwerpen komen? Waarom kan de huidige IR met MS08 niet doorgetrokken worden? Zo te zien gaat die trein toch pas per zomer 2013 rijden, dus voor die tijd lijkt me dat het MS08 wel goedgekeurd kan zijn in Nederland. Dat scheelt ook weer dat er geen extra V250 besteld hoeft te worden en dat er gewoon een uurdienst gereden kan worden op zowel Breda - Antwerpen als Amsterdam - Brussel.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 17:04
door reisthijs
Op dit moment is de V250 het enige materieel dat op die verbinding kan rijden dus logisch dat ze daar voorlopig nog van uit gaan.
Een uurdienst Antwerpen-Breda kan ook best zónder dat extra stel (die is alleen maar nodig als je het veel langere Den Haag-Breda-Brussel wilt rijden).

Dat er dan toch gesproken wordt over een twee-uursdienst is gewoon omdat er in de concessie niet meer geëist is.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 17:58
door Z2N
Maar waarom dan per sé een V250?

Het lijkt mij dat een IR met MS08 veel goedkoper is dan een Fyra V250 op hetzelfde traject. Ik dacht dat de Belgen 11,4 miljoen per jaar tekort kwamen voor deze verbinding? :?:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 19:41
door Vinny
Het maakt toch geen zak uit met wat voor materieel je rijdt? Die Albatrossen zijn er nu eenmaal dus moet je ze ook maar aan het werk zetten. Als je wat IR treinen gaat verbouwen dan kost dat ook geld, en bovendien (leer mij de spoorwereld kennen) zullen er weer allerlei addertjes onder het gras opduiken zodat het allemaal nog meer geld kost, meer tijd nodig heeft en uiteindelijk met een totaal inflexibel product zit omdat het buiten Breda en Antwerpen nergens meer mag rijden... :')