Pagina 8 van 10

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 21:52
door Geert
Z2N schreef:Het lijkt mij dat een IR met MS08 veel goedkoper is dan een Fyra V250 op hetzelfde traject. Ik dacht dat de Belgen 11,4 miljoen per jaar tekort kwamen voor deze verbinding? :?:
Waar baseer je deze aanname op (dat een MS08 goedkoper is van een V250)? De V250 kan in ieder geval onder drie stroomsystemen rijden, de MS08 niet, de V250 heeft ATB, de MS08 niet (om maar een aantal technische zaken te noemen). Daarnaast zou je nog het hele toelatingscircus op moeten starten om die MS08 toe te laten in Nederland. Dan is het toch goedkoper en makkelijker om een V250 te nemen?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 22:26
door reisthijs
Maar dan heb je het over de kosten voor de benodigde aanpassingen, niet over de exploitaitekosten, die kunnen bij een kleiner treintje best wel lager zijn.

Nadeel is alleen dat Infrabel naar verluidt een hogere gebruiksvergoeding vraag voor langzame treinen dan voor HST's. Dat is een reden voor de NMBS om de voorkeur te geven aan snelle treinen op de HSL4. (Ze hebben de inzet van ICR in een internationale dienst over de HSL ook altijd tegengehouden omdat ze daar alleen HST's willen hebben rijden.)

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 22:36
door Vinny
Op andere HSL-lijnen heeft de NMBS daar klaarblijkelijk minder moeite mee?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 29 nov 2012, 22:41
door Suus
Op lijn 1 en 3 rijdt de NMBS niet zelf, op lijn 2 rijdt men 200 km/u met i11-rijtuigen, dat is al snel genoeg voor Infrabel.

Men is nu bezig M6 ook geschikt te maken voor 200 km/u, zodat dat ook dienst kan doen in de IC A.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 12:47
door RoelZ1
reisthijs schreef: Een uurdienst Antwerpen-Breda kan ook best zónder dat extra stel (die is alleen maar nodig als je het veel langere Den Haag-Breda-Brussel wilt rijden).

Dat er dan toch gesproken wordt over een twee-uursdienst is gewoon omdat er in de concessie niet meer geëist is.
De reistijd Antwerpen - Breda mét stop in Noorderkempen is 0:29. Een uurdienst met één stel is dus niet mogelijk. Zonder stop in Noorderkempen zou het net aan kunnen.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 13:08
door reisthijs
Wie zegt dat het met één stel zou moeten?

Het gaat om de vergelijking met een Fyra Den Haag-Breda-Brussel, die zou er ongeveer 2 uur over gaan doen. Dat lukt bij een 2-uursdienst niet met twee stellen, daar zijn er dus minstens drie voor nodig, waarvan de derde dat stel is dat de NMBS niet heeft besteld.

Een uurdienst Antwerpen-Breda kan makkelijk met twee stellen, dat is dus één minder, dus kan dat zonder dat extra stel. :wink:

De vraag die overblijft is waar het aantal wél bestelde stellen op is gebaseerd? Voor de drie diensten die men wél wil rijden (Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Breda en Amsterdam-Brussel) zijn er nu eigenlijk twee stellen te veel aangeschaft? :?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 13:32
door RoelZ1
Er waren 2 stellen gereserveerd voor Den Haag - Breda - Brussel. De geplande reistijd was ongeveer 1:45 en er zou een 10-minutenkering in Den Haag en 20-minutenkering in Brussel bij zitten.

De geplande inzet was:
6 stellen Amsterdam - Breda
4 stellen Amsterdam - Rotterdam
5 stellen Amsterdam - Brussel
2 stellen Den Haag - Breda - Brussel

Dit zijn 17 stellen. Er wordt uitgegaan van 20% wat gebruikt wordt voor reserve en onderhoud en dan kom je op 20 stellen uit.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 18:57
door Vinny
Het is mij nog altijd niet duidelijk waarom het niet kan. Je hoeft toch niet vast te houden aan een minimale frequentie? Een paar maal per dag Den Haag-Breda-Brussel aanbieden, daar worden mensen echt veel gelukkiger van dan nooit een verbinding Den Haag-Brussel aanbieden... :roll:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 19:18
door RoelZ1
Maar een uurdienst Breda - Noorderkempen - Antwerpen gaat dus niet lukken, daar ging het om ;).

Ik ben het met je eens dat voor deze wat langere afstand niet perse vastgehouden hoeft te worden aan de vaste frequentie. Voor Den Haag is een trein naar Brussel in de ochtendspits en een trein uit Brussel in de avondspits al genoeg. Je hebt dan zelfs nog genoeg tijd om een lunch-slag te rijden. Voor Breda - Antwerpen, wat een korte afstand is waar frequentie wel erg belangrijk is, zou dat wel een erg lage frequentie zijn, maar dat is de nu voorgestelde 1x per 2 uur natuurlijk ook. Met het huidige compromis maak je eigenlijk net niemand blij, terwijl 3-4x per dag Den Haag - Breda - Brussel nog wel nuttig kan zijn voor de reizigers op de wat langere afstand (Den Haag - Antwerpen/Brussel, Breda - Brussel, reizigers Rotterdam - Brussel die wat minder willen betalen etc.)

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 19:55
door Vinny
Met de huidige tariefstelling van de Fyra denk ik dat het voor de gemiddelde Bredanaar ook niet echt een alternatief vormt voor buslijn 19. Ik had liever gewoon 1x per uur een doorgetrokken IR gezien (treindienst Noorderkempen-Antwerpen doortrekken naar Breda), maar goed, de Belgen hebben hier geen materieel voor en dus had men meer V250 moeten bestellen.

Met drie slagen Den Haag-Breda-Brussel per dag heb je in ieder geval wel genoeg materieel en kun je op zich ook gewoon goede verbindingen aanbieden. Als NS Hispeed slim is dan maken ze hem ook goedkoper dan de reguliere Fyra. Dan moet ik nog maar zien of het een echt verlieslatende verbinding is. Het is ten opzichte van de concessie-eis een behoorlijke achteruitgang, maar het lijkt me toch beter dan helemaal geen trein..

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:32
door Citaro
Nederland en België lossen spoorruzie op
'
AMSTERDAM - Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost.

Foto: ANP Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein (hsl) te laten rijden.

De hsl gaat vanaf 8 april acht keer per dag rijden en zal ook het Belgische station Noorderkempen aandoen. Voor de trein geldt geen reserveringsplicht en geen toeslag.

http://www.nu.nl/binnenland/2973089/ned ... ruzie.html

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:37
door Michael
Dit artikel staat al in een apart onderwerp.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 18:52
door Citaro
Check

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:04
door Caspar
Het is nu 4 december, maar de Fyra tickets zijn nog niet te boeken via Hispeed.nl, zoals vermeld staat op de website.

Ik ben wel benieuwd of de superdiscount er nog in zit voor aanstaande zondag en maandag, ondanks dat we al een korter dan een week voor de start van de treindienst zitten.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:06
door Suus
Er staat op de website van NS Hispeed dat de tickets in de loop van de dag te boeken zijn. Je moet niet zo snel zijn Caspar, ze hebben nog Windows 95 daar :lol:

Supersaver is tot ergens in januari tot de dag van te voren te boeken. Voor jongeren tot en met 25 jaar is het Jeugdtarief ook nog aantrekkelijker dan semi-flex.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 04 dec 2012, 00:13
door Caspar
Vanaf 9 december 2012 rijdt Fyra naar Brussel in eerste instantie minimaal 10 keer per dag van Amsterdam naar Brussel en vice versa. De dienstregeling zal stapsgewijs uitgebreid worden naar 16 keer per dag per richting. Fyra naar Brussel rijdt over de HSL-Zuid. Uw reistijd naar Antwerpen en Brussel is daarmee aanzienlijk korter geworden.
Aldus de site van Hispeed. Kijk ik vervolgens op het onderstaande tabelletje, kom ik op de zondag maar op 9 ritten Amsterdam- Brussel.
http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyr ... am-brussel
Moet er dan een treinstel even uitrusten na 6 dagen hard werken? :lol:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 04 dec 2012, 08:32
door Geert
Volgens mij zijn de tickets nu te boeken!
Er zitten zelfs nog supersavers in voor a.s. zondag :o

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 04 dec 2012, 16:12
door webguy
webguy schreef:Volgens mij duurt het nog even voordat we die App echt zien...
Het gaat inderdaad nog een paar dagen duren voordat de app er komt... m.nshispeed.nl werkt al wel.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: di 04 dec 2012, 20:16
door Vinny
Geert schreef:Volgens mij zijn de tickets nu te boeken!
Er zitten zelfs nog supersavers in voor a.s. zondag :o
Vind jij het gek? Alle mensen die ruim van te voren hun reis hadden willen boeken hebben al lang al een alternatief geregeld... :roll:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 19:28
door Caspar
Ik ben trouwens benieuwd hoe dat gaat lopen in de trein zelf de komende weken als 'ie gaat rijden. Zouden er veel mensen meereizen met een geldig kaartje naar Antwerpen of Brussel, maar zonder speciaal Fyra kaartje?

Het lijkt me voor het personeel niet leuk om de hele tijd mensen daarop te moeten aanspreken of zelfs een boete uit te schrijven. Als dat nu nog steeds tussen Amsterdam en Rotterdam op de Fyra niet is ingeburgerd, dan zal dat naar België helemaal wel een feest zijn. Ik zie me de discussies tussen de treinmanager en reiziger al voor me...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 20:07
door Suus
Er staat al minstens anderhalve maand op elk treinkaartje naar het buitenland dat deze niet geldig is op de Fyra Brussel.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 20:09
door Caspar
Op Interrail, Eurail etc staat dat vast niet al maanden? En staat het er ook in het Engels en Frans op?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 20:34
door Edwin
Als je nu reserveert voor de Fyra (of per 9-12-12) krijg je dan ook een coupe/stoel(nummer) toegewezen? Zo ja, dan mag je als er iemand anders die er zit en niet reserveert wegsturen. Net zoals in de IC naar Berlijn?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 20:53
door Karl
En zo nee, mag je dan een willekeurig iemand wegsturen? Dat gaat natuurlijk niet werken.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:01
door Geert
Edwin schreef:Als je nu reserveert voor de Fyra (of per 9-12-12) krijg je dan ook een coupe/stoel(nummer) toegewezen? Zo ja, dan mag je als er iemand anders die er zit en niet reserveert wegsturen. Net zoals in de IC naar Berlijn?
Staan er al stoelnummers in die V250's?